کد خبر 117070
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره حضور ناشران این سازمان در نمایشگاه کتاب تهران گفت: به نظرم قرار گرفتن فعالیت سه ناشر امیرکبیر، سوره مهر و دفتر چاپ و نشر بین‌الملل، در کنار یکدیگر یک پردیس را می‌سازد بنابراین سازمان تبلیغات به صورت پردیسی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شود و غرفه متمرکزی ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر دیروز جمعه 15 اردیبهشت با حضور در نمایشگاه کتاب به بازدید از غرفه‌های ناشران مختلف، سالن یاس و غرفه‌های ناشرانی چون امیرکبیر، سوره مهر و دفتر چاپ و نشر بین‌الملل پرداخت.

خاموشی گفت: به طور طبیعی در حوزه نشر، در زمینه رمان انقلاب و دفاع مقدس انتشارات سوره مهر تبدیل به یک برند ثابت شده است. در انتشارات امیرکبیر هم طی دو سال گذشته به احیای کتاب‌های جیبی پرداختیم و مجموعه‌هایی مانند مفاخر فرهنگی ایران یا صد سال شعر فارسی را توسط این ناشر روانه بازار کردیم. نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی مجموعه دیگری بود که امیرکبیر آن را روانه بازار کرد که به تازگی به چاپ پانزدهم رسیده است. اخیرا در قالب مجموعه‌ای به تحلیل تاریخ معاصر پرداخته‌ایم که این مجموعه به کمک علی اکبر ولایتی چاپ می‌شود. در حال حاضر دو جلد از این مجموعه به چاپخانه رفته و قرار است مجلدات مجموعه در نهایت دوازده جلد شود.

رئیس سازمان تبیلغات اسلامی ادامه داد: در حوزه کتاب کودک، اتفاقات خوبی در مجموعه سازمان تبلیغات افتاده است. امسال بیش از صد کتاب چاپ اول در بخش کتاب‌های شکوفه داشتیم. در حوزه کتب دینی، انتشارات امیرکبیر را فعال کرده‌ایم که چاپ کتاب‌های مرجع را در این زمینه می‌پذیریم. در مجموع فکر می‌کنم امیرکبیر هم امسال رخ خوبی داشته است و علاوه بر 200 عنوان چاپ اول، تعداد زیادی از عناوین این ناشر هم به چاپ چندم رسیده‌اند.

خاموشی درباره نقش هرکدام از ناشران سازمان تبلیغات در عرصه چاپ و نشر کشور گفت: امیرکبیر نسبت به سوره مهر و دفتر چاپ و نشر بین‌الملل حالت ترکیبی‌تری دارد. حوزه رمان مربوط به انقلاب و دفاع مقدس و هنر ارزشی را به نوعی انتشارات سوره مهر بر عهده دارد. دفتر چاپ و نشر بین‌الملل در سالی که گذشت 85 عنوان چاپ اولی و بیش از 170 عنوان تجدید چاپی داشته است. با نقش‌هایی که برای سوره مهر و امیرکبیر برشمردیم، دفتر نشر بین‌الملل هم عمدتا در حوزه موضوعات دینی فعالیت دارد. به نظرم قرار گرفتن فعالیت این سه ناشر در کنار یکدیگر یک پردیس را می‌سازد. بنابراین سازمان تبلیغات به صورت پردیسی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شود و غرفه خاص و متمرکزی ندارد. البته موسسه هلال را هم داریم که در زمینه تولید و انتشار مجموعه اشعار و نوحه‌های آیینی فعالیت می‌کند و امسال به دلیل تاخیر در اقدامات لازم برای اجاره غرفه، در نمایشگاه حضور ندارد.

وی در پاسخ این سوال خبرنگار مهر که آیا سازمان تبلیغات در زمینه چاپ و نشر، رقیبی در بازار کشور برای خود می‌‌بیند یا خیر، گفت: معتقدم رقابت در این حوزه امر فرخنده‌ای است. هرکس بخواهد در زمینه نشر معارف قرآنی فعالیت کند،‌ باید از او حمایت کنیم. ولی در حوزه کاری خودمان، می‌توانم بگویم که موظفیم داشته خود را ترویج بیشتری کنیم و شاخه ارتباطی را با گروه‌های مختلف ناشران، پژوهشگران و پژوهشگاه‌ها تقویت کنیم که در این راه به نظرم مقداری توفیق داشته‌ایم. امیدواریم این توفیق بیشتر هم بشود.

خاموشی درباره برنامه‌های پیش روی ناشران سازمان تبلیغات گفت: سعی می‌کنیم در آینده، هم کیفیت را بهبود ببخشیم و هم تبلیغ و ترویج کتاب‌ها را به صورت گسترده‌تر دنبال کنیم تا فروش را بالا ببریم. این رویه هم باید در طول سال مد نظر باشد نه تنها در زمان برگزاری نمایشگاه. چون نمایشگاه بهانه‌ای برای عرضه و فروش کتاب‌های ماست. سوره مهر، امیرکبیر و دفتر چاپ و نشر بین‌الملل در طول سال میزان فروش خوب و قابل قبولی داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول ایام برگزاری نمایشگاه نیمی از میزان فروش سالانه ناشران سازمان تبلیغات کسب می‌شود، گفت: خیر. همان‌طور که اشاره کردم نمایشگاه تنها بهانه‌ای برای عرضه کتاب‌های ماست و شاید میزان فروش ناشرانمان در نمایشگاه حداکثر 10 درصد میزان فروشمان در سال باشد. ما از حضور در نمایشگاه استقبال می‌کنیم تا در عرضه عمومی جایگاه خودمان را پیدا کنیم و تعامل خوبی با مردم و خریداران کتاب داشته باشیم.

خاموشی در پاسخ به این سوال که آیا این جایگاه در میان خریداران تثبیت شده است،‌ گفت: این سوال را دیگر باید از مردم و خریداران بپرسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس