حاج قاسم

سه نفر از کارشناسان حقوقی آمریکایی طی سخنرانی ضمن «اقدام جنگی» توصیف کردن ترور فرمانده شهید نیروی قدس گفتند متاسفانه رئیس‌جمهور آمریکا به تنهایی قدرت آغاز جنگ را دارد.

به گزارش مشرق، همزمان با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و افزایش نگرانی‌های داخل این کشور از احتمال کشیده شدن ایالات متحده به جنگی جدید به دستور «دونالد ترامپ» در صورت پیروزی مجدد در انتخابات، سه کارشناس حقوقی در اندیشکده «پراجکت اسفییر» به بررسی توانایی شخص رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور دستور خودسرانه آغاز جنگ با یک کشور پرداختند.

در این نشست «جین هیلی» معاون اندیشکده «کِیتو»، «دیوید ریوکین» عضو شرکت حقوقی «بِیکر هاستتلر» متشکل از ۱۰۰۰ وکیل با قدمت بیش از یک قرن و «مارگارت تیلور» همکار محقق در اندیشکده «بروکینز» به ارائه دیدگاه‌های خود درباره جنبه‌های حقوقی اعلان جنگ توسط رئیس‌جمهور آمریکا با محوریت موضوع ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

بیشتر بخوانید:

به نوشته وبگاه این اندیشکده، جین هیلی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به تنهایی قدرت آغاز جنگ با یک کشور دیگر را دارد، گفت: «متاسفانه اینطور است... اگر دونالد ترامپ روزی با خُلق کج از خواب بیدار می‌شد و آن روز تصمیم می‌گرفت که دستور حمله هوایی به ایران یا کره شمالی صادر کند، ارتش نیز از آن دستورات تبعیت می‌کرد و بدون شک موشک‌ها به پرواز درمی‌آمدند. با این حال ما باید با عواقب [این اقدام] دست و پنجه نرم می‌کردیم».

با این حال دیوید ریوکن در توجیه ترور جنایتکارانه سردار شهید سلیمانی به دستور مستقیم ترامپ، مدعی شد: «در این مورد، یک مسئول ایرانی را داریم که جنگی را علیه ایالات متحده رهبری می‌کند،‌ [آیا] نمی‌توانیم او را از سر راه برداریم؟ این بی‌معنی است. به عنوان یک مسئله حقوقی و عملی، تمام سناریوهای وحشتناکی که منتقدان [ترور سردار سلیمانی] ترسیم کرده بودند، جامه واقعیت به خود نپوشید.»

بر این اساس، هیلی اما در مخالفت با این استدلال ریوکین توضیح داد: «نمی‌توانید این اصل را به هر کشوری تعمیم دهید. برای مثال، ما در جریان مباحثات استیضاح [ترامپ] شنیدیم موشک‌های جاوِلین که ما به اوکراین ارائه کرده‌ایم، قاتل تانک‌های روسی هستند. آنها روس‌ها را می‌کشند. خب اگر آنها تعداد زیادی از روس‌ها را به قتل برسانند، آیا ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] حق دارد با گاز اعصاب، "جینا هاسپل" [رئیس سیا] را هدف بگیرد؟ و بر فرض که این کار را کرد، می‌توانیم بگوییم دستان او به خون روس‌های زیادی آلوده است؟!»

ریوکین با ادعای اینکه آمریکا به مدت طولانی است که با ایران در جنگ است، مدعی شد: «اما ما تازه اقدامات خود را افزایش دادیم. آنها با ما در جنگ بودند. اگر از من به عنوان یک وکیل بپرسید، هم از نظر قوانین بین‌المللی و هم از نظر قانون اساسی [آمریکا]، ترور [سردار] سلیمانی یک اقدام جنگی بود. اما آنها با ما در جنگ هستند. پس مشکل کجاست؟!»

تیلور اما اینگونه پاسخ داد: «مشکل اینجاست که در کل، آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در خاورمیانه با ایران وارد جنگ شوند. مشکل ترور [سردار] سلیمانی از نظر من این است که عواقب آن مشخص نبود. چیزی که اعضای کنگره و آمریکایی‌هایی که با آنها صحبت می‌کردم نگرانش بودند، این بود که آیا این اقدام ما را به جنگ گسترده‌تری با ایران وارد می‌کند؟ احساس من این است که آمریکایی این را نمی‌خواهند... به همین دلیل است که مردم گفتند ما نمی‌خواهیم در جنگ دیگری در خاورمیانه باشیم».

ریوکین با اشاره به رأی نیاوردن طرحی در کنگره آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ، اظهار داشت: «اگر کنگره بخواهد قانونی را وضع کند که ذیل آن هیچ پولی برای استفاده از قوه نظامی علیه ایران صرف نشود، من از آن حمایت می‌کنم زیرا ذیل قانون اساسی است اما آنها (نمایندگان کنگره) هرگز این کار را نمی‌کنند چون آنها بسیار بزدل‌تر از آن هستند. زیرا اگر یک یازده سپتامبر دیگری با ردپای ایرانی‌ها رخ دهد، آنها شغل خود را از دست می‌دهند».

پیش از این، «باب وودوارد» خبرنگار باسابقه روزنامه «واشنگتن‌پست» در کتاب جدید خود با عنوان «خشم» شرح داد که تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی به حدی افراطی و بی‌محابا بود که حتی «لیندسی گراهام» سناتور تندروی جمهوری‌خواه ضد ایرانی را نیز به شدت نگران کرده و تلاش کرده بود تا او را از این تصمیم منصرف کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    10 1
    فعلا بخاطر برداشتن تحریم تصلیحاتی مجبوریم لال باشیم
  • جوادی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    8 0
    آمریکا جنایات جنگی زیادی در منطقه و بر علیه ایران تا کنون انجام داده است . اما ترور شهید قاسم سلیمانی یک چیز دیگریست . دولتی که خود را ابر قدرت می داند در اوج زبونی دلاوری را ترور کرد که اشک دنیا را در آورد . چه آمریکایی ها بدانند و بگویند و چه بدانند و نگویند ما دولت تروریست آمریکا را جنایتکار جنگی می دانیم و بلاخره یک روز انتقام خود را از آنها خواهیم گرفت . قاطع و سخت و در روز روشن .
    • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 5
      شهید سلیمانی حد اقل پنج هزار آمریکایی را قبلا به درک واصل کرده بود
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      02:14 حق با توست! تروریست های داعش، همان سربازان آمریکا هستند. توسط افسران آمریکا آموزش و توسط سلاح های آمریکایی مسلح شده بودند. ترامپ هم که اقرار کرد ما موسس داعش هستیم، پس باید انتقام سربازانش را از شهید سلیمانی می گرفت
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    12 1
    تا خون آمریکایی ها ریخته نشود آرام نمی‌شویم.
  • هادی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    10 0
    جانم فدای حاج قاسم...
  • حسین IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    8 0
    امریکایی ها قبلا مارو تو میدون جنگ تجربه کردن. بعد از ترور ناجوان مردانه حاج قاسم دیدند که در سوریه شهر تل زین العابدین حومه شهر حماه چگونه تروریست هارو قیچی کردیم. اکثر پاکسازی ها تو سوریه به یاد حاج قاسم صورت گرفت. ارتشی که به سلاح ایمان مجهز باشه. شکست ناپذیره. خیلی دل تنگتم سردار . دعا کن برامون حاج قاسم
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    6 0
    ای خدا لعنت کنه اونایی که دست و بال ما رو در برخورد با جنایتکاران امریکایی بستند!وگرنه انتقام خون سردار فقط ۱۱ تا موشک نه بوده و نه هست و نه خواهد بود.حتی همون سیلی هم باید خیلی خیلی محکمتر نواخته میشد حداقل با یکصد موشک.
  • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    سردار ما را به شهادت رساندید جبهه مقاومت قوی تر شد و خود شهید سلیمانی هم تبدیل به مکتب بزرگی شد که میلیونها حاج قاسم بر علیه شما قد علم کردند و این مکتب قادر هست بنیان شما را ریشه کن کنو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس