
رشد سريع جنبشهاي نو پديد ديني (New religious Movements) در دنيا و نيز در ايران، امري است که متاسفانه مورد بيتوجهي برخي مسوولان و جامعه فرهنگي ما قرار گرفته است.
اديان يا آيينها يا نحلههاي جديد فکري، انواع مختلف دارند. تنوع اين اديان به لحاظ سن اعضا، محل زندگي آنان (شهر و روستا)، نحوه زندگي افراد(زندگي رياضتبار يا غوطهور شدن در هرزگي جنسي)، اعمال و شعائر (از سرود و نماز گرفته تا مديتيشن، رقص، قرباني شعائري و عمليات جنسي) آن قدر زياد است که در ابتدا، هرگونه وجود رسمي و سنتي وجه اشتراک بين آنها را نفي ميکند. در عين حال، برخي صفات مشترک، کم و بيش در آيينهاي جديد مشاهده ميشود که عبارتند از:
1ـ معمولا اعضاي اين فرقهها، دلبستهتر و پايبندتر و متعصبتر از کسانياند که به اديان رسمي معتقدند.
2ـ عضويت در اين گروهها در جامعه، غير مانوس و غير طبيعي است. برخي فرقهها در غرب و عموم آنها در کشوري با دين رسمي و قوي مانند اسلام در ايران، تشکيلاتي کم و بيش مخفي و زيرزميني تشکيل ميدهند و اعضا را از بازگويي آنچه در محافل خصوصي ميگذرد بر حذر ميدارند.
3ـ وجود رهبر مورد پذيرش و غير معتقد به دين سنتي که تمام جوانب زندگي مريدان اعم از غذا، مسکن، همسر، لباس و حتي حق حيات را تعيين ميکند.
4ـ ادعاي دسترسي به حقيقت، بهتر و بيشتر از اديان گذشته.
5ـ تفاوت روشن بين «آنان» که به طور متجانس، خوب و الهياند و «ما» که به طور هماهنگ، بد و شيطاني هستيم.
6ـ مدعياند که راهي سريع، مرحلهبندي شده و قابل اجرا براي رسيدن به حقيقت دارند.
برخي از جوانان و افراد ديگر به علل مختلف مانند مشکلات خانوادگي، کمبود محبت، عدم اطلاع کافي از آموزههاي اصيل دين اسلام، نارساييها و آسيبهاي اجتماعي و فرهنگي، به اين آيينها گرايش پيدا ميکنند.
اين توجه و تبعيت از آيينهاي جديد، خطرات و پيآمدهاي فراواني به دنبال دارد که نويسنده اين اثر، به چند مورد آن، چنين اشاره ميکند و مينويسد: «1ـ تعدد و تکثر اديان جديد و افزايش پيروان آنها، موجب کاهش اعضا و تضعيف جبهه دين حق ميشود.
2ـ از جمله تاثيرات فرقههاي جديد بر جامعه غربي عبارت است از: ضرر رساندن به امنيت جامعه، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق (با توسعه فحشا و اعتياد به مواد مخدر) و نيز اعتقادات و دين مردم.
3ـ افزايش خودکشي، خشونت و تقابل گروهها و فرقههاي موجود در جامعه مانند جريان حمله به مترو توسط اعضاي يک فرقه جديد بودايي در ژاپن به نام «اوم شينر» که موجب قتل 12 نفر شد و يا خودکشي گروهي 51 تن از اعضاي معبد خورشيد که در سال 1994 ميلادي انجام گرفت.
4ـ کاهش امنيت و استحکام خانواده از طريق جدا کردن جوانان از پدر و مادر و رويارويي با يکديگر و نيز عدم ميل به تشکيل خانواده و ازدواج از سوي دستهاي از اين پيروان.
5ـ ضررهاي جسمي و روحي به افراد از راه ترويج زهد افراطي، شستوشوي مغزي، ناهنجاريهاي رواني و خودکشي، رژيمهاي غذايي خاص و من درآوردي، استفاده از الکل و قرصهاي اکستازي و مانند اينها. »
بنابر اعتقاد نويسنده کتاب، اگرچه جامعه مسلمان ايران بر خلاف بسياري از جوامع غربي و مدرن و پست مدرن، از لحاظ گسترش اين فرقهها دچار بحران نيست، اما علائم مشخص و معناداري که از رشد روز افزون اين فرقهها در کشورمان ديده ميشود، ايجاب ميکند تا محققان، گويندگان، رسانهها، نظام تعليم و تربيت و ديگران هريک از طريقي به مقابله با اين جريانات برخيزند.
ترجمه آثار، تاليف کتاب، تهيه آماريهاي مستند و دقيق از اين گروهها و حاميان و فعاليتهاي آنها، تهيه گزارش و فيلم و بالا بردن سطح آگاهيهاي مردم و به ويژه دانشآموزان و دانشجويان، از اهم نيازهاي جامعه کنوني ماست. براي مسلح شدن و مقابله با اين امواج، نخستين گام، شناخت دقيق آنها از راه تهيه گزارش از کميت و کيفيت رشد آنها، شناخت نحوه عضوگيري، تبليغات، شعارها و آموزههاي آنان در ظاهر و خفاست.
گام دوم تحليل يافتهها و شمارش نقاط ضعف و قوت آنها و يافتن معادل و برابر آموزههاي مثبت آنان در ميان مفاهيم غني دين اسلام است و گام سوم بسط و ارائه نقاط مثبت و نشاندادن ضعف و زشتي نقاط منفي به حساب مي آيد. مشکلات، خلاها و نقصهاي نسل جديد را بايد با استفاده از شيوهها و ابزارهاي روز برطرف کرد تا با يک برنامهريزي اساسي و منسجم، زمينههاي هدايت و دوري از گمراهي جوانان را فراهم کرد.
يکي از فرقههاي موجود در جهان کنوني، فرقه شيطانپرستي است. شيطانپرستي انواع متعددي دارد که در اينجا به اين دو گروه اشاره مي کنيم: الف) شيطانپرستي قديمي يا يزيديان ب) شيطانپرستي جديد يا کليساي شيطان.
اين دو گروه اگرچه تفاوتهاي بسياري با يکديگر دارند، اما از جهاتي هم به يکديگر شبيهاند؛ از جمله اين که به شيطان احترام ميگذارند.
کتاب حاضر در دو بخش و چند گفتار، به نقد و بررسي فرقه ضاله شيطانپرستي اقدام کرده است.
در بخش نخست با عنوان «گروه يزيديان يا شيطانپرستان قديمي» عقايد، تکاليف و آداب و رسوم و کتب مقدس آنها ذکر و بررسي شدهاند و در بخش دوم «شيطانپرستي جديد» و گروه کليساي شيطان که در قرن بيستم ظهور کرده، در ضمن چند گفتار طرح و بررسي شده است.
همچنين در گفتار نخست به پيدايش اين گروه و زندگي موسس آن «آنتوان لاوي» اشاره ميشود. گفتار دوم نيز به برخي از اعمال و مراسم گروه شيطانپرستي ميپردازد. در گفتار سوم درباره عقايد اصلي، قوانين و حقوق بشر از گناه شيطانپرستان سخن به ميان آمده است و آراي آنها مورد نقادي قرار گرفته است. در گفتار چهارم علائم مورد استفاده از سوي آنها آمده و در گفتار پنجم از انواع موسيقيهايي که در خدمت گروههاي شيطانپرست قرار ميگيرد، ياد شده است. گفتار پنجم به بررسي انواع موسيقي شيطاني ميپردازد. در گفتار ششم به برخي از اشعاري که در گروههاي موسيقي مذکور خوانده ميشود، اشاره شده است و گفتار هفتم نگاهي کوتاه به فيلمهاي شيطاني مياندازد.
چاپ چهارم کتاب «جهان تاريک؛ شناخت و نقد فرقه شيطانپرستي» در شمارگان 2000 نسخه، 200 صفحه و بهاي 29000 ريال راهي بازار نشر شد.