ویژه ها

همزمان با ابراز تأسف گروهک تروریستی جیش العدل از اعدام زم، اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان در بیانیه های جداگانه، همصدا با تروریست ها اعدام وی را محکوم کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**باید رضایت اروپا را در پرونده حقوق بشر کسب کنیم

«قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «امروز اروپا مسائل حقوق بشری را نیز مطرح می‌کند و جز مواردی خواهد بود که باز هم بر آن تاکید خواهند کرد. دولت بایدن نیز در این عرصه با اروپا همنظر است. ایران باید به‌گونه‌ای این مساله خود را با اروپا حل کند؛ زیرا ممکن است هرازگاهی منجر به تنش شود. در ورای اینکه این موضوع سیاسی است اما ایران باید دیپلماسی خود را به‌گونه‌ای فعال کند تا در این عرصه به‌عنوان متهم شناخته نشود. اتحادیه اروپا این اصل را امروز جز پایه‌های خود در عرصه سیاست خارجی ترسیم کرده است. آنها علاوه بر دموکراسی و اقتصاد رقابتی بر این اصل نیز بسیار تاکید دارند».

اصلاح طلبان اصرار دارند که جای طلبکار و بدهکار را عوض کنند. در روزهای گذشته پس از اعدام «زم»،  گروهک تروریستی جیش العدل طی بیانیه‌ای اعدام وی را محکوم و تصریح کرد که زم «در مواقع ضروری، بطور متعدد به کمک سازمان جیش العدل آمده بود». گروهک تروریستی منافقین نیز اعدام این لیدر اغتشاشات را محکوم کرد.

همزمان با ابراز تأسف این گروهک های تروریستی از اعدام زم، اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نیز در بیانیه های جداگانه و با مداخله در امور داخلی ایران، اعدام وی را محکوم کردند.

در حقیقت دولت های اروپایی با قانلان مردم ایران همصدا و همراه شدند. اتفاقا این ما هستیم که از اروپا در پرونده حقوق بشر طلبکاریم. دولت فرانسه اکنون سالهاست که میزبان گروهک تروریستی منافقین است. همان گروهکی که 17 هزار ایرانی اعم از کودک و زن و مرد و پیر و جوان را به فجیع ترین شکل ممکن به شهادت رسانده است.

دولت های اروپایی همچنین میزبان گروهک های تروریستی جدایی طلب از جمله الاحوازیه هستند. همان گروهکی که در شهریور 97 در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، مردم و نیروهای در حال رژه را به رگبار بستند. در حادثه تروریستی اهواز، ۲۴ نفر شهید و ۵۹ نفر نیز زخمی شدند. در این اقدام تروریستی، یک کودک نیز به شهادت رسید.

دولت های اروپایی همچنین صدام را به سلاح شیمیایی تجهیز کردند. این دولت ها در سالهای گذشته حامی و تجهیزکننده گروهک داعش و دیگر گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه بودند.

برخی دولت های اروپایی و از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر در اقصی نقاط جهان از آفریقا و غرب آسیا تا آمریکای لاتین و شرق آسیا دارند.

بنابراین، منافع ملی و عزت مردم ایران به هیچ عنوان اجازه نمی دهد که ما به دولت های حامی تروریسم و بانیان جنایت و آدم کشی، در زمینه حقوق بشر جواب پس بدهیم.

** تضمین نمی دهیم با FATF مشکلات اقتصادی حل شود

«یوسف مولایی» مشاور سابق «عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «اساساً موضوع FATF از جنبه سلبی آن دارای اهمیت است نه از جنبه ایجابی. زمانی وزیر امورخارجه، جناب آقای ظریف در مجلس گفت که قول نمی‌دهد با پذیرش FATF گشایشی در اقتصاد کشور صورت بگیرد اما حتماً قول می‌دهد که با نپذیرفتن آن اوضاع به مراتب بدتر شود. این سخنان آقای ظریف دقیقاً همان محل اصلی اهمیت این موضوع است».

مولایی در ادامه نوشت: «به واقع موضوع FATF به مثابه دری رو به اقتصاد و مبادلات مالی جهانی است که برای پیشرفت اقتصادی هر کشوری، عبور از آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. یعنی ماندن پشت این در درست به مثابه طرد شدن از مناسبات اقتصاد جهانی و عقب ماندن از مرزهای توسعه و پیشرفت خواهد بود. اما عبور از آن الزاماً به معنی بهتر شدن اوضاع و رونق اقتصادی نیست، چرا که این امر نیازمند مؤلفه‌های دیگری چون شفافیت، بهبود محیط کسب و کار، بهبود مراودات بین‌المللی، توسعه نیروی انسانی و... است. با این توصیف ماندن پشت درهای شروط FATF به مثابه فلج شدن یک اقتصاد قابل تعبیر است».

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «وقت کشی اصولگرایان در بررسی FATF» نوشت: «"مقام معظم رهبری با تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است"؛ این خبر را لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، داده است، اما اصولگرایان در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدند امکان بررسی مجدد این لوایح وجود ندارد».

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به هیاهوی اصلاح طلبان در مسئله FATF در مطلبی نوشت: «ادعای موافقت رهبر انقلاب با تصویب لوایح FATF صحت ندارد. طبق آئین‌نامه داخلی مجمع، در صورتی که مجمع پس از یک‌سال درباره اختلاف ارجاعی مجلس و شورای نگهبان تصمیم‌گیری نکند، رای شورای نگهبان محکّم خواهد بود. رئیس جمهور خواهان تمدید این مهلت شده و رهبر انقلاب موافقت فرموده‌اند».

یک سوال؛  آیا ایران هیچگونه همکاری با FATF نداشته است!؟ پاسخ منفی است. ایران از ۴۱ دستورالعمل این سازمان، به ۳۹ دستور به صورت کامل عمل کرده است؛ اما هیچ گشایشی در امور بانکی ایجاد نشده است.

برخی می گویند که اگر ایران همه ۴۱ دستور را اجرا کند، آن وقت شاهد عکس العمل مثبت FATF و گشایش اقتصادی خواهیم بود. اما این ادعا به هیچ عنوان صحیح نیست؛ چرا!؟

پیوستن به کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی، دو دستوری است که ایران از اجرای آن امتناع کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که کره شمالی پیش از این، به این ۲ دستور، عمل کرده است؛ اما این کشور علیرغم اجرای پالرمو و سی اف تی از لیست سیاه خارج نشد.

اگر ایران حتی لوایح مرتبط با FATF را نیز تصویب کند. به هیچ عنوان از لیست سیاه این سازمان خارج نشده و باید همچنان اقدامات یکطرفه را ادامه دهد. تجربه کره شمالی نشان می دهد که کارگروه اقدام مالی، در صورت پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی،  در گام بعدی بهانه موشکی را مطرح خواهد کرد، بدون اینکه کوچکترین اقدام مثبتی درخصوص تبادلات بانکی ایران انجام دهد.

FATF ادعا می کند که هدف اصلی اش، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. در حال حاضر و بنابر گزارش های رسمی منتشر شده توسط رسانه های غربی،  ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رخ می دهد. از سوی دیگر، اف ای تی اف هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اعضای خود کوچکترین واکنشی نشان نمی دهد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه چندی پیش در پاسخ به سوال یکی از نماینده های مجلس که پرسیده بود «اگر ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد؟» گفته بود: «خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند که تبعات تصمیمات خود را بپذیرند؛ بر همین اساس این طیف صراحتا اذعان می کند که هیچ تضمینی وجود ندارد که با اجرای تمام دستورات FATF مشکلات کشور حل شود.

FATF بازوی وزارت خزانه داری آمریکا با کارویژه هوشمندسازی تحریم هاست. بر همین اساس اجرای دستورات این سازمان هیچگاه به گشایش اقتصادی منجر نخواهد شد.

** عملکرد دولت به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

«احمد حکیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر چهارم تهران در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «ما معتقدیم که اگر جریان اصلاحات می‌خواهد در مناسبات سیاسی، نقشی موثر ایفا کند، باید بتواند با بدنه رای و بدنه حامی خود ارتباط برقرار کند. اگر اصلاحات خواهان بسیج مردم در امور مختلف است، باید با جامعه وارد تعامل شود و نیازها و مطالبات آنان را سرلوحه کار خود قرار دهد. برای رسیدن به این افق نیز اصلاحات باید شجاعانه با نقدهای درون‌جریانی مواجه شود. احزاب اصلاح‌طلب باید صادقانه با نقدها برخورد کنند و باید بتوانیم خود را به‌روز کنیم».

«یک جریان سیاسی پویا باید تحولات هر روز جامعه را موردتحلیل‌ قرار دهند و با تدبیر با این تحولات جامعه همراهی کند. اگر یک جریان سیاسی می‌خواهد در جامعه جایگاهی پیدا کند، نباید با مطالبات عمومی و تحولات جامعه فاصله داشته باشد و باید بتواند متناسب با تحولات خود را به‌روز کند، اما متاسفانه در جریان اصلاحات، ساختاری کهنه برقرار بود و برابر تغییر مقاومت می‌کرد، ولی به‌ هر حال در این مدت اخیر نقدهایی متعدد مطرح شده و در حال اثرگذاری است و همین باعث شده که این جریان به تصمیم و نتیجه برسد؛ تصمیم‌هایی که می‌تواند جریان اصلاحات را نوسازی کند تا به این ترتیب در تحولات کشور موثرتر ظاهر شود».

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «به هر حال عملکرد دولت به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود و به هر حال جامعه از وضع موجود ناراضی است... در دولت دوم روحانی مردم خیلی زود مایوس، ناامید، سرخورده و خشمگین شدند و در همان سال اول نیز شاهد بودیم که به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات خود را مطرح کردند. هر چند که 2 سال بعد نیز به دلیل عملکرد دیگری از دولت آقای روحانی به خیابان‌ها آمدند. کاملا واضح بود که نارضایتی مردم از انتخاب خودشان است و این انتخاب را به خاطر اعتماد به اصلاح‌طلبان انجام دادند. از این جهت است که امروز این نارضایتی دامن اصلاح‌طلبان را گرفته است».

مردم به درستی کارنامه دولت را به پای جریان اصلاحات نوشته اند. چرا که دولت روحانی دربست در اختیار این طیف سیاسی است.

دولت و اصلاح طلبان اکنون با دو معضل ویژه مواجه هستند؛ یکی معضل کارنامه است و دیگری معضل ریزش شدید پایگاه اجتماعی.

راه حل این مسئله تلاش شبانه روزی، اعتماد به جوانان نخبه و متخصص و انقلابی و بی اعتمادی به آمریکا و تروئیکای اروپایی و بهره مندی از توان عظیم داخلی و اهتمام جدی به اجرای اقتصاد مقاومتی است.

اما اصلاح طلبان بدون توجه به موارد مذکور، صرفا مشغول حاشیه سازی و فرافکنی و دلخوشی به گشایش های برجامی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    39 1
    آقای قاسم محبعلی اگه میتونی برو پای اروپایی ها را لیس بزن تا ناراحت نشوند اگرحقوق بشر میدانستند به مردم یمن کمک میکردند که دربحران بسر میبرندچراشما خودتان رابه نفهمی زدید دشمن دشمن است
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      26 0
      اینها کارشون از این حرفا گذشته ...
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      21 0
      آخوندی یه جور حرف میزنه انگار که پدر علم مدیریت و اقتصاده. لیبرال جماعت کلا تو حرف نفر اول کشورن ولی تو عمل رو به بهانه های واهی میارن
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      28 0
      همه مشکلات چهاردهه اخیر کشور ناشی از وجود خائنینی به نام اصلاح طلبان تهوع آور است که در واقع امتداد خط فکری همان روشنفکران خیانت پیشه از بدو نهضت مشروطیت به بعد می باشند!
    • حسام سیاه IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      30 0
      نادانه ولش کن
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      11 0
      انشالله که هرگز تصویب نشن داداش آب که از سر گذشت چه یه وجب چه صد وجب.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      6 0
      اروپا باید به تعهدات برجامی خود عمل نماید و رضایت ایران را کسب کند.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 0
    افسادطلبان کذاب و کاسب تحریم از همه بهتر می دانند دولت حدود ۳ سال، ۹۵ درصد از دستورات FATF را اجرا کرد اما کوچکترین گشایشی در تبادلات بانکی ایجاد نشد بلکه بیشتر راههای دور زدن تحریمها هم با اجرای آن شناسایی و حلقه تحریم ها بر مردم ایران تنگ تر شد
  • CA ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 7
    با fatf مشکل حل نمیشه مهم سوع مدریته .. ولی fatf دیگه تحریم ها خنثی میشه چین و روسیه و امریکا هم توش هستند اگه ما هم بپیوندیم اطلاعات اقتصادی اونا هم برا ما میاد
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      23 0
      اخوی اطلاعات اونا واسه ما نمیاد. FATF یک سری اعضای ثابت و مرکزی داره. اطلاعات همه واسه اونا میره.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      10 0
      زرشک نه ننننن زدشک
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      19 0
      دولت ۹۵ درصدش رو اجرا کرد آخرش رفتیم تو لیست سیاه به شعور مردم احترام بگذارید
    • سعید IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      12 0
      این خیال باطلی بیش نیست که اطلاعات اونا هم در اختیار ما قرار خواهد گرفت . تازه گیرم که بگیره ، به چه درد ما می خوره ؟! ما که اونا را تحریم نکردیم . اونا ما را تحریم کردند و با دستیابی به اطلاعات دقیق مالی ما تحریم ها را سخت تر و دقیقتر می کنند .
  • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 0
    خدا عاقبت ما را بخیر کند
  • علـی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    17 0
    گور بابای اروپایی‌ها! اونها سالهای سال هست که نامردی‌شونو ثابت کردن فلذا اطمینان به اروپا هم مثل اطمینان به امریکا اوج حماقت و نادانی و جهالت و بدبختی ذلت و خواری و... است
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    21 0
    هفت ونیم سال با انفعال واداگی درمقابل اروپا وآمریکا کشور به فلاکت کشیده ای هنوز هم از رو نمی روید
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    15 0
    یقین پیدا کردم که از خود غربی ها است
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    24 0
    باید رضایت خدا و رسول خدا (ص) و ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و شهدا و صلحا و فرد فرد ملت ایران را بدست بیاوریم. حالا هی بگو رضایت اروپا رضایت غربیها. هی بگو رضایت اروپا و آمریکا تا با همین اجل شما فرا برسد.
  • سعید IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    19 0
    من موندم چرا وقتی بحث دسترسی اداره مالیات به حساب و دارایی افراد میشه تا بتونه فرار مالیتی را پیگیری کنه دولت به نام حفظ حریم خصوصی مخالفت می کنه . ولی نمی دونم چطوریه که خارجی ها از اداره مالیات خودمون هم محرم تر هستند ، اونجا دیگه حریم خصوصی افراد در کار نیست . چرا ؟؟!!!!
  • ایرانی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    13 0
    خواهشن - از مسئولین محترم در مجلس درخواست شدید داریم اجازه ندهند که در این چند ماه باقی مانده به پایان کار دولت کنونی قراردادهای کذائی مانند FATF از جانب ملت ایران را با بانکدارهای غربی امضاء کنند و یک عمر وابستگی و سرخوردگی بر ما تحمیل نمایند. اصلا این غربی ها اگر نگران پولشویی هستند اول میبایستی شبکه های مالی مخفی و زیرزمینی خود موسوم به Offshore که بیشتر توسط انگلیسی ها در مناطقی مثل جبل الطارق - ویرجین ایلندس و سیشل و همچنین خود آمریکا در شهر لاس وگاس که در انها پولهای بسیار هنگفت { به اصطلاح کثیف) بدور از مالیات و خارج از هرگونه نظارت بین المللی انبار شده را تعطیل کنند و بعد وارد بحث پولشویی با دیگر کشورهای مستقلی ازجمله ایران بشوند. عملا با امضاء این قرارداد کلیه شئون اقتصادی - اجتماعی - مدیریتی و .... کشور تحت کنترل از راه دور امپراطوری غرب قرار خواهد گرفت.
  • ali IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    26 0
    یعنی میخواین همجنس بازی و ازدواج سفید و رنگی و این چیزا رو رواج بدیننننن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 0
    بنده عرض میکنم آقای (فریدون) شما اشتباه میکنید...
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    13 0
    اقایان اصلاح طلب شما که بدنبال بدست اوردن دل این وان هستید و رفاه امنیت استقلال ملت مظلوم ایران برای شما جایگاهی ندارد برویدکنار اجازه بدهید کسانیکه توانمند هستند از حق مردم مظلوم ایران دفاع کنند در این چند سال دولت منتخب شما فقط میگوئید برای گرفتن بهانه از امریکا امتیازات بیشتر از عرف بدهیم برای بدست اوردن دل اروپا بازهم امتیازات بیشتر از عرف جهانی بدهیم پس حق ملت ایران در این بین چیست چطور امریکا با ۱۶ هزار کیلومتر فاصله از منطقه خاور میانه وایران در این منطقه وایران منافع دارد اما مردم ایران و منطقه که هزاران سال ساکنان اصلی این منطقه و فلات ایران میباشند هیچ منافعی ندارد شما اصلاح طلبان سخنگوی کاخ سفید و اتحادیه اروپا میباشید یا ایران در این برجام چقدر برای منافع دشمنان کوتاه امدید اما خودتان که دیگر به صراحت میگوئید سرتان کلاه رفت پس شما را بخدا و قتی توانایی کشورداری و حفظ استقلال ایران و منافع ایرانیان را ندارد بروید کنار اجازه دهید جوانان قدرتمند ایرانی منافع کشور ایران را تضمین و ثبیت میکنند
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    21 0
    آدم دلش برای این به اصطلاح اصلاح طلب ها میسوزه. آخه کسی نیست به این بنده خداها بگه بابا این قبر غرب توش مرده نیست الکی بالا سرش گریه نکنید. کلا استکبار جهانی دوست داره کل عالم رو مثل آفریقایی ها کنه و شب به شب یه تیکه نون بندازه جلوشون تا گرسنه نمونن. بعد منابع شون رو به تاراج ببرن وباهاش برا خودش امپراطوری درست کنن.کسانی هم که در داخل بر طبل اشرافیت میکوبند،خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی میکنن.والسلام.
  • رضا IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    25 0
    اگر با fatf مشکلات اقتصادی رفع نمی‌شود چرا اصرار برآن دارید.؟!
  • محمد محسن IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    10 0
    حقوق بشری که اروپا بسازد ضد بشریت است نه حقوق بشر.!!!
  • !! IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 0
    لیبرالهای متوهم !!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    چقدر این ها بی اطلاع هستند. از نظر اروپایی ها تجزیه طلبی حقوق بشر است. گرایشات جنسی حقوق بشر است. هرگونه اقدام علیه حاکمیت حقوق بشر است. فعالیت جاسوسان خارجی حقوق بشر است‌. مواد مخدر و مشروبات الکلی حقوق بشر است. کلیه ی فرقه ها و مذاهب حقوق بشر هستند‌ چرا نمی خواهید بفهمید که ما با این ها اختلاف ساختاری داریم. اگر یک جایی هم کوتاه آمدند به طمع این بوده که یک امتیاز تپل تر گرفتند و چند صباحی سکوت کردند و صدایشان در نیامد مثل برجام.
  • ش. AE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    جناب ریس جمهور رضایت اروپا برای کدام حقوق بشر ؟؟؟؟؟؟؟که جاسوس در هر گوشه این کشور می فرستن؟؟؟؟؟ حقوق بشر که عملیات ترور یستی در کشور انجام میدهند با پول و حمایت این اراذل کدام حقوق بشر اینها برده زر خرید میخواهند تا کی شما میخواهید خوش بین باشید ؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر وعده نمی دهی مشکلات اقتصادی حل بشه پس واضح روشنه که اصرا تو دولت تو این است که مشکل جدی وبزرگتری برای انقلاب وکشور ومردم ورهبری درست کنی .
  • لادن IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 0
    اصلاح طلب ها میرزا اقا خان نوریهای زمان ما هستن خائن و خائن و خائن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس