ویژه ها

اصلاح طلبان میگویند در دوره بایدن، ایران باید درباره «بُرد موشک ها»،«دائمی کردن محدودیت های هسته ای»، «نحوه مواجهه با تروریست های منطقه»، «آزادی جاسوس های دوتابعیتی» و... تغییرات اساسی ایجاد کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اسرائیل به مرزهای ایران رسیده، برجام منطقه ای ضروری است

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» از حامیان برجام نوشت: «نگرانی از بابت حمله نظامی ترامپ در پی برکناری وزیر دفاع به هیچ وجه وجود ندارد، چون نیاز به تصویب کنگره دارد و در اختیار مستقیم رئیس‌جمهور نیست. مگر اینکه حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد و رئیس‌جمهور برای حفظ منافع ملی آمریکا دست به اقدام نظامی بزند و بعدا موافقت کنگره را به‌دست آورد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ولی نشستن به امید پیروزی بایدن برای احیای برجام یک تفکر بی‌حاصل است و برجام گذشته قابل احیا نیست. مسئولان باید به سراغ تدوین یک استراتژی جدید برای شروع مذاکرات بر سر جام بروند. چون شرایط امروز بایدن با شرایط ۲۰۱۵ که برجام به ثمر رسید، تفاوت می‌کند. وضعیت خاورمیانه و مخصوصا خلیج‌فارس دگرگون شده و با ورود اسرائیل، وضعیت تغییر کرده و باید یک تجدیدنظر در استراتژی‌های داخلی و مخصوصا منطقه‌ای به کار بگیریم».

بیگدلی در این یادداشت تاکید کرد: «لذا با همان شرایط قبلی به‌هیچ‌وجه امکان مذاکره بر روی چارچوب‌های برجام اولیه وجود نخواهد داشت. اسرائیل روابط بسیار نزدیک و همچنین پایگاه نظامی در آذربایجان دارد، در ترکیه سفیر دارد و در عین حال روابط نزدیکی نیز با روسیه دارد و سه ضلع مثلثی که توانستند آتش‌بس را برقرار کنند، احتمالا اسرائیل در این ماجرا دخالت داشته و مخصوصا کریدوری که قرار است بین ارمنستان و آذربایجان بکشند که از مرز شمالی ایران رد می‌شود در آینده می‌تواند مساله‌ساز شود».

همچنین روزنامه شرق در شماره امروز در یادداشتی با عنوان «چالش های احیای برجام در دوره بایدن» به قلم «جاوید قربان اوغلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «اگر ترامپ...بی‌توجه به نظر مخالف متحدان اروپایی آمریکا از برجام خارج شد و باعث تفرقه در بین کشورهای جهان حول محور ایران شد، بایدن مانند اوباما می‌تواند اجماع جهانی علیه ایران را سازمان داده و در صورت بی‌توجهی، ایران را حتی در اجرای برجام نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ازاین‌رو بررسی دقیق رویکردهای بایدن و به‌خصوص سند ۲۰۲۰ حزب دموکرات آمریکا از ضرورت‌های مدیریت چالش‌های پیش‌روی ایران در مدیریت مراحل آتی مذاکرات احتمالی با نمایندگان آمریکا درباره برجام خواهد بود. در همین راستا موضوعاتی مانند تحولات منطقه، توان و برد موشکی، وضعیت بازداشت‌شدگان دوتابعیتی و حقوق بشر که وجه مشترک اروپا و رئیس‌جمهور جدید آمریکاست، از گسل‌های جدی در مدیریت مذاکرات است».

روزنامه آرمان پیش از این نیز در مطلبی مشابه نوشته بود: «رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان دشمن شماره یک ما از کنار دریای مدیترانه در فاصله ۱۵ کیلومتری‌مان در خلیج‌فارس نشسته؛ مساله مهمی که حوزه‌های امنیتی را مورد تهدید قرار می‌دهد...اگر رژیم‌صهیونیستی در نزدیک‌ترین نقطه‌های مرزی ما مستقر شوند از جهت سیاسی مساله بسیار پراهمیتی است...باید تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای به‌وجود آورده شود».

اصلاح طلبان می گویند در دوره ریاست جمهوری بایدن، ایران باید درباره «بُرد موشک ها»، «دائمی کردن محدودیت های صنعت هسته ای»، «نحوه مواجهه با تروریست های تکفیری در منطقه»، «آزادی جاسوس های دوتلبعیتی» و...تغییرات جدی و اساسی ایجاد کند.

جالب اینجاست که این طیف در دولت ترامپ نیز دقیقا همین خواسته ها را مطرح کرده و مدعی بودند که اگر ایران موارد مذکور را اجرا کند، خطر حمله نظامی و جنگ حتمی است.

۲ مسئله برای اصلاح طلبان کاملا بی ارزش و بی اهمیت است؛ اول اینکه برای این طیف اصلا تفاوتی ندارد که ترامپِ جمهوری خواه در کاخ سفید است یا بایدنِ دموکرات؛ کدخدا، کدخداست، چه ترامپ باشد و چه بایدن. به عبارت دیگر، نگاه این طیف نسبت به جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی نگاه رعیت است به ارباب.

برای همین در هفته های گذشته، نشریه «صدا» - ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت(حزب مشارکت سابق) - از رفتار حقارت آمیز و ابلهانه رئیس جمهور صربستان در مقابل ترامپ تمجید کرد و آن را یک الگوی مناسب در سیاست خارجی نامید!

دوم اینکه، علیرغم آنکه مذاکره بر پایه معامله و بهره مندی طرفین از امتیازات است، اما طیف اصلاح طلب اصلا به مسئله ای تحت عنوان «امتیازگیری ایران از آمریکا و اروپا» هیچ اعتقادی ندارد.

از نگاه طیف تندروی اصلاح طلب، ایران باید فورا توان موشکی و صنعت هسته ای و قدرت منطقه ای خود را تعطیل کند و سپس به انتظار بنشیند تا آمریکا تحریم ها را لغو کند و اگر چنین نشد، باز هم امتیازات دیگری دهد تا شاید آمریکا به این نتیجه برسد که تحریم ها را لغو کند! به نظر شما این رویکرد مبتنی بر عقلانیت و برد-برد و تعامل با جهان است!؟ اگر چوب حراج زدن بر مولفه های قدرت ساز، مصداق تعامل با جهان است، پس «قذافی» باید اکنون قهرمان تعامل با جهان می بود! وی اکنون کجاست!؟

رهبر معظم انقلاب- ۱۱ شهریور ۹۹- با اشاره به  اقدام دولت امارات در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی فرمودند: «البته این وضعیت دیری نخواهد پایید، اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه بازکردند، باقی خواهد ماند».

رژیم جعلی اسرائیل اکنون با مشکلات عدیده ای در سرزمین های اشغالی و همچنین در سطح منطقه مواجه است. این رژیم کودک کش و جنایتکار هیچ سهمی در آینده منطقه نداردان شاءالله به فضل الهی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد.

** کرونای موسوی و رهنورد، رسوایی جدید «کاسبان حصر»

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «صیانت از محصورین» نوشت: «مساله حصر به عنوان مساله‌ای که موضوعیت خود را از دست داده است می‌تواند در گفت‌وگوی حقوقی و کارشناسانه به سمت مرتفع شدن و مساله‌ای فاقد موضوعیت در صفحه جدید ایران ختم گردد.   فعلا مساله حادی که در این فرانهاد غیر ضروری مطرح است، بنا بر اخبار رسیده بیماری مهندس میرحسین موسوی و خانم رهنورد در ابتلا به بیماری کروناست که فرصت منازعه، انتشار اخبار داغ غیررسمی، جریحه‌دار کردن ذهن میلیون‌ها ایرانی که ایشان نمایندگی‌شان را دارند را بالقوه ایجاد می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: « ما باید بتوانیم بین فرانهاد حصر و مساله صیانت از محصورین به عنوان پشتوانه گفت‌وگوی ملی تمایز قائل شویم...مساله سلامت محصورین فعلا از حصر مهم‌تراست و امید است با بهبودی شرایط محصورین، ورق کهنه و سنگینی که بر تحمل ملی، رقابت داخلی و حل مسائل ایران در ساختار قانونی سایه انداخته و منازعات را لاینحل نشان می‌دهد، به روش بهبودخواهی به سمت یکپارچگی ایران در صفحه جدید ورق بخورد».

ابتلای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به کرونا، رسوایی تازه ای برای کاسبان حصر رقم زد.

بنابر اخبار منتشر شده، علت ابتلای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به بیماری کرونا،  تردد آزادانه و رفت و آمدهای بدون رعایت پروتکل‌ها بوده است. این در حالی است که کاسبان حصر اینگونه القاء کرده بودند که محصورین در شرایط بسیار سخت و بدون کوچکترین ارتباطی با دیگران در رنج و مشقت روزگار می گذرانند!

بنابر اخبار منتشر شده، دورهمی های‌های موسوی و رهنورد کما فی السابق و علیرغم اعلام محدودیت های کرونایی ادامه دارد.در حقیقت بی توجهی و بی اعتنایی موسوی و رهنورد به پروتکل های اعلامی ستاد کرونا، موجب شده که این دو به بیماری کرونا مبتلا شوند.

 در ماههای گذشته نیز تصویری از حضور «مهدی کروبی» کاندیدای شکست خورده انتخابات ۸۸ (با ۳۳۸ هزار رای در کل کشور) و از سران فتنه در منزل «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب در شمال شهر تهران منتشر شد.

انتشار تصویر مذکور در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت. کاربران فضای مجازی و فعالین رسانه ای با تعابیری همچون «حصر لاکچری»، «قصرنشینی در ایام حصر»، «حصر VIP» به این عکس واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: «من جای کروبی و موسوی باشم از تاجزاده به خاطر تلاش برای رفع حصر شکایت می کنم».

استخر، سفر و گردش، امکانات ویژه و درجه یک پزشکی، تیم حفاظت، دورهمی های حزبی و قبیله ای و...همگی در اختیار کروبی و میرحسین و رهنورد است ولی فعالین اصلاح طلب به گونه ای فضاسازی می کنند که گویی این افراد در وضعیت بسیار بغرنج و اسفناک و به دور از کوچکترین و ابتدایی ترین امکانات لازم به سر می برند.

واقعیت این است که پروژه «رفع حصر سران فتنه» صرفا نقش «نارنجک دودزا» را ایفا می کند. طیف تندرو اصلاح طلب بانی و مسبب اصلی وضع موجود است و نارنجک دودزای «مطالبه برای رفع حصر»، افکارعمومی را از توجه به موضوع اصلی منحرف می کند. موضوع اصلی چیزی نیست جز مطالبه گری از بانیان وضع موجود برای پاسخگویی.

مشکلات ناشی از سوءمدیریت است یا تحریم!؟

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد»؛ این موضع معاون اول رئیس جمهوری است که معتقد است برخلاف دیدگاه‌هایی که منکر اثرات اساسی تحریم بر اقتصاد کشور می‌شوند و دولت را سرمنشأ همه مشکلات معرفی می‌کنند؛ عملکرد دولت روحانی در مواجهه با تبعات تحریم‌ها و در مقایسه با موقعیت مشابه دولت‌های دیگر قابل دفاع است. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با انتشار نامه‌ای سرگشاده به اظهارات اخیر رئیس مجلس درباره جست و جوی منشأ مشکلات کشور در پاستور و بهارستان پاسخ داد».

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور- ۳ تیر ۹۹- در اظهارنظری مشابه گفته بود: «کشور از مجموعه مدیریتی توانایی برخوردار است اما برخی افراد قیاس به نفس می‌کنند و این موضوع را حرفی گزاف می‌پندارند و تصور می‌کنند که چون خودشان توانایی مدیریتی ندارند، مدیران کشور نیز توانمند نیستند»!

جهانگیری، دولت را «مجموعه مدیران توانا» نامیده و منتقدان را افرادی ناتوان خطاب کرده بود.این در حالی است که وی - اردیبهشت ۹۶- گفته بود: «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود».

جهانگیری در آن مقطع در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود: «ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کارکردن آغاز شده است».

وی در اردیبهشت ۹۶ در بخش دیگری از اظهاراتش در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری خطاب به دیگر کاندیداها گفت: «ملت ایران گوششان از این شعارها پر است، برنامه چیز سختی است اما شعار ساده است و شما می‌توانید به راحتی بگویید ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم اما ما از شما می‌خواهیم با برنامه بگویید که چکار می‌کنید».

دولتمردان در حالی تمام مشکلات را ناشی از تحریم ها می دانند که خود پیش از سال ۹۲، سوءمدیریت را علت اصلی مشکلات می نامیدند. برای نمونه، روحانی- مهر ۹۱- گفته بود: «درست است که دشمن به ما فشار می‌آورد، درست است که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم اما آیا خودمان به ملتمان فشار وارد نمی‌کنیم؟ نقدینگی را چه کسی بالا برده؟ تحریم‌ها شروع شد برای این تحریم‌ها چه برنامه‌ای را در نظر گرفتیم آیا واقعا به فکر اقتصاد مقاومتی بودیم؟ ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • بی بی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    33 0
    ترا به خدا این همه بر جام بر جام نز نید بیجان رفت تو قبر اروپا و آمریکا ایرانی هر گز موس موس نمی کنه ان هم جلوی دشمنی که شیطان است
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      25 0
      خطاب به افسادطلبان!اسرائیل و مسائل پیرامون جبهه مقاومت را به نظامیان بسپاریم اگه به دیپلمات های لبرال بود الآن تو همدان داشتیم با داعش میجنگیدیم
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      20 0
      افساد طلبان آرزوی برجام موشکی و منطقه ای و تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرند.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      6 0
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با یانکی ها!!!!
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    27 0
    فقط خوبه اصلاح طلبا دین گریز هستن این همه شیخ دارن اگه دیندار بودن چه میکردن.
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 0
      کت و شلواری هاشونم روزی شیخ معمم بودن! از کرباسچی و صادقی بگیر تا آشنا و غیره. امثال تاجزاده هم که معمم نبودن در دین دچار افراط شدید بودن!
  • امیر IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    15 0
    صلاح طلبان غلط زیاد کردن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    15 1
    ایران هم به قلب تلاویو مدتها رسیده و عرض خاکساری و عقب نشینی احمقهای داخل و صهیونهای متوهم تئوری باف خارج ضروری است
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    14 0
    روزنامه های ساده لوح
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      10 0
      نگید ساده لوح بگید مواجب بگیر همین چند وقت قبل یکی از روزنامه نگارا مصاحبه کرده بود مجبور بودیم برجام رو بزک کنیم
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    17 1
    این دولت کلاه گشادی بود که یک جریان لیبرال از استاد دانشگاه بگیر تا بیت بعضی از علما تا سلیبریتی های بی غم تا سیاسیون ورشکسته داخلی تا بعضی از فرهنگیان بی فرهنگ سر ملت گذاشتن اما عجیبتر اینکه می خ اهند حوض خالی دوباره با سفسطه به ملت پر نشان بدهند که از جماعت شعبده باز بعید نیست حواسممان باشد دیگه تعارف را کنار بگذا یم اگر مشارکت بسیت درصد باشد هم اشکالی ندارد باید این جماعت دیوس سیاسی قلع قمع باید بشوند تا ایران نفس بکشد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    11 1
    این ماییم که به مرزهای صهیونیستا نزدیک شدیم چه تو بعد جغرافیایی چه بعد فکری که شما سرمایه های اسرائیل باشید و حذف هر دو ضروری ست آرزوی ننگ نامه ای دیگه رو به گور خواهید برد
  • كريم IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    13 0
    اين زن و شوهر كرونا گرفته، بايد به واسطه خيانت و جناياتي كه در سال 88 مرتكب شدند (شهادت و كشته شدن 26 نفر از مردم و خسارتهايي كه به اموال عمومي زده شد) 11 سال پيش اعدام مي شدند و تا حالا زير خاك پوسيده بودند و تويي كه مانند آنها بي توجّه به احكام اسلام و قرآن هستي بدان تو هم بايد انشاءالله به زودي به سرنوشت آنان دچار بشوي.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    4 0
    موضوعاتی مانند تحولات منطقه، توان و برد موشکی، وضعیت بازداشت‌شدگان دوتابعیتی و حقوق بشر که وجه مشترک اروپا و رئیس‌جمهور جدید آمریکاست، از گسل‌های جدی در مدیریت مذاکرات است». اینها با این جمله در واقع بخش نفوذی دشمن در داخل کشور است.چرا رسانه های همسو و تحلیلگران طبل رسوایی دروغگویان مدافع ملت را به صدا در نمیآورند....
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    12 1
    موسوی کسی که دین وایمانش به کدا خدا فروخت
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    0 8
    موسوی شاید تقاص سالهایی را پس میدهد که نخست وزیر بوده و الا در انتخابات شاید اشتبا هاتش قابل اغماض بود.
  • مسلم IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    8 1
    هنوز سربازهای حاج قاسم نمردن که اسرائیل به مرز ما برسه خون حاج قاسم تو رگ ما جریان داره
  • آرمان آمریکا DE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    2 2
    اسرائیل مدهاست که به مرزهای ایران مورد آرزوی روزنامه آرمان رسیده آن را فتح کرده است.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    7 1
    درود بر سپاه
  • avdt IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    2 0
    معمر قذافی تمام این کارها را کرد،حتی هزینه انتخابات نیکلاس سارکوزی در فرانسه را پرداخت!.عاقبتش رو دیدید!.اینقدر ذلیل نباشید!.محکم در برابر دشمن وایستید،بخدا قسم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند!!!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس