کد خبر 1172525
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
گمرک نمایه صادرات نمایه واردات نمایه قاچاق نمایه

معاون بندری سازمان بنادر گفت: در ۳ بسته «حمایت تعرفه ای»، «ارتقای خدمات دهی» و «اولویت انتقال بار»، از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی حمایت می کنیم.

به گزارش مشرق، فرهاد منتصر کوهساری، در تشریح آخرین وضعیت کالای اساسی موجود در بنادر بیان کرد: در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور داریم.

بیشتر بخوانید:

اسلامی: مانعی برای تامین تجهیزات بندری نداریم

* بیشترین حجم کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) به میزان ۳ میلیون تن 

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین حجم کالاهای اساسی به میزان ۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره) موجود است، ۳۴۸ هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی داریم و بندر امیرآباد با موجودی ۳۱۷ هزار تن، پس از بنادر امام خمینی و شهید رجایی، بیشترین حجم کالای اساسی را به خود اختصاص داده است و در دیگر بنادر نیز کالای اساسی با ارقام پایین تر وجود دارد.

* ۱۷ فروند کشتی کنار اسکله در حال تخلیه و ۱۵ فروند شناور منتظر ورود به بندرگاه

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ فروند کشتی کنار اسکله با موجودی کالای  ۵۴۹ هزار تن داریم همچنین ۱۵ فروند شناور نیز منتظر نوبت هستند که با تکمیل اسناد به داخل بندر می‌آیند و پهلوگیری می‌کنند حجم کالای این ۱۵ فروند شناور ۶۶۰ هزار تن کالای اساسی است.

* ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار تن کالای اساسی در بنادر و پای اسکله ها

منتصر کوهساری اظهار کرد: جمعاً موجودی کالای اساسی در انبارها و سیلوها همچنین کالای اساسی پای اسکله و لنگرگاه ها ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار تن است؛ کالاهای اساسی در بنادر شامل ذرت، گندم، جو، سویا، روغن خام، برنج، شکر و دانه‌های روغنی است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بیشترین حجم تناژ کالای اساسی در بنادر شامل ذرت به میزان ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن است و پس از آن سویا با ۵۴۰ هزار تن بیشترین حجم کالای اساسی را در بنادر به خود اختصاص داده است.

* ۷.۲ میلیون تن کالا موجود در بنادر

وی بیان کرد: مجموع کالای اساسی و کالای غیر کانتینری در بنادر شامل ۷ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۱۷ تن است که اگر ۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی از آن کم شود، کالای غیراساسی شامل ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۵۱۷ تن است.

منتصر کوهساری درباره تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تسریع در خروج کالا از بنادر گفت: همانطور که در بحث تخلیه و بارگیری کشتی ها سازمان بنادر و دریانوردی توانست در زمان تحریم همه ترمینال اپراتور ها و بخش خصوصی را فعال نگه دارد، در حوزه تخلیه کالای اساسی و کالاها از بنادر نیز تلاش کردیم کارها به دقت انجام شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این حوزه از همکاری ترمینال اپراتورها و بخش خصوصی که سه شیفته کار کردند و ارائه خدمات دادند تشکر می کنیم، همچنین از سرمایه‌گذاران خصوصی، ناوگان کشتیرانی داخلی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دیگر سازمان‌های همکار قدردانی می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما هیچ وقت در این ایام دموراژ (جریمه دیرکرد عودت کانتینر که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود) نداشتیم و در خدمات تخلیه و بارگیری سرویس خوبی به کشتی‌ها دادیم همچنین در بحث نگهداری کالاها در انبارها و سیلوهای غلات و روغن، کارهای خوبی انجام شد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: صاحب کالا که اسناد ترخیصی از گمرک اخذ می‌کند برای دیگر روال اداری به سراغ ما می آید که ما هم سعی می‌کنیم به سرعت و ۲۴ ساعته خدمات مناسبی برای خروج آنها بدهیم و انبارهای مملو از کالا تخلیه شود و کالا به دست مردم برسد.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی در تخلیه و بارگیری کشتی‌ها، سیلوهای غلات و انبارها نداریم، هماهنگی با واحد قرنطینه و موسسه استاندارد به خوبی وجود دارد و با جدیت و تلاش کوشش شده است با هماهنگی بین سازمان های ذیربط کالاها سریع به بازار ارسال شود و از این ظرفیت کالاهای اساسی و غیر اساسی به سرعت استفاده شود.

* حمایت از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی در قالب ۳ بسته

منتصر کوهساری در پاسخ به این سوال که نقش ناوگان ملی و تحت پرچم در این ایام برای انتقال کالاهای اساسی به کشور چطور ارزیابی می شود؟ اظهار داشت: کالاهای موجود در بنادر شامل کالای اساسی و غیره اغلب توسط ناوگان تحت پرچم و همچنین برخی کشتی های خارجی و تحت پرچم وارد کشور شده است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از آنکه شرکت‌های بزرگ بین المللی کشتیرانی در شرایط تحریم از کشور ما خارج شدند و بنادر ما را ترک کردند، ناوگان ملی و کشتیرانی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران همچون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش هم دوران تحریم و هم در دوران کرونا، توانستند در انتقال و جا به جایی محموله‌های صادراتی و وارداتی و ترانزیت نقش اساسی داشته باشند و پاسخگوی نیاز کشور باشند.

وی با اشاره به «بسته حمایتی» که دولت از ناوگان تحت پرچم و کشتیرانی ملی خواهد داشت، اظهار کرد: قطعاً در دورانی که تحریم ها کاهش یابد حمایت و پشتیبانی دولت از این ناوگان تحت پرچم افزایش می یابد کما اینکه امروز نیز این حمایت ها وجود دارد.

منتصر کوهساری در تشریح نوع حمایت ها از ناوگان داخلی و ملی تحت پرچم، اظهار داشت: این حمایت‌ها در بحث‌های «تعرفه‌ای» خواهد بود البته در مسایل غیرتعرفه ای هم حمایت هایی خواهیم داشت.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین «سرویس دهی و خدمات دهی» به کشتی‌های تحت پرچم و ناوگان ملی افزایش می یابد.

منتصر کوهساری اضافه کرد: همچنین به دلیل همراهی ناوگان داخلی با کشور در ایام شیوع کرونا و همچنین دوران افزایش تحریم ها، تلاش می کنیم در حمل بارهایی که در آینده خریداری می شود، «اولویت انتقال با ناوگان ملی و تحت پرچم» باشد.

بنابراین گزارش پس از خروج آمریکا از برجام ۲۱ شرکت بزرگ کشتیرانی بین المللی با ادعای آنچه بروز مشکلات اقتصادی برای آنها عنوان شد، بنادر کشور ما را ترک کردند اما ناوگان ملی و کشتیرانی های تحت پرچم اجازه ندادند خللی در انتقال انواع بارهای صادراتی و وارداتی کشور رخ دهد.

*  معرفی ۶۰۰ هزار تن کالاهای رسوبی به سازمان فروش اموال تملیکی 

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه آمار کالاهای رسوبی را به سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی داده‌ایم، گفت: کالاهایی که صاحب کالا در زمان مقرر وارد می‌کند، چند ماه مجوز نگهداری دارد وقتی که این مدت زمان گذشت به سمت متروک شدن پیش می‌رود. 

وی اظهار کرد: ما این آمار را با فهرست کالاها طبق جدولی به گمرک ارائه می‌دهیم،آنها اخطارهای لازم را به صاحب کالا می‌دهند و اگر صاحب کالا در بخش خارج سازی کالا اقدام نکرد این کالاها به سمت متروکه شدن پیش می رود و ستاد جمع آوری و فروش اموال تملیکی این کالاها را به مزایده و فروش می رساند. 

* ۴۰۰ هزار تن ذرت متروکه شد

وی در پاسخ به این سوال که چه کالاهای متروکه در بنادر موجود است گفت: این کالاها شامل ذرت، جو و دانه های سویا، ماشین آلات راهسازی و خودروها است که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد و آنها به مزایده می‌گذارند و می فروشند. 

وی ادامه داد: در یک نمونه کالای ذرت به علت ماندگاری و گذشت تاریخ مصرف آن متروکه شد که میزان آن ۴۰۰ هزار تن است. 

وی ادامه داد: ۶۰۰ هزار تن کالای متروکه داریم که با سازمان جمع اوری و فروش اموال تملیکی در این باره هماهنگ شده است. 

وی بیان کرد: کارگروهی در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شده است که پیگیر آن است بتواند سازمان‌های ذیربط مثل گمرک، موسسه استاندارد، محیط زیست و غیره هماهنگ می‌شوند و فرآیند خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تعیین تکلیف کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    شرکتهای کشتیرانی خارجی چاره ی نداشتن. بیمه کشتی ها در آبهای سرزمینی ایران اعتبار نداره و تحت فشار سیاست آمریکا همه کشورها با ایران مراوده اقتصادی ندارن، واقعیت تلخ ولی خیلی مسؤلان زیر بار واقعیت نمیرن
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 0
      مردم هم نمیرن و به بهانه های مختلف عاشق والای خارج هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس