کد خبر 1182219
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۲
پیش بینی ریسک حمله قلبی با اندازه گیری میزان کورتیزول موها

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که سطح هورمون استرس "کورتیزول" در ماه های قبل از حمله قلبی افزایش می یابد از اینرو استرس طولانی مدت یک فاکتور پرخطر برای حملات قلبی است.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، پروفسور «توماس فارجیو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لینکوپینگ سوئد، در این باره می گوید: «سطح هورمون استرس کورتیزول بین افرادی که دچار حمله قلبی شده اند و افرادی که به آن مبتلا نشده اند متفاوت است. این نشان می دهد کورتیزول موجود در موها می تواند یک نشانه خطر جدید برای حملات قلبی باشد. ما باید استرس را جدی بگیریم.»

بیشتر بخوانید:

ارتباط قوی دیابت با بیماری عروق کرونر قلب در زنان

استرس بخشی طبیعی از زندگی امروزی است، اما هنوز موارد زیادی وجود دارد که ما در مورد تأثیرات استرس طولانی مدت بر بدن خود نمی دانیم. مشخص شده است که استرس های عاطفی یا جسمی ناگهانی مانند بلایای طبیعی یا حوادث جدی مشابه، می توانند باعث حملات قلبی شوند. اما در مورد استرس طولانی مدت چطور؟ اندازه گیری استرس طولانی مدت به دلیل فقدان روشهای مطمئن دشوار بوده است.

بیشتر بخوانید:

شناسایی علامتی برای پیش‌بینی بیماری قلبی

حال این گروه تحقیقاتی، میزان هورمون استرس کورتیزول در مو را اندازه گیری کرده است. این اندازه گیری می تواند میزان کورتیزول را در گذشته، مشابه حلقه های رشد در یک درخت، برآورد کند. این روش تجزیه و تحلیل در حال حاضر فقط در محیط تحقیق امکان پذیر است.

فارجیو در ادامه می افزاید: «اگر از کسی که دچار حمله قلبی شده بپرسید که آیا قبل از حمله قلبی دچار استرس شده است، بسیاری پاسخ مثبت می دهند. حال ما با استفاده از روش خود می توانیم سطح استرس را ماهها قبل از حمله قلبی اندازه گیری نماییم.»

در این مطالعه، محققان از نمونه های مو با طول ۱ تا ۳ سانتی متر متناسب با ۱-۳ ماه رشد مو استفاده کردند. آنها میزان کورتیزول در نمونه های مو ۱۷۴ زن و مرد را که به خاطر سکته قلبی در کلینیک های قلب و عروق در سوئد بستری شده بودند را اندازه گیری کردند. به عنوان گروه کنترل، محققان از نمونه های مو بیش از ۳۰۰۰ شرکت کننده با سن مشابه استفاده کردند.

محققان پی بردند بیمارانی که دچار حمله قلبی شده بودند میزان کورتیزول قابل توجهی در طول یک ماه قبل از واقعه داشتند.

حمله قلبی آسیب عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به بخشی از قلب است. غالباً ایجاد لخته خون، مانع از جریان خون در عروق کرونر می شود که خون غنی از اکسیژن را به قلب می رساند. علت اصلی بیشتر حملات قلبی آترواسکلروز (تصلب شریان) است که دهه ها قبل از ظهور اولین علائم ظاهر می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    3 2
    افتخاری دیگر بر تارک پیشانی بلندبالای زرین کچل ها که چون خورشید میدرخشد ... با افتخار یک کچلم
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      2 0
      احتمالا شما طاسی کچل نیستی
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      1 0
      .... تو فرق سرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس