به گزارش مشرق به نقل از فارس، خطوط آبی کره خاکی را که روی نقشه جهان رصد کنید، بیشک کشورمان را با خطی عریض و آبی رنگ در جنوب آن تشخیص خواهید داد. همان مرزی که تنگهای کوچک اما حیاتبخش به نام هرمز، خلیج فارسش را به دریای عمان وصل کرده است و چه خوشایند است که میتوان نام خلیج فارس را بر گستره کاغذ دید.
البته عنوان «خلیج فارس» برابر با یادآوری جریانی تلخ و سریالی است که استعمارگران اعصار آن را کلید زده و در زمانهای مختلف تاریخی سعی کردند نام خلیج ع ر ب ی را به اذهان جهانی تحمیل کنند.
موقعیت استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز، اوضاع سیاسی خاومیانه و جولانگری داعیهداران همیشه مدعی، همه و همه دست به دست هم داد تا ماجرای تحمیل نام خلیج ع ر ب ی در دهه 80 هجری شمسی به اوج خود رسیده و مؤسسه نشنال جئوگرافیک در اطلس جدیدش نام خلیج ع ر ب ی را به جای خلیج فارس عنوان کند و از همین زمان موج اعتراضات شدت گرفت.
سرانجام برای پاسداری از میراث خلیج فارس، 10 اردیبهشتماه، به عنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور ثبت شد، اما نکته قابل توجه نحوه مبارزه رسانهای با این معضل بود.
گرچه وبلاگنویسان به نوبه خود در این عرصه کولاک کردند، به طوری که اگر کسی در دنیا از طریق موتور جستوجوگر گوگل، به دنبال خلیج ع ر ب ی بگردد، با این صفحه روبرو میشود که به جستوجوگران خلیج ع ر ب ی توصیه میکند کتابهای تاریخی را مطالعه کنند تا متقاعد شوند که نام خلیج فارس صحیح است نه خلیج ع ر ب ی.
اما مهمترین بار تبلیغی- اطلاعرسانی این معضل، به واقع بر دوش هنر هفتم در فرمهای مختلف آن بود که جز در آثاری چون «جنگ نفتکشها»، «کشتی آنجلیکا» و «راه آبی ابریشم» نشانههایی از این تلاش دیده نشد، البته «ارد عطاپور» هم فیلم مستندی با عنوان «خلیج فارس» ساخت که از شبکه یک سیما پخش شد و جوایز بسیاری را هم به خود اختصاص داده است.
«ارد عطاپور» مستندساز در برآورد خود از عملکرد سینمای مستند درباره صیانت از «خلیج فارس» میگوید: این موضوع احتیاج به تمرکز در مدیریت مراکز هنری دارد، در غیر این صورت خود سینماگران به لحاظ نقدینگی نمیتوانند مستقلاً به تهیه چنین فیلمهایی بپردازند. در واقع باید این موارد سفارش داده شده و از سینماگران خواسته شود تا در فیلمی درباره خلیج فارس تهیه کنند.
بنیاد خلیج فارس تأسیس شود
این مستندساز با تأکید بر اهمیت نمود واقعیت در مستند، معتقد است: مستندسازان میتوانند سند و ادله واقعیتری نسبت به سینمای داستانی ارائه دهند، به نظرم ما باید بنیادی به اسم «خلیج فارس» داشته باشیم که در آن مشخصاً به جمعآوری اسناد پیدا و بعضاً پراکنده بپردازیم، تا اطلاعات از منابع مختلف استخراج شود و اسناد دال بر حقانیت نام «خلیج فارس» از پراکندگی خارج و قابل دسترس باشند. اگر چنین بنیاد تحقیقاتی تأسیس شود بنده با کمال میل تمامی تحقیقاتم را در اختیار این مرکز قرا رمیدهم.
تماشاگران مجبورند هر سال تکرار مستند «خلیج فارس» را ببینند
وی با اشاره به دشواری تهیه اطلاعات برای ساخت مستند «خلیج فارس» گفت: با وجود اینکه تحقیق و پژوهش در هر کاری به ویژه ساخت مستند لازم است، اما پراکندگی منابع، عدم همکاری بسیاری از افراد در جمعآوری اطلاعات همواره در طول این 2 سال تحقیق برای ما مشکلساز بود، با این وجود این، مستند تنها در یکی از سانسهای سینما آزادی در سال گذشته اکران شد و هر سال نیز در شبکه یک سیما در روز خلیج فارس پخش میشود، این در حالی است که اگر امکانات بیشتری برای ساخت فیلم و مستندهایی از این قبیل فراهم بود دیگر لازم نبود هر سال تماشاگران تلویزیون تکرار مستند «خلیج فارس» را ببینند.
آرزوی ایرانمش؛ ساختن فیلمی درباره خلیج فارس
البته «رضا ایرانمنش» نیز فیلمی تلویزیونی به نام «فرزند پارس» را برای شبکه اول سیما تهیه کرده که اظهار امیدواری کرد 10 اردیبهشتماه امسال از تلویزیون پخش شود، وی که با هیجان خاصی روی تخت بیمارستانی از اهمیت برای حفظ و صیانت از تمامیت ارضی کشور حرف میزند، میگوید: «یکی از بزرگترین آرزوهایم ساختن فیلمی با چنین مضمونی بوده است».
اما به راستی سهم سیما و سینما در مقابله با معضلی به اسم خلیج ع ر ب ی چیست؟
گرچه هدف محکوم کردن سینما و سینماگر ایرانی نیست اما هماکنون که در دهکده جهانی و عصر ارتباطات و در آستانه روز ملی خلیج فارس هستیم، شاید بتوان امیدوار و حتی متوقع بود که سینماگران متعهد این مرز و بوم در محکوم کردن تفکر استعمارگری و استثمارگری تلاش بیشتری به خرج دهند و البته مسئولان امر نیز در حمایت از این انگیزه پررنگ ظاهر شوند و حتی در سازمانی موسوم به سازمان سینمایی جایی برای طرح چنین مباحثی باز شود، تا در این وانفسا که فیلمهای روز دنیا به راحتی در دسترس مردم قرار میگیرد، کاری کنند که مهمترین انتخاب ریموت کنترل مخاطبان، آثار سینماگران متعهد و نکتهسنج ایرانی در جهت دفاع از تمامیت ارضی به اسم «خلیج فارس» باشد.
با توجه پتانسل سینما در شفافسازی حقایق، آیا تاکنون سینما و سیمای ایران توانسته در جهت دفاع از صیانت نام خلیج همیشه فارس به شاسیتگی حاضر شده و از عهده این مهم برآید؟