کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه دکتر عبدالمجید شیخی

تحلیگر اقتصادی گفت: یک جمعیت پیر، اقتصاد را به سراشیبی سقوط می‌برد؛ هرتعداد جوان هم که وجود داشته باشد درآینده شغل‌شان فقط نگهداری ازسالمندان خواهدبود و کسی نیست که فکرو فناوری، کالا وخدمات تولید کند.

به گزارش مشرق؛ هر چند سالمندی جمعیت جامعه را در بستری از تجربه قرار می دهد اما نبض اقتصاد پویا در هر جامعه ای نیازمند بازوان پرتوان نیروی جوان است وطبق بررسی های مرکز آمار ایران در صورت کاهش نرخ باروری تا ۳۰ سال آینده نرخ رشد جمعیت صفر و منفی خواهد بود و این روند معکوس بحران پیری را در ایران دامن می زند و منابع انسانی در جهت توسعه کشور از بین می روند.

بعضی چیزها هستند حتی اسم شان هم قشنگ است مثل پدر مادر فرزند اما بعضی چیزها حتی فک کردن به آنها وحشتناک است مثل کشته شدن بچه ها امروز با یک وبگردی ساده به آمار و ارقام وحشتناک قتل عام در ایران مواجه می شویم.

قتل عام ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار نوزاذ تا قبل از تولد عجیب تر اینکه این قتل ها توسط پدر و مادر خود بچه ها انجام شده متاسفانه این |آمار در ایران نشان می دهد حدود یک سوم بچه ها در کشور که می توانستند به دنیا بیایند کشته و سقط شدن و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند رشد کشور به صفر یا شاید هم منفی برسد و جمعیت ایران روز به روز کمتر می شود.

بحران پیری دنیا را تهدید می کند

عبدالمجید شیخی، تحلیل گر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در ادبیات جمعیت شناسی یک رشد مناسب جمعیت باید ۲/۱ باشد تا ترکیب سنی جمعیت حفظ شود و در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران پایین تر از یک و نیم است بنابراین جمعیت ما ظرف دو سه دهه آینده رو به پیری خواهد رفت و این یک خطر بزرگ بیخ گوش کشور ماست چرا که خطر امنیتی ، اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی اجتماعی ،لجستیکی و ژئوپولتیکی دارد و در تمام ابعاد برای ما خطر است.

وی افزود: یک جمعیت جوان یک اقتصاد خلاق، دانش بنیان، مبتکر، فعال و در حقیقت امنیت تضمین شده و تمام و کمال خواهد داشت. اما یک جمعیت پیر اقتصادی سراشیبی به سمت سقوط خواهد داشت و در آن صورت هر تعداد جوان هم که وجود داشته باشد در آینده شغل شان فقط نگهداری از سالمندان خواهد بود و کسی نیست که فکر و فناوری ،کالا و خدمات تولید کند یا از مرزها دفاع کند، در واقع کشور رو به سقوط خواهد بود.

این تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه دنیای غرب هم قبل از انقلاب با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را به صورت شعار در بین کشورهای مسلمان راه انداخت، گفت: متاسفانه تکنوکرات های نادان، خودباخته و غرب زده های دولت پنجم و ششم هفتم و هشتم و یازده و دوازدهم شعار غربی را دنبال کردند و عامل اصلی و ریشه اصلی این تفکر ناامیدی از رحمت خداوند است چرا که اعتقادی به خدا و قرآن ندارند چرا که قرآن کریم می فرماید: هیچ جنبده ای در زمین نیست مگر اینکه خداوند رزقش را قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه نظریه مالتوس گفت: در حقیقت اینان پیرو شیطان شدند تا مطیع امر خداوند تبارک و تعالی؛ این نظریه امروزه منسوخ شده و کشورهای غربی برنامه های بسیار متنوع برای رشد جمعیت اجرا می کنند و چین که تا سالها آوردن فرزند دوم را برای خانواده ممنوع کرده بود در حال حاضر فرزند بیشتر را تشویق می کند.

شیخی افزود: در جریان مهاجرت آوارگان از غرب آسیا آلمانی ها در واقع بخشی از پناهندگان را اسکان دادند چرا که پیری جمعیت در آلمان غوغا می کند و یا ایتالیا رشد جمعیت منفی دارد و یکی از بزرگترین بحران های نظام اقتصادی غرب پیری جمعیت است علاوه بر بحران پولی و مالی که سال ۲۰۰۸ به وجود آمد، این بحران دنیا را تهدید می کند.

اقتصاددان ایرانی میل به فراغت بیشتر و تغییر سبک و الگوی زندگی به سمت زندگی مسرفانه و تجمل گرایانه و میل کم بانوان به فرزند آوری و هزینه های سرسام آور و ضرورت اشتغال زنان به منظور کسب در آمد برای کمک به مخارج زندگی مرد در خانواده را از عوامل ضد فرزند آوری دانست.

وی افزود: تجملات و سرگرمی دنیا باعث شده مردم به جای توجه به ضروریات زندگی به تفریح و سرگرمی مشغول باشند و عامل اصلی و مهم دنیای غرب فروپاشیدگی خانواده است در حالیکه در اسلام روی تقویت و رشد و توسعه و استحکام خانواده بسیار تاکید شده و تعهد به خانواده و تشویق فرزند آوری است.

شیخی با اشاره به سخن پیغمبر که فرمود : به کثرت اولاد شما به خاطر کثرت امت خودم مباهات می کنم گفت: متاسفانه مردم از ارزش های دینی با جلوه های اغواگرانه غربی دور شدند و باید رجعت داده شوند و رسانه ها بخصوص رسانه ملی باید دقت و تمرکز پیدا کند و از پخش فیلم هایی که کم فرزند آوری را تشویق می کند خودداری شود که نشان دهنده جلوه های منسوخ غرب است و بد آموزی دارد.

تحلیل گر ایرانی گفت: برنامه‌ها باید به سمت تشویق فرزند آوری هدایت شود. رشد جمعیت در اسراییل بیش از سه و نیم درصد است و فلسطینی ها که توانستند تا این مرحله مقاومت کنند یکی از عوامل مقاومت آنها همین بالا بردن رشد جمعیت در مقابله با دشمن است که با زیادی نسل برای خود امنیت ایجاد می کنند و بالای سه درصد رشد دارند.

وی افزود: برنامه غرب برای نابودی ملل مسلمان نرخ کم فرزند آوری است که در اظهارات مشاوران رئیس جمهور امریکا هم آمده و یکی از برنامه های راهبردی همین بوده و بارها اعلام کردند که نیازی نیست به ایران حمله کنیم چرا که کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران مرگ تدریجی آنها را رقم می زند.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    24 3
    با این وضع اقتصادی و این روند استخدام ها که یک نفر میخان تو هر جا ای کاش ازدواج نمی کردم
  • جویای کار ناامید وضع موجود IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    25 2
    اول فکر تخم مرغ روغن شکر و....کنید جمعیت فناوری و تکنولوژی به کنار فکرها در قید مایحتاج است و زنده ماندن فرصت فکر کردن تکنولوژی فناوری و.....هیچ سودی ندارد
  • احمد اکبری IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    5 0
    وقتی جوانترین کشور دنیا را داشتیم یادتون هست ؟چه گلی به سرمون زدید .حتی مدرسه هم برای دانش آموزان نداشتیم و مدارس سه شیفته شد.با مشکلات وحشتناک امروز هم انتظار داری دوجین دوجین فرزند آوری داشته باشیم؟شما در تامین پوشاک موندید چه انتظاری داری؟یا مردم چی فرض میکنید.
  • جوان بیکار IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    3 0
    هر شرکت و کارخانه و دفتر اداری رفتم گفتن سابقه کار بیار اخه من تازه سربازیم تموم شده کجا سابقه کار بیارم
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    6 18
    شماها به فکر اقتصاد و اشتغال جوانان باشید بقیش درست میشه
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    1 0
    به نظر من وقتی یه نفر میاد برای کاهش جمعیت دلسوزی می کنه و هشدار میده ولی به عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی بی توجهی می کنه یا حرفی نمی زنه خود این بابا یکی از تکنوکراتها یا لیبرال هاست.چون ابزاری به مقوله جمعیت نگاه می کنه.اگه راست می گید اوضاع اقتصادی را سر و سامان بدید
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    8 1
    جوان به امید کدام آرزوی دارای امکان تحقق ازدواج کند ؟ چرا مادران آنچه را از شوهر نیافته اند از داماد برای دخترشان می خواهند ؟ و هزار امای دیگر که جز به تخریب جمعیتی نتیجه ای نخواهد داشت .
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 12
    صحنه گردان این بیشرفها یهودیند،دستورات غرب را بی چون وچرا میپذیرند و اجرا میکنند!
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 16
    کی از مردم عذرخواهی کرد؟!
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    معلوم است شرایطی که در کشور ما رخ داده افزایش سن ازدواج به علت بیکاری مشکلات اقتصادی گرانی بی سابقه دربخش مسکن ترس از شرایط موجودناامیدی جوانان از تشکیل خانواده و صدها موضوعات دیگر بی عدالتی اجتماعی سیاست حاکمان کشور والی اخر
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 2
    استفاده‌ی غلط از سونوگرافی و سقط جنین خودش یک عامل کاهش زاد ولد هست. همین طور ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال
  • کورو‌ش کبیر ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    3 0
    یک روغن نمیتونید بدید دست مردم. مرغ و گوشت و حبوبات و.. همه چی گرون. انسولین نیست. واکسن که خبری نیست. خونه ها گرون..اجاره ها فضایی. پوشک و لوازم و لباس. خلاصه همه چی تو این یکی دو سال چند برابر شده. از قدیم گفتن با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه. دولت هیچ کاری نداره به زندگی مردم و تقصیر ها رو انداخته گردن ملت. مطمئن باشید دیگه مردم گول نمیخورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس