کد خبر 1126177
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
مروری بر مذاکرات احتمالی بیروت-تل‌آویو و هدف صهیونیست‌ها از تعیین مرزهای آبی

رئیس پارلمان لبنان از موافقت لبنان برای مذاکره با رژیم صهیونیستی برای تعیین مرزهای دقیق آبی لبنان با فلسطین خبر داد. هدف صهیونیست‌ها از تعیین مرزهای آبی چنبره زدن به منابع گازی لبنان در مدیترانه است.

به گزارش مشرق، از سال 2019 رسانه های رژیم صهیونیستی، از آمادگی این رژیم برای مذاکره با دولت لبنان بر سر مرزهای آبی سخن می گویند. این اعلام آمادگی پس از آن از سوی صهیونیست ها مطرح شد که با تلاش صهیونیست ها برای سیطره بر ذخایر نفتی لبنان در مدیترانه از سوی دولت لبنان و حزب الله لبنان به شدت تهدید شدند.

بیشتر بخوانید:

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی در میان ملتها ندارد

خواسته صهیونیست ها از مدیترانه

رژیم صهیونیستی از دهه 2010 و توسعه بحران اقتصادی در جهان، در تلاش است با بهره برداری از ذخایر نفتی و گازی مدیترانه مشکلات اقتصادی خود را بدین وسیله حل کند. نخستین بخش از این اقدام صهیونیست ها در منابع موسوم به «لِویاتان» در مدیترانه که نزدیک به بندر حیفا است رقم خورد. صهیونیست ها با بهره برداری از این منابع، از وارد کننده گاز طبیعی به صادر کننده آن تبدیل شدند و اواخر سال 2019 صادرات گاز از رژیم صهیونیستی به اردن و مصر آغاز شد. هرچند این صادرات با ممانعت های مردمی هنوز با مشکل مواجه است اما گامی بود که صهیونیست ها در مسیر بهره برداری از منابع مدیترانه برداشتند.

حرکت به سمت اشغالگری منابع

منابع گازی «لویاتان» پایان کار برداشت گاز صهیونیست ها در مدیترانه است و تقریباً چیز بیشتری از آنچه در تقسیم بندی مدیترانه به فلسطین تعلق می گرفت دست آنها را نمی توانست بگیرد. به همین جهت صهیونیست ها به سمت اشغالگری در عرصه منابع گازی رفتند. آنها در 3 منطقه تلاش کردند اشغالگری خود را با زورگویی پیش ببرند.

نخستین منطقه دریایی نوار غزه بود. اگرچه صهیونیست ها دسترسی حماس به مدیترانه را با محاصره دریایی قطع کرده بودند و با کاهش منطقه مجاز ماهیگیری در سواحل غزه، هر روز صیادان نوار غزه محدود می کردند اما آنها از جنگ 51 روزه در سال 2014 تلاش کردند عملاً کنترل دریا را نزدیک سواحل غزه در اختیار گیرند. طرح موسوم به بندر مصنوعی  در همین راستا مطرح شد تا صهیونیست ها به بهانه ساخت این بندر مدتی بر دریا چنبره بزنند. اما این اقدام صهیونیست ها با شلیک موشک های آزمایشی از سوی جنبش حماس ناکام ماند و به صهیونیست ها اجازه تعرض بیشتر را نداد.

دومین منطقه در مدیترانه نزدیک مرزهای لبنان بود. صهیونیست ها در سال 2018 با ادعای اینکه منابع گازی نزدیک مرزهای لبنان که به بخش 19 مشهور است متعلق به آنها است تلاش داشتند خود را به آب های لبنان نزدیک کرده، با اشغال عملی آن، منابع گازی آن را در اختیار گیرند. این اقدام صهیونیست ها نیز با هشدارهای حزب الله لبنان و سخنرانی مستقیم سید حسن نصرالله نافرجام ماند. دولت لبنان نیز با حمایت از موضع دبیرکل حزب الله تلاش صهیونیست ها برای جدا کردن حزب الله از ملت و دولت لبنان را ناکام گذاشت.  

سومین منطقه، آب های قبرس در مدیترانه بود. صهیونیست ها تلاش کرد تا با توسعه روابط خود با بخش یونانی نشین قبرس و بهره گیری از بحران های موجود در یونان طی یک دهه گذشته، با توافقی با این بخش از قبرس از منابع گازی آن بهره برداری کنند. اما این اقدام صهیونیست ها که پس از تلاش های نافرجام آنها در نوار غزه و لبنان آغاز شده بود با بهره برداری هایی که ترکیه در آب های بخش ترک نشین قبرس آغاز کرد ناکام ماند.

اقدام دوباره صهیونیست ها در مدیترانه

با ناکامی صهیونیست ها در 3 منطقه آبی مدیترانه که متعلق به نوار غزه، لبنان و قبرس ترک نشین بود آنها طی دو سال اخیر طراحی های جدیدی را در مدیترانه برای رسیدن به منابع گازی این دریا آغاز کردند.

گام نخست صهیونیست ها با سیاست فشار از بالا و چانه از پایین در نوار غزه آغاز شد. آنها با استمرار محاصره نوار غزه و تشدید آن از راه های گوناگون از یکسو و راه انداختن کانال های ارتباطی مخفی در طرف دیگر تلاش کردند با تحت فشار قرار دادن مقاومت در نوار غزه در عرصه اجتماعی و ملتزم کردن آنها به توافق  هایی منطقه ای جلوی هرگونه اقدام از سوی مقاومت در مقابل اقدامات آینده صهیونیست ها در مدیترانه را بگیرند.

در گام دوم صهیونیست ها با یک طرحی تخریبی برای لبنان از سال 2018، تلاش کردند این کشور را در یک بحران سیاسی، اجتماعی ، نظامی فرو برند. اقداماتی که طی دو سال اخیر در بخش اقتصاد انجام شد در کنار گروگان گرفتن سعد حریری در ریاض و ساقط کردن دولت های قانونی لبنان، در کنار انفجارهای اخیر بیروت و اقدامی که در خصوص پرونده رفیق حریری انجام شد به اضافه اتهاماتی که به حزب الله زده شد، همگی در راستای بحرانی کردن این کشور انجام شد.

حالا با فشاری که پس از بحران های نامبرده و تحریم هایی که از سوی آمریکایی ها علیه مقامات لبنانی طراحی شده، دولت این کشور می خواهد مذاکره با رژیم صهیونیستی به منظور تعیین مرزهای قانونی لبنان با فلسطین اشغالی برای همیشه به این غائله پایان دهد. غافل از آنکه صهیونیست ها برنامه ای مبسوط برای این مذاکرات دارند و به نظر نمی رسد چیزی از این مذاکرات نصیب لبنانی ها شود. چرا که همانطور که در بالا اشاره شد هدف نهایی صهیونیست ها ، منابع گازی لبنان در مدیترانه است که با تعیین مرزهای حقوقی لبنان و فلسطین اشغالی برای صهیونیست ها محقق نخواهد شد.

چرا حزب الله با مذاکره موافقت کرد؟

حزب الله لبنان به عنوان بخشی از بدنه اجتماعی لبنان از محبوبیت بالایی برخوردار است دلیلی وجود ندارد در موضعی که قرار است ملت لبنان به حقوق حقیقی خود دست یابد با این امر مخالفت کند. قطعاً زمانی که صهیونیست ها بخواهند مذاکرات را به سمت اهداف استعماری خود ببرند با تبیینی دقیق و توجیه افکار عمومی مقابل آن خواهد ایستاد و با محبوبیتی که در جامعه لبنان دارد می تواند مانع اصلی به کرسی نشستن اهداف صهیونیست ها باشد.

ترکیه آماده باشد

با توصیفی که از برنامه های رژیم صهیونیستی در بالا ارائه شد، صهیونیست ها برای دو فاز نخست شکست خود یعنی نوار غزه و لبنان باز طراحی جدیدی کرده اند و قطعاً برای بخش سوم آن یعنی بخش ترک نشین مدیترانه نیز برنامه هایی خواهند داشت لذا ترک ها باید از هم اکنون خود را آماده طراحی صهیونیست ها برای ترکیه کنند. به ویژه که صهیونیست ها در خصوص عادی سازی روابط، حضور در لیبی و استخراج هایی که در مدیترانه کرده اند برای ترک ها خط و نشان کشیده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس