فکری و گل محمدی

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: گل محمدی ثابت کرده که همه ویژگی ها را در خودش دارد و می تواند در آینده مربی شایسته ای برای تیم کشورمان باشد.

سرویس ورزش مشرق – در روزهایی که پرونده مارک ویلموتس و بدهی ۶ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال در دادگاه CAS باز است و چشم میلیونها ایرانی به این موضوع دوخته شده که چه رأیی از سوی دادگاه عالی فوتبال به آن داده می شود اتفاقات مهم دیگری در فوتبال ایران رخ داده یا در آستانه انجام شدن هستند. از آن جمله حضور تیم پرسپولیس به عنوان نماینده فوتبال ایران در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا، برگزاری دو بازی تدارکاتی برای تیم ملی بدون حضور برخی لژیونرهای تیم ملی و البته وضعیت نامشخص باشگاه و تیم استقلال که بخش مهمی از طرفداران میلیونی فوتبال را دلواپس خود کرده است.

حشمت الله مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفت و گو با مشرق، درباره مسایل روز فوتبال ایران حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

* اوضاع پرسپولیس در آستانه حضور در فینال لیگ قهرمانان با تجربه حضور در سال ۲۰۱۸ را چطور ارزیابی می کنید؟

- بطور کلی نتایج این مسابقات هرگز فراموش نخواهند شد. ما با این همه هزینه ای که برای فوتبال مان انجام می دهیم اگر در این میدان موفق نشویم پس در کدام میدان می خواهیم موفق شویم؟ ما قدرت اول فوتبال آسیا هستیم. درست است که آنها بیشتر از ما سرمایه گذاری کرده اند. پرسپولیس تمام فاکتورهای لازم را دارد. مالکیت توپ را در اختیار دارد. مالکیت زمین را در اختیار می گیرد. کار گروهی و تاکتیکی تیمی اش به خوبی از تاکیک به ضد تاکتیک تبدیل می شود. این تیم در برخی بازیها خیلی راحت تا پشت ۱۸ قدم می رود ولی نتیجه نمی گیرد چون وقتی که ما به نقطه خطر حریف نزدیک می شویم باید سرعت بازی را در دست داشته باشیم.

* چه روشی بهتر است؟

- پرسپولیس باید قدرت تصمیم گیری و سرعت عمل و سرعت توپ بیشتری داشته باشد و نباید به حریف این فرصت را بدهد که بتواند برای خودش زمان لازم برای اجرای تاکتیک تیمی اش را پیدا کند. اعضای تیم پرسپولیس باید بدانند که نتایج این بازیها بطور کلی آینده بازیکن و مربی این تیم را مشخص می کند.

* تحلیل تان از پرسپولیس چیست؟

- بالانس تیمی پرسپولیس کاملا امیدوار کننده است. نه صددرصد دفاع کننده است نه صددرصد حمله کننده. این را باید در نظر داشت بازیکن ایرانی هرگز در راه موفقیت کشورش قدمی به عقب برنمی دارد و مطمئن هستم که بازیکنان پرسپولیس با همبستگی خوبی در فینال آسیا حضور پیدا خواهند کرد. علاوه بر آن می توان اشاره کرد به نتایج بازیهای پرسپولیس در لیگ و نتایجی که در لیگ قهرمانان آسیا در قطر کسب کردند. اینها امیدوار کننده هستند. ضمن اینکه جای امیدواری زیادی هم هست برای اینکه یک مربی جدید در این باشگاه متولد شده که می تواند آینده تیم ملی ما را تضمین کند. گل محمدی ثابت کرده که همه ویژگی ها را در خودش دارد و می تواند در آینده مربی شایسته ای برای تیم کشورمان باشد.

* درباره استقلال هم توضیح بدهید که پس از این همه تغییر کادر فنی چرا باز هم نتایج دلخواه طرفدارانش را کسب نمی کند؟

- ما استقلال را در دو مرحله می توانیم تحلیل کنیم. یکی خوب بازی کردن استقلال در روزهای خوب و صبر و حوصله داشتن برای بد بازی کردن در روزهای بد. استقلال دو چهره دارد. یکی چهره خوبش است که اگر آن را رو کند هر تیمی را می تواند شکست بدهد و اگر با روز بدش ظاهر شود هر تیمی می تواند برای استقلال مشکل ساز باشد.

* بیشتر توضیح می دهید؟

- از نقطه نظر مربی، تیم استقلال خیلی غنی است و شاید هیچ تیمی به اندازه استقلال مربی برای هدایت تیم های مختلف نداشته باشد. اما فرصت خوبی برای فرهاد مجیدی و نامجو مطلق وجود داشت که قدرش را ندانستند چون هر یک از آنها تیم را در بهترین وضعیت تحویل نگرفته بودند. الان هم محمود فکری و سایر دوستانش در کادر فنی کار خودشان را بلدند ولی تیم شان مشکلاتی دارد که باید رفع شوند.

* چه مشکلاتی؟

- یکی از مهمترین مشکلات این است که استقلال در خط هافبک بازیکن بازیساز و تقسیم کننده توپ ندارد. البته شاید من از راه دور می بینم و نمی توانم قضاوت صحیحی داشته باشم و شاید خود فکری بگوید که من فلان بازیکن را دارم.

* پس چرا هوادارانش اینقدر ناامید به نتایج این تیم هستند؟

- بطور کلی استقلال امیدوار کننده بازی می کند. بطور مثال در بازی آخرش روبروی پیکان باید طوری کار می کرد که گل بزند. استقلال اگر به همین صورت ادامه بدهد از گردونه رقابت برای قهرمانی دور می شود و فکری و دوستانش باید هر چه سریعتر یک یار بگیرند و البته نمی دانم که جا و شرایط اضافه کردن بازیکن را دارند یا نه ولی این را می دانم که استقلال یکی از تیم های مطرح است و همیشه مطرح بوده و امیدوارم که روزهای خوبش را دوباره پیدا بکند.

* از وضعیت تیم ملی خبر دارید؟

- در تیم ملی ما از نقطه نظر نیروی انسانی قدرت اول فوتبال آسیا هستیم. ما در دو بازی تدارکاتی با ازبکستان و بوسنی با همین نفرات جدیدی که آمدند خوب بودیم. نفرات جدید جوان یا غیر جوان، منظورم افرادی است که برای اولین بار آمدند و برای تیم ایران بازی کردند طوری ظاهر شدند که ما کمبود بازیکنان لژیونرهای خوب مان را در آن بازی حس نکردیم. یعنی نگفتیم که جای آنها خالی است. این بازیکنان اینقدر خوب ظاهر شدند که به خوبی جنگیدند و دویدند.

* بهتر نبود از بازیکنان دیگر لژیونر هم استفاده می شد؟

- به طور کلی ما دو بازی سرنوشت ساز داریم که احتیاج است ما در آنها با تمام وجودمان ظاهر شویم. البته ما نمی توانیم منکر عدم وجود بازیکنانی مانند سردار آزمون یا مهدی طارمی یا دیگر نفرات خوبمان شویم. بالاخره باید از آنها استفاده کنیم ولی در این دیدارهای تدارکاتی از آنها استفاده نشد. اگر بخواهیم با همین تیمی که روبروی بوسنی بازی کرد راهی مسابقات مقدماتی در دور برگشت شویم یک شکل دیگری دارد و اگر نه، می خواهیم با حضور لژیونها برویم پس باید در این دو بازی قبلی تدارکاتی هم از حضور آنها استفاده می کردیم. چون فکر می کنم دیگر بازی تدارکاتی در پیش نداریم.

* اهمیت بازی تدارکاتی چقدر است؟

- معتقدم که باید هرطور شده بازیهای تدارکاتی بیشتری برای تیم ملی در نظر بگیریم تا بازیکنانی که از آنها اسم بردم هم بتوانند بازی در کنار سایر نفرات تیم ملی را تجربه کنند و هماهنگی لازم را داشته باشند که از دور اول به دور دوم برویم چون بعد از رسیدن به دور بعد فرصت داریم. ولی الان که از عراق از نظر امتیازی عقب هستیم نیاز داریم بیشتر بازی کنیم.

* وضعیت تاکتیکی تیم ملی را چطور ارزیابی کردید؟

- بطور کلی تیم ملی در این دو بازی خیلی امیدوار کننده ظاهر شد. خوب بازی کردند و خوب هم نتیجه گرفتند. روش تاکتیکی بازی هم مشخص شد که روش سرمربی تیم بود. اسکوچیچ نشان داد که او با توجه به خصوصیات تک تک بازیکنانش از آنها در ترکیب تیم ملی استفاده و کاملا عقلانی و منطقی عمل کرده بود.

* در بحث پرونده ویلموتس و فدراسیون فوتبال کشورمان چرا چنین اشتباهی صورت گرفت؟

- عدم تجربه و ندانستن زبان انگلیسی و یا اینکه عدم تفهیم صحیح بند بند این قرارداد می تواند از جمله عوامل بروز این مشکل باشد. حتما در آن قرارداد بندی بوده یا نقطه نظری بوده که ویلموتس با وکیلش که می گویند همسرش بوده یا هرکسی بوده آن را به طریقی به فدراسیون تحمیل کرده و فدراسیون قبول کرده است. اگر فدراسیون مطمئن نبود هرگز مهدی تاج با آن قدرت در تلویزیون حاضر نمی شد که بگوید این قرارداد صددرصد به سود ماست و ما در این قرارداد برنده هستیم. اما بعد که کمی گذشت و متوجه برخی بندها شد دیگر ساکت شد و سکوت کرد. ولی خیلی سخت است که قضاوت کنیم که در این قرارداد واقعا سوءاستفاده صورت گرفته یا تنها اشتباه بوده است. امیدوارم که اشتباه بوده باشد.

* چرا مقصر اصلی معرفی نمی شود؟

- الان ببینید که این موضوع مکرر در رسانه ها مطرح و برخی از نمایندگان مجلس دلسوزانه این پرونده را دنبال کردند و کار به مجلس هم کشیده شد. خب از کانال های دیگر نیز بررسی شد و پای وزیر ورزش هم به این ماجرا باز شد و هنوز هم در حال بررسی این پرونده هستند.

* چه کسی باید این غرامت سنگین را بپردازد؟

- به هر حال ما از نظر مالی هم در مضیقه هستیم و خود فدراسیون منبع مالی در این حد ندارد که بخواهد ۶میلیون یورو را تأمین کند و الان هرکسی که برای ریاست بر فدراسیون بیاید مانند نبی که الان در فدراسیون هست یا هر کسی که بعدها بیاید وارث فدراسیونی است که صندوقش خالی است و هیچ چیزی ندارد. نفر جدید وارث فدراسیون خوبی نمی شود و این می تواند کارهای زیرساختی چه از نظر تعمیم و توسعه مربیگری و چه کلاس داشتن برای جوانان و هر برنامه دیگری که شما به آن فکر کنید که نیاز به بودجه و پول دارد را از کار می اندازد و این رییس جدید نمی تواند تمام اهدافش را عملی کند چون در ابتدای هر کاری با کمبود بودجه مواجه شود.

* آینده فوتبال با این پرونده را چطور پیش بینی می کنید؟

- البته هنوز دادگاه این پرونده تمام نشده و همانطور که آقای کفاشیان و تاج حرفهای خوب و قوت قلبی را برای همه ما مطرح کردند، کمی امیدوار هستیم و دوست داریم که در دادگاه فیفا برنده شویم و زحماتی که بچه های فدراسیون ما کشیده اند پایمال نشود.

*مدتی است بسیاری از اهالی فوتبال از زیاده روی کانال های هواداری در فضای مجازی عاجز شده و به ستوه آمده اند. به نظر شما چه راهکاری برای این موضوع می توان داشت؟

- در بحث کانال های هواداری می توان گفت که کنترل آنها نه دست شماست، نه در اختیار ماست و نه فدراسیون فوتبال می تواند کنترلی روی آنها داشته باشد. این کانال ها دست هر کسی هست تا حدودی زیادی با مسایل تیم های مختلف سلیقه ای برخورد می کنند و باعث بروز چنین دلخوری هایی بین فوتبالی ها می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    با دلالی تضمین کنه!!!!
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 2
    واقعا توانمند وقابل وحتما میتواند
  • سید DE ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    با توجه با شرایط تحریمی کشور اصلا هیچ مربی خارجی برای فوتبال مناسب نبوده ونخواهد بودچرا پولی را که باید خرج زیر ساخت وجوانان فوتبال شود به این راحتی به بادفنا میدهید باید با کسانی که چنین شرایطی را بوجود می آورند برخورد کنند درحال حاضر دراین کشور مربیان بزرگ جوان که هم در لیگ های اورپایی و با مربیان بزرگ جهان کار کرده اند ودر لیگ1 خودمان نیز با تیم های مختلف مقامهای خوبی بدست آورده اند مانند آقایان دایی وقلعه نوعی و گل محمدی و.....وجود دارد.چرا باید رئیس فدراسیون فوتبال کشور با رابطه نه با عملکردشان در باشگاهها انتخاب شود.تا این روابط باشد کلا ورزش ول معطله.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس