کد خبر 1140813
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲
بیماری ریه نمایه شش نمایه

در این مطلب به معرفی خوراکی‌های طبیعی و گیاهانی می‌پردازیم که از ریه‌های شما در برابر ویروس‌ها، عفونت‌ها و آلودگی‌ها به‌وسیله‌ی خواص ضدالتهابی‌شان مراقبت می‌کنند.

به گزارش مشرق، ترس از ویروس کرونا جهان را فرا گرفته و افزایش شمار کشتگان این بیماری ویرانگر بوده است. ترس از این همه‌گیری باعث شده است که سلامت نهایت اولویت را برای همه پیدا کند و ملت‌ها مجبور به اعمال برخی از اقدامات سخت‌گیرانه برای کنترل شیوع این بیماری شوند. قرنطینه کردن خود یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از حمله‌ی این ویروس تهدیدکننده است. متأسفانه وضعیت قرنطینه در نقاط مختلف جهان، سبک زندگی مردم را به بی‌تحرکی سوق داده است، که به‌تدریج بر سوخت و ساز بدن و همچنین سیستم ایمنی در درازمدت تأثیر می‌گذارد. در زمانی که عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های تنفسی منتقله از هوا در حال شیوع هستند بدن ما به تقویت نیاز دارد تا بتواند با این موارد مخرب و خطرناک بجنگد.

مواردی که ریه‌ها را آسیب‌پذیر می‌کنند

ریه‌های ما مستعد عفونت‌های ناشی از افزایش سطح آلودگی، تغییرات فصلی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یا ویروس‌های مرگبار هستند. بر اساس آمار حدود ۴ میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.

ویروس کرونا هم سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که بیشتر مرگ‌های ناشی از آن در سراسر جهان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از این ویروس تهدیدکننده‌ی زندگی بوده است.

دلیل دیگر اینکه ریه‌ها بیشتر مستعد بیماری‌های منتقله از هوا هستند، ناشی از مصرف سیگار است که می‌تواند منجر به سرطان ریه نیز بشود.

دوستان خوب ریه‌ها

با این حال، راه‌هایی طبیعی برای پاک کردن ریه‌ها با پیروی از عادات سالم و اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی وجود دارد که در تقویت ایمنی شما نیز مؤثر است، که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

زردچوبه

در بیشتر بیماری‌های تنفسی، به راحتی نفس کشیدن سخت‌ترین بخش است چرا که اکثر مردم احساس سنگینی عجیبی در قفسه سینه خود می‌کنند و این به دلیل تولید مداوم و بیش از حد موکوس و التهاب در مجاری هوایی است.

مصرف روزانه زردچوبه به کاهش التهاب در مجاری هوایی کمک می‌کند. علاوه بر این، وجود ترکیبی به نام کورکومین در زردچوبه به پاکسازی طبیعی ریه‌ها و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند که این کار در تقویت ایمنی بدن مؤثر است.

شما می‌توانید زردچوبه خام بخورید یا می‌توانید از فرم پودر شده با شیر استفاده کنید و یا مقداری از آن را به جوشانده‌های خود اضافه کنید تا از بیماری‌های نام‌برده پیشگیری کنید.

چای سبز

چای سبز یکی از انواع چای‌هاست که به عنوان مرهمی برای ریه‌ها به شمار می‌رود. چای سبز به دلیل داشتن پلی‌فنول‌ها دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که ارتباطی قوی بین چای سبز و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) وجود دارد. بیماری‌های تنفسی متعددی وجود دارد، اما در درجه اول دو نوع اصلی COPD وجود دارد: برونشیت مزمن، که سرفه و مخاط طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، و آمفیزم، که در طول زمان به ریه‌ها آسیب می‌رسد. هر دو تنفس را دشوار می‌کنند. مطالعاتی نشان داده است که نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز با کاهش خطر COPD همراه است.

دمنوش و اسانس نعناع

نعنا درمان قدیمی برای درمان بیماری‌های تنفسی است. بسیاری از تمدن‌ها از نعنا برای خواص دارویی آن استفاده می‌کردند. نفس تازه‌ی نعنایی نه تنها برای اطرافیان شما خوشایند است بلکه برای بدنتان هم مفید است. دمنوش نعناع گرم می‌تواند گلودرد را با از بین بردن رسوب مخاط و التهاب ناشی از عفونت ریه و سینه درمان کند.
تحقیقات نشان داده‌اند که روغن نعنا نیز برای درمان ناهنجاری‌های ریه مفید است. همچنین این گیاه به ورزشکاران کمک می‌کند بهتر نفس بکشند. در آزمایشی مشخص شد ورزشکارانی که آب مخلوط با روغن‌های اساسی نعناع مصرف کرده‌اند سطح تنفسی‌شان ارتقا یافته است که احتمالاً به دلیل خواص نعناع است که باعث انبساط مجاری نایژه‌ها می‌شود.

زنجبیل

یکی از پرکاربرترین درمان‌های خانگی برای سرفه و سرماخوردگی، زنجبیل می‌باشد که به دلیل خواص ضدالتهابی‌اش شناخته شده است و به خارج کردن سموم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. زنجبیل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم، منیزیم، بتاکاروتن و روی است. همان‌طور که در چند مطالعه مشخص شده است، عصاره‌های خاصی از زنجبیل نیز شناخته شده‌اند که برای کشتن سلول‌های سرطانی ریه مفیدند. بهترین راه برای تقویت ایمنی و مبارزه با آنفلوانزای فصلی و عفونت‌ها، آماده کردن یک دمنوش زنجبیل سالم است.

عسل

عسل به دلیل خواص ضدباکتریایی خود شناخته شده است که به کاهش ناراحتی ناشی از مشکلات تنفسی کمک می‌کند. تحقیقی که انجام شده حاکی از آن است که عسل دارای خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی است. علاوه بر این، مطالعه‌ای که برای بررسی درمان مشکلات تنفسی در کودکان انجام شد، نحوه کار عسل گندم سیاه را در مقایسه با دکسترومتورفان به عنوان درمانی برای سرفه ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان بررسی کرد. این مطالعه نشان داد کودکانی که تنها یک دوز عسل که ۳۰ دقیقه قبل از خواب به آن‌ها داده می‌شود؛ مصرف می‌کنند، از سرفه راحت می‌شوند و به درمان مشکل خواب کمک می‌کند. فقط دقت داشته باشید که نباید به کودکان زیر یک سال عسل داد.

سیر
شما ممکن است طعم سیر را دوست نداشته باشید؛ اما خواص بی‌نظیرش باعث می‌شود که بدون لحظه‌ای درنگ آن را ببلعید. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که مانند نوعی آنتی‌بیوتیک به بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی که منجر به انسداد مجاری و التهاب می‌شود، کمک می‌کند. سیر همچنین آسم را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

بخور اکالیپتوس
چند قطره روغن اکالیپتوس را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و با آن بخور بگیرید. چشم‌هایتان را ببندید و به‌آرامی برای ۱۰ دقیقه تنفس کنید. این روش برای کاهش علائم عفونت‌های تنفسی، رینیت و سینوزیت به دلیل خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی روغن اکالیپتوس مؤثر است.

ویتامین D

افرادی که دارای کمبود ویتامین D هستند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی هستند. تا جایی که حتی بعضی از محققان معتقدند ویتامین نور خورشید می‌تواند درمانی برای آسم باشد. بنابراین از پزشکتان بخواهید برایتان آزمایشی بنویسد تا ببینید دچار کمبود این ویتامین هستید یا نه. شاید لازم باشد تحت نظر پزشک مکمل مصرف کنید.

چای سیاه

یک تحقیق که در ژورنال Inflammation به چاپ رسید نشان داد که با مصرف چای سیاه در خوکچه‌های هندی از اثرات خطرناک مصرف سیگار مانند استرس اکسیداتیو، التهاب، مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلول‌ها و بیماری‌های ریوی جلوگیری شد. مثل خیلی از مواد غذایی که در سلامت ریه‌ها نقش دارند به نظر می‌رسد که چای هم سطح بالایی از آنتی اکسیدان دارد.

سیب

مصرف روزانه‌ی یک سیب می‌تواند مشکلات ریوی را از ما دور کند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در میان ۲۵۰۰ نفر کسانی که ۵ یا بیشتر سیب در هفته مصرف می‌کردند عملکرد ریه‌شان بهتر از بقیه بود. کوئرستین نوعی آنتی اکسیدان موجود در سیب است که از ریه‌ها در مقابل دخانیات و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند.

بلوبری و سایر توت‌ها

امروزه تحقیقات در مورد توت‌ها بسیار زیاد شده‌اند. مطالعاتی که توت‌ها را به بهبود سلامت قلب، مغزهای تیزتر و حتی کمر باریک‌تر مرتبط می‌کند! مطالعات نشان داده‌اند که این مواد غذایی به کاهش اثرات مضر آلودگی هوا نیز کمک می‌کنند. فلاوونوئیدها عامل اصلی این اثرات مفید در بدن هستند. از دیگر منابع آن می‌توان به کاکائو، انگورها، قره‌قاط، سیب و ... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    12 3
    سلام نهضت جهانی صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم اجمعین الحمدالله رب العالمین.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس