کرونا نمایه

در بسیاری از موارد، درمان خانگی کرونا امکان پذیر بوده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد، اما متأسفانه عدم آگاهی و در برخی موارد ترس بیش از حد، شرایط را غیرقابل کنترل می کند.

به گزارش مشرق، این روزها و با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، حجم مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی هم بیشتر شده و همین موضوع روند رسیدگی به بیماران را برای کادر درمانی سخت کرده است.

بیشتر بخوانید:

چند قدم مانده تا به زندگی عادی برگردیم؟

این در حالی است که در بسیاری از موارد، درمان خانگی کرونا امکان پذیر بوده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد، اما متأسفانه عدم آگاهی و در برخی موارد ترس بیش از حد، شرایط را غیرقابل کنترل می کند.

۱- نترسید. ترس؛ مهم ترین فاکتور برای تسلیم بدن در برابر کرونا

«ترس» مهم ترین فاکتوری است که می تواند بدن شما را در برابر کرونا تسلیم کند، چرا که همزمان با ترس و استرس، چند سیستم همچون محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال و دستگاه عصبی سمپاتیک فعال می شوند.

فعال شدن این دو گذرگاه منجر به بالا رفتن میزان هورمون­‌های خاصی، مثل کورتیزول و کاته‌­کولامین­‌ها (اپی­نفرین و نوراپینفرین)، در خون شده و بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. مثلاً، افزایش شدید کورتیزول و اپی­نفرین منجر به کاهش تعداد گلبول­‌های سفید موجود و افزایش کورتیزول و اپینفرین، باعث کاهش میزان تکثیر لنفوسیت و سلول­‌های کشنده‌­ طبیعی می­‌شود.

پس به پیشواز بیماری نروید و در صورت ابتلای خود و یا خانواده تان به ویروس کویید ۱۹ در اولین اقدام آرامش خود را حفظ کرده و تا می توانید ترس و استرس ناشی از بیماری را از خود دور کنید. شاید در ابتدا این کار برایتان سخت باشد اما وقتی به تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن فکر کنید، متقاعد می شوید که نخستین راه درمان همین کنترل های ساده است.

۲- آغاز قرنطینه در خانه از چه زمانی؟

در بسیاری از مواقع علائمی همچون تب، بدن درد، سر درد و یا سرفه ناشی از سرماخوردگی و یا آنفولانزاست، به جای بیمارستان به نزدیک ترین درمانگاه محل سکونت خود مراجعه کنید تا پزشک مربوطه وضعیت را بررسی کنید، در صورتی که بیمار شما مشکوک به کرونا باشد پزشک متخصص علاوه بر دارو، دستور انجام تست کرونا را می نویسد و معمولاً هم تأکید می کند که انجام تست را به ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف داروهای تجویز شده موکول کنید، چرا که اگر کرونا نباشد علائم بیمار پس از این مدت و با مصرف دارو بر طرف می شود.

در تمام این مدت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید و در خانه ماسک بزنید، اگر تب بیمار قطع نشد و داروها هم تأثیری نداشت برای انجام تست کرونا اقدام کنید، در صورتی که جواب تست مثبت شد بدون داشتن استرس هایی که می تواند برای خودتان و یا بیمار آزار دهنده باشد، قرنطینه ۱۴ روزه را آغاز کنید.

۳- آیا اطرافیان بیمار کرونایی باید تست بدهند؟

اگر از اعضای خانواده کسی بالای ۶۵ سال سن دارد، باردار است و یا بیماری زمینه ای دارد و طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از تست، با بیمار در ارتباط بوده باید حتماٌ برای انجام تست کرونا اقدام کند اما در غیر این صورت نیازی به انجام تست نیست، به خصوص زمانی که هیچ یک از اعضای خانواده علائمی همچون تب و لرز، بدن درد، اسهال و استفراغ ندارند و در حس بویایی و چشایی شان هم تغییری ایجاد نشده است.

حتماً محل بیمار را از خانواده جدا کنید، یا در یک اتاق خواب و یا با فاصله زیاد از سایر اعضای خانواده، گوشه ای را برای قرنطینه انتخاب کنید، هم بیمار و هم افراد خانه باید به صورت مرتب ماسک خود را بزنند و به صورت مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویند.

۴- آماده سازی بچه ها از حضور کرونا در خانه

در صورتی که کودک و نوجوان در خانه دارید آنها را به یک مکان با وضعیت سفید منتقل کنید تا طی این دو هفته با بیمار در ارتباط نباشند، در صورتی که این امکان برایتان وجود ندارد می توانید به بچه ها از حضور یک مهمان ناخوانده در خانه خبر دهید و با یک شکل و شمایل داستانی شرایط موجود را طوری برایشان ترسیم کنید که بدون نگرانی و ترس با شما همکاری کنند.

۵- سرویس بهداشتی را ضدعفونی کنید

در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه برای بیمار استفاده کنید اما در صورتی که امکان استفاده از سرویس جداگانه مهیا نیست، به طور مرتب سرویس بهداشتی را ضد عفونی کنید، مهم ترین قسمت ها دستگیره های در از داخل و خارج، شیر دستشویی و روشویی و همچنین دمپایی هایی که به طور مشترک استفاده می شود باید با الکل ضد عفونی شوند.

۶-رژیم غذایی بیمار کرونایی در خانه

حداقل دوبار در روز اسپند دود کنید و تعدادی پیاز نصف شده را در ظرف های کوچک اطراف اتاق قرار دهید تا میکروب ها را جذب کنند، با مشورت پزشک علاوه بر داروهای تجویزی از قرص جوشان ویتامین c و زینک و ویتامین D۳  هم استفاده کنید.

مصرف پروتئین و سبزیجات را در رژیم غذایی بیمار افزایش دهید و از سوپ شلغم، سوپ کدو حلوایی و عصاره گوشت غافل نشوید، بیماران کرونایی باید به طور مرتب مایعات مصرف کنند تا از طریق ادرار عفونت را دفع کنند، به همین خاطر در این مدت مصرف آب هویج، آب سیب و آب لیمو شیرین و پرتقال توصیه می شود.

به هیچ عنوان از غذاهای سرخ شده، آماده و پر ادویه برای بیمار استفاده نکنید و مثل زمان های سرماخوردگی، پرهیز غذایی را مدنظر قرار دهید. برای بهبود سرفه می توانید یک تا دو عدد سیب را با بُرش های عمیقی که روی آن زده اید درون یک ظرف در بسته روی شعله خیلی کم بگذارید و بدون اضافه کردن آب، اجازه دهید تا بپزد و آب بیندازد. بعد از حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه سیب ها پخته و شبیه کمپوت می شوند، حالا این معجونِ سرشار از آنتی اکسیدان را به بیمار بدهید تا به روند بهبودی اش کمک کند.

معمولاً در روزهای ابتدایی، اشتهای بیمار به غذا کم است، بنابراین برای اینکه کالری مورد نظر بیمار تأمین شود حتماً وعده های غذایی را کم حجم و در دفعات بیشتر سرو کنید.

۷- تب بیمار را کنترل کنید

ممکن است در هفته اول تب بیمار بالا برود، به هیچ عنوان نگران نباشید و سعی در کنترل تب و پایین آوردن آن داشته باشید، معمولاً در داروهای تجویزی از سوی پزشک قرص استامینوفن به چشم می خورد، به هیچ عنوان مصرف قرص را تا قطع شدن تب فراموش نکنید.

اگر تب بیمار بالا بود می توانید با استفاده از دستکش و ماسک، دستمال مرطوبی را روی پیشانی اش قرار دهید، فقط مراقب باشید که زیاد به او نزدیک نشوید، فراموش نکنید که در هر نوبت درجه ای را که برای سنجش تب استفاده می کنید ضدعفونی کنید.

۸- ظروف فرد بیمار را جدا کنید 

حتماً ظروف استفاده شده برای بیمار را جدا کنید و در هر نوبت آن ها را علاوه بر مواد شوینده، با مواد ضد عفونی تمیز کنید، البته می توانید در هر نوبت شستشو از وایتکس هم استفاده کنید، هرچند برخی افراد ترجیح می دهند ظروف یک بار مصرف را جایگزین کنند اما هم به دلیل حفظ محیط زیست و هم به جهت مواد مورد استفاده در ظروف پلاستیکی ما این ظروف را پیشنهاد نمی کنیم.

۹- چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟

در صورتی که طی دوره قرنطینه، بیمار دچار تنگی نفس شدید، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، سرگیجه یا عدم توانایی در بیدار شدن و بیدار ماندن بود یا تب او بیش از ۳ روز ادامه داشت با پزشک تماس بگیرید و یا او را به نزدیک ترین بیمارستان برسانید.

تلفن های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ سامانه وزارت بهداشت و ۱۱۵ فوریت های پزشکی بیست و چهار ساعته آماده کمک، راهنمایی و پاسخ به سوالات بیمار کرونا هستند.

۱۰- بهترین زمان خروج از قرنطینه

بهترین زمان خروج از قرنطینه پایان دوره واگیری بیماری یعنی ۱۴ روز بعد از شروع اولین علامت است، مشروط بر اینکه در سه روز آخر بیمار تب نداشته باشد و شدت سرفه و تنگی نفس تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کرده باشد، البته ممکن است سرفه بیمار تا مدت ها ادامه داشته باشد اما این موضوع نشان دهنده فعال ماندن ویروس نیست و در این رابطه گذشت دوره ۱۴ روزه، قطع شدن تب و بهبودی قابل توجه سرفه نشان دهنده اتمام دوره واگیری بیماری است.

شاید رعایت تمامی این نکات سخت باشد اما باید به این فکر کنیم که با این اقدامات، علاوه بر بهبود حال بیمار خود توانسته ایم بار بزرگی را از روی دوش کادر درمانی برداریم، فراموش نکنید که فرد بیمار بعد از خروج از قرنطینه هم باید همچنان اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس