کرونا فرصتی برای کتابخوانی

در همین چند سال اخیر ظهور پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی موجب شده است کتاب جایگاه اصلی خود را بیش از بیش از دست بدهد. یعنی بیش از اینکه افراد با کتاب مانوس باشند با فضای مجازی مانوس شده اند .

به گزارش مشرق، مطالعه و کتابخوانی از موضوعات با اهمیت هر جامعه است که هر فرد جویای پیشرفت به آن توجه می کند و توقویت آن موجب تقویت جامعه در ابعاد مختلف می شود.

مطالعه نه تنها موجب بالا بردن سواد می شود بلکه کمک می کند در زندگی نگاه بهتری به موضوعات مختلف داشته باشیم که این عاملی در رشد و ارتقاء جامعه است.

مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف نسبت به این موضوع بسیار مهم تاکید بسیار زدیادی داشته اند که جوانان و نوجوانان به کتابخوانی روی بیاورند و آن را به یک سبک زندگی تبدیل کنند.

اما آنچه واقعیت جامعه است تغییر رویکرد کتاب در یکی دو دهه اخیر است به نحوی که جایگاه خود را از دست داده است و گزارش ها حاکی از آن است هر ایرانی در روز متوسط 13 دقیقه و در هفته یک ساعت و نیم مطالعه می کند. این یعنی مه به طور متوسط نه هزارم زمان خود را در زندگی صرف مطالعه می کنیم که معنایی به جز فاجعه ندارد.

در همین چند سال اخیر ظهور پدیده ای به نام شبکه های اجتماعی موجب شده است کتاب جایگاه اصلی خود را بیش از بیش از دست بدهد، یعنی بیش از اینکه افراد با کتاب مانوس باشند با فضای مجازی مانوس شده اند و به این طیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین ما مهجور مانده است.

حال این سوال پیش می آید چه فرقی بین کتاب و شبکه های اجتماعی وجود دارد ، در حالی که در فضای مجازی هم مطالب خوب و آموزنده وجود دارد که می تواند موجب بالا رفتن دانش ما شود.

درست است که مطالب خوب هم در فضای مجازی پیدا می شود، اما باید این را قبول کنیم موثق بودن مطالبی که در فضای مجازی ثبت می شود محرز نشده است و بیشتر مطالبی که در این فضا می بینیم اگر چه زیبا و قابل قبول است اما واقعیت ندارد.

شبکه های اجتماعی پر است از مطالب بی شناسنامه و کم ارزشی که وقت ما را می گیرند و کمکی به ما نخواهد کرد و این را هم بدانیم مطالب منتشر شده در فضای مجازی زودگذر و سیال است و خیلی زود از ذهن پاک می شود.

خانه ها مکانی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی

طبق نظر کارشناسان فرهنگی فضای منزل و عادت والدین به کتابخوانی موجب گرایش فرزندان به مطالعه و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی می شود.

کودک خردسالی از همان بود کودکی پدر مادر خود را در حال مطالعه می بیند یا کتاب های تصویر دار برایش توضیح داده می شود این انگیزه در او برانگیخته می شود که به سوی کتاب برود.

در این ایام کرونایی که فرزندان بیشتر فقط خود را در خانه کنار والدین هستند ، خرید چند جالب کتاب متناسب با سن کودکان و نوجوانان نقش مهمی در گرایش فرزندان به سمت کتابخوانی دارد.

اینترنت و فضای مجازی سایه خود را بر تمامی جوانب زندگی گسترانده است

به گفته کارشناسان از مدت ها پیش با باز شدن شبکه های اجتماعی به زندگی، کتاب و کتابخوانی به وادی فراموشی سپرده شده است و بسیاری از مردم نیز کتاب خواندن را به همان درس و دانشگاه محدود کرده اند که آنهم در این کرونایی به طور کلی به فضای کشیده شده و افراد اوقات زیادی را در شبکه های اجتماعی به سر می برند.

رقیه احمدی اظهار داشت: در زمانی که مدارس باز بودند فرزندانمان خیلی راحت تر با کتاب و درس مانوس می شدند ، اما از روزی که کرونا آمده و موجب خانه نشینی فرزندانمان شده است از صبح تا شب سرشان در گوشی است و غرق فضای مجازی شده اند.

احمدی می گوید : ما در قبل از کرونا هم همین مشکل را داشتیم و و برنانه فرهنگی منسجمی برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی نبود چه برسد حال حاضر که در قرنطینه هستیم و معلم و شاگردی و متابی نیست.

به گفته اغلب خانواده ها در ایام قرنطینه ، کودکان و نوجوانان 90 درصد وقت خود را در منازل به فضای مجازی به ویژه بازی های موبایلی و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند و فرهنگ کتاب و کتبخوانی به وادی فراموشی سپرده شده است.

دوری نسل جوان از فرهنگ کتاب و کتابخوانی خطری است که در حال گسترش است و ضروری است در این ایام کرونایی وقرنطینه که کتابخانه ها هم تعطیل هستند مسوولان فرهنگی چاره ای بیندیشند و این را بدانیم روزانه حجم عظیمی که اطلاهات و شبهات نادرست در فضای مجازی می چرخد که ذهن نسل جوان را با خطر رو به رو می کند.

راه‌های ترویج کتابخوانی در جامعه

برگزاری مسابقات کتابخوانی و خلاصه نویسی، معرفی کتاب های جدید هر رده سنی و توزیع آن، گرایش بزرگترهای خانواده به فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن آن در منزل موجب تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه می شود زیرا هر چه با کتابخوانی بیگانه تر باشیم فردی فقیر از لحاظ فرهنگی هستیم و چیزی در چنته نداریم.

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پ IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    مردم اگر خواهان کتابخوانی باشن باید برای کتاب خوب حداقل 80 تا 100هزار تومان در ماه هزینه یک کتاب هزینه کنند وهمین کتاب در سایت های مثل طاقچه 20 تومان هست اینجا یک خلایی که یک قسمت اون به باور نداشتن مسولان کشور به دیجیتالی شدن زندگی مردم هست و ساخت کتابخوان های الکتریکی ایرانی بهترین ابزار و راه حل برای کتابخوان شدن اکثر ملت هست و فرهنگ سازی و الگوسازی سبک زندگی با کتابخوانی هست و مزایای دیگه مثل محیط زیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس