رویترز از پیشهاد آتش‌بس عربستان به انصارالله خبر داد

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه گزارش داد، عربستان سعودی به حوثی‌ها (انصارالله) پیشنهاد آتش بس داده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند، عربستان سعودی در گفت‌وگوهایی سطح بالا به انصارالله رسانده که تلاش دارد در ازای اعلام آتش‌بس در یمن، یک منطقه حائل بی طرف با این کشور ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، ریاض به اطلاع حوثی‌ها (انصارالله) رسانده است که اگر با ایجاد منطقه حائل در طول مرز عربستان موافقت کنند، پیشنهاد سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بس در یمن را امضا خواهد کرد.

رویترز افزوده است: در صورت اجرایی شدن این توافق، بزرگ‌ترین موفقیت در تلاش‌ها برای دستیابی به توافق سیاسی در یمن از زمان آغاز درگیری این کشور در سال ۲۰۱۴ حاصل شده است.

این منابع اعلام کردند، اگر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قبل از ترک کاخ سفید، تهدیدها درباره تروریستی خواندن جنبش حوثی را عملی کند، این جنبش که صنعاء، شمال یمن و بخش بیش‌تر مناطق پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارد، احتمالا آمادگی کم‌تری برای همکاری با عربستان نشان دهند.

پیش‌تر نشریه فارن پالسی نوشته بود که رییس جمهوری آمریکا تصمیم دارد تا قبل از ترک کاخ سفید انصارالله یمن را به عنوان تروریست معرفی کند.

۲ منبع از این سه منبع در گفت‌وگو با رویترز گفتند، ۲ طرف  که مذاکرات مجازی با یکدیگر داشته‌اند،  سطح نمایندگی خود در مذاکرات را بالا بردند و محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها و یک مقام ارشد سعودی در آن حضور داشتند.

این منابع افزودند، ریاض از حوثی‌ها ضمانت‌های امنیتی بیشتری از جمله ایجاد منطقه حائل در مرز با شمال یمن را تا زمان تشکیل دولت انتقالی در صنعا با حمایت سازمان ملل درخواست کرده است.

بنابراین گزارش، عربستان سعودی از نیروهای حوثی می‌خواهد برای جلوگیری از حملات و آتش توپخانه آنها در طول مرز با این کشور مسافتی را ترک کنند و در مقابل ریاض نیز محاصره هوایی و دریایی علیه یمن را کم خواهد کرد.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد اما در حدود ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 0
    کم آوردن به این بهانه میخوان وقت بخرن وتجدیدقوا وبازسازی روحیه کنن!
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    طرح خوبی است ام بعد تصرف مارب و تعز
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    طرح امریکایی ها وارد نمودن ترکیه به شهر تعز و دادن کنترل آن به ترکهاست نبای داین طرح پیش برود باید همزمان با مارب کار در سواحل تعز شروع شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس