موشک و بالگرد

با تحول جدید در یکی از توانایی‌های مهم اما کمتر شناخته شده نیروهای مسلح کشورمان، اکنون بالگردهای نیروی دریایی سپاه امکان شلیک موشک کروز ضد کشتی با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر را دارا هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از توانمندی های مهمی که در سالهای اخیر در نیروهای مسلح کشورمان توسعه پیدا کرده و البته کم تر مورد توجه قرار گرفته بحث توانایی شلیک موشک های کروز ضد کشتی از طریق بالگردهاست که در این میان، نیروی دریایی سپاه جایگاه ویژه ای دارد. نکته مهم در خصوص این توانایی این است که مجموعه سپاه پاسداران به همراه این موشک ها، حالا تبدیل به یکی از معدود نیروهای نظامی در جهان شده که توان شلیک موشک ضد کشتی با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد.

این موضوع از انجا اهمیت و تازگی پیدا کرد که در مراسم تحویل تعداد ۱۸۸ فروند پهپاد به نیروی دریایی سپاه پاسداران با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، تصویری جدید از بالگردهای مجهز به موشک کروز ضد کشتی منتشر شد که به همین دلیل، نگاهی به این مبحث مهم و خاص در نیروهای زمینی و دریایی جهان خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

اتفاق مهمی که رزمایش «ذوالفقار ۹۹» ارتش در معرض دید آمریکا قرار داد/ «غدیر» اولین زیردریایی سبک جهان با توان شلیک موشک از زیرآب شد +عکس

دست قدرتمند «ابومهدی» برای افزایش شعاع بازدارندگی جمهوری اسلامی/ ایران چهارمین قدرت مهم موشکی جهان در عرصه کروزهای ضدکشتی+عکس

در ابتدا باید توجه داشت، بحث مسلح کردن بالگردها به موشک های ضد کشتی سنگین، مسئله ای متداول در جهان نیست زیرا چالش های فنی مربوط به جایگذاری سامانه های مربوط به هدف گیری و شلیک موشک های بزرگ در یک بالگرد، خصوصا در مدل های دریایی پروسه ای بسیار مشکل است. امروز در اکثر کشورهای جهان سعی می شود بالگردها با موشک های هوا به سطح کوتاه برد مثل سری هلفایر یا بریمستون در این نقش مسلح شوند و بالگردها در حقیقت در نقش یک لایه نهایی ضد سطحی وارد عمل شوند.

در میان موشک های ضد کشتی جهان غرب که روی بالگرد سوار شده اند یکی از مثال های مهم، اگزوست ساخت فرانسه است. موشک معروف ضد کشتی فرانسوی ها که از زمان جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ میلادی تا به امروز جزو سلاح های پر فروش فرانسوی ها بوده و همیشه نیز مشتریان خاص خود را داشته است. یکی از اولین کاربران عملیاتی این موشک روی بالگرد، رژیم بعث عراق روی بالگرد سوپر فلئون در جریان جنگ تحمیلی بود.

بالگرد H۲۲۵M ارتش برزیل مجهز به دو تیر موشک اگزوست

در حال حاضر هم فرانسه همچنان مدل هوا پرتاب این موشک با کد AM۳۹  را روی بالگرد به مشتریان خود پیشنهاد می دهد. برای نمونه می توان به برزیل اشاره کرد که برای بالگرد های H۲۲۵M خود یک چینش سنگین با دو تیر موشگ اگزوست را سفارش داده است. در حال حاضر در اطراف کشور ما، بالگرد های سی کینگ پاکستانی نیز مجهز به این موشک هستند. البته برد این موشک همچنان در حدود ۷۰ کیلومتر است. صرفا مدل بلوک ۳ کشتی پرتاب این موشک است که برد بالای ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

بالگرد سی کینگ ارتش پاکستان و پرتاب موشک اگزوست

از دیگر موشک های جدید غربی که در سالهای اخیر بازاریابی سنگینی برای آن شده Marte ER ساخت کنسرسیوم مشترک اروپایی MBDA است. این موشک سبک ضد کشتی در مدل هواپرتاب توان حمل و شلیک شدن از جنگنده هایی مثل یوروفایتر تایفون و بالگردهایی مثل سری NH ۹۰ را دارد. منابع مربوط به شرکت سازنده اعلام کرده اند که این موشک در وضعیت پرتاب هوایی، بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. در حال حاضر نیروی دریایی ایتالیا روی بالگردهای خود این موشک را در اختیار دارد. در نزدیکی ما کشور قطر این موشک را در مدل پرتاب ساحلی در اختیار گرفته است.

بالگرد NH۹۰ ارتش ایتالیا مسلح به موشک Marte ER

البته در نهایت باید به یک طرح پیشنهادی از طرف شرکت نروژی Kongsberg اشاره کرد. این شرکت سازنده موشک های ضد کشتی سری NSM  است که در سالهای اخیر فصل جدیدی را در بحث تهاجم دریایی باز کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ ماکتی از نمونه بالگرد پرتاب این موشک را برای بالگردهای سی هاوک ارائه داده و اعلام کرده که در این وضعیت برد موشک در حدود ۱۸۵ کیلومتر خواهد بود. البته تا به امروز خبر موثقی از سفارش این مدل از این موشک مخابره نشده است.

ماکت بالگرد سی هاوک مجهز به موشک NSM

روسها با خا ۳۵ به دنبال شکستن رکورد

کشور روسیه از جمله پرچمداران توسعه موشک های ضد کشتی در جهان محسوب می شود. یکی از محصولات موفق روسها در این بخش، موشک کروز ضد کشتی KH-۳۵ است که در مدل های مختلف پرتاب شونده از شناور، هواپیما و پرتابگرهای ساحلی توسعه پیدا کرده است. روسها مدلی از این موشک را برای حمل و شلیک از بالگردهای سری کاموف ۲۷ و کاموف ۵۲ نیز توسعه داده اند.

بالگرد کاموف ۲۷ در حال شلیک موشک KH-۳۵

بالگرد KA ۵۲ مسلح به موشک کروز KH_۳۵

این موشک بسته به مدل خود بردی بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارد، البته به نسبت بسیاری از دیگر موشک های ضد کشتی روسی مدلی با سرعت کم تر و سر جنگی سبک تر محسوب شده و معمولا برای درگیری با شناورهایی با وزن بین ۳ الی ۵ هزار تن توسط سازنده توصیه شده است. در بین موشک های ضد کشتی بالگرد پرتاب امروز جهان که به صورت عملیاتی وارد کار شده اند شاید بتوان KH-۳۵ روسی را برد بلند ترین نمونه معرفی کرد.

نیروی دریایی سپاه و یک ترکیب سنگین وزن

در نهایت به نیروی دریایی سپاه می رسیم که یکی از معدود نیروهای دریایی جهان با دارا بودن موشک ضد کشتی بالگرد پرتاب عملیاتی با برد در محدوده بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. مخاطبان و علاقمندان بخش دفاعی اگر به خاطر داشته باشند بحث نصب و پرتاب موشک های کروز ضد کشتی نور از بالگردهای Mi ۱۷  نیروی دریایی سپاه بحثی جدید نبوده و از زمان آغاز رزمایش های معروف سری پیامبر اعظم (ص) به عنوان یکی از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه معرفی شده است.

بالگرد های ام آی ۱۷ بیشتر در دنیا در نقش ترابری یا پشتیبانی آتش سنگین از نیروهای زمینی عمل می کنند اما در نیروی دریایی سپاه بحث حمل و شلیک موشک های دور برد ضد شناور نیز به آنها اضافه شده است.

تصویر جدید از بالگرد ام آی ۱۷ سپاه مجهز به موشک کروز ضد کشتی

موشک نور از جمله اولین موشک های کروز ضد کشتی تولید انبوه شده در داخل کشور است که بر اساس یک پروژه مشترک توسعه پیدا کرده است. در طی سالهای گذشته، سیستم های مختلف این موشک از جمله رادار درون آن نیز دچار تغییر و ارتقاء شده و در حالت استاندارد، این موشک بردی در حدود ۱۲۰ کیلومتر داشته و بالگردهای ام آی ۱۷ سپاه توان حمل و پرتاب ۲ فروند از این موشک ها را دارند. البته دور از تصور نخواهد بود اگر در آینده شاهد باشیم با توجه به پیشرفته های صورت گرفته در بخش طراحی موشک های کروز ضد کشتی در کشور، شاهد نصب مدل های برد بلند تر بر روی بالگردهای ام آی ۱۷ باشیم.

یک بالگرد را می توان در نقاط مختلفی، حتی غیر از یک فرودگاه یا پایگاه هوایی، با امکانات کمتر مسلح کرده و به پرواز در آورد. بالگردی مثل ام آی ۱۷ با توجه به مخزن های بزرگ سوخت و توان پرواز به مدت طولانی می تواند گشت های طولانی را انجام داده و در صورت لزوم با پرواز پست و سپس بالا آمدن ناگهانی از پشت عوارض طبیعی، اقدام به هدف گیری و شلیک کند. این بالگرد در حقیقت یک سکوی پرنده پرتاب موشک برای نیروی دریایی سپاه است که دارای زمان گشت طولانی و قابلیت نشست و برخاست در نقاط مختلف را داشته و دشمن تقریبا هر لحظه ممکن است از هر نقطه ای با شلیک موشک از طرف آن رو به رو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    43 14
    آواکس خیلی واجب است
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      14 5
      برای تو اره
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      16 1
      کاش یه رادار روی یکی از هواپیماهای "ایران-140" زمینگیر شده نصب و اون رو به یه آواکس تبدیل می کردن. ولی از آواکس واجبتر موتور موشک RD-250 هست.
    • خداپرست IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      10 10
      معمولاً در ایران، نام‌گذاریها برعکس است؛ مثلاً به کچل‌ها میگن زلفعلی و به کورها میگن عینعلی. قضیه این به اصطلاح «مغز متفکر» هم همینه.
    • جیمی جامپ IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      4 6
      اگزوست مال نسل سوم تجهیزات نظامی است. الان در نسل شش هستیم. و حرارت موتورهایشان از نوع مخفی است و قابل ردیابی حرارتی نیست
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      4 0
      دوست عزیز که اواکس واجب می دونی . این به عقل نیروهای مسلح رسیده. مشکل اینه که دیگه مثل سابق لینک های مخابراتی انالوگ نیست . کاملا دیجیتال شده است.
    • حامد IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      1 0
      دمت گرم . خیلی پایه ای
  • شکافنده اتم IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    ان شا الله با ترکیب مرگبار موشک های کروز پر شمار به جنگ ناوهای هواپیمابر میریم و هزاران تروریست امریکایی رو نابود میکنیم
    • CA ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      33 7
      ان شالله
    • منصور IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      7 1
      عالیییی
    • حامد IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      7 4
      انشالله ایرانی میتونه به خدا دوباره مدیریت دنیا رو به دست بگیریم
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      8 5
      تروریست های ترکیه رو هم اضاف کن
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    51 4
    الحمدلله
  • عبدالله IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    30 2
    درود بر دریادلان مخلص.فدایی دارین.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    16 4
    میل ۱۷_با کدام رادار هدف را کشف میکند وبه سمتش موشک شلیک میکند شما فکر کردید راکته که همین طوری شلیک شه اون بالگردهایی که نام بردی در اول صفحه در دماغه یک رادار میلی موجی دارند
    • FR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      2 2
      دقیقا
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    19 8
    "بالگردی مثل ام آی ۱۷ با توجه به مخزن های بزرگ سوخت و توان پرواز به مدت طولانی می تواند گشت های طولانی را انجام داده و در صورت لزوم با پرواز پست و سپس بالا آمدن ناگهانی از پشت عوارض طبیعی، اقدام به هدف گیری و شلیک کند." وسط دریا عوارض طبیعی کجا بود عزیز من؟! اگر هم بخواهد از ساحل شلیک کند که لانچر های شلیک ساحل به دریا را خیلی مطمئن تر می توان به کار برد تا هلیکوپتری که راحت تر توسط دشمن شناسایی شده و مورد هدف قرار می گیرد. Mi17 تخصصی این کار نیست.
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    11 7
    مشرق از دستاورد های دفاعی خیلی خوش حال میشم. همیشه هم خواننده پر و پا قرص این نوع گزارش هام. ولی یه چیزی نگرانم میکنه اونم اینکه به خاطر ضعف مالی و اقتصادی مملکت این پروژه ها صرفا در حد طرح ازمایشی بمونه و استفاده گسترده و انبوه نشه ازش. مثلا ما میگیم قدرت برتر پهبادی غرب اسیاییم ولی هنوز توی مرزهامون ازشون استفاده انبوه نداریم..خب این خیلی بده. یه سوال دیگه هم همیشه دارم. ما چرا شرکت تسلیحات نظامی خصوصی نداریم؟؟ امکانش نیست یا کلا کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست؟ خدایی من حاضرم اوراق قرضه همچین شرکتی رو بخرم. حتی شده به خاطر منافع مملکتم
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      5 1
      پیشرفت به پول نیست. زمان شاه درآمد نفت به ۷۰۰ ملیارد دلار به پول امروز رسید ولی همه را خرج خرید کرد نه ساختن. نمونش عربستان کنار ما.
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    19 0
    دم نیروهای مسلح ایران گرم ......
  • سرباز IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 10
    تا زمانی که ماهواره نظامی مناسب نداشته باشیم در حوزه موشک کروز موفق نخواهیم بود...کروز نقطه زن با سرعت مناسب و با برد بالای 500 کیلومتر فقط با ماهواره امکان پذیره و تا اندازه ای با آواکس
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 0
      کروز های ایرانی بدون ماهواره فاتحه ارامکو خوند طوری زد که هنوز نفهمیدن از کجا و چه طور خوردن خیلی بد سوزوند
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    10 2
    ناوها را نباید نابود کرد آنها غنیمتند
    • ناشناس IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      13 3
      چشم میگم بیان تو استخر حیاط خونه شما شنا کنن خوبه خوشحال شدی
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    12 11
    سلام.به صنایع نظامی، به سپاه مقتدر وارتش شکوفا افتخار میکنیم.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      کاش همیشه وهمه جا صلح باشه
  • عموزاده از سمنان IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    25 8
    سلام لطفا به جای جزایر فالکلند (نامی که انگلیسیها استفاده می کنند) از نام مالویناس (نامی که آرژانتینیها استفاده می کنند) استفاده کنید. ممنون
  • آمین GB ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    4 5
    بالگرد "میل 17"، یک هلیکوپتر چند کاربردی است که در نیروی دریایی سپاه به منظور "جستجو"، "نجات"، "جابجایی نیروها" و... به کار می‌رود و همچنین می‌تواند "موشک‌های ضد کشتی" را در مدت کوتاهی شلیک و هدف را منهدم کند. از این بالگرد تاکنون 12 هزار فروند ساخته شده کشورهای افغانستان، الجزایر، آنگولا، آرژانتین، آذربایجان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بورکینافاسو، کامرون، چاد، جمهوری خلق چین، کروواسی، کوبا، جمهوری چک، مصر، اتیوپی، ایران و... از این هلیکوپتر استفاده می‌کنند. بالگرد "میل 17" با طول 18 متر، ارتفاع بیش از 4 متر وزن کلی بیش از 11 تن، سرعت 250 کیلومتر برساعت و برد عملیاتی تا 460 کیلومتر دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است و می تواند هر ماموریتی را به خوبی انجام دهد. **هلیکوپتر میل 17 تا وزن 1500 کیلوگرم توانایی جابجایی بار دارد/برد عملیاتی "میل 17" ، 465 کیلومتر هلیکوپتر "میل 17" می‌تواند انواع موشک‌های "هوا به سطح"، موشک‌های "ضد کشتی" ، "بمب‌ها"، "راکت‌ها" و ... را حمل و شلیک کند و تا وزن 1500 کیلوگرم توانایی حمل و جابجایی را دارد.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      4 4
      سلام‌ از اطلاعاتت ‌متشکرم
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      10 8
      تو تمام کشورهایی که نام بردید به جز چین یه دونه کشور دارای توانایی نظامی و اقتصادی برتر وجود نداره . پس میشه نتیجه گرفت که تکنولوژی این هلیکوپترها نسبتا قدیمیه و یا اساسا هلیکوپتری نیست که تخصصی برای امور نظامی ساخته شده باشه .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    22 7
    نیروهای مسلح ایران افتخار جهان اسلام هستند/
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    4 9
    درود بیت المال را خرج این چیزهای خوب کنید تا نگویند دوباره دارید چرخ را اختراع میکنید-چون بودجه هرجا دیگه بره،هاپولی هاپو میشه
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 5
    بنظر من بالگرد بخاطر سرعت ومانور کمش بدرد جنگ نمیخوره دفقط بدرد ترابری،جنگهای داخلی،نیابتی وامداد درسیل حریق وزلزله ...میخوره-وبرای جنگ جاهایی بره که دشمن هیچگونه(اسلحه،موشک،هواپیما...نداشته باشه
  • فرامرز IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 7
    بیاری خدا نیروهای مسلح سپاه وارتش همچنان پرچم ایران را بالا و بالاتر برده تا در جهان همچنان نام ایران در دنیا ترس بر دل دشمنان خارجی و اللخصوص داخلی بیفکنند.الان ملت تقاضای جت با پروسه های بالا ساخت ایران را میخواهند و برگرداندن هسته ای که خیلی مهم است .
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    تجهیزاتی که به درد جنگ در برابر آمریکا میخوره و امیدوارم خیلی جدید بشه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 2
    ایا راداری هم به این هلیکوپتر اضافه شده، یا موشک را بدون هدف یابی شلیک می‌کنه
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 0
    کاش در ضمینه اقتصادی ضعیف نبودیم
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    5 0
    این حرکات خیلی خوبه، احسنت به شما
  • محمد IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 1
    بین تمام دوستان ، دوستی به درستی اشاره کرده که موشک نور بناست با کدام رادار روی هدفی دریایی یا ... قفل بشه ؟! اگر موشک نور و قادر روی فانتوم‌های ما نصب شدند ، فانتوم خودش رادار داشت و طبق برنامه ای خاص قابلیت تبادل اطلاعات بین رادار فانتوم و کامپیوتر موشک بهش اضافه شد.
  • ن IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 0
    زمان جنگ چه هیا وهوی راه انداختن این کشور های اروپایی در خلیج فارس برا موشکهای اگزوست این گفتارها در اون زمان اگه زورشون می رسید ایران عزیز ما رو مثل یمن می کردن
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    ۵۰ تا سوخو ۳۵ بخریم
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      1 0
      باهاش نون سوخاری وحلوا درست کنیم
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    2 0
    دم تمام مهندسین ایرانی گرم ایولا دارید
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    2 0
    آفرین بر سپاه
  • محمد رضا روستا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    واعدولهم اسطتعطم بالقوه.الحمدلله از برنو و ام یک به اینجا رسیدیم شاید کسانی به یاد نداشته باشند اوایل جنگ سپاه با دست خالی شروع کرد خدایا ترا شکر گزارم. من خنجر بر گلو دارم تا سید علی حنجر طلبد
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    3 0
    کاش در همه زمینه ها اینچنین پیشرفت میکردیم به امید ایران پیشرفته
  • کهنه رفیق IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    چرا مساح کردن هلیکوپتر به موشکهای سنگین متداول نیست! مثل اینکه مسلح شدن هلیکوپترهای سوپر فلون عراق به موشک اگزوست یادتان رفته! اینکه موفق بودن یا نبودن به مسائل دیگری از جمله بعد مسافت و فرار پس از شلیک مطرح میباشد که آن هم برمیگردد به موقعیت مکانی کشور استفاده کننده، که برای بعثی ها بخاطر دوری هدفها از پایگاه هایشان و در مقابل وجود تامکت های ایرانی موفقیت آمیز نبوده است.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    ماشاالله خدا قوت
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    دمتون گرم شما پشت و پناه این ملتید انشاالله هر روز موفقتر از دیروز
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    پاینده باد سپاه جمهوری اسلامی ایران
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام بر دلیر مردان سپاه و ارتش
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    پاینده باد ایران
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    1 0
    روزی خواهد رسید پس از صرف سالها و میلیاردها دلار و هزاران نفر تلفات خواهیم فهمید کاش بجای ایت کارها بودجه صرف داخل کشور و فرهنگ سازی و کنترل مسوولین میکردیم چون هر قدر که بر فرض قدرتمند باشیم اگه فساد و بحران های مدیران را حل نکنیم دائما عقب خواهیم رفت
  • سیاوش GB ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 1
    البته علاقمندان به حوزه نظامی؛ چند سالی هست تصاویر لانچر این موشک رو روی میل-17 دیدن. ولی خوب این بار شیک ت هست! حتی در نمایشگاه کنار دریاچه چیتگر چند سال پیش یک عددش بود با همین موشک. ممنونم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس