به گزارش مشرق، کانال مطالعات پژواک خرد معاصر یادداشت بلومبرگ درباره چشم‌انداز رقابت آمریکا و چین پس از استقرار دولت جو بایدن را منتشر کرد.

 نویسنده این یادداشت معتقد است همان‌گونه که کشورهای موسوم به جهان سوم در جنگ سرد، میدان رقابت آمریکا و شوروی بودند، امروز نیز رقابت آمریکا و چین در آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین متمرکز است.

 در این یادداشت آمده است که رفتارهای یک‌جانبه دولت ترامپ سبب شد برخی کشورهای اروپایی میان آمریکا و چین بی‌طرفی اتخاذ کنند و برخی دیگر حتی به سمت همکاری‌های بلندمدت با چین تمایل یابند، ولی اکنون با پیروزی بایدن، شکاف دو سوی آتلانتیک کاهش یافته و اتحادیه اروپا هم‌سو با آمریکا به چین به مثابه «رقیبی سیستمی» می‌نگرد.

 چین با ارائه وام‌های بلندمدت و فناوری‌های ارزان به تدریج در حال تصاحب بازارهای اقتصادی و صنعتی کشورهای در حال توسعه در آسیای مرکزی، غرب آسیا، جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است. به نوشته بلومبرگ، تعمیق‌نیافتن ارزش‌های لیبرال ‌دموکراسی از یک طرف و نگرش منفی نسبت به سوابق استعماری غرب از طرف دیگر، زمینه‌های تثبیت نفوذ چین در این مناطق را بیشتر فراهم می‌کند.

 ابتکار عمل «یک کمربند و یک جاده»، روابط اقتصادی، دیپلماتیک، فناوری و سرانجام نظامی چین را با کشورهای آسیایی، بیشتر تقویت می‌کند. واکنش دولت ترامپ به این امر تأسیس سازمان دولتی «توسعه اقتصادی بین‌المللی» و هم‌چنین ترغیب استرالیا و ژاپن به توسعه روابط اقتصادی‌شان با کشورهای جنوب شرقی آسیا بود.

 نویسنده یادداشت بلومبرگ به آمریکا و اروپا توصیه کرده با ارائه واکسن کرونا به کشورهای فقیر یا در حال توسعه، دیپلماسی عمومی پکن در دوران کرونا را خنثی کنند. هم‌چنین ضمن توجه به بهبود حکمرانی در این کشورها، از توسعه نفوذ فناوری‌ها، صنایع و شرکت‌های چینی مانند شرکت «هوآوی» جلوگیری کنند.

 به نظر می‌رسد دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد جبهه نسبتاً متحدی از آمریکا، اروپا و کشورهای غرب‌گرا در آسیای شرقی علیه توسعه اقتصادی چین شکل دهد و همچنین سعی خواهد کرد بیش از رویکردهای سخت‌افزاری مانند مانورهای نظامی، بر رویکردهای اقتصادی و رسانه‌ای برای مقابله با چین تکیه کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    2 4
    ولی ایران تحت کنترل یک دولت غربگرا ۸ سال فرصت سوزی کرد و از ظرفیت چین استفاده نکرد.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
      2 0
      دقيقأ همینطوره!
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    3 1
    چین تو ایران رقیب نداره غربی ها با تحریم میدان رو به نفع چین خالی کردن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس