کد خبر 1174941
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
زلزله توزیع واکسن کرونا در قاره پیر

کشمکش‌ها میان اتحادیه اروپا، انگلیس و شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا در مورد توزیع واکسن کرونا، پای طرف‌های جدیدی را به این مناقشه باز کرده و زلزله‌ای را در قاره پیر به راه انداخته است.

به گزارش مشرق، دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا در خصوص محدودیت صادرات واکسن کرونا به خارج از مرزهای این منطقه با اعتراض شدید مقامات لندن، دوبلین و بلفاست رو برو شده است.

محدودیت‌های جدید که به دلیل کمبود واکسن کرونا و خلف وعده شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا برای تحویل به موقع محموله‌های دارویی به اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته شده باعث تشدید کنترل مرزی میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی شده است.

«آرلین فاستر» سروزیر ایرلند شمالی در اعتراض به تصمیم اتحادیه اروپا گفت که این "اقدام خصمانه"، جدایی مرزی میان ایرلند و ایرلند شمالی را تشدید می‌کند. چیزی که به گفته او با روح "پروتکل ایرلند" مصوبه اتحادیه اروپا، مغایرت دارد. مایکل اونیل معاون فاستر هم ضمن ابراز تاسف، تصمیم اتحادیه اروپا را بیمارگونه و از روی استیصال توصیف کرد.

این موضوع شامگاه جمعه در گفت‌وگوی تلفنی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، مورد بحث قرار گرفت و گفته می‌شود که برای آن راه حلی پیدا شد. تعبیر رسانه‌های انگلیسی ناظر بر عقب نشینی طرف اروپایی است؛ اما جزئیاتی از توافق صورت گرفته منتشر نشده است.

اتحادیه اروپا با پرداخت ۳۳۶ میلیون یورو ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا از شرکت آسترازنکا خریداری کرده اما این شرکت هفته گذشته با اشاره به کاهش میزان تولید در کارخانه بلژیک، اعلام کرد که نخستین محموله واکسن متعلق به این شرکت کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود.

اتحادیه اروپا با گوشه چشمی به سهم واکسن‌های انگلیس اصرار دارد که آسترازنکا کمبود ناشی از مشکلات کارخانه بلژیک را تامین کند اما این شرکت تجاری و دولت لندن زیر بار چنین درخواستی نرفته‌اند. اتحادیه اروپا دیروز بخش‌هایی از قرارداد با شرکت آسترازنکا را منتشر کرد تا در پرتو تضارب افکار کارشناسان حقوق گشایشی حاصل شود که نشد.  

وزیر بهداشت آلمان پیشنهاد کرده بود که اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویانه مانع صادرات واکسن فایزر بیونتک به انگلیس شود. با این حال «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس امروز در گفت وگو با «والدیس دومبروفسکی» معاون کمیسیون اتحادیه اروپا مفصل در این زمینه بحث و تبادل نظر کردند. راب در توئیتی عنوان کرد که طرف اروپایی اطمینان داده که مانعی برای ارسال واکسن از اتحادیه به انگلیس ایجاد نخواهد شد.

اما بروز این مناقشه، نگرانی‌های عمیقی را در اثربخشی توافق برگزیت ایجاد کرده که هنوز جوهر امضای رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا روی ان خشک نشده و قرار است آینده همکاری‌های تجاری دو طرف را تضمین کند.

«آرلین فاستر» از نخست وزیر انگلیس خواسته تا بخش مربوط به پروتکل ایرلند شمالی را که بر تردد آزاد کالاهای تجاری بین این منطقه و اتحادیه اروپا نظارت دارد اصلاح کند.

ایرلند شمالی پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در وضعیت ویژه‌ای قرار دارد. این منطقه از یک سو در قلمرو سیاسی انگلیس و از سوی دیگر همچنان در اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی‌مانده است.

حزب اتحاد گرای ایرلند شمالی اصرار دارد که پروتکل ایرلندشمالی، ناظر بر تفسیر اشتباهی از پیمان جمعه نیک است که بر پایان درگیری‌ها میان دو ایرلند نظارت دارد. فاستر می‌گوید پرتوکل ایرلند شمالی نه تنها ضامن صلح و امنیت در ایرلند شمالی نیست که درست عکس آن عمل می‌کند.

دولت انگلیس تاکنون با اعمال هرگونه اصلاح در پروتکل ایرلند شمالی مخالفت کرده است؛ اما بیم ان می‌رود که تداوم نارضایتی‌ها، در کنار خیزش جدایی طلبان در اسکاتلند و ولز به سرعت به تهدیدی برای تجزیه انگلیس تبدیل شود.

نشریه ساندی تایمز چندی پیش گزارش داد که فشار روی دولت انگلیس برای حفظ یکپارچگی این کشور افزایش پیدا کرده چون نظر سنجی ها نشان می‌دهد که بیشتر رای‌دهندگان در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. بر اساس این نظر سنجی حس وطن پرستی انگلیسی در میان اقوام اسکاتلندی و ایرلند شمالی در سال‌های اخیر به شدت افول کرده است.

«گوردن براون» نخست وزیر اسبق انگلیس اخیرا هشدار داده که اگر نحوه مدیریت کشور اصلاح نشود، اوضاع به زودی بحرانی و دولت شکست می‌خورد. وی می‌گوید که نارضایتی در کشور به حدی عمیق است که می‌تواند پایان اتحاد انگلیس را رقم بزند.

این در حالیست که ضعف مدیریت کمیسیون اروپا برای تامین و توزیع واکسن کرونا بین کشورهای عضو اتحادیه هم نارضایتی را گسترده ای را به همراه داشته و جنبش های ناسیونالیستی را دوباره تحریک کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس