یمن

محکومیت ترور شهید فخری زاده و حمایت از مقاومت از سوی جنبش تاج جنوب عربی به این جهت حائز اهمیت است که عربستان و امارات، جنوب یمن را همواره پایگاه و مقر خود و مزدوران و أیادی اشان در یمن می‌دانستند.

سرویس جهان مشرق - انتشار خبر ترور شهید «محسن فخری ‌زاده»، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، با واکنش‌ های گسترده ‌ای از سوی دولت ها، مقامات، نهادها، سازمان ها و رسانه ‌های خارجی مواجه شد.

«تجمع دموکراتیک جنوب» یمن موسوم به جنبش «تاج جنوب عربی» که به اختصار «تاج» خوانده می شود، در اولین موضع گیری رسمی خود با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران این اقدام را عملیاتی تروریستی علیه یک دانشمند مسلمان و نقض حقوق و حاکمیت جمهوری اسلامی دانست.

محکومیت ترور شهید فخری زاده از سوی جنبش تاج جنوب عربی به این جهت جائز اهمیت بسیار است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، جنوب یمن را طی تجاوز نظامی اشان به این کشور همواره پایگاه و مقر خود و مزدوران و أیادی اشان در یمن دانسته اند و حال از جنوب یمن، برای اولین بار تشکلی سیاسی در بیانیه ای رسمی ضمن محکوم کردن این ترور، حمایت خود را از جمهوری اسلامی و محور مقاومت اعلام می کند.

بیانیه جنبش تاج جنوب عربی بدین شرح است:

«بیشتر کشورها و قدرت های شریف جهان جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه محسن فخری زاده، دانشمند مسلمان ایرانی را دنبال نموده و آن را محکوم کرده اند، ما نیز در جنبش تاج جنوب عربی بر اساس همبستگی اسلامی با ملت ایران، این جنایت شنیع را به شدت محکوم کرده، آن را تنها یک ترور نمی دانیم، بلکه تروریسم دولتی، قتل خارج از قانون، نقض حقوق و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، نقض قوانین بین المللی و حق ملت ها در دستیابی به دانش و پیشرفت می دانیم».

این بیانیه در ادامه افزوده است: «ما از ما بقی کشورهای جهان، سازمان ملل متحد و سازمان های وابسته به آن می خواهیم که این عمل جنایتکارانه تروریستی را محکوم کرده و شورای امنیت موضع قاطعی در قبال اقدامات مستمر و بی پایان رژیم صهیونیستی اتخاذ کند و چشم خود را بر روی جنایاتی که این رژیم نژادپرست هر روز بدون مجازات علیه ملت فلسطین مرتکب آن می شود و همچنین سلسله ترورهایی که علیه دانشمندان جمهوری اسلامی انجام داده، نبندد».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما ادامه دوگانگی معیاری در تعامل با نقض حقوق ملت ها، به ویژه ملل عربی و اسلامی را محکوم و بر حق ملت ها و کشورها در استفاده از تمام ابزارهای پاسخ و انتقام و حفظ امنیت و دفاع از حاکمیت و منافع و مقابله با عربده کشی رژیم صهیونیستی تأکید می کنیم».

** آشنایی با جنبش تاج جنوب عربی

ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی معارضان جنوب یمن در خارج کشور که اغلب شخصیت های سیاسی جنوبی بودند که بعد از جنگ سال ۱۹۹۴ از بیم پیگرد و بازداشت رژیم «علی عبدالله صالح» به خارج فرار کرده بودند، تشکلی سیاسی به نام «تجمع دموکراتیک جنوب» را در لندن تأسیس کردند که به اختصار «تاج» خوانده شد.

تاج اولین تشکل سیاسی یمن جنوبی بود که همان ابتدا تعریفی شفاف و صریح از هویت سیاسی و ساختار تشکیلاتی و اصول و مبادی اساسی خود ارائه داد و خاطر نشان کرد، فعالیت هایش بر برنامه سیاسی و سیستم داخلی جنبش تکیه می کند.

در همین راستا، تاج ابتدا طرح «آزادسازی جنوب عربی» و در ادامه اولین برنامه راهبردی خود را با هدف «ارتباط جنوب – جنوب» ارائه داد که هدف آن ارتباط جنبش با رهبران سابق یمن جنوبی بود.

طی دو سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تاج دو طرح دیگر به نام «کادرهای رهبری حراک جنوبی» را بدون اینکه چشم داشتی قدرت و اختیارات این کادرها و هیأت ها داشته باشد و طرح «کمیته عالی فرماندهی حراک جنوب» – دیدار نظامی – را ارائه داد.

فعالیت تاج در داخل یمن به ژانویه سال ۲۰۰۶ با هدف مقابله با سیاست های صالح در استان های جنوبی یمن آغاز شد و خیلی زود تمام رهبران جنوب به آن ملحق شدند.

تاج هفتم ژوئیه سال ۲۰۰۷ با برگزاری تجمعی گسترده از هوادارانش در میدان «آزادی» خور مکسر در شهر «عدن» که نماد خروج استعمارگران انگلیسی از یمن محسوب می شود، رسما آغاز فعالیت خود در جنوب یمن را اعلام کرد.

دیدگاه ها و نقش جنبش در اداره جنوب و توانمندیش در حل اختلافات قبایل و متحد کردن آنها خیلی زود تحسین و ستایش دوست و دشمن حراک جنوب را به دنبال داشت.

** اصول جنبش در یمن و جنوب آن

پایه و اساس دیدگاه های تاج بر دوری از افراط گرایی و تکیه بر میانه روی جهت حل اختلافات جنبش حراک جنوب یمن با دولت مرکزی و رد مطالبات برخی از رهبران جنوب مبنی بر جدایی جنوب یمن از شمال آن متمرکز است.

این جنبش همچنین به بیرون راندن اشغالگران خارجی، باز گرداندن استقلال جغرافیایی، تاریخی و اقتصادی جنوب یمن، مقابله با تحریف تاریخ و فرهنگ و منابع و ثروت های آن و جلوگیری از تغییر ساختار و بافت جمعیتی در مناطق مختلف پایبند است.

** موضع جنبش پس از تجاوز نظامی عربستان

درپی تجاوز نظامی عربستان سعودی و ائتلاف عربی به رهبری ریاض در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به یمن، جنبش تاج ضمن محکوم کردن این تجاوز بر ضرورت مقابله با اشغالگران سعودی و هم پیمانانش و ضرورت آزادسازی یمن تأکید کرد.

در ادامه این جنبش با تأکید بر اینکه تمام توان خویش برای بیرون راندن اشغالگران سعودی و اماراتی و متحدین اشان از یمن و حفظ استقلال و آزادی وطن به کار خواهد گرفت، اعلام کرد:

«این جنبش هرگونه سازش یا تسویه مشکوکی که اهداف و خواسته های مردم یمن را نادیده بگیرد، قیمومیت کشورهای دیگر بر یمن را به دنبال داشته باشد و به استقلال و تمامیت ارضی این کشور لطمه بزند، به شدت محکوم و با آن مقابله می کند».

جنبش تاج، عربستان سعودی، امارات و ائتلاف عربی به رهبری ریاض و ایادی آنها در یمن مانند همکاری شورای انتقالی جنوب، حزب اصلاح، القاعده، داعش، انصار الشریعه و مزدورانی چون عبدربه منصور هادی، ژنرال علی محسن الاحمر، عبد المجید الزندانی، المجید الزندانی و غیره را مسئول وضعیت و شرایطی دانسته که مردم یمن بیش از ۵ سال است، با آن مواجه هستند.

به همین دلیل، جنبش تاج تاکنون تمام طرح های آتش بس و پایان دادن به جنگ در یمن که از سوی سازمان ملل، کشورهای غربی و عربستان سعودی ارائه شده را رد کرده و نسبت به حقیقت این طرح ها و پیشنهادات به هشدار داده است.

تصاویری که رسانه‌های سعودی از جنوب یمن منتشر می‌کنند
تصاویری که رسانه‌های سعودی از جنوب یمن منتشر می‌کنند

** اصول منطقه ای، عربی و اسلامی جنبش

یکی از مهمترین اصول و مبأدی جنبش تاج، حمایت از قضیه فلسطینی و ملت فلسطین است، به گونه ای که همواره بر این حمایت تأکید و همبستگی خود با فلسطینی ها در مناسبت های مختلف از جمله برگزاری راهپیمایی های روز جهانی قدس، محکومیت قرارداد قرن، اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خانه های کشورهای دیگر به این شهر، دفاع از گروه های مقاومت فلسطینی در مبارزه اشان با اشغالگران صهیونیست و غیره را اعلام کرده است.

این جنبش همچنین، عادی سازی روابط شماری از کشورهای عربی مانند امارات و بحرین با اسرائیل و امضای قرارداد صلح فیما بین آنها را نیز محکوم و تأکید کرده است، این اقدام تنها خیانت به ملت و آرمان فلسطین نیست، بلکه چشم پوشی از قضایای امت اسلامی و مقدسات آن است و خواستار اتخاذ راهبردی جدید از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با این خطر آمریکایی – صهیونیستی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • جاویدایران DE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    21 7
    این گروه رو در جنوب بابد اقویت کردتا جنپب رو تسخیر کنه و حوثی هارو درشما باید بشدت تقویت کرد و بعدش این دو گروه رو به مذاکره و توافق باهم ترغیب کردوبعدش باهمکاری هم حکومت واحد یمن یکپارچه رو تشکیل داد. عجب برنامه دقیقی داره حکومت ایران، خوشم اومد، درستشم اینه، تاجایی که میتونیم بایدخودمونو در منطقه قدرتمندکنیم پوزه این عربستان و اسرائیل و امریکا رو به خاک بمالیم. درود بر امپراتوری ایران
    • علی جانم IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      25 5
      امپراتوری نه عزیز جمهوری اسلامی ایران ما متصرف نیستیم ما هم یار ومستعان ملت های ستم دیده وضعیف منطقه وجهان هستیم بحول الله
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      6 1
      خوب هرقدر این جنبش را تقویت کرد اشتباه نیست
  • یوسف DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    20 3
    انتقام سخت باید گرفته شود اگرنزنی مطمئن باشید این داستان ادامه دارد پس اگر یکی زدن باید ۱۰ تا بخورن تا از غلطی زیادی نکن مادرجنگ هستیم عقب نشینی کنیم دشمن جلو میاد اگر مسلط بشن به تک تک ما رحم نخواهندکردتاریخ گواه است
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 28
    مقاومت چی؟بخاطر چی؟در برابر چی؟
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 17
      زنده باد
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      8 2
      تا حالا یعنی نفهمیدید که مقاومت برای چه در برابر چی ،از خودت سوال کن حمله عربستان به یمن برای چی یا ایجاد داعش برای چی بوده
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      3 1
      مقاومت برای اعتلای کلمه توحید برای حاکمیت قران و احکام الهی و از همه مهمتر مقاومت در برابر استیلای استکبار جهانی و ایادی او بر جوامع مظلوم و مستضعفین و در نتیجه زندگی انسانی و شیرین و عادلانه و بدون جنگ و خونریزی بواسطه حرص و طمع و آز و حسادت و برتری جویی و نژادپرستی برای همه بشریت
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    21 5
    زنده بادیمنی ها نابودکنیدامارت و سعودها راخداباشماست
  • منصور IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    17 1
    آنچه که بنده بعنوان یک محقق و یک تحصیلکرده کشور ایران به سردمداران عرب منطقه توصیه میکنم؛ اسرائیل اگر میتوانست؛ بطور قطع چکمه های سربازان آنها از زمینهای فلسطین، لبنان؛ سوریه؛ اردن؛ کویت؛ عربستان؛ عمان؛ قطر؛ عراق؛ و ... و در آخر ایران عبور میکرد اما یک کشور قوی در خاورمیانه شکل گرفت و نامش ایران هست و اسرائیلی ها و منویات تمام حامیانش را در نطفه تاکنون خفه کرده؛ افسوس که بعضی کشورهای عرب و غیر عرب منطقه قدر نمی شناسند. من بارها از پوز خند زدن امریکائی ها و بعضی کشورهای سودجود و فرصت طلب به چهره اقای بن سلمان و بعضی دیگر از سران عرب افسوس خوردم. تفکرات پوپولیستی داشتن یعنی هیچ؛ آقای بن سلمان زمانی میتواند قدرت گیرد که بدام آمریکائی ها و صهیونیست و بعضی کشورهای استعماری نیوفتد
  • مهدی رنجبر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    30 2
    احسنت به مردم یمن ومسئولینش که این همه جنگ و تحریم بارد مقابل زورکی ایستندولی لعنت به هرکسی که در ایران بااین همه سرمایه چه مسئولین چه مردم وافرادی که می گویند تن به خفت بدهیم شعارماتالحظه مرگ هیهات من الذله می باشدهرکسی دوست نداره می تونه از ایران بره ایران جان بزدل وخائن نیست
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    16 2
    یمن نجات جهان دردست توست
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    19 1
    دود بر مقاومت
  • مصدق IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    19 1
    آری. زنده باد یمن. زنده باد تشیع. از این پس شاهد بروز پدیده ننگین دیگری خواهیم بود و آن صهیونیسم اسلامی ایادی استکبار در جنوب خلیج فارس است. لعنت به صهیونیسم ...
  • سجاد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    21 0
    درود بر حوثی ها.خداوند باشماست.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    7 1
    درود بر یمن ومردم مقاومتش ملت ماهم ۸ سال‌ مقاومت کردوایستادگی بدنیا ثابت کردیم کهایرانی مرد است اما کسانیکه براساس مملکت چیره شدند منظورم دوتابعیتیها که خودشان تسبیحدردست مرگ برامریکا بچاشون عشق و حال درامریکا انها وبی‌کفایتیهاشون مردما بدیین کردند بلکه دولت بعدی از پاسداران رشید باشد اینکه یارومیگه هرکی دوست نداره از کشور بره نگاهی به لواسون بندازه مانرفتیم بجنگیم که تبعیض بیچارمون کنه یمن هم تازمانیکه مسولینشان مثل مردم زندگی کنند مقاومست ولی هروقت لواسان نشین بشند بایدالتماس بهامریکابرامزاکره کنند ماهم نومید نیستیم چون امثال سلیمانی وفخری زاده داریم زیاد بلکه انها مزدورا۴۳۷۴ن امریکارا بیرون کنند ودوباره ایرانی یکپارچه مثل ۸ سال‌جنگ ولی اگروضع مثل ایندولت ادامه داشته باشد مصیبت عظماست
  • ف م DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    5 0
    مراقب طرفداران اسرائیل در بین خودیها باشیم. فرارو شانتاژمیکند و با تحریف اتفاقات بحث را بطرف دوستی با اسرائیل میکشد. چین و روسیه پشت سیاست‌های منطقه‌ای ایران هستند، نتیجه گیری انعکاس نوع خبرنگاری و طرفداری ا ز لیبرالیسم است.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    9 1
    کی میرسه کشور ما هم از شر این دو تابعیتی ها با فرزندان .... راحت بشه مردم اگه بریزن تک تک اینا رو بکشن تا ایران آباد بشه
  • سعید IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    10 1
    درود درود درود بر محور مقاومت.من این مدل از کار رو قبول ندارم،ایران و همه آنهائی که ایمان بخدا و معاد و روز مرگ دارند ،باید بصورت علنی و بدون واهمه از امریکا و نوکران داخلی و خارجبش،اقدام تمام قد در حمایت از مقاومت یمن انجام دهند.ما کمتر از ترکیه نیستیم دیدیم چگونه علنی از آذربایجان دفاع کرد و سلطه خود را در قفقاز تثبیت نمود.
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      1 0
      سلام.اشتباهی مثبت دادم! اخر جمله تون در رابطه با حکومت لائیک و .. ندیدم!
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    3 0
    خوب انصارالله بهتر است استانداران جنوبی را از میان این گروه انتخاب می کرد تا نفوذش در جنوب افزایش می یافت خصوصا عدن لحج و مهره
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    7 1
    هشدار به آل سقوط خاندان هاشمی عزم دیار کردن بساط شما در حال بر چیده شدن ه گاوهایی خوبی بودن خوب شیر دادن
  • ازاده IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    کاربر محترم مقاومت یعنی ایستادگی در برابر مثلث ضد بشری ابری عربی غربی می باشد اگر این مساعل را تا به حال متوجه نشده ای فکر نکنم تا ابد هم متوجه بشوی
  • ف م IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    ابعادى از ترور دكتر فخرى زاده كه هنوز روشن نشده چه كسى مطلع شد كه ايشان درآبسرد هستند و با سرعت نيسان را با مواد منفجره در مسير بازگشت قرار دادند اين كه نميشود الكترونيكى انجام گرفته باشد ؟ چرا محل تحصيلات دكترى شهيد فاش نشده با علم لدنى كه نميشود در ٤ رشته مهم فيزيك دكترا گرفت فلذا قطعا كار كار اسرائيل است اما به يقين افرادى از كشور ديگرى همدستى داشتند.
  • h US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    اگر اینطوره چرا با سعودی و امارات در جنوب نمی جنگند و با شمال متحد نمی شوند ؟
  • سارا IT ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 0
    درود بر تاج وعزیزان یمنی زنده باشید ما از شما ممنونیم خدا قوت
  • بهمن IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    به نظرمن یمن باخودمون هست عربستان هیچ غلطی نمیکنه مثل ارباب بزرگشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس