کد خبر 1123796
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
انتخابات آمریکا| کدام نامزد در ایالت‌های کلیدی پیش است؟

روزنامه گاردین نتایج نظرسنجی‌های اخیر در ایالت‌های محل رقابت که سرنوشت انتخابات آمریکا را رقم می‌زنند و وضعیت نامزدها در این ایالت‌ها را بررسی کرده است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبرِ (۱۳ آبان) آمریکا، در نظرسنجی‌های ملی از رقیب جمهوری‌خواه خود «دونالد ترامپ» پیش است.

اما به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین» این مسئله، پیروزی او را در انتخابات تضمین می‌کند، زیرا «هیلاری کلینتون» هم تقریباً در کل دوران مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در نظرسنجی‌ها در مقابل ترامپ پیش بود اما در نهایت در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) نتیجه انتخابات را به او واگذار کرد.

از آنجا که سیستم رای‌گیری در آمریکا به هر ایالت تعدادی از آرای الکترال کالج را اختصاص می‌دهد، که بدون در نظر گرفتن اختلاف پیروزی (فاصله دو نامزد) به پیروز ایالت تعلق می‌گیرد، ایالت‌های کلیدی (در ایالت‌های کلیدی هیچ‌کدام از دو حزب اصلی و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطعی ندارند تا بتواند به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت اتکا کنند) که تعداد انگشت‌شماری هم دارند نتیجه انتخابات را رقم می‌زنند و به همین دلیل به شدت مورد توجه و محل رقابت نامزدهای انتخابانی هستند.

بیشتر بخوانید:

ردیاب نظرسنجی روزنامه گاردین هر روز میانگین همه نظرسنجی‌های ۱۴ روز قبل را در ۸ ایالت محل رقابت می‌سنجد. برای ردیابی بهتر در این ایالت‌های سرنوشت‌ساز، ۶ ایالت از ایالت‌های مورد بررسی آن‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ چرخیدند، در حالی که در انتخابات سال ۲۰۱۲ از «باراک اوباما» نامزد دموکرات‌ها حمایت کرده بودند. آریزونا و کارولینای شمالی هم به دلیل آنچه که ممکن است درباره تغییر فضای انتخاباتی نشان دهند، به ایالت‌های کلیدی اضافه شده‌اند؛ به نوشته گاردین، آن‌ها ممکن است در انتخابات امسال به عنوان ایالت‌های سرنوشت‌ساز ظاهر شوند.

گاردین در ادامه یادآوری می‌کند که نظرسنجی‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به ویژه نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی به شدت حامیان ترامپ را دست‌کم گرفتند و به رغم آن که گفته می‌شود این اشکال اصلاح شده، در این خصوص اطمینان وجود ندارد. به اضافه این که در نظرسنجی‌ها ممکن است حمایت از نامزد دموکرات‌ها بیش از اندازه واقعی حساب شود به این معنی که در روز انتخابات تعداد کمتری از افرادی که از بایدن اعلام حمایت کرده بودند، به وی رای بدهند.

نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی

فلوریدا از ایالت‌های جنوبی سرنوشت‌ساز دارای ۲۹ رای الکترال است که میانگین نظرسنجی‌های ۱۴ روزه در این ایالت نشان داده بایدن با اختلاف ۱.۶ درصد از ترامپ در این ایالت پیش است. این ایالت جمعیت متفاوتی دارد اما به طور کلی جمعیت آن به محافظه‌کاران متمایل و نسبت زیادی از رای‌دهندگان این ایالت را افراد مسن تشکیل می‌دهند. هر دو کارزار انتخابتی این ایالت را ایالتی می‌دانند که باید در آن پیروز شوند.

میانگین نظرسنجی‌های اخیر پیشتازی بایدن را با اختلاف ۴.۹ درصد در پنسیلوانیا نشان می‌دهد. این ایالت با ۲۰ رای الکترال در سال ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ را وقتی که او توانست با اختلاف ۰.۷ درصد کلینتون را در این ایالت ببرد، تصویب کرد. بایدن امیدوار است بتواند مشارکت را در دو شهر دموکرات این ایالت بالا ببرد تا پشتوانه روستایی ترامپ را بی‌اثر کند.

ایالت اوهایو ۱۸ رای الکترال دارد و در نظرسنجی‌ها بایدن با اختلاف یک درصد از ترامپ در این ایالت پیش است. این ایالت از سال ۱۹۶۴ در همه انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع پیروز رقابت رای داده است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۸.۱ درصد در این ایالت پیروز شد که این کار را برای دموکرات‌ها دشوار می‌کند. آن‌ها در این ایالت به مشارکت گسترده رای‌دهندگان سیاه‌پوست امید بسته‌اند.

میشیگان از دیگر ایالت‌های کلیدی با ۱۶ رای الکترال است که بایدن در آخرین نظرسنجی‌ها تا ۲۲ سپتامبر با اختلاف ۷ درصد از ترامپ در این ایالت پیش است. این ایالت پیش از این سنگر دموکرات‌ها بود تا این که ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ در آن به پیروزی برسد. بایدن امیدوار است این سنگر را در انتخابات امسال از ترامپ پس بگیرد و به برتری شکننده او با اختلاف ۰.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ پایان دهد.

کارولینای شمالی ۱۵ رای الکترال دارد و بایدن تاکنون با اختلاف ۰.۹ درصد از ترامپ در نظرسنجی‌های این ایالت پیش بوده است. این ایالت در ۲ انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به نفع جمهوری‌خواهان رای داده است.

آریزونا دارای ۱۱ رای الکترال است و بایدن در نظرسنجی‌های اخیر با میانگین اختلاف ۳.۹ درصد از ترامپ پیش بوده است. این ایالت سنگر جمهوری‌خواهان است و در ۴ انتخابات اخیر هر بار به نامزد این حزب رای داده است، با این حال بایدن به مشارکت گسترده لاتین‌تبارهای این ایالت امید بسته تا بتواند نتیجه را در آنجا به نفع خود رقم بزند.

ویسکانسین با ۱۰ رای الکترال در نظرسنجی‌ها با میانگین ۶.۵ درصد از بایدن در مقابل ترامپ حمایت کرده است. بایدن امیدوار است شهرهای لیبرال این ایالت در انتخابات مشارکت خوبی داشته باشند تا بتواند ترامپ را که در سال ۲۰۱۶ در ویسکانسین با اختلاف کمی کلینتون را برد، پشت سر بگذارد. قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶، هیچ نامزد جمهوری‌خواهی نتوانسته بود از سال ۱۹۸۸ در این ایالت به پیروزی برسد.

در ایالت روستایی آیووا که تنها ۶ رای الکترال دارد، بایدن با اختلاف ۱.۶ درصد از ترامپ پیش است. این ایالت در انتخابات‌های اخیر به سمت جمهوری‌خواهان گرایش داشته و ترامپ توانست با اختلاف فاحش ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۶ نامزد دموکرات‌ها را در آن شکست بدهد.

نظرسنجی‌های ملی

در نظرسنجی‌های ملی هم همانطور که گفته شد بایدن از ترامپ پیش است. بررسی‌های گاردین نشان داده میانگین نظرسنجی‌های ملی در ۱۴ روز متداوم منتهی به ۲۳ سپتامبر هم از برتری ۷.۲ درصدی نامزد حزب دموکرات در مقابل رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده حکایت دارد.

این نتایج در حالی است که سه‌شنبه این هفته (بامداد چهارشنبه به وقت ایران) اولین مناظره میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات وی در ایالت اوهایو برگزار خواهد شد.

رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا در حالی تنگاتنگ‌تر می‌شود که نگرانی‌ها درباره واکنش ترامپ به شکست احتمالی در انتخابات در پی اظهارنظرهای وی افزایش یافته است.

ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا در صورت شکست در انتخابات قدرت را تحویل رئیس‌جمهور بعدی خواهد داد یا خیر، گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».

او همچنین در روزهای اخیر در چندین مورد با زیر سوال بردن عملکرد بایدن در مناظره‌های گذشته، او را به مصرف مواد مخدر متهم کرده است. ترامپ در همین خصوص روز گذشته در توییتی نوشت: به شدت درخواست می‌کنم از جو بایدنِ خواب‌آلود قبل یا بعد از مناظره سه‌شنبه شب آزمایش مواد مخدر گرفته شود. طبیعتاً خودم هم آزمایش می‌دهم. بدون اغراق، اجراهای مناظرات قبلی او یکدست نبوده‌اند. فقط مواد مخدر می‌تواند باعث چنین تفاوتی شود.

در حالی که برخی از مقامات دموکرات از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بایدن خواسته‌اند در تصمیم انجام مناظره با ترامپ صرف‌نظر کند، او گفته که برای مناظره با وی آماده است. نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در مصاحبه‌ای جدید گفته رقیب جمهوری‌خواه وی مناظره درباره حقایق را بلد نیست و مردم می‌دانند که او یک دروغگوست.

توضیح: تاریخ انتشار این مطلب در گاردین، 36 روز مانده به انتخابات آمریکا و پیش از برگزاری سه مناظره بین دو رقیب اصلی‌ست که اولین آن بامداد چهارشنبه آتی صورت خواهد گرفت، بنابراین نتایج ارائه شده در گزارش گاردین قابلیت تغییر به‌نفع هرکدام از کاندیداهای جمهوری‌خواه یا دموکرات را دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 1
    سرطان امریکای صهیون جهانی.....
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    افرین بزنید همدیگر رو لت و پار کنید چه خوشمان امد......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس