کد خبر 1191209
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
گمرک نمایه کانتینر

معاون امور گمرکی گمرک کشور گفت: در حال حاضر دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی همواره از نظر کارشناسی گمرک در پرونده‌های مرتبط استفاده و این فرصت را در اختیار گمرک قرار داده است که اظهار نظر کارشناسی کند

به گزارش مشرق، مهرداد جمال ارونقی، معاون امور گمرکی گمرک کشور اظهار کرد: بحث ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات کشور برای دولت و مراجع تصمیم‌گیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در حال حاضر بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور در ۲۵ گروه کالایی وجود دارد که مشمول دریافت ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی می‌شود و در کنار این کالاها حدوداً یک میلیون تُن کالای اساسی بر روی شناورهایی که این کالاها را به بنادر و گمرکات کشور حمل کرده‌اند وجود دارد که هنوز تخلیه نشده است.

بیشتر بخوانید:

وزارت کشاروزی: کالا هست، مدیریت توزیع صمت صحیح نیست

معاون فنی گمرک ایران گفت: قسمت دیگر کالاها مربوط به کالاهای غیراساسی غیرکانتینری می‌شود که میزان آن به بیش از ۳ میلیون تُن می‌رسد و ۸۰ درصد از این کالاها مربوط به کالاهای مرتبط با تولید اعم از مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و یا تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت موجودی بنادر و گمرکات کشور گفت: حدود ۹۶ هزار تی. ای. یو (هر تی. ای. یو معادل یک کانتینر ۲۰ فوت) کانتینر حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد و باتوجه به اینکه ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات کشور حائز اهمیت است؛ تعیین تکلیف این کالاها در اولویت دولت و سایر مراجع تصمیم گیر قرار گرفته است و در پی این امر، بازدیدهای متعددی از بنادر و گمرکات کشور در راستای احصا و رفع مشکلات موجود به عمل آمده است.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به بازدیدهای صورت پذیرفته توسط رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در کمترین بازدید میدانی بالاترین مقام قوه قضائیه، موضوع بازدید از گمرک در برنامه آن مقام محترم نبوده و بازدید اختصاصی ایشان از گمرک شهیدرجایی بندرعباس و ایراد رهنمودات لازم در زمینه اقدامات مورد نیاز در راستای تسهیل و تسریع در چارچوب قوانین و مقررات و تأکید بر ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی در حداقل زمان ممکن، حکایت از اهتمام و توجه ویژه قوه قضائیه در راستای تأمین معیشت مردم و جهش تولید در مقطع جنگ اقتصادی و شرایط تحریم دارد.

ارونقی تاکید کرد: در تمامی بازدیدهای مسئولان امر از بنادر و گمرکات کشور از جمله بازدید از گمرک شهید رجایی بندرعباس که بزرگترین گمرک تجاری کشور است و بازدید از گمرک بندر امام خمینی (ره) که اکثر کالاهای اساسی در این بندر تخلیه می‌شود نمایندگان محترم قوه قضائیه و دادستان‌های محترم نقش ویژه‌ای را ایفا کردند؛ از جمله این که همیشه معاون محترم قضایی دادستان کل کشور در بازدیدهای به عمل آمده حضور پررنگ داشته و دستورات لازم را صادر کرده است و یا مصوبات صادره به تایید نمایندگان محترم قوه قضائیه رسیده است.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه نمایندگان محترم دادستان کل کشور در جلسات ستاد تنظیم بازار و مصوباتی که برای کاهش رسوب کالا ابلاغ شده است حضور مثمرثمری داشته‌اند، گفت: تمامی مصوبات به تایید این نمایندگان رسیده است و علاوه بر آن در بحث ترخیص اقلام مربوط به مقابله کرونا و جلوگیری از صادرات اقلام مرتبط با کرونا در مقطع زمانی که هنوز ممنوعیت‌ها ازسوی مراجع ذی ربط اتخاذ و ابلاغ نشده بود، قوه قضائیه با دستور ممانعت از صادرات برخی از اقلام، در ابتدای شیوع کرونا کمک شایانی کرده است.

ارونقی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات بسیار با اهمیت دیگر، حضور میدانی دادستان محترم بندرعباس در بندر و گمرک شهید رجایی و دستورات ارشادی درخصوص تعیین تکلیف کالاهای متروکه و رسوبی در این بندر بوده است. گزارشی که ایشان متعاقب بازدیدهای بعمل آمده به مراجع ذی‌صلاح ارائه و مشکلات را به وضوح بیان و تشریح کرده، تکلیف را بر مسئولین امر مشخص نموده و تمامی متصدیان ذی‌ربط وظیفه دارند وفق دستورات صادره در این خصوص با حرکت جهادی نسبت به رفع مشکلات و زدودن کاستی‌ها اقدام کنند.

معاون امور گمرکی گمرک کشور با بیان نقش پررنگ قوه قضائیه در امر مبارزه با جرایم اقتصادی و قاچاق تأکید کرد: در حال حاضر دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی همواره از نظر کارشناسی گمرک در پرونده‌های مرتبط استفاده و این فرصت را در اختیار گمرک ایران به عنوان یک سازمان حاکمیتی قرار داده است که در خصوص پرونده‌های مهم اظهار نظر کارشناسی کند که این امر نیز کمتر مسبوق به سابقه بوده و جای تشکر دارد.

ارونقی با اشاره به اینکه در کنار قوه مجریه و مقننه، قوه قضاییه در خصوص ماندگاری کالاها و تعیین تکلیف این کالاها در گمرکات و بنادر کشور گام‌های موثری برداشته است، گفت: بخشنامه‌ای با هماهنگی قوه قضاییه تنظیم و در اختیار گمرکات کشور قرار گرفته است؛ در صورتی که به مفاد این بخشنامه عمل شود کاهش رسوب کالا در گمرکات و بنادر را خواهیم داشت و کالاهایی که مدت زمان طولانی در بنادر دپو شده اند تعیین تکلیف می‌شوند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    چه رانت بزرگی ایجاد می شه و هیچ کس هم توجه نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس