کد خبر 1126783
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
الأخبار| کارشکنی رژیم صهیونیستی در مذاکرات با لبنان پیش از آغاز آن

همزمان با اعلام توافق بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، برخی منابع سیاسی از احتمال شکست این مذاکرات پیش از آغاز آن خبر دادند.

به گزارش مشرق، پس از آنکه «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از توافقی بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی بین این کشور و رژیم صهیونیستی خبر داد، فرماندهی ارتش لبنان نیز اجرای مأموریت محوله برای تشکیل تیم نمایندگی لبنان در این مذاکرات را آغاز کرد.

روزنامه لبنانی «الأخبار» نوشت که فرماندهی ارتش لبنان اسامی چندین نفر را به «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرده که عون پس از بازگشت از سفر کویت آن را بررسی و دیدگاه خود را اعلام خواهد کرد.

اسامی پیشنهادی فرماندهی ارتش قابل تجدیدنظر است و این در حالی است که رژیم صهیونیستی نیز برای ارتقای سطح نمایندگی خود در این مذاکرات به سطح سیاسی تلاش می‌کند که با مخالفت لبنان مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

الأخبار نوشت که هیأت لبنانی در این مذاکرات متشکل از افسران و کارشناسان متخصص در زمینه حقوق بین‌الملل و مرزها به ریاست یک سرتیپ ارتش خواهد بود و قرار است نخستین جلسه مذاکرات نیز اواسط ماه جاری میلادی با حضور «دیوید شنکر» فرستاده آمریکا که ۱۲ اکتبر وارد لبنان می‌شود، برگزار شود.

به نوشته این روزنامه، لبنان و سازمان ملل هنوز جزئیات و شکل مذاکرات را قطعی نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات به چارچوب مذاکرات سال ۱۹۹۶ پایبند خواهد بود؛ بدین معنا که هیأت‌های لبنانی و اسرائیلی در اتاق جداگانه‌ای حضور خواهند داشت یا اینکه جلسات آن همانند جلسه کمیته سه‌جانبه(ارتش لبنان، یونیفل و ارتش صهیونیستی) که به صورت دوره‌ای در مقر نیروهای بین‌المللی در الناقوره برگزار می‌شود، خواهد بود.

این روزنامه درباره نقشه‌های ترسیم مرزها نیز نوشت که ارتش لبنان تمامی نقشه‌هایی که از سال ۲۰۰۶ تهیه شده، آماده کرده است ، در این نقشه ترسیم مرزی نیز از نقطه (۱) در جنوب به سمت شمال آغاز شده بود که بعدها مشخص شد این نقشه لبنان را از حدود ۸۶۰ کیلومتری مربع از آب‌های منطقه اقتصادی محروم می‌سازد و پس از آن نقشه‌های دیگری در سال ۲۰۰۸ تهیه و اصلاحاتی در نقطه ۱ صورت داده شد تا اینکه نقطه(۲۳) نقطه آغاز ترسیم در مرز در جنوب شد و ۸۶۰ کیلومتر مربع نیز تحت حاکمیت لبنان قرار گرفت.

بنابر این گزارش، مهم‌ترین نکته در این نقشه‌ها، منطقه واقع در مرزهای زمینی در الناقوره موسوم به نقطه«ب ۱» است که تأثیرات زیادی در ترسیم خط مرز دریایی و منطقه انحصاری اقتصادی خواهد داشت. این نقطه در الناقوره واقع شده و با وجود اینکه در اراضی لبنانی است، ارتش اسرائیل در آن مستقر است و بازپس‌گیری این مساحت زمینی اندک به معنای بازپس‌گیری حدود ۱۷ کیلومتر در نقطه پایانی منطقه انحصاری اقتصادی در دریاست.

الأخبار همچنین به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت که «یوال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی مذاکرات این رژیم با لبنان را رهبری خواهد کرد و دو هفته پیش در نشست اشتاینتز با وزرای ارشد و چند مقام دیگر این رژیم این موضوع مورد بررسی و به عنوان شرط تل‌آویو برای شرکت در مذاکرات با لبنان مورد تأکید قرار گرفت.

این روزنامه لبنانی افزود که در صورت صحت داشتن این شرط رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال سیاسی کردن مذاکرات است حال آنکه این مذاکرات تنها یک مذاکره فنی است و اصرار تل‌آویو به معنای کارشکنی در مذاکرات خواهد بود و لبنان حق عقب‌نشینی از مذاکرات و ابلاغ آن به میانجی‌ آمریکایی و سازمان ملل را دارد.

به نوشته این روزنامه، برخی منابع سیاسی عالی‌رتبه نیز گفتند که لبنان قطعا با مشارکت وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مذاکرات مخالفت می‌کند و اصرار تل‌آویو بر این امر می‌تواند باعث شکست مذاکرات پیش از آغاز آن شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس