صادرات نفت ایران ادامه دارد

سخنان آقای روحانی رئیس‌جمهور درباره تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و شرایط قبل از برجام متناقض است.

به گزارش مشرق، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه وطن امروز در حالی که از قول رئیس‌جمهور تیتر زده بود «قبل از من اوضاع بهتر بود»، نوشت: سخنان اخیر روحانی به گونه‌ای بود که اوضاع قبل از وی بهتر بوده است چنان که گفت در سال ۹۲ حداقل یک میلیون بشکه در روز نفت می‌فروختیم.

وی در حالی شرایط فروش نفت در دولت پیش از خود را مناسب و صرفا متاثر از تحریم و نه جنگ اقتصادی تصویر می‌کند که پس از برجام اظهارات آنها رنگ‌وبویی دیگر داشت و معتقد بودند اگر برجام نبود، فروش نفت ایران به صفر می‌رسید. حالا مشخص نیست چرا با وجود برجام شرایط به مراتب بدتر شده است؟ حسن روحانی ۱۶ فروردین‌ ۹۵ گفته بود: «اگر دولت راه گذشته را ادامه می‌داد، امروز صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین می‌رفت». اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم. روحانی آن زمان وضعیت کشور در دوران تشدید تحریم‌ها را به «مریض در حال مرگی» تشبیه کرد که از عمل جراحی سالم بیرون آمده اما عده‌ای می‌خواهند به جای بخیه ایراد بگیرند. این گزاره که اگر برجام نبود، فروش نفت نزدیک به صفر می‌رسید چندی بعد توسط وزیر امور خارجه دولت روحانی هم مطرح شد. اساسا گزاره و ادبیات غالب دولت روحانی برای تصاحب قدرت هم همین موضوع افزایش فروش نفت و باز کردن مسیرهای صادرات نفت بود. محمدجواد ظریف ۲۳ خرداد ۹۵ اظهار داشت: طبق شرایط گذشته اگر تحریم‌های نفتی ایران افزایش پیدا می‌کرد، امروز جمهوری اسلامی فروش نفتش به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می‌رسید.

با این تفاسیر پیش از هر اتفاقی حسن روحانی باید درباره این تضاد پاسخگو باشد؛ دولت قبل شرایط خوبی در فروش نفت داشت یا اینکه شرایط به ‌گونه‌ای بود که فروش نفت در حال رسیدن به صفر بود؟ واقعیت اینجاست که تحریم‌های ابتدای دهه ۹۰ بسیار سنگین‌تر از شرایط کنونی بود به طوری که در کنار تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپایی هم بر ما اعمال شده بود اما در آن شرایط هم دولت قبل عملکرد بهتری نسبت به دولت فعلی داشت. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هیچ‌گاه سایه تحریم نفتی از روی ایران برداشته نشده است. حتی در زمان برجام هم آمریکایی‌ها دست از تحریم ایران برنداشتند، بلکه به دولت اجازه دادند زمان طلایی تغییرات و اصلاحات اساسی در اقتصاد را از دست بدهد و در سایه خام‌فروشی به خواب فرو رود که مرحله دوم تحریم‌های آنها با تاثیرگذاری بیشتری اجرایی شود.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود، صرفا تحریم‌های کنونی را مصداق جنگ اقتصادی عنوان کرد. این در حالی است که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، صرفا تحریم‌های قبلی علیه کشور بازگشت. به عبارت دیگر تحریم‌های فعلی، همان تحریم‌هایی است که در دوره قبلی به کشور تحمیل شده و اکنون صرفا برای دومین بار اجرا شده است. در واقع حسن روحانی سعی دارد با القای این گزاره که «تحریم‌های فعلی به مراتب سنگین‌تر از تحریم‌های دور گذشته است»، ناکارآمدی دولت خود را متوجه عامل بیرونی کرده و وضعیت را توجیه کند.

وطن امروز در عین حال از دولت خواسته بررسی کند که راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی چگونه به واسطه همکاری با FATF و... لو رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضا IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 7
    حالا گفته که گفته حالا وقت این حرفا نیست فکری به حال اقتصاد مملکت بکنید راه عبور از تحریم را احمدی نژاد در زمان خودش یاد آمریکایی ها و اروپا یی ها داد...
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      2 0
      با این حرف‌ها فقط خودتون رو رسوا می‌کنید. احمدی‌نژاد با همه انحرافاتش باز یک سر و گردن بالاتر از این قوم افسادطلب بود.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    14 0
    اعتراف جان کری بزرگترین سند است" تحریمها در حال شکسته شدن بود و چاره ای جز قبول برجام نداشتیم!". یعنی آی مردم! کافی بود به روحانی رای نمی دادید. الان خبری هم از تحریم نبود.
  • حسین IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 0
    قراربود جمهوری اسلامی ایران تا سال ۲۰۲۰ یک قطره نفت هم نفروشد و ب خام فروشی را کلا تعطیل کند امروز ما کلا فراورده های نفتی تولید می کنیم مواد پترشیمی تولید کنیم اصلا ما همینکه نفت وارد نمی کنیم این بزگترین امتیازی است برای اقتصاد کشوری ولی متاسفانه کشور ما در مقایسه با کشورهایی که نفت وارد می کنند بسیار اشفته است امیدوارم مسولین یچاره ای مناسب بیندایشند و اقتصاد مملکت را دوباره احیا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس