کد خبر 1154244
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
سناتور آمریکایی سناتور جمهوری خواه تام کاتن

سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در مصاحبه‌ای بازگشت کشورش به برجام را اقدامی کوته‌بینانه و خطرناک توصیف کرده است.

به گزارش مشرق، «تام کاتن»، سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز» با ارائه توضیحاتی مدعی شد که بازگشت آمریکا به برجام کوته‌بینی و خطرناک خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

فرمانده سنت‌کام: دنبال درگیری در منطقه نیستیم

کاتن که از زمان شروع مذاکرات هسته‌ای با ایران از مخالفان توافق هسته‌ای برجام بود و از خروج واشنگتن از این توافق هم حمایت می‌کرد در پاسخ به این پرسش مجری شبکه فاکس نیوز که آیا دولت بایدن تحریم‌ها علیه ایران را برمی‌دارد گفت: «من نمی‌توانم تصور کنم که دولت بایدن تحریم‌ها مثلاً علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر دارد.»

وی در ادامه مدعی شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول کشته شدن صدها سرباز آمریکایی در عراق و افغانستان است و مقام‌های ایران خواستار لغو این تحریم‌ها هستند. 

این سناتور آمریکایی در ادامه اظهارات خود این ادعا را مطرح کرد که توافق هسته‌ای برجام، به غیر از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اقدامات دیگر این کشور را مدنظر قرار نداده است و برخی از محدودیت‌های آن، طبق «بند غروب» در حال منقضی شدن است؛ زیرا ضرب‌الاجل‌ها ذیل این توافق در پنج سال گذشته خیلی کوتاه در نظر گرفته شدند.

کاتن در ادامه افزود: آمریکا برای بازگشت به برجام باید مسئله منقضی شدن محدودیت‌ها را قبول کند و به همین دلیل بازگشت به این توافق کوته‌بینی و خطرناک خواهد بود.

این سناتور آمریکای در صحبت‌های خود همچنین با تکرار ادعاهای گذشته خود و کشورش درباره فعالیت‌های ایران در منطقه، در خصوص شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار نظر کرد.

کاتن در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی محسن فخری‌زاده را ترور کرد تا سیاست‌های اوباما در قبال ایران در دولت بایدن تکرار نشود گفت: «من نمی‌توانم درباره کشته شدن (شهادت) محسن فخری‌زاده اظهارنظری کنم. من فقط می‌گویم اکنون حضور در نیروهای مسلح ایران به عنوان یک مقام ارشد بسیار خطرناک است.»

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در قبال منطقه غرب آسیا مدعی شد دولت اوباما به همراه جو بایدن نسبت به اسرائیل یا شرکای طولانی مدت عرب آمریکا، با ایران بیشتر همدلی می‌کردند.

کاتن که سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزس آمریکا نیز هست هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود هر توافق جدید با ایران بدون تصویب در سنا دوام نخواهد آورد. 

وی در این مصاحبه که با شبکه فاکس‌نیوز انجام داده بود ایران را به «نقض» مفاد برجام متهم کرد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز ۸ می سال ۲۰۱۷ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد. 

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام علاوه بر تمدید تحریم‌ها به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با پیگیری این سیاست‌های موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. او در تحقق این هدف ناکام ماند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    6 0
    گوش دراز شهر موشها
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 0
    تا امنیت اسراییل به خطر نیافتاد ،همین آش و همین کاسه است هست است هست است هست است هست است هست
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    امنیت اسراییل باید به خطر بیافتاد. وسلام.
  • ش. AE ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    تو مزخرف رو یکی نیست تو دهنی بزنه حالا خوبه خونه این جانور تحت کنترل کامل هست یکی از کسانی که باید در انتقام خون سردار دلها شهید حاج قاسم گنجانده بشه این هست دلقک هست
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 0
    قیافه اش شبیه موش است ! اون موش بزرگهای خیابان ولیعصر
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    اینکه بایدن به برجام برگردد یا نه به خواست ایران بستگی دارد اما اهداف ایران در برجام محقق شده و نیازی به پالان برجام نیست ولی موضوع تداوم تحریمهای غیرواقعی برای استفاده مسئولین ما در توجیه مشکلات ویرانگر اقتصادی همچنان مطرح خواهد بود.
  • امید IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    هر وقت این کاتن را می بینم یادم به یه موش گوش دراز در مدرسه موش ها میافته.
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    بر سر برجامی ها، او میگوید "حضور در نیروهای مسلح ایران به عنوان افسر ارشد خطرناک است"، وزارت خارجه جرئت دارد همین تهدید را برای افسران و مقامات ارشد امریکا بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس