وال استریت ژورنال: تیم بایدن فشار بر دولت ترامپ را افزایش داده است

رژیم تحریم‌های آمریکا ابزار ثابتی برای تحت‌فشار قرار دادن ایران است و بر سرکار بودن دموکرات یا جمهوری‌خواه تفاوتی در اصل این ابزار فشار ایجاد نمی‌کند بلکه تنها نوع استفاده دچار تغییر می‌کند.

سرویس اقتصاد مشرق-  با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، به نظر نمی‌رسد که سیاست خارجی این کشور به‌خصوص در مورد ایران، تغییرات محسوسی داشته باشد و تنها هوشمندانه‌تر و هدفمندتر خواهد شد تا علاوه بر به وجود آوردن توان اجماع برای آمریکا، چهره این کشور را نیز در جامعه جهانی ترمیم نماید. ازاین‌رو ایجاد انتظار برای بهبودی شرایط اقتصادی با روی کار آمدن بایدن تنها آدرس غلط دادن درباره مشکلات اقتصادی است و تحریم‌های ترامپ تبدیل به ابزاری برای امتیاز گرفتن، بایدن خواهد شد.

انتخاب جو بایدن دموکرات به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، سبب شده تا مجدداً ساز مذاکره با آمریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها کوک شود. دلیل این امر نیز کاهش تحریم‌ها و به طبع آن کاهش فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم عنوان می‌شود. درواقع سکانداران سیاست خارجی معتقد هستند که جناح دموکرات در آمریکا سیاست خارجی متفاوتی نسب به جناح جمهوری‌خواه دارد و بنابراین روی کار آمدن جو بایدن دموکرات سبب بازگشت وی به برجام و کاهش تحریم‌ها خواهد شد. بایدن اعلام کرده است که خروج ترامپ از توافق جامع هسته‌ای با ایران اقدامی اشتباه بوده است و با به دست گرفتن زمام امور در آمریکا به این توافق بازخواهد گشت. ازاین‌رو ایران باید خود را برای دور دیگری از مذاکرات با آمریکا آماده کند اما به نظر نمی‌رسد که این بازگشت بدون هزینه باشد.

شروط بایدن و دموکرات‌ها برای بازگشت به برجام

حزب دموکرات در مرداد سال جاری با انتشار پیش‌نویس سند سیاست‌گذاری خود در سال ۲۰۲۰، نحوه بازگشت به برجام را اعلام کرد. در بخشی از بند مربوط به ایران این سند آمده است: ... توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالستیک و سرکوبگری داخلی حمایت می‌کنند.

 درواقع شرط بازگشت به برجام توسط بایدن، مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای است که در ترامپ نیز بارها مطرح کرده است.

از سوی دیگر، بایدن نیز در وعده‌های انتخاباتی خود تأکید کرده است که فشار بر ایران را ادامه خواهد داد. وی در یادداشتی در ۳ نوامبر ضمن انتقاد از سیاست خارجی ترامپ درباره ایران گفت: «ایران برای آمریکا و دوستان و متحدان این کشور خطری بزرگ محسوب می‌شود... اما راه‌های هوشمندانه‌ای برای فشار بر ایران و برخورد با آن وجود دارد.»

 بایدن در ادامه یادداشت خود آورده است که ایجاد فشار، ایران را وادار به پاسخگویی درباره نقض به‌اصطلاح حقوق بشر خواهد کرد. جو بایدن، چندین بار در منازعات انتخاباتی اعلام کرد که در صورت تکیه زدن بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا به برجام بازخواهد گشت و برای بسط دادن برجام به‌منظور در برگرفتن مسائلی دیگری ازجمله مسائلی موشکی، نفوذ منطقه‌ای و حقوق بشر مذاکره خواهد کرد.

همچنین باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که توافق هسته‌ای برنامه‌ای برای فشار علیه ایران بود و استدلال می‌کند که ترامپ و بایدن هر دو به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که با به قدرت رسیدن جوبایدن در آمریکا، سیاست خارجی این کشور به‌خصوص در مورد ایران، تغییرات محسوسی داشته باشد و تنها هوشمندانه‌تر و هدفمندتر خواهد شد تا علاوه بر به وجود آوردن توان اجماع برای آمریکا، چهره این کشور را نیز در جامعه جهانی ترمیم نماید. تجربه عملکرد دموکرات‌ها نشان می‌دهد که تحریم‌های ترامپ تبدیل به ابزاری برای امتیاز گرفتن، بایدن خواهند شد. ازاین‌رو امید بستن به حل مشکلات اقتصادی با روی کار آمدن بایدن و از طریق مذاکره به بیراهه رفتن است؛ چراکه شروط بایدن برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها همان شروط ترامپ است که ایران تاکنون حاضر به پذیرش آنان نشده است.

از سوی دیگر هم مردم و مسئولان می‌دانند که اکثر مشکلات اقتصادی، ارتباطی به تحریم و آمریکا ندارد و هرکسی در ایالات‌متحده بر سرکار بیاید، تفاوتی در مشکلات مردم نخواهد داشت. برای نمونه طبق نظرسنجی آژانس نظرسنجی دانشجویان ایران (ISPA)، تقریباً پنجاه درصد از ایرانیان گفته‌اند که اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود برای ما تفاوتی ندارد.

وضع شدیدترین تحریم‌های ایران توسط دموکرات‌ها

اساساً باید گفت که تفکیک بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها در کشور توسط جریان تحریف صورت می‌گیرد تا بتواند به پیاده شدن نقشه‌های دشمن در کشور کمک نماید وگرنه هیچ تفاوتی در اهداف این دو جریان در سیاست خارجی وجود ندارد و هردو به دنبال منافع حداکثری خود و چپاول کشورهایی هستند که در آن‌ها احساس ضعف و عجز وجود داشته باشد.

سابقه دخالت مستقیم آمریکا در امور ایران به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برمی‌گردد که در آن دولت قانونی ایران به ریاست دکتر محمد مصدق ساقط شد. کودتا علیه دولت مصدق در حالی صورت گرفت که وی برای رهایی از استعمار انگلیس و تلاش برای ملی کردن صنعت نفت به آمریکا پناه برده بود و از آن‌ها درخواست داشت تا در پی خروج انگلیسی‌ها در تولید و خرید نفت به ایران یاری برسانند. برجسته‌ترین این تلاش‌ها حضور ۴۷ روزه مصدق در آمریکا و مذاکره هری ‌ترومن، رئیس‌جمهور دموکرات و وزیر خارجه وی بود که البته نتیجه نداشت و بالاخره بعد از حدود ۲ سال کشمکش بین ایران، انگلیس و آمریکا بر سر نفت ایران، دولت دموکرات آمریکا با همکاری انگلیس، اقدام به کودتا کرده و مجدداً دیکتاتوری دهشتناک پهلوی را در ایران احیا کردند. این تجربه یکی از تلخ‌ترین تجربیات در روابط ایران و آمریکا است که توسط دموکرات‌ها رقم خورده است. از سوی دیگر سخت‌ترین تحریم‌های نفتی در دوران بیل کلینتون دموکرات تحت عنوان قانون داماتو، تحریم‌های دارویی در زمان اوبامای دموکرات صورت گرفت. همچنین اولین عهدشکنی برجام نیز بلافاصله چند روز بعد از برجام توسط اوباما با امضای سلسله تحریم‌های جدید علیه ایران انجام شد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد که رژیم تحریم‌های آمریکا یک ابزار ثابتی برای تحت‌فشار قرار دادن کشورهایی مانند ایران است و بر سرکار بودن دموکرات یا جمهوری‌خواه تفاوتی در اصل این ابزار فشار ایجاد نمی‌کند بلکه تنها نوع استفاده دچار تغییر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • mahdi IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    7 1
    شما دوست دارین فرو بپاشه یا نه؟
    • اردشیر IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      10 8
      بله ما دوست داریم رژیم نژادپرست آمریکا فرو بپاشد از نظر شما چه اشکالی دارد؟
    • DK ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      13 1
      همان قدر که با آمدن بیل کلینتون به جای بوش پدر تحریمهای عراق فروپاشید، شما هم منتظر باشید با آمدن بایدن به جای ترامپ تحریمهای ایران هم فروبپاشد. بایدن قصد دارد جنان ایران را شرطی و ضعیف کند که رییس جمهور بعد از او با حمله به ایران کار را تمام کند
    • mahdi IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      2 5
      جناب اردشیر خان انشالله بعد از فروپاشی امریکا برنامه و مدل مدنظرتون برای اداره و مدیریت دنیا و حتی ایران خودمون به چه صورت هست؟ یه توضیح بدون شعارزدگی لطفا میدین؟
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      2 0
      اون عزیزانی که فکر میکنند اگر تمدن جهودشهری( لیبرالیسم) فرو بریزه دنیا مشکل پیدا میکنه به این فکر کنند که مگر دنیا رو تا حالا آمریکا اداره میکرده،اونها جز چپاول جنایت وفتنه گری کار دیگری انجام داده اند،در داخل هم جماعتی نفوذی غربگرا تمدن جهود شهری را میخواستند جای تمدن ایرانشهری جا بزنند که باید ازاله شوند.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 2
    همانطور که زمان اوبامای مؤدب و باهوش!!! دموکرات تحریمها یک شبه با برجام خسارت محض لغو شد زمان بایدن هم خواهد شد هدف آمریکا از مذاکرات فقط تبدیل ایران به گاو مطیع و شیردهی مانند عربستان است دموکرات و جمهوریخواه هم ندارد
    • عاشق بایدن IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 1
      دیشب خواب بایدن رو دیدم دوباره ........وقتی به نزدیک بایدن رسیدم دیدمذبایدن بایدن بایدن بایدن بایدن .....کامالا برام حرف بزن از ایمونش بگو از خوبی ومهر و لطف بایدن بگو
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 1
    باید چند بار از یک سوراخ گزیده شویم به مسولین چه ارتباطی دارد چه کسی در آمریکا سر کار آمده است مگر دولت این آینه دق خودش برای اداره کشور برنامه ندارد؟
  • حیدر صالح IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 5
    زهی خیال باطل! آمریکا تا طعم زور از ما نچشد رام نخواهد شد
  • ابوالفضل IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    9 2
    حالا صبر کن ببین اصلا بایدن میاد تا بعد
    • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      1 9
      از طرف پوتین و شی جی پیمگ و سایر رفقا !!!
    • CH ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      چین بزرگترین برنده حذف ترامپ است
  • آرمان خواه IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 2
    اگر آمریکاهایی قرار بود کاری برای ما انجام دهند در زمان پهلوی انجام می دادند چرا که شاه بیشترین ترس و بیشترین احترام را برای آنها قائل بود و در آن زمان آمریکایی ها در ایران آزادی مطلق داشتند
  • قاسم IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 1
    بنام خدا، تحلیل درست و جامعی است. سیاست کلی امریکا و اسرائیل نابودی ایران و ایرانی در عرصه جهانی است. پس ایران و ایرانی باید سیاست عقلانی خود را در رابطه با ثبوت و بقای خود انجام دهد، بالا بردن توان نظامی و دفاعی +ایجاد اقتصاد مقاومتی +دیپلماسی قوی با کشورهای همسو و همجوار. والسلام. بقیه راهها منتج به ضعف ایران خواهد بود
  • آریو IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 0
    مشکل اقتصاد ما تولید بسیار پایین ناخالص ملی و حجم نقدینگی بالاست. با اومدن بایدن هم درست نمی شه . پول ایران هم هر دو یا سه سال درمقابل ارزهای خارجی معتبر سقوط میکنه. تنها راه نجات اقتصاد کشور بالا بردن تولید ناخالص ملی، قطع کردن دست دلالان و هدایت کردن نقدینگی به سمت تولیده. آریو سوئد
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      8 0
      احسنت
    • CA ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      درست هست ولی راه حل همانطوری که رئیس مجلس گفت میباشد منتهی بایستی از فن آوری های اطلاعات استفاده کرد تا نظارت کامل انجام گیرد و شفاف سازی بدون بروکراسی دست و پا وگیر که انصافا این رو رئیس قوه قضائیه گفت. بایستی شبکه ملی اطلاعات ایران قوی تری در نوع خود گردد بایستی تکنولوژی های روز رو به این شبکه اضافه کرد و البته نیاز هست در صنعت دیجیتال یک انقلاب در ایران ایجاد گردد خود کفایی در این صنعت یک ضرورت هست.
  • محمد حسن IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 1
    من فقط یه چیزی میخوام بگم بایدن، ترامپ و سیاسیون ایالات متحده موضع کلی شون مشخصه، در اصول سیاسی واحدن. در عین حال اصلاحات رو در چارچوب منطق اهدافشون پیاده می کنند. (بعبارتی اصول خط مشی و اصلاحات در چارچوب اصول هست) اما در جمهوری اسلامی این قضیه ناقصه، اصول معین شده اما اصلاحات نقش انحرافی و تقابلی با اصول رو بازی می کنه. مشکل اصلاح طلبی اینه خود به اصلاحات اساسی نیاز داره. اما بحث سر اصولگرا و اصلاح طلب نیست. خود رهبری هم فرموده اند هم اصولگرایی مطلوبه هم اصلاح طلبی لذا این دو نباید مانع تعالی بشوند. روح شهید سلیمانی شاد باشه، ایشون در جایی فرمودند من نه در طیف اصولگرا بودم نه در طیف اصلاح طلب، اما مطیع بودم، حتی یک مورد هم تمرد نکردم. اشاره شهید بزرگوار به پایبندی به خط مشی هست. همون چیزی که سیاسیون ما ازش غافلند و سیاسیون ایالات متحده اجماع نظر دارند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    میگن ۲تا بویینگ ۷۴۷ پ از دولار علی الحساب از امریکا فرستادن تو راه بقیه هم با یه کشتی پر از دلار تو راه ...علی برکت ...
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 1
    لعنت بر شیاطین آمریکا واصلاحات
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    قطعا برای برگشت به برجام هم ایران شرط داره وهم آمریکا والا دوباره ترامپ یا جمهوری خواهها میآیند وهرچی بافتید را میشکافند
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    خیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    مرگ بر آمریکا.
  • DE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    برای مردم ایران بایدها و نبایدها مهم و حیاتی هستند برای اصلاح طلبان بایدن ها و نبایدن ها حیاتی و مهم هستند.
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    4 0
    بله همه چیز گل و بلبل میشود از اب خوردن تا مرغ و تخم مرغ مجانی، بعلاوه هر ماه هر خانواده یه صندوق گلابی برجام مجانی بپاس استقامت در برابر تحرینهای ظالمانه خواهند گرفت. علی برکت الله
  • DE ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 0
    خخخخخخخخ دوران پسا برجام خخخخخخخخخخخ چی فکر میکردند چی شد ؟؟ گوش عالم و آدم را کر کرده بوند کوهشان موش زایید.خخخخخ دنیای پسا برجام خخخخ دنیای پسا برجام واقعا چقدر مشمئز کننده و زننده .کلا اصلاح طلبان لگه ننگی بر دامان انقلاب اسلامی هستند و 100% ضد اهداف و آرمان انقلاب و شهدا .واقعا صم بکم عمی فهم لایرجعون هستند.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 0
    آمریکا شیطان بزرگ است. همه شون مثل همند.!!
  • صدای جمهوری اسلتمی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    4 0
    مرگ بر تمام سیاست های آمریکا.
  • کورش IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان هر چیزی هستند که شما اصولگراهای مودب میگید موقع انتخابات با اختلاف زیاد رای میارن و این مردم هستن که بهشون رای میدن. پس کمتر از جانب همه حرف... بزنید. خواهشان نظرات مخالف نظر خودتون رو هم بزنید اگر آزادی و دموکراسی حالیتون هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس