پهپاد ابابیل

نیروی دریایی سپاه در ابتکاری جدید پهپادهای ابابیل ۲ را روی شناورهای تندرو خود نصب کرده است؛ اقدامی که می توان از آن به عنوان گامی جدید در توسعه تاکتیک های تهاجم فوجی نیروی دریایی کشورمان نام برد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پهپاد و قایق تندرو دو سلاح و به نوعی دو رکن مهم سازمان رزم سپاه از زمان دفاع مقدس تا به امروز بوده و این نیرو از میانه های جنگ تحمیلی با استفاده از شناورهای تندرو وارد میدانی جدیدی از مبارزه شده و تا به امروز توسعه این سلاح موثر و قدرت بازدارنده را در دستور کار داشته است. افزایش سرعت، مسلح کردن قایق ها به موشک کروز و اژدر، توسعه شناورهای بدون سرنشین موشک انداز و انتحاری و در عین حال کار روی کاهش سطح مقطع راداری شناورها از جمله اقدامات موثر دراین بخش بوده است.

بیشتر بخوانید:

تاکتیک ویژه پهپادهای بمب‌افکن سپاه برای غافلگیری دشمن/ همه جاده‌ها فرودگاه RQ-۱۷۰ ایرانی شد +عکس

اولین «المپیک پهپادی سپاه» چگونه در اعماق آسمان برگزار شد/ تلفیق هوشمندانه هواگردهای اطلاعاتی - عملیاتی نتیجه داد +عکس

در حوزه پهپادی باید به جرات گفت که جمهوری اسلامی ایران بدل به یکی از فعال ترین کشورهای جهان در این حوزه شده و خصوصا با آغاز فعالیت های پر رنگ تروریستی در منطقه غرب آسیا بویژه در عراق و سوریه شاهد حضور اثرگذار پهپادهای ایرانی چه در نقش سنتی شناسایی و هدایت آتش و چه بحث تهاجم مسلح و انتحاری به اهداف مختلف بوده ایم.

در سالهای اخیر یکی از حرکت های جالب در حوزه پهپادی در سپاه، مسئله توسعه پهپادهایی با قابلیت پرتاب شدن به آسمان، از روی سامانه های در حال حرکت بوده است؛ مسئله ای که مدتی پیش در جریان یک رزمایش بزرگ در جنوب کشور به اجرا در آمد و در حقیقت معنی و مفهوم آن این است که در هر نقطه ای از ایران که یک وسیله نقلیه بتواند به سرعتی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد یک پهپاد توان به پرواز در آمدن علیه دشمن را دارد.

با رونمایی و عملیاتی شدن ۱۸۸ پهپاد رزمی و شناسایی متعلق به نیروی دریایی سپاه توسط سرلشکر سلامی در روز دوم مهرماه، مشخص شد که این ایده ناب و جالب حالا در نیروی سپاه عملیاتی شده و یک ترکیب جالب را خلق کرده است.

ابابیل های با سابقه دوباره به میدان برگشتند

خانواده پهپادهای ابابیل ۱ و ۲ در حقیقت جزو اولین محصولات تولید انبوه شده در حوزه بدون سرنشین ها در ایران بوده است. مدل های اولیه این پهپاد در نقش حملات انتحاری در سالهای پایانی جنگ تولید شده و مدل شناسایی آن به عنوان ابابیل ۲ در سال های ابتدایی دهه ۷۰ شمسی به تولید انبوه رسید. از این پهپاد می توان برای آزمایش سیستم های راداری و به عنوان هدف برای واحد های پدافند هوایی نیز استفاده کرد.

در جریان مراسمی که برای تحویل پرنده های بدون سرنشین نیروی دریایی سپاه برگزار شد شاهد رونمایی از یک شناور تندرو بودیم که یک فروند پهپاد ابابیل ۲ روی آن نصب شده بود.

پهپاد های ابابیل 2 نصب شده بر روی قایق های تندرو
پهپاد های ابابیل ۲ نصب شده بر روی قایق های تندرو

ابابیل هواپیمایی بال پایین و دارای پیشبال(کانارد) است و همین ویژگی سبب می شود تا با پدید آمدن مشخصه ناپایداری ذاتی یا پایداری کم، مشخصات مانوری آن در سطح بالایی باشد. این هواپیما یک سامانه چندمنظوره بوده و جهت مأموریتهای گوناگونی همچون هدف هوایی در قالب هواپیمای شبیه سازی کننده دشمن به کار می رود.

پهپاد ابابیل 2
پهپاد ابابیل ۲

پهپاد ابابیل 2 مجهز به یک دوربین شناسایی در جلوی پرنده
پهپاد ابابیل ۲ مجهز به یک دوربین شناسایی در جلوی پرنده

ویژگی های کلی این پهپاد عبارتند از طراحی آیرودینامیکی مناسب، جداسازی و مونتاژ سریع، سهولت به کارگیری و تعمیر، تحرک و انعطاف پذیری خوب، قابلیت استفاده در محیط های دریا و خشکی، قابلیت بازیابی و استفاده چندباره، قیمت تمام شده مناسب.

این پهپادها در عملیات زمینی از پشت یک وانت و به وسیله یک پیشران راکتی به پرواز در آمده و بعد از رسیدن به ارتفاع مناسب موتور اصلی آنها فعال می شود. برای آنها می توان نقش های شناسایی و هدف یابی در کار حملات انتحاری را در نظر گرفت. یک نکته مثبت در خصوص این پهپاد ها این است که سالهاست که از تولید آنها گذشته و عملا ما با حرکت جدید یکی از پرنده های قدیمی خود را دوباره در نقشی جدید فعال کرده ایم. در صورت نیاز به تولید مجدد آنها نیز امکان آن در حجم بالا و قیمت پایین برای صنایع دفاعی ما وجود دارد.

نکته مهم اینجاست که در حقیقت استفاده از این پهپادها نیز در تعداد کافی می تواند بخشی از دکترین ضد دسترسی و تهاجم فوجی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس باشد. در یک سناریوی قابل تصور تعدادی از این پهپادها با قابلیت شناسایی و یا انتحاری به سمت اهداف خود پرواز می کنند. با استفاده از اطلاعات شناسایی تهیه شده توسط این پهپادها می توان مختصات مورد نیاز برای یگان های موشکی را تهیه و اجرای آتش کرد و در صورت مجهز بودن به سرجنگی می توان از آن ها بر علیه اهداف شناور بهره برد.

مشخصا سر جنگی و میزان مواد منفجره قابل حمل توسط این پهپادها در حجم بالا برای غرق کردن شناورهای سنگین رزمی نیست ولی اولا هم توانایی آسیب زدن به شناورهای دشمن را داشته و هم می تواند در نقش سرگرم کردن سیستم دفاعی ناوهای دشمن و باز کردن راه برای موشک های ضد کشتی با توان تخریب بالاتر را نیز برای آنها تصور کرد.

نحوه پرتاب پهپاد ابابیل 2 از پشت یک وانت
نحوه پرتاب پهپاد ابابیل ۲ از پشت یک وانت

یک مسئله مهم دیگر با نگاهی به قایق حامل این پهپاد مشخص می شود. نیروی دریایی سپاه برای حمل و پرتاب موشک های کروز ضد کشتی ناچار به توسعه نسل جدیدی از قایق های تندرو شد که از مدل های قبلی بزرگتر بوده و از سیستم پیشران قوی تری نیز برخوردار بودند. مشخصا طراحی و تولید انبوه این شناورها به نسبت مدل های قدیمی گزینه ای گران قیمت تر نیز محسوب می شد.

ولی با دقت به شناور حامل پهپاد متوجه می شویم عملا با یکی از شناورهای تندرو ساده تر و در دسترس تر طرف هستیم که در نیروی دریایی سپاه در تعداد بسیار بیشتری موجود است. عملا با این استفاده از دو سامانه با سابقه یعنی پهپادهای ابابیل ۲ و نسل های مرسوم قایق های تندرو، یک ترکیب و یک توانایی جدید برای نیروی دریایی سپاه به وجود آمده است.

این حرکت جدید را بایستی در ادامه پروژه پهپادهای قابل پرتاب از پشت وسایل نقلیه زمینی همچون وانت به حساب آورد و قطعا به زودی  شاهد خواهیم بود که هر بخش از پهنه خلیج فارس تبدیل به محلی برای به پرواز در آوردن ابابیل هایی باشد که به دنبال رصد و در صورت نیاز، نابودی سپاه ابرهه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 68
  • دانشجوی شریف DE ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    43 79
    با ورود به خدمت موشک بریمستون و نشان دادن عملکرد خارق العاده آن در هدف قرار دادن قایق های تندرو در زمایش های ایالات متحده ، زنگ خطر برای قایق های تندرو ایران که یکی از اصلی ترین استراتژی تهاجمی برای ایران محسوب میشود به صدا درآمد . حالا با این پیشرفتی که حاصل شد تقریبا توازن قوا میان نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ایاالات متحده برقرارشده است . هرچند بدون داشتن موشک های هاپیر سونیک ضد کشتی ساحل به دریا همچون یاخونت روسی . بازدارنگی 100 درصدی در مقابل نیروی دریایی آمریکا ایجاد نمیشود .
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      62 19
      دفاع ما در مقابل نیروی دریایی امریکا ترکیبی است و انها باید ابتدا بتوانند به سواحل ما نزدیک شوند این یعنی گذر کردن از سد موشک های بالستیک و زیردریایی هایی کف نشین و موشک های بردبلند کشتی ها و پهبادهای دور پرواز و....انوقت میتوانند از هدف قرار دادن قایق های تندرو حرف بزنند
    • علی GB ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      44 12
      زیر دریایی سبک غدیر رو یادت رفت با اژدر حوت.
    • دانشجوی ETH CH ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      18 5
      به بیت اخر شعرت ایمان داری ؟!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      31 2
      چشم حسودا کور بشه انشاالله
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      38 6
      پروفسور شما موشک های خلیج فارسو ندیدی؟؟؟ موشک هرمز ندیدی؟؟؟ موشک های بالستیک برد بلند تر هم داریم که رونمای نشده در بخش ضد شناور میگم ((اقای حاجی زاده توی یه مصاحبه گفتن تا شعاع 2 هزار کیلومتری شناورهای دشمن زید اتیش موشک های ما هستن معنیشو میفهمی چیه؟؟))// شما که اینقد دقیق مطالعه میفرماید پس یه کم نظرات کارشناسای ناتو و پنتاگون در مورد موشک های بالستیک ضد کشتی ایرانو گوش کن بعد بیا در مورد توازن قوا حرف بزن خیلی بده ادم مرغ همسایرو غاز ببینه
    • DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      21 3
      فرمایش شما درسته اما حجوم انبوه پهباد و قایق تندرو دفاع دشمن رو مشغول می کنه و با کروز نور و خلیج فارس و بقیه بچه ها ترتیب کاروان دریایی و ساحلی رو میدیم شیک و مجلسی
    • سروش IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      25 1
      قایق های پرنده هم هست!!! در ضمن قرار نیست دشمن بدونه که الآن چطوری می خواهیم مقابله کنیم!!! مهم اینه که در به کار بردن استراتژی نظامی دشمن سردرگم باشه گزینه های زیادی وجود داره قطعا در یک نبرد دست بالای دست زیاده چه برای ما چه برای دشمن، این دشمنی که شما ازش تعریف می کنید توی به کار بردن استراتژی نظامی در ویتنام و افغانستان و یمن مونده و در به کار بردن سلاح های ممنوعه هم تعارف با کسی نداشته و در حد توانش به کار برده شاید اونها شروع کننده هر جنگی باشن ولی قطعا پایان دهنده نخواهند بود.
    • Msg313 IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      15 7
      سلام دوست عزیز اگه فیلم تست این موشک دیده باشید متوجه می شوید که قایقی که تو دریا زده ثابت بوده پس کار زیاد بزرگی نکرده چون قایق های تندرو حداقل ۶۰ تا ۸۵ گره دریایی سرعت داره
    • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      12 0
      پارامترها بسیار زیاده و این که بگی با یه موشک جدید کار تمومه خیلییییییی ساده لوحیه. برای مثال این موشک از روی هواپیما شلیک میشه که با وجود پدافند قدرتمند و بردبلند ایران و البته تعداد بسیار زیاد قایق های سپاه باز هم انچنان کاری از پیش نمیبرید.در واقع پدافند اصلا نمیزاره هواپیمایی بلند بشه که بخواد موشک بزنه و اینکه شما اول باید خودتو از جهنمی که بالستیک های خلیج فارس و کروز های قدرتمند ایران درست میکنند نجات بدی بعدش باید با غول اصلی سرشاخ بشی.بهرحال پیروزی مال ماست و سعی بیخود در براه انداختن جنگ روانی و...نکن. قایق های سپاه 160 کیلومتر بر ساعت قدرت دارند که عمرا کسی بتونه حریف این سرعت بشه. خدا به ما وعده پیروزی داده و شما بردگان ماشین هم نمیتونید اراده خدارو بشکنید.
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    23 8
    بالگرد ملی «هما» هنوز مراحل نهایی تست خود را می‌گذراند؟
    • دانشمند IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 2
      با این نوع طراحی اصل رادارگریز بودن ازبین رفته و دیگر امکان پنهانکاری وجود ندارد. کاش طرحی ارائه می شد که اصول پنهانکاری نیز در آن رعایت می شد.
  • یاور.م IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    77 27
    ما آمریکا را زیر پا میگذاریم؛ ایران این تمدن کهن بار دیگر بر دنیا آقایی خواهد کرد و به جایگاه اصلی خود خواهد رسید. درود بر سپاه، درود بر ایرانی و جاوید باد ایران
    • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      51 14
      ما فقط میخواهیم پرچم انقلابمان را به صاحب اصلی آن امام زمان ارواحنا فداه تحویل دهیم و إن شاءالله یکی از زمینه سازان انقلاب جهانی ایشان باشیم...
    • سعید IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      5 1
      عزیزم دفاع از خاک و وطن و انقلاب و ولایت فقیه و ارمانهای ج . ا . ایران وظیفه ی هر تک تک ماست
  • فراجناحی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    45 9
    کشور یمن که از لحاظ قدرت مالی و امکانات در حد صفر است با پهباد های ارزان قیمت و ساده خود ضربات کاری به عربستان و هم پیمان هایش زده ، سامانه های راداری و موشکی غربی و سیل کمکهای کشورهای بظاهر عرب و مدعی مسلمان بودن هم کارگشا نبوده ، البته شیطان بزرگ را نباید دست کم گرفت ولی نباید مرعوب تبلیغات دروغین ببر کاغذی شد .
  • فرید IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    29 2
    این سیستم ترکیب پهپاد و قایق ساده و ارزان ولی به شدت کارآمده چون دفاع شناور های دشمن رو هم با سطح و هم با هوا درگیر میکنه و دشمن رو وادار میکنه برای دفاع از ترکیب هلیکوپتر مجهز به موشک و دفاع نقطهای مثل فالانکس و توپ های لیزری همزمان استفاده کنه که در صورا حمله با تعداد زیاد و شلوغ شدن صحنه درگیری کنترل و هدایت چنین دفاعی برای دشمن رسما تبدیل به کابوس میشه و حتی ممکن به واحد های پرنده خودی به اشتباه شلیک کنن، این طرح در صورتی تکمیل میشه که قایق ها بی سرنشین باشن و قایق ها و پهپاد ها همگی از یک سیستم هدایت مرکزی فرمان بگیرن که روی هدف قفل کنه و به همه قایق ها و پهپاد ها به شکل بهینه و با استفاده ار هوش مصنوعی فرمان بده، من برنامه نویس زبان پایتون هستم و با فریمورک های هوش مصنوعی این زبان به جرات میگم که همچین چیزی شدنیه
    • مهدی DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      7 6
      کلا ایده هوش جمعی ایده ی (swarm intelligence)خوبی برای حمله به ناو های آمریکایی محسوب می شود. به شرطی که فکری برای اختلال های ارتباطی بین ذره ها اندیشه شود. امیدوارم یکی از دوستان مشغول در بخش دفاعی کشور این متن را بخوانند و در مورد آن تحقیق کنند.
    • حسین LU ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      4 2
      در نظر داشته باشید تمام دنیا در حال دست به یکی شدن علیه ایران و دارن... البته بجز چین و روسیه و چند کشور دیگه.. و الانم عربهای بزدل کثیف دارن با اسرائیل صلح میکنن و تمه دلیلشم ترس از ایرانه چون میدونن ایران از نظر نظامی در دنیا حرف برا گفتن زیاد داره و از جوانان ایرانی نترس و با غیرتن، مثل سگ میترسن فقط میخوان پشتوانه داشته باشن.. اسراییل میخاد از طریق خلیچ فارس و همکاری در پایگاههای آمریکایی قدرت نظامی شونو علیه ایرا تقویت کنن... اما مطمئنم اگر ایران و وادار به جنگ رو درو و همه جانبه کنن در کمتر از یکهفته پا به فرار می زارن چون نیروهای ما همزمان توان اینو دارن که تمام ادوات جنگی دشمنان را به یکباره پودر کنن و به آتش بکشن ، ایران این قابلیتو داره که پوست شونو بکنه... اما در عین حال باید احتیاط پیشه کرد و با عقل و خرد پیش رفت و نباید هیچ دشمنی و دست کم گرفت، بزرگترین مشگل کشور ما در جنگهای بزرگ کمبود جنگنده‌های پیشرفته هست که متأسفانه دشمن تو این زمینه بسیار پیشرفته هست
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    22 5
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    21 5
    سلام ودرودخدا بر همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    11 24
    تصاویر گویا ماکت هستند
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      12 10
      نه.! حتما واقعی هستند.!!!
    • مرصاد پاسخ 9:20 IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      16 7
      نه فتو شاپن ! مثل همن موشکایی که خورد به عین الاسد و مغز پوک تو !!
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      5 1
      اون 11تا موشک هم به پایگاه عین السعد ماکت بود. که درجه داران آمریکای می‌گفتند درطول عمر زندگیشون چنین شبی کابوس وحشت ندیده بودیم.حتما دوست داری با یکی ازآنها به واقیعت بپیوست تا به رویای ماکت ببم جان جنسش چگونه بود اونم ماکت است.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    19 4
    در زمانهای افسردگی و نا امیدی وقتی اخبار پیشرفت موشکی و غیره رو می خونم حالم خوب می شه. فکرش رو بکنید یه دفعه 100 تا قایق و پهباد بی سرنشین یه ناو رو محاصره کنن...
  • سید IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    19 6
    تو این آشفته بازاری که انقلاب به دست نامحرمان افتاده، اخبار سپاه باعث امیدواریه.
  • حسين IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 11
    كاش به جاى اصرار به زنده نگه داشتن طرحهاى دهه شصتى (همانطور كه خودتان نوشتيد) نيم نگاهى به راه حلهاى اسرائيل مى انداختيد؛ پهپاد انتحارى هارپى، مينى هارپى ، هاروپ يوويژن و ... داراى بالهاى تا شونده و آپشنهاى مختلف بوده كه به تعداد بيشتر قابل حمل و پرتاب هستند. يك تريلى=پرتابگر ٦ پهپاد هارپى با برد ٥٠٠ كيلومتر (مهمات پرسه زننده)
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    13 10
    دلتون خوشه عزیزان دشمن از،جبهه دیکر کشور را ویران کرده شما در جبهه ای که دشمن نیست سنگر گرفتید
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      10 1
      داداش! چه ربطی داره؟ چرا مسائل رو قاطی می کنین؟ قدرت بینایی رو نمی شه با قدرت شنوایی مقایسه کرد. وظیفه سپاه و ارتش حفظ آب و خاک میهنه دولت وظیفه حل مسائل و مشکلات اقتصادی و ... رو داره
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    11 21
    قایق ماهیگیری هستند تا جنگی
    • وحید اجی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      5 0
      اگه قایق ماهیگیری بود آمریکا ۴۰ سال پیش باید ماهیگیرآرو میگرفت ولی وجود نگاه چپم نداره ولی سربازآی داخل داره که پدر ملت درآورده علی برکت ا‌...
  • رحمت IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 12
    F35
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    9 25
    این پهپاد ها خیلی ابتدایی و توان جنگی ندارند تو سوریه و حتی مرزهای خودمان از پهپاد برای مبارزه با تروریست ها استفاده نمیشه دلیلش هم واضح است این پهپاد ها فقط جنبه تبلیغاتی دارد
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      13 2
      همون پهپاد هایی که رفتن روی ناوهواپیمابر آمریکا ؟
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      5 8
      پهپاد های که به روی ناو هواپیمابر رفتن جاسوسی بودن نه رزمی
  • سروش IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 2
    تصویر پهپاد روی قایق همون صماد 2 یمنی نیست؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    9 27
    این قایق های تندرو تو جنگ بزرگ هیچ کارایی نخواهد داشت همه کشورها از این قایق ها به عنوان گشت استفاده میشه هزار تا هم قایق تندرو تولید کنید باز نمی توانید جلوی نیرو دریایی آمریکا بایستید
    • رضا DE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      22 4
      دوست عزیز فرماندهان امریکایی خودشان در شبیه سازی جنگ با قایق های تندرو شکست را قبول کردند شما چی میگی!
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      15 1
      تو دفاع هشت ساله که تونستیم و خواب رو از دشمنانمون بردیم
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      13 0
      اون نیروی دریایی امریکا که به حقارت رسیده در مقابل ما برو به دوستان یانکیت بگو قایق تندرو موشک انداز با برد موشک 35 تا 100 فقط برای قایق نه شناور و ناو ، راکت های وحشتناک پر تعداد (خاطره منفجر شدن راکت زونی و به فنا رفتنتون....) و جدیدا پهپاد انتحاری دریایی ، به خاک سیاه نشستید
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      2 8
      اگه قایق های تندرو کارایی داشت آمریکا ناو های گران قیمت تولید نمی کرد قایق تندرو ارزان قیمت تولید می کرد آمریکا بهترین قایق تندرو های جهان رو تولید می کنه من از آمریکا متنفرم اما باید حقیقت رو قبول کرد که بتونی پیشرفت بکنی
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    15 2
    برخی هنوز نقش قایق های تندرو در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه رو نمیدونند.یکی میگه این قایقها توانایی مقابله با ناوهای عظیم آمریکا رو نداره. یکی نیست بگه فقط شما اینو فهمیدی؟یعنی اون فرماندهی که عمرش رو در جنگ و موقعیتهای جنگی بوده نمیدونه قایق از پس ناو برنمیاد؟ چرا دوست محترم.فرماندهان سپاه هم میدونند. متوهم که نیستند.اولاً مقابله ما نامتقارن هست با سازوکارهای خاص خودش.بعد دفاع و حمله بصورت ترکیبی و لایه لایه هست.لایه ای که قایقهای تندرو قرار داره مطمان باشید حتی چهارم و پنجم هم نیست که بگید قایق از پس ناو برنمیاد. اگر قرار باشه درگیری بشه ایران در خلیج فارس بیش از آمریکا ناو هواپیمابر داره.ناوهایی که هرگز و با هیچ سلاحی غرق نمیشه! اهل فن و اهل حال میدونند از کدوم ناوهای هواپیمابر سخن میگم.پس مطمان باشد این نبرد در صورت وقوع مادر جنگها خواهد بود چون ابداً به خلیج فارس محدود نخواهد بود و حتی به آبهای سرزمینی آمریکا هم کشیده میشه! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      5 1
      هم اوشون اشتباه میکنن هم شما .....قایق تندرو برای انهدام ناو نیست .....برای گرفتن ناو هواپیمابره ......دوره اش میکنن و میریزن توش .....انواع دود استتار و ذرات آلمینیومی را هم اطراف ناو پخش میکنن تا ناو کور بشه .....
  • احد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    15 2
    امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • محمد لک IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 4
    بنظرم تو قایق های تندرو چیزی که اصلا بهش توجه نمیشه اهمیت جان خدمه هست که به راحتی قایق منهدم میشه
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 0
    یک عده حقیر به ناو هواپیمابر مینازن اخه بدبخت ها جزایر ایران همشون ناو هواپیمابر مجهز به دژ موشکی و پدافندی اند
  • حامد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 1
    امروزه به همه دنیا ثابت شده که سپاه پاسداران و ارتش دو قدرت مهار نشدنی هستن برای همینه که آمریکا جرعت حمله به ایران رو نداره
  • امیر عسگری IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 0
    با سلام خدمت دلیر مردان ایران..آقا مگه ما با موشک ماهواره نفرستادیم فضا حالا همان موشک ها را قاره پیما کنیم.نمیشود..اگر امکان داشته باشد تمام کشور امریکا را زیر موشکهای خود قرار دهیم تا نتواند ملت ما را بترساند.
  • اکبر IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    4 1
    هر وقت ما از زیر سیطره دلار در اقتصادمون دراومدیم اونوقت آمریکا رو هم زیر پا خواهیم گذاشت
  • حجت اله طاهری IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    9 0
    همین که داریم مقایسه سلاحها را با ترامپ قاتل میکنیم یعنی پیروزی سپاه و ما.چون برای هر سلاحی از دشمن یک ضد داریم در ضمن آخرین سلاحهای دشمن در سوریه و عراق تست شدند .نابودی یعنی شکست دشمن
  • جانبازجنگ جهانی تحمیلی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    7 2
    دست نیروهای مسلح را با افتخار می بوسم.
  • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 1
    سمن میخوام بگم مرگ بر وطن فروش زنده باد ایران وایرانی با غیرت. ان وطن فروش ها همون قضیه مختار میشه. ان یارانش 7 هزار بود مختار تنها گذاشتن. مختار یه حرف قشنگی زد گفت بد من همشون گردن میزنن. پس هنوز که دیر نشد پشت رهبری باشید تا پشیمان نشوید
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    3 0
    سلام جنگ برد باخت داره این باوره امکان است.. چهار تا موشک همه شون را تکه پاره میکنه.. بزن ..
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 1
    چشم دشمنان داخلی و خارجی کور که نمی توانند این همه پیشرفت هوا فضای سپاه کشورمان را ببینند و می گویند ماکت است، یا اینا چیزی نیستن ارزشو داری بساز بدبخت. درود بر رهبرم ❤️ و سردار حاجی زاده ❤️ و تمام خدمت گزاران به انقلاب❤️
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    4 0
    اخ اخ بدبخت شدین حالا با پهپاد های انتحاری 200 کیلومتری میخواید چه کنید بی نواها انبوهی از موشک کروز و بالستیک و اژدر و کروز زیر دریایی و مین و قایق و پهپاد رزمی و قایق و پهپاد انتحاری اماده اند فاتحه خودتون و پدر جدتون و غربزدگان طرفدارتون بخونن
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    4 1
    احسنت و درود بر سپاه.قطعا قایقهای انتحاری کابوسی است بر نیروی دریایی امریکا
  • حمیدرضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    8 0
    سلام به برادران سپاهی تبریک گفته همجنین به برادران زحمتکش پدافندهوایی تبریک گفته جهت ساخت رادار خودکار خواستن توانستن هست خداقوت
  • احمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    6 0
    درود بر ایرانی درود بر شیر مردان ایرانی مطعمعا باشین سپاه میتونه تو یه ساعت تمام کشتیهای امریکا رو بفرست کفه دریا
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    0 2
    این پهپاد ها ماکت هستند همه پهپاد ها زیر نوک پهپاد دوربین دارن اگه دوربین نداشته باشه یک متر هم نمیشه هدایتش کرد این پهپاد ها که عکسش هست هیچ کدام دوربین ندارن از ظاهرش مشخص است ماکت هست تازه اگه عکس اصلیش رو بزارن حتی ممکنه افشای اطلاعات به همراه داشته باشه
  • حسن IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    3 0
    انشالله پیروزیم
  • شاهرخ NL ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 0
    از خواندن نظرهای کارشناسانه خیلی کیف کردم۰
  • مهدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    2 0
    فقط میتونم بگم دمتون گرم خوشم اومد امریکا همینارو دیده به خودش ... افرین به شما خوشم اومد ممنون
    • ابوذر IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
      2 0
      من ایرانی هستم فقط این میگم زنده با ایران وایرانی پاش بی افته همه رقم ازخاک میهنم دفاع میکنم حالابشه باادوات نظامی نشدز نده با مردان ایران زمین عشقم وطنم یاشاسین ایرانم
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 0
    هیچ وقت از مرز های شمالی غافل نشوید ...!!
  • نادر IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    باسلام خدمت. وطن پرستان قابل توجه وطن فروش آن اونهایی که میگن ماکته آمریکا قوی ما نمی‌توانیم ؟؟؟؟؟؟؟بادقت بخون الاغی گفت رنگ علف آبی گرگی گفت نه سبزه رفتن پیش حاکم جنگل طرح دعوا کردند. شیر گفت کرک را زندانی کنید.گرک یا تعجب پرسید ای شیر مگر علف سبز نیست.شیر گفت چرا سبز است ولی تو بخاطر اینکه تلاش کردی که به الاغ بفهمانی که منطق چیه ‌جنگ نفت کشها را در تاریخ بخوانید ما با دست خالی آمریکا را بزانو درآوردیم.(آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند) بخاطر اون بحث زندانی میشوی تا یاد بگیری .نرود میخ به صطح سنگی.غرب زده ها وخاعنین نمی‌فهمند . و نمیخاهند خود باوری را بپذیرند.لعنت خدا بر منافقان و خاعنان. سلام ودرودخدا برشهیدان ومدافعان ایران اسلامی
  • ایرانیم IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    سپاه همیشه مایه دلگرمی بوده و یادمون نره که امروز دشمن اصلی ما خارجی نیست داخلی است..بازم دم صنعتگرای ملتم گرم درود به شرفتان
  • سید محسن میرزنده دل. IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    درود. درود. درود. درود خداوند بر سپاهیان مخلص و بدون ریا و نفاق. خدا عزت و طول عمر زیادی به آنان بدهد که به راستی یک تنه نجات بخش کشور و مردم شده است
    • کوروش IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      1 0
      پهبادهای هدد و شهاب2 و سپهر و مهاجر و ابابیل همانطور که از نامگذاریشون پیداست ساخت صنایع هوایی ارتش هستش حتی پهبادی مانند سیمرغ نیز کار نیروی هوایی بوده چون طراحی پیچیده ای داشته و از موتورهای طلوع که ساخت صنایع هوایی نیروی هواییی هستش استفاده می کنه
  • مهدی US ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 0
    ایوول اییول
  • هادی IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 0
    چهار تا ماهواره ارتباطی اونا رو تو فضا بزنین کارشون تمومه
  • علی IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 1
    ایران باید بگه در صورتی که 5000 هواپیمای جنگند آخرین تکنولوژی به همراه 1000 بمب افکن بهش در دو سال تحویل بدن، بعد از اون میتونه در خصوص مسایل موشک های زمین به زمین با بقیه طرف ها صحبت و مذاکره کنه.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 0
      ما هیچ وقت درباره توان موشکی مذاکره نمیکنیم توان موشکی نقطه قدرت ماست این ایران 10 مین قدرت موشکی جهان برا همین خیلی ها سوختن
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    4 0
    کاری نداره چگونه اینقدر سریع هرکس به نوعی انتقاد مثل لیاقت وافکار خودشان می‌کنید.به آمریکا اربابتان بگوید آن 11تا موشک ماکت یابقول خودتون اسباب‌بازی سپاه از روی سه چرخه پرواز درآورد و جای مکان تان را برسرتان جهنم ساخت قریب از4000هزار نیروی غیرماکت بجهنم حاصل شد. به بابابزرگتان بگید ایشان وجودشو داشت درجواب ماکت یک دونه ازخودش آن اصل به پرواز درمی‌آورد. خیلی ها به ابتکار سپاه بسیج دارند دغ می‌کنند. انشالله هنوز ابتکارهای سپاه به پرواز درنیامده بدخواهنش تحمل شنیدن دیدن ندارند سنگ کوپ میشن خیلی هاهم فراموشی پیدامیکنید.انشاالله.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    ماشاالله و لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • محمد کوهی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 0
    بهیچ عنوان درمقابل دوشمن نادان کوتاه نباید آمد مخصوصاء آمریکای جناید کار
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 0
    دست مریزاد زنده باشید و پاپنده
  • آقایی PL ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    2 0
    اولا ک خدا نکه جنگ بشه.این قد راحت درباره جنگ حرف میزنیم چون شاید جنگ ندیدیم و فقط توی فیلمها ی چیزایی دیدیم و شنیدیم.الان تو سوریه جنگه.هر چند ک دیگه سوریه ای وجود ندارد و کلا شده تلی از خاک. دوما این که آمریکا نیازی ب درگیری نظامی با ایران نداره.البته خوشون هم میدونن ک درگیری نظامی با ایران هزینه خیلی زیادی داره و مثل افغانستان و عراق نیس. وقتی با دلار این شرایط رو در کشورمون بوجود آورده نیاز ب لشکرکشی و کشت و کشتار نیست. الان آمریکا ب قول آقای روحانی جنگ اقتصادی راه انداخته.و واقعا این گرونی و این اوضاع آشفته کم از جنگ نیست.و متاسفانه بعضی از هموطنانمان هم شدن سرباز و سرسپرده آمریکا.
  • جمشید DE ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    3 0
    درود بر سربازان سرفراز سپاه ونیروی دریایی سپاه عزیز
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    2 0
    یک عده بد سوختن از قدرت ایرانی به اربابتون بگید 42 ساله گزینه نظامیش علیه ما روی میز جرات کاری نداره
  • محمد IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    3 0
    الان باید تمام فکر ایران این باشه که جنگ بکشه تو خود آمریکا این رمز پیروزی این
  • حسنزاده IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    1 0
    اگه امکانش هست سپاه ایده ی زیردریاییهای بدون سرنشین کوچک هدایت شونده از راه دور و انتحاری رادارگریز را اجرا نمایند که برا دفاع در برابر ناوگانهای امریکای جنایتکار خیلی ضروریه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس