جنگ تبلیغاتی مک‌کنزی علیه ایران برای افزایش قدرت خود در ارتش آمریکا

فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه از ایران خواست از اقدامات تنش‌زا و تحریک‌آمیز اجتناب کند.

به گزارش مشرق، ژنرال کنت مکنزی گفت: من فکر می‌کنم الان زمان بسیار خوبی برای همه است که خیلی صبورانه و با هشیاری عمل کنند و همه با هم ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.

ژنرال مکنزی در دیدار خود از عمان- که تنها ساعاتی با ایران فاصله دارد- از تهران خواست از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کند. او افزود: من فکر می‌کنم ما باید برای هر احتمالی آماده باشیم. سخنان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه درحالی از ایران خواسته صبر پیشه کند که آمریکا، اروپا و ایران علاقمندی خود را برای کاهش تنش‌ها و انجام تعهدات خود در ذیل توافق هسته‌ای ابراز کرده‌اند.

این ژنرال چهارستاره از ایران خواسته از هرگونه اقدام تنش‌زا خودداری کند تا روند اعتمادسازی پیش رود. مکنزی افزود: من گمان می‌کنم آنها(ایرانی‌ها) دوست دارند بعنوان یک عضو مسئول در خانواده جهانی و یک عضو باثبات در خانواده خاورمیانه شناخته شوند؛ ما اینجا در عمان تنها ۴۵ کیلومتر با ایران فاصله داریم و می‌توانیم از همین جا جزیره قشم را ببینیم.

در همین حال ژنرال مکنزی مدعی شد: من فکر می‌کنم هنوز امکان اینکه ایران بخواهد حرکتی تنش‌زا انجام دهد وجود دارد؛ ما اینجا برای هر احتمالی آماده هستیم و همه چیز را به دقت زیر نظر داریم؛ من مطمئن هستم که ما برای همه چیز آماده هستیم.

فرمانده سنتکام که از سوی ایران نیروی تروریستی شناخته شده همچنین گفت: من شخصاً نگرانی ندارم که ما مورد حمله(ایرانی‌ها) قرار بگیریم؛ من یک تفنگدار دریایی قدیمی و باسابقه هستم و در موقعیت‌های بسیار سختی حضور داشته‌ام؛ اطمینان کامل دارم می‌توانیم از خودمان در برابر هر حمله‌ای دفاع کنیم.

گفتنی است عمان همپیمان آمریکا و میزبان نیروهای نظامی این کشور در بندر سلاله است. مسقط در عین حال دوست نزدیک ایران نیز به شمار می‌رود و دو کشور روابط صمیمانه‌ای دارند.

واشنگتن پست نیز تحلیلی بر اساس گفته‌های ژنرال کنت مکنزی منتشر کرده است. این نشریه می‌نویسد:  در شمالی ترین نقطه عمان که چشم انداز تنگه هرمز به سوی ایران است، ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام، روز یکشنبه و دو روز پس از آنکه جو بایدن اراده خود برای از سرگیری گفتگوها با ایران برای احیای توافق هسته ای را اعلام کرد، می گوید: هر توافقی که از تکثیر هسته ای جلوگیری کند، یک توافق خوب است.

مک کنزی توضیح می دهد که نقش پارادوکسی ارتش این است که قویا برای جنگ آماده باشد تا دیپلمات ها بتوانند کارشان را انجام دهند. اکنون ما در نقطه ای قرار داریم که چه بسا فرصت های دیپلماتیکی فراهم باشد. سهم سنتکام این است که ایران را از این احساس بر حذر دارد که می تواند با اقدامی نظامی، آن امکان را از میان ببرد.

کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که از آمریکا خواسته اند برخی از تحریم ها را بردارد تا تهدید ایران به جلوگیری از بازرسی های بین المللی را برطرف سازد. دولت بایدن این خواسته را نپذیرفت اما در اصول از درخواست های اروپایی برای از سرگیری گفتگوها استقبال کرد. چانه زنی های دشواری در پیش است.


مک کنزی می گوید: فکر نمی کنم که اعلام آمادگی بایدن برای گفتگو، به معنی پذیرش یا رد قطعی هر امکانی باشد. به نظرم آنها در حال نگاه بسیار دقیق به مسیری هستند که می خواهیم در این زمینه در پیش بگیریم.

شاید چالش دشوارتر ایالات متحده، محدود کردن توانمندی های موشکی بالستیک و کروز ایران باشد که برای منطقه یک تهدید فوری تر – در قیاس با برنامه هسته ای- به شمار می آید. مک کنزی می گوید که ایران در پنج شش سال گذشته، موشک هایش را به نحو چشمگیری بهینه سازی کرده و این سلاح ها بسیار نگران کننده اند چرا که رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.

فرمانده سنتکام از منافع نظامی ناشی از هماهنگ سازی راهبرد دیپلماتیک در برابر ایران با متحدان اروپایی و عرب آمریکا حمایت کرده می گوید: اقدام جمعی، کار معقولی است. ما همیشه با شرکا و متحدانمان، قوی تر و بهتر هستیم.


این رویکرد مشترک، نشان از فاصله گرفتن جدی از سبک تک روانه دولت ترامپ دارد که در کارزار فشار حداکثری و تحریم ها علیه ایران نمایان شد. اکنون که تهدیدهای نظامی و اقتصادی ترامپ به شکست انجامیده، دولت بایدن تلاش می کند ایران را به روشی دیپلماتیک محدود کند. روشن ترین نشانه آن هم تلاش برای پایان دادن به جنگ ویرانگر در یمن است. تیم لندرکینگ Tim Lenderking نماینده ویژه بایدن در امور یمن، این هفته به منطقه می رود تا حوثی های تحت حمایت ایران را ترغیب کند که در برابر امتیازات چشمگیری از عربستان، با یک آتش بس موافقت کنند. شاید عمان که پیوندهای نزدیکی با آمریکا و نیز حوثی ها دارد، بعنوان میانجی عمل کند.

مک کنزی به دیوید ایگنیشس، ستون نویس واشنگتن پست گفت: باورم این است که سعودی ها به دنبال یک راه حل سیاسی برای پایان منازعه یمن هستند و به نظرم آنها به دنبال گفتگوی با حسن نیت برای رسیدن به این هدف هستند. با اینحال او هشدار داد که ایران هیچ علاقه ای به پایان این جنگ ندارد و حوثی ها باید خودشان امتیازات درازمدت یک توافق را دریابند.

شگفت آنجاست که ایران و آمریکا توانستند در این چندسال گذشته، نزاع میان خود را محدود نگه دارند، حتی در زمانی که علیه نیروهای یکدیگر موشک شلیک می کردند یا حملات پنهانی صورت می دادند که تاثیری فراتر از تقویت بن بست موجود میان دو طرف نداشت. شاید دیپلماسی هم چندان بهتر عمل نکند اما به تلاش اش می ارزد.

منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    حمله ایران به پایگاه عین الاسد کار خودش را کرده است! این تیمسار خوب می داند که ترس از ایران یعنی چه! در تمام گوشت و پوست و استخوانش ترس از ایران رخنه کرده است و برای حفظ روحیه خود و زیردستانش رجز می خواند! این که از سوابق نظامی و رزمی اش می گوید بیانگر کامل از هراسش از ایران است! وگرنه آمریکایی و به خصوص نظامیش هرگز عادت نداشته است برای دشمنانش از سوابق رزمیش سخنی بگوید و هرگاه می خواستند دست به حمله می زدند!
  • وطن پرست DE ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    فقط عمل. حرف کافیه.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    خفه نکبت.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام.یکی یک لیوان آب بده به این بنده(شیطان) یه وقت سکته میزنه.. نترسید! همانجور که با موافقیت موشک ها خورد تویه سرتون! این دفعه با موفقیت دفاع خواهید کرد! . برخره کی قراره از رو برید! اسباب اساسه رو جمع کنید برید امریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس