فیلم/ عوامل کاهش معنویت در انسان

کارگاه خودکاوی معنوی با هدف درک بهتر تجربه‌های معنوی زندگی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.  

به گزارش مشرق، فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین برنامه خود کارگاه خودکاوی معنوی را با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مظاهری سیف برگزار می‌کند. 

در این کارگاه که یک‌شنبه‌های هر هفته در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود، موضوعاتی نظیر کشف جهان ناشناخته درون، تجربه‌های معنوی، آشنایی با اسرار رابطه قلبی با خداوند، احساس حضور خداوند در لحظات زندگی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام مظاهری سیف درباره کارگاه خودکاوی معنوی توضیح داد و گفت: دوره خودکاوی معنوی، یک دوره مهارتی است با این هدف که افراد تجربه‌های معنوی که در زندگی دارند را بهتر درک کرده و بهره بیشتری از آن ببرند. 

وی با اشاره به مفهوم تجربه‌های معنوی گفت: تجربه‌های معنوی لحظاتی است که در برایمان رخ می‌دهد و ما فراتر از روزمره‌های زندگی خود ارتباط مستقیمی را قلباً با خداوند متعال برقرار می‌کنیم. شاید در زیارت یک حرم یا مجلس روضه‌ای این حس و حال برایمان پیش آمده باشد. این لحظات در زندگی همه رخ می‌دهد اما بدان کم توجه می‌کنیم و بعضاً آن را به احساسات دیگری مثل سبک شدن یا لذت معنوی و ... کاهش می‌دهیم. این موضوع در حالی است که فراتر از این نشانه‌های هیجانی، رویداد بزرگی در درون ما رخ داده است که به جنبه معنوی و متعالی روح ما ربط پیدا می‌کند. 

مظاهری‌سیف اضافه کرد: در واقع روح ما که بخشی از دم الهی است، با اصل و مبدا خود ارتباط مستقیمی در آن لحظه برقرار کرده است، اما از آنجا که درک روشنی از آن نداریم و مهارت ارتباط‌گیری فعال با آن لحظات را نداریم، از کنار آنها بی‌تفاوت می‌گذریم. 

مدرس کارگاه «خودکاوی معنوی» با اشاره به مهارتی که در این دوره آموزش داده می‌شود، گفت: دوره خودکاوی معنوی می‌خواهد ما را از بی‌تفاوتی و بی‌توجهی بیرون بیاورد. مهارتی را به ما یاد می‌دهد که با تحلیل و بررسی نشانه‌های هیجانی و شناختی، ما را به درک بهتر، روشن‌تر و زنده‌تری می‌رسیم. کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند می‌توانند تجربه‌های معنوی خود را براساس نشانه‌های آن به طور مناسبی توصیف و ثبت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان معمولا دفترچه یادداشتی فراهم کرده و تجربه‌های معنوی خود را ثبت می‌کنند. بعد از مدتی، مجموعه معنوی بسیار ارزشمندی در اختیار دارند که کاملا شخصی است و به این دلیل که تجربه‌اش کرده‌اند، برایشان شورانگیز است. هر زمان که حال خوبی ندارند، می‌توانند با مرور آن لحظات خوب، حس و حال بهتری پیدا کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس