کد خبر 1144004
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
نگاهی به بزرگترین توافق تجاری جهان/ آیا جنگ تجاری متحول می‌شود

چین و ۱۴ کشور آسیا و اقیانوسیه بزرگترین توافق تجاری جهان را امضا کرده‌اند، توافقی که یک‌سوم تولید ناخالص ملی کل جهان را شامل می شود.

به گزارش مشرق به نقل از دویچه وله، از روز یکشنبه ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) می‌توان به عنوان یک روز تاریخی یاد کرد. در بامداد این روز، چین و ۱۴ کشور آسیا و اقیانوسیه متن توافق ناظر بر تجارت آزاد را امضا کردند.

بیشتر بخوانید:

سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست/ «تهاتر» تجارت خارجی را توسعه داد

به‌رغم جنگ تجاری چین و آمریکا، بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان در پایان دیدار مجازی رهبران عضو اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) امضا شد.

مذاکرات برای کسب توافق بر سر همکاری گسترده اقتصادی هشت سال پیش آغاز شده بود. امضای این توافق در روز یکشنبه ۱۵ نوامبر در هانوی، پایتخت ویتنام، عملاً منجر به ایجاد یک چتر بزرگ همکاری اقتصادی خواهد شد.

این پیمان بازارهای گسترده این ۱۵ کشور را در برمی‌گیرد. پیمانی که حدود یک‌سوم کل تولید ناخالص اجتماعی جهان را شامل می‌شود و حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت زمین را در بر می‌گیرد.

در سایه این توافق، عوارض گمرکی در تجارت بین کشورهای امضاکننده کاهش می‌یابد، قواعد ناظر بر بازرگانی مشترک تدوین می‌شود و زمینه برای حمل و نقل کالا تسهیل می‌گردد.

افزون بر آن، می‌توان گفت که بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان شامل مسائل بازرگانی، خدمات، سرمایه‌گذاری، بازرگانی دیجیتال و ارتباطات خواهد بود. به موازات حضور چین و ۱۰ کشور عضو آ سه آن، کشورهای ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند نیز در این تجارت آزاد مشارکت دارند.

۱۰ کشور عضو آ سه آن عبارتند از: ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین، میانمار، برونئی، لائوس و کامبوج.

حجم مبادلات بازرگانی

حجم مبادلات بازرگانی توافق تجارت آزاد یاد شده حدود ۲۹ درصد کل بازرگانی جهان خواهد بود. به این ترتیب، حجم مبادلات بازرگانی این پیمان کمی نازل‌تر از حجم مبادلات بازرگانی اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا ۳۳ درصد کل بازرگانی جهان را در اختیار دارد.

از توافق ناظر بر ایجاد بزرگ‌ترین تجارت آزاد در جهان، به‌مثابه یک موفقیت بزرگ برای چین یاد می‌شود. گفته می‌شود که سیاست بازرگانی دولت آمریکا و مناقشه تجاری این کشور با چین و برخی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، عملاً راه را برای کسب توافق بر سر این پیمان تسهیل و تسریع کرده است.

این توافق تجاری عملاً محصول ۳۱ دور مذاکره در ۱۸ همایش در سطح وزیران بوده است. خروج هند از جمع کشورهای حاضر در مذاکرات در اواخر سال گذشته میلادی عملاً راه را برای کسب توافق هموار کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 3
    چرا ما نیتیسم خوابیم همیشه سران چیکار میکنید
    • سرباز IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 1
      ما به هیچ وجه نباید همچین قراردادی رو با چین امضا کنیم تولید ملی رو از بین خواهد برد...ما باید با هوشیاری فقط موادی که توان تولیدش در داخل نیست رو وارد کنیم و روی بقیه تعرفه ببندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس