موشک کروز دریایی

سپاه با رونمایی از شهرموشکی جدید خود، امسال را با اعلام خبر مجهز شدن به موشکهای بالستیک به پایان رساند که این موشکها، به دلیل ابعاد کوچک، از سرعت بالا و قابلیت عبور از سامانه‌های پدافندی برخوردار است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۹ جزو یگان های برجسته نیروهای مسلح کشورمان بود که در حوزه عملیاتی کردن تجهیزات و ادوات جدید نظامی، گوی سبقت را از دیگران ربود و در چند مرحله مهم، انواع تجهیزات شامل شناورهای تندرو موشک انداز ، پهپادهای شناسایی، تهاجمی و انتحاری و همچنین محموله های موشکی و الکترونیکی را دریافت کرده است. در آخرین و جدیدترین مرحله که روز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد، از یکی از شهرهای جدید زیر زمینی موشکی این نیرو رونمایی شده و شاهد تحویل حجم زیادی از تجهیزات جدید در این مراسم بودیم.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ قدرت دریایی سپاه با تحویل ۴۵۰ شناور و ۲۰۰ پهپاد در سال جاری/ «سریعترین شناور جهان» به موشک‌ کروز مجهز شد +عکس

حرکت غافلگیرانه سپاه مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای در صفحه شطرنج خلیج‌فارس/ نسل جدید «شناورهای موشک‌انداز کاتاماران» عملیاتی شد +عکس

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

با نگاهی به سواحل منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در جنوب کشور، یک مسئله به سرعت چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و آن هم خط ساحلی بسیار طولانی کشور ما در این منطقه است. این خط طولانی ساحلی هم یک گزینه مناسب دفاعی برای کشور به حساب آمده و از طرف دیگر پوشش دادن این خط طولانی یک چالش نیز به حساب می آید. راه حلی که امروز اکثر کشورهای مدرن و پیشرفته نظامی در این بخش پیش گرفته اند توسعه پرتابگرهای متحرک موشکی است که در زمان لازم در نقاط مختلفی مستقر شده و با اهداف مهاجم از جمله شناورها درگیر می شوند.

در حقیقت، خط وسیع ساحلی کشور ما این امکان را فراهم می کند که فضای زیادی برای مانور در کنار توسعه پناهگاه ها، انبارها و همچنین شهرهای موشکی وجود داشته باشد و تلاش برای کنترل این منطقه برای هر دشمنی حتی مجهز، کاری اگر نه غیر ممکن ولی بسیار سخت باشد اما از طرف دیگر نیاز به تولید و تحویل حجم قابل توجهی از این پرتابگرها به نیروهای عمل کننده است.

مراسم رونمایی از جدیدترین شهر موشکی سپاه - به تعداد موشک ها و سامانه های الکترونیکی و راداری دقت کنید

به نظر می رسد بخشی از موشک هایی که در مراسم امروز مشاهده شده از انواع کوتاه برد مثل سری نصر هستند که با سر جنگی قرمز رنگ قابل تشخیص هستند. این موشک ها با برد بیش از ۳۰ کیلومتر یک گزینه مناسب برای شناورهای تندروی سپاه و برخی واحدهای متحرک ساحلی سبک هستند. موشک دیگر نیز از سری نصیر هستند که مدلی توسعه یافته بر پایه نصر بوده و به یک سیستم شتاب دهنده سوخت جامد مجهز هستند. این موشک نیز می تواند هم در خط ساحلی و بر روی خودروها و هم روی شناورهای سپاه نصب شده و بر علیه اهداف شناور مورد استفاده قرار بگیرد. هنوز عدد مشخصی درباره برد این موشک ارائه نشده ولی با توجه به وضعیت سری نصر و اضافه شدن بوستر سوخت جامد به آن می توان احتمال رسیدن به برد دوبرابری را برای آن در نظر گرفت.

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

موشک های کروز سری نصر

بخش دیگر مراسم، تحویل پرتابگرهای متحرک موشک های کروز ساحل به دریا بود که البته با توجه به اندازه پرتابگرها، مشخصا از دو مدل قبلی بزرگتر و برد بلندتر هستند. به احتمال بالا، موشک های سری قادر و قدیر با برد ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر از جمله گزینه های تحویل شده به نیروی دریایی سپاه در این مراسم بوده است.

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

واحدهای متحرک موشک های کروز ساحل پرتاب

مسئله دیگر در این مراسم تحویل حجم قابل توجهی از سیستم های راداری، شنود و جنگ الکترونیک در این مراسم بود. اگر به صحبت های سردار تنگسیری در این مراسم بیشتر توجه کنیم شاید بتوانیم بهتر بتوان معنی تحویل این سامانه های جدید و مهم را درک کرد. فرمانده نیروی دریایی سپاه این گونه می گوید: با ورود این تجهیزات به سازمان نیروی دریایی سپاه و جنگال، قادر خواهیم بود سیگنال‌هایی از دشمن حتی سیگنال‌های خاموش و ارتباطات داخلی دشمن را دریافت کنیم.

این کدهای به ظاهر ساده نشان از یک تحول بزرگ در حوزه شنود و جمع آوری سیگنال های الکترونیک و همچنین کشف و هدف گیری در نیروی دریایی سپاه پاسداران است. شبکه ایجاد شده توسط سپاه که از مجموعه ای از رادارها، سیستم های شنود الکترونیک، سیستم های جنگال و البته پرنده های بدون سرنشین هستند یک تصویر بزرگ از منطقه ای مثل خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را ایجاد کرده و در اختیار فرماندهان قرار می دهند. گاهی ممکن است یک شناور مورد نظر به نوعی از دست رادارها فرار کند ولی با ردیابی ارتباطات این شناور ، یا پیدا کردن محل تشعشعات سیسستم اخلالگر آن، مکان مورد نظر کشف و مختصات به سیستم سلاح برای اجرای آتش ارسال شود.

افزایش شبکه رصد سپاه در منطقه خلیج فارس و در عین حال قابلیت شلیک به سمت دریا از عمق بیشتر، باعث افزایش سطح بقاء پذیری یگان های موشکی ندسا در هر سناریوی جنگی خواهد بود و فضای لازم برای پوشش دادن توسط هر دشمنی را وسعت می دهد که این به معنی افزایش فشار و هجمه برای هر نیروی متخاصم است.

بالستیک ها وارد سازمان رزم ندسا شده اند

اما نکته به نوعی قابل توجه تر در مراسم نیروی دریایی سپاه، مشاهده حداقل سه نوع تیوب احتمالا حامل موشک در اندازه های مختلف بود. تیوب اول که به نوعی بزرگترین و بلندترین در نوع خود بود به صورت دوتایی در پشت دو دستگاه کامیون نصب شده بود. اطلاعاتی در خصوص نوع دقیق این سامانه و پرتابه درون آن منتشر نشده است.

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

تحویل تیوب های ناشناس موشکی به نیروی دریایی سپاه

تصویر بعدی مربوط به تیوب های با طول بالا ولی قطری به نسبت کمتر است که احتمالا برای پرتاب نوعی از خانواده سری فجر توسعه پیدا کرده باشد. پیش از این مدل های هدایت شونده هم راداری و هم اپتیکی سامانه فجر با کالیبر ۳۳۳ میلی متری توسعه پیدا کرده اند و برای بحث های دفاع ساحلی و عملیات ضد شناوری در این محیط گزینه ای بسیار مناسب هستند.

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

تیوب های کم قطر در شهر موشکی نیروی دریایی سپاه - احتمالا برای پرتاب مدل های هدایت شونده سری فجر

در نهایت به گزینه نهایی می رسیم که به نظر سپاه در یک سیاست هوشمندانه و جدید و در راستای پاسخ به جنگ های روانی دشمن، به صورت خاص نمایی از توان جدید خود را به نمایش گذاشت. بخشی از تصاویر مربوط به شهر موشکی مربوط به یک تیوب با طول حدودا ۵ یا ۶ متر است که بخش جلویی تیوب، باز بوده و به صورت واضح سر جنگی یک موشک شبیه به خانواده معروف فاتح دیده می شود. علاقمندان به مسائل نظامی به خاطر دارند که مدتی قبل عضو کوچک و جدیدی از خانواده فاتح ۱۱۰ با نام فتح رونمایی شد که احتمالا موشک مورد استفاده در این تیوب از همین سری باشد. اما اینجاست که مسئله، به نوعی قابل توجه تر می شود.

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

موشک های بالستیک کوچک در درون تیوب های حمل و پرتاب - به شکل سر جنگی دقت کنید

کمربند آتشین سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز محکم‌تر شد/ «موشک خاص ایرانی» برای انهدام سریع شناورهای دشمن عملیاتی شد +عکس

موشک بالستیک فتح در کنار فاتح ۱۱۰ - به تفاوت ظاهر سر جنگی دو موشک و شباهت سر جنگی موشک ناشناخته به فاتح ۱۱۰ دقت کنید

 اگر به تصویر موشک فتح دقت کنیم، شاهد یک سر جنگی نوک تیز بر اساس طراحی سنتی موشک های ایرانی خواهیم بود در حالی که موشک جدید از نوع طراحی خاص و نوعی زاویه دار در نزدیکی نوک سر جنگی برخوردار است که در اعضای جدید تر خانواده فاتح ۱۱۰ دیده می شود.  اگر بخواهیم برای این موشک همچنان نقش ضد شناور را متصور بشویم احتمالا یا با یک رادار فعال طرف هستیم که بعد از دریافت محل کلی هدف و در مرحله آخر، رادار فعال شده و بعد از کشف هدف روی آن قفل می کند و یا با نوعی از موشک مجهز به سیستم دریافت امواج راداری مجهز است که با کشف منبع تشعشع یک نوع خاص از رادار روی آن قفل کرده به سمت هدف حمله می کند.

تا پیش از این نیروی هوایی سپاه به عنوان تنها دارنده موشک های بالستیک ضد کشتی و ضد رادار وظیفه تهاجم بالستیک به اهداف دریایی را بر عهده داشت ولی به نظر می رسد از این بعد، نیروی دریایی سپاه نیز به سیستم های بالستیک برای درگیری با اهداف در خلیج فارس و آبهای دوردست تر مجهز شده است. مجموعه این دستاوردهای تحویل شده در مراسم اخیر و دیگر تحویل های سال ۱۳۹۹ نشان می دهد در سالی که گذشت نیروی دریایی سپاه با جهش چشمگیری در قدرت بازدارندگی و توان دفاعی همراه بوده و نوید آنرا می دهد که در سال 1400 نیز این روند، در ندسا و سایر نیروهای مسلح با برنامه ریزی و آینده نگری ادامه خواهد داشت؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 33
  • CA ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    فقط‌خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      78 9
      اول vpn خام ش کن بعد بیا بخند
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      68 11
      میدونی موشک چیه؟یا فقط میخندی
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      75 8
      فقط خخخخخخخخخفه
    • DE ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      54 7
      فقط پیتزا دلیوری از گشنگی نمیری!
    • سرباز IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      42 5
      آخه اپوزیسیون اینقدر ترسو. یه خخخ میخواد بنویسه با vpn میاد. نکن بابا برعنداز
    • حسن US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      41 3
      این بابا تو عمرش موشک ندیده فقط پوشک دیده اینا براش خنده داره
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      26 3
      10:22 تازگیا پیشرفت کردند میرن بانک کانادا برنامه نویسی ساعتی ۵ دلارکانادا میشه ۲/۵ ایرو خخخخخخ!
    • DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      26 1
      روزی سه وعده بستنی یخی توکانادا میچسبه???
    • باور ۳۷۳ IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      25 1
      فقط میتونم بگم .... نخور
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      21 0
      خاک بر سر وطن فروش
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      11 0
      اصلا می فهمی موشک چیه حرف مفت میزنی زر زر می خندی یه توضیح مختصر بده ببینم
    • عبدالله IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      14 0
      فقط خخخخخخخخخخخخخخخ به خودت...!!!
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      4 0
      خجالت بکش مردک خائن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      4 0
      خ خ و خریت تمام
    • ََReza Aslani IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      5 0
      فقط بسوز
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    15 89
    تو دو سوت NAVY SEALS اونجا رو فتح میکنه یادتون باشه دوران بزن درو تموم شد
    • منصور IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      22 7
      عزیزم موشک جنبه بیشتردفاعی داره نه تهاجمی
    • دیدگا IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      69 4
      NAVY SEALS که شما سنگشو به سینه میزنی حتی جرات ندارن خوابشو ببینن که وارد سواحل ایران بشن! چون دوران بزن در رو تمام شده قطعا جرات نمیکنن دیگه غلطهای گذشته رو تکرار کنن!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      52 6
      اره جون بابات نتانیابو
    • حسن US ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      26 0
      عزیز اونی که میگی فقط تو بازی cod دکمه ps رو خاموش کن اینجا دنیای مجازی نیست
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    به این فکر می کردم که محمدرضا پهلوی تف به قبرش بحرین را شوهر نمی داد و زرکوه و آریانا را به امارات نمی داد امروز انقدر تهدید امنیتی در جنوب نمی داشتیم اسم جعلی روی خلیج همیشه فارس نمی گذاشتند عراق و کویت برای ابد زیرپرچم ما می بودند تا بتوانند از آب های ایران به بنادر خود برسند ساحل شرقی شمالی عربستان در تسلط ما می بود و قطر و امارات جرات نفس کشیدن نداشتند نیروی فرامنطقه ایی مثل آمریکا اصلا نمی توانست وارد خلیج فارس شود ببینید چقدر به ایران و ایرانی (جدا از دین و تفکر و عقیده) ظلم کردند که دیگر جمع نمی شود هر لایک یک تف به قبر محمدرضا پهلوی و پدرش که آن هم آرارات را به ترکیه داد سرچشمه هیرمند دشت ناامید را به افغانستان و ... لایک کنید ببینیم چقدر تف جمع می شه حواله کنیم قبرشون .
    • قامار IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      3 18
      دوست کم اطلاع و البته شعاری من تو خوتو و مارو خیلی دست بالا گرفته ای شکی در ضعف و خیانت پهلویها نیست اما مگر قبلش و امروز ما قدرت فتح داشتیم و داریم که شما از عراق و شام و مدیترانه میگی نه ما هخامنشیان نیستیم و نادرشاه هم نداریم بنابراین فعلا به همین خودمون راضی باش تا همینم از دست نرفته.
  • آرش کمانگیر IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    18 2
    به نام خدا . سلام . تیوبهای دوتائی که از آنها به عنوان ( ناشناس ) یاد شده به احتمال قوی حامل راکتهائی هستند که تعدادی مین دریائی را حمل و در منطقه مد نظر پرتاب میکنند .
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    45 6
    سپاه از شهر موشکی جدید رونمایی کرد اون وقت لیبرال ها ی اصلاح طلب و مدعی زبان دنیا بلد بودن عزت و اقتدار یک ملت را با صف های مرغ،روغن،...در استانه عید نوروز به باد داده جالبه اینکه با وقاحت هم طلبکار و تفکر انقلابی را تخریب که اینا نمیتوننن!!! ایا مردم باز فریب این غربگدا های ناکارآمد را خواهند خورد
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      17 0
      همیشه خفت و عزت - خیر و شر - بهشت و جهنم در کنار هم هستند تا مردم انتخاب کنند دقیقا مثل سلفی حقارت که ابرو و عزت تاریخی یک کهن ملت را بر باد داد ولی همزمان با ان حماسه یک ایرانی مسلمان جوان با نام حججی ان را پاسداشت
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    37 22
    ای جانم نیروهای مسلح
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    38 27
    خوب شما که این همه موشک دارین ، چرا واسه انتقام از آمریکایی ها فقط 11 تا موشک زدین !!!! با اینکار اونها تونستن کشته هاشون رو انکار کنن.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      12 29
      چون ۱۱ تا واسه سیلی کافی بود.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      11 25
      یعنی نفهمیدی اینها موشکهای ساحل به دریا هستند؟
    • ناصر IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      8 20
      زدن مهم بود که زدیم ولی اساس خروج آمریکا یعنی گند زدن در آرزوهای بلند مدت آنها و ایجاد آرامش و آنها هر چی درست کند و کاشتن باید بزارن و برن و در چند سال آینده خواهید دید.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    44 5
    اینها خوبه برای روز مبادا ولی بازدارندگی سیاسی و جنگی رو بمب اتمی ایجاد میکنه.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      27 1
      ⭐این حرف را باید با طلا نوشت.
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      9 1
      وقتی دعوا شد هر چیزی پرتاب می شود . اتم . هیدروژنی . شیمیایی همه واجب است .
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    12 3
    ماشاءالله درود خدا بر شما باد ای سربازان اسلام .
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    4 3
    موشک رعد 500 است (موشک ناشناس) با اندازه نصف فاتح 110 و نصف وزن فاتح 110 است .و در کانتینر های 20 ftهم جا می شودو سرعت نهای بالا 7 ماخ و دقت هم نقطه زن است.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    این تیوپ شبیه تیوپ موشک یاخونت است احتمالا با این تعریف که از ارتفاعات میشه شلیک کرد مقاومت در جنگ الکترونیک وقفل کردن روی هدف جدید خودش باشه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    35 1
    فقط خبر سیاسی ونظامی واقتصادی ننویسید،خبرهای فرهنگی هم بنویسید.درباره ی خانواده،اموزش وپرورش،و...، ومخصوصا درباره ساسی مانکن پلید، حتما روشنگریها را ادامه دهید. اگرفرهنگ درست شودهمه چیز درست میشود.اقتصادوسیاست هم درست میشود. ازروشنگری های شما دراین مدت درباره ی ساسی مانکن بسیار متشکرم.
  • ایرانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    4 0
    دو ماشین حامل تیوپ از نظر ابعاد باهم تفاوت دارند حداقل یکیشان که کوچکتر است احتمالا حامل موشک کروز شد کشتی است
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    8 2
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم@ ضمن گرامیداشت ایام ولادت حضرت ارباب بی کفن وروز پاسدار میگوئیم:ارتشی وسپاهی یک لشگر الهی@ شهید صیاد شیرازی@ احسنت وعالی @ ان شاالله با قوت وقدرت باسلاح وصلاح تحت امر ولایت زمینه نابودی استکبار جهانی فراهم ومقدمات ظهور حضرت ولی عصر عجل الله الشریف اعلان گردد@ برای تحقق این امر 14 صلوات اهدا نمائیم
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 7
    وقتی پای غربیها واسرائیل ازاین منطقه قطع شد-معلوم میشه این موشکها بدرد خورده
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      3 0
      قرار نیست ایران فقط اونارو بیرون کنه.خود کشور های منطقه هم باید تکونی بخورن
  • DE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    20 1
    باعث افتخار و سربلندی مردم ایران است . درود بر شما و بهمین صورت ادامه دهید . یا علی
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    اگر اینا رو میشه نشون داد یعنی ازرده بندی خارج شدند پس اونایی که به کلی سری یا سری هستند چی اند الله اعلم.
  • مهدی IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 0
    ما می توانیم
  • حسین IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    6 0
    سلام خدا بر سپاه پاسداران وهمه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران. خداقوت خسته نباشید.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    5 0
    اگر به روند تحویل و رونمایی از تسلیحات در سپاه و ارتش و وزارت دفاع را در طول یکسال پیگیری کنیم مشاهده میشود که یک ثانیه هم روند تولید نوآوری و اختراع و تولید در سیستم نظامی ما با این میزان بودجه کم متوقف نمیشه واقعا عجیبه چرا دیگر بخش های کشورما اینطوری نیست
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
    3 0
    آورین.
  • سید IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    6 0
    زنده باد خدا قوت
  • ناشناس IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    1 0
    خدا قوت سپاهیان ، اگر قوی نباشیم حرفمان هم اثر نخواهد داشت.
  • mahdivalipor IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    2 0
    از تلاش گران عرصه صنعت دفاعی همه نیرو های مسلح تشکز قدر دانی میکنیم از صمیم قلب و ان شالله همیشه با پیشرفتهای بیشتر شاهد قدرت نمایی در همه عرصه ها باشیم ان شالله ما میتوانیم
  • mahdivalipor IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    2 0
    از تلاش گران عرصه صنعت دفاعی همه نیرو های مسلح تشکز قدر دانی میکنیم از صمیم قلب و ان شالله همیشه با پیشرفتهای بیشتر شاهد قدرت نمایی در همه عرصه ها باشیم ان شالله ما میتوانیم
  • زمانه IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    2 0
    خدا لعنت کند تمام وطن فروشان را پیشرفت های دفاعی سپاه و ارتش را ببینید و ازغصه دق کنید انشاالله
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    خدا قوت دلیر مردان گمنام آرزوی موفقیعت برای تک تک شما دارم سالنو مبارک عزیزان رهبری گفتند بزنی میخوری سپاه عملی اش کرد به لطف خدا و رهنمودهای رهبری حالا باید بهشان بگویم بزنی ۱۰۰تا می خوری
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    سلام چرا در پیام رسان های داخلی حضور ندارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس