دولت یمن

سرپرست وزارت اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در واکنش به تشکیل آنچه «دولت یمن» خوانده می‌شود، گفت که دولت وابسته به ائتلاف سعودی وجود ندارد و هیچ تأثیر نظامی نیز در پی نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، «نصر الدین عامر» سرپرست وزارت اطلاع‌رسانی «دولت نجات ملی یمن» مستقر در صنعاء، به تشکیل آنچه «دولت یمن» خوانده می‌شود و وابسته به ائتلاف سعودی است، واکنش نشان داد.

عامر به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «چنین دولتی، در واقعیت میدانی، وجود خارجی ندارد و هیچ تأثیری نظامی نیز ندارد. جنگ در بخش نظامی، همان جنگ است».

بیشتر بخوانید:

ریاضدولت نجات ملی یمن در عدن مستقر می‌شود

پس از آنکه زمستان سال ۱۳۹۳ «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به عربستان فرار کرد، ریاض با ادعای حمایت از دولت هادی -که آن را «دولت قانونی» خواند- تلاش کرد دولتی جدید تشکیل دهد لذا هادی استان عدن در جنوب یمن را پایتخت موقت خود خواند تا دولتش را در آن مستقر کند؛ امری که با گذشت حدود پنج سال هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه این دولت، «حتی در مناطق اشغالی [جنوب یمن] نیز حضور ندارد»، تصریح کرد: «جنگ، بین ما و ائتلاف بزرگ و گسترده‌ای است که آمریکا فرماندهی آن را بر عهده دارد و در آن انگلیس و فرانسه مشارکت دارند».

بیشتر بخوانید:

دولت وابسته به ائتلاف سعودی باز هم تشکیل نشد

این مسئول یمنی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از این جنگ منتفع می‌شود، خاطر نشان کرد: «این ائتلاف بزرگ، گروهی از مزدوران مختلف را در اختیار دارد... این افراد، در جبهه‌ها، حضور دارند».

عامر ادامه داد: «همه طرف‌هایی که در دولت ریاض حضور دارند، هیچ وزن سیاسی یا نظامی ندارند... ما به نوبه خود، برای مقابله با این ائتلاف، آماده هستیم».

وی درباره توافق سوء نیز گفت: «ما درباره بندرگاهها، استقرار مجدد و درآمدهای بندرگاه الحدیده، بخشی از آن را در یک ابتکار عمل یک طرفه، اجرا کردیم... ولی هیچ اقدامی از سوی طرف دیگر [ائتلاف سعودی] مشاهده نکردیم».

این مسئول یمنی تصریح کرد، این ساختار جدیدی که دولت یمن نام گرفته، بیانگر درگیری داخلی است که عربستان سعودی در تلاش است از آن سوء استفاده کرده و «دستاوردهای امارات را نیز، مصادره کند؛ به ویژه اینکه درگیری واقعی بین ریاض و ابوظبی وجود دارد و طرفین، در پی مخفی کردن آن هستند».

منابع خبری اخیرا گفتند که تشکیل دولت خود خوانده عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن باز هم با شکست مواجه شد.

قرار بود این دولت برآمده از «توافق ریاض»، شامگاه پنجشنبه (۲۷ آذر) تشکیل شود. این مهلت زمانی جدیدی بود که میانجی‌های عربستان سعودی، اواخر هفته گذشته برای تشکیل این دولت تعیین کرده بودند.

یک منبع در دولت مستعفی گفت که علت تشکیل نشدن این دولت، مشخص نبودن وزیر خارجه است؛ زیرا «احمد عوض بن مبارک» حاضر نشد این پست حاکمیتی را که هادی برایش در نظر گرفته بود، قبول کند.

این منبع خبر داد، سعودی‌ها «عبد الملک المخلافی» وزیر خارجه اسبق را به عنوان جایگزین بن مبارک معرفی کردند، ولی هادی نپذیرفت، «از یکی از مهم‌ترین چهار پست حاکمیتی که در اختیارش قرار دارد، کوتاه بیاید».

توافق ریاض، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ۲۰۱۹ ( مهر ماه ۱۳۹۸) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با نیروهای صنعاء زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس