نقش رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش تاثیرات استرس

مطالعات حیوانی نشان می دهد میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی گیاهی مدیترانه ای در مقایسه با میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی در برابر استرس مقاوم تر هستند.

به گزارش مشرق، طبق نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۹، مردم آمریکا دارای بالاترین میزان استرس روانشناختی در جهان هستند.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۵۰ درصدی ریسک دیابت با کم کردن جزیی وزن

استرس مزمن نه تنها موجب افزایش ریسک افسردگی و اضطراب در فرد می‌شود بلکه احتمال ابتلاء به بیماری‌های نظیر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی، سکته و آلزایمر را هم افزایش می‌دهد.

این ایده که تغییر ساده رژیم‌های غذایی می‌تواند چگونگی کنار آمدن بدن با استرس را بهبود بخشد ممکن است دور از ذهن به نظر برسد. اما مطالعات مشاهده‌ای نشان داده است که افرادی که میوه و سبزیجات زیادی می‌خورند یا به طور خاص رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می‌کنند، استرس کمتری را گزارش کردند.

بالعکس، محققان به ارتباط بین مصرف زیاد قند و چربی‌های اشباع و میزان بالای هورمون استرس کورتیزول در خون پی بردند.

در این مطالعه، محققان دانشکده پزشکی ویک فارست کارولینای شمالی، اثرات طولانی مدت یک رژیم غذایی معمول غربی را با رژیم‌های مدیترانه ای بر انعطاف پذیری استرس در میمون‌ها در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردند.

پروفسور «کارول شیولی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «میمون های تغذیه شده با رژیم غذایی مدیترانه ای در برابر تأثیرات استرس مقاوم‌تر بودند و روند حساسیت به استرس با افزایش سن در آنها کُندتر می‌شود.»

در طی آزمایش، حیواناتی که از رژیم غذایی غربی استفاده کردند، در مقایسه با آنهایی که رژیم غذایی مدیترانه ای دریافت کرده بوند، بیشتر غذا می‌خوردند، بافت چربی بیشتری داشتند و الگوی باکتری‌های روده شأن متفاوت بود. همچنین بیشتر به مقاومت به انسولین و بیماری کبد چرب مبتلا شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس