کد خبر 1119390
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
خاطرات روحانی آرژانتینی از پیاده‌روی اربعین/ تماشای سریال «مختار» بخشی از عزاداری مردم آرژانتین است!

شبکه آی فیلم برای تنویر افکار عمومی و بیان ناگفته‌ها و مغفول مانده ها، همزمان با آغاز پخش سریال مختارنامه، اقدام به ساخت آنونس‌هایی با محوریت زندگی شخصیت‌های این مجموعه نمایشی فاخر و ماندگار کرده است.

به گزارش مشرق، عاشورا در مقام تراژیک‌ترین واقعه جهان اسلام و حتی تاریخ بشریت، دارای ابعاد و زوایای متعددی است که برخی از آن‌ها با وجود گذشت ۱۴ قرن از این رویداد، همچنان نهان و ناگفته مانده. این حماسه عظیم تا به امروز دستمایه خلق آثار پُر شماری در حوزه‌های مختلف هنری قرار گرفته است؛ از ادبیات و نمایش گرفته تا موسیقی و نگارگری. تلویزیون هم کوشیده با ساخت آثار نمایشی جذاب با محوریت یا نگاهی به حماسه عاشورا به سهم خود و در حد مقدورات، نقشی در روشنگری و بیان عظمت و ماندگاری این واقعه داشته باشد. بی گمان شاخص‌ترین و قابل اعتناترین اثر نمایشی تلویزیون درباره واقعه عاشورا و مظلومیت آل مصطفی (ص) سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری است. اثری که با گذشت بیش از یک دهه از تولید و نمایشش، همچنان در بازبخش‌ها هم پُر بیننده است و مخاطبان خاص خودش را دارد.

بیشتر بخوانید:

شهریار، شاعر عشق و انقلاب


در واقعه عاشورا و حواشی پیش و پس از آن، افراد زیادی حضور داشته و تاثیرگذار بوده اند، چه در قالب اشقیا و چه اولیا. هر یک از یاران و دشمنان حسین (ع) سرگذشتی دارند شنیدنی و عبرت آموز؛ از آن‌ها که به یاری اش برخاستند تا کسانی که در مقابلش ایستادند و کمر به شهادتش بستند و البته توابین و نادمانی که بر آن شدند تا جبران مافات کرده و با گرفتن انتقام از اشیا، آبی بر آتش سوزان دل و جان خویش بریزند و بیش از این، در برابر تاریخ شرمنده و سرافکنده نباشند.


قیام مختار ثقفی یکی از وقایعی است که پس از بر سر نیزه شدن خورشید در دشت نینوا، به قصد خونخواهی و انتقام از قاتلان امام مظلوم شکل گرفت و قضا را ببین، بسیاری از اشقیا و ناکسان کربلا از دم تیغ مختار و یارانش گذشتند و کیفری دیدند سخت عبرت انگیز. سریال مختارنامه بر اساس همین قیام و بازتاب رخدادهای آن سامان گرفته و البته نقبی هم می‌زند به روز عاشورا و آنچه بر مظلوم کربلا و یاران باوفایش رفته است. با وجودی که داوود میرباقری در کسوت کارگردان مختارنامه کوشیده که بخش قابل توجهی از سریالش را به اشقیای منفور شناخته شده و آشنا در فرهنگ عامه اختصاص دهد و حتی گاها یک قسمت کامل از اثر ۴۰ قسمتی اش را به سرگذشت و پایان کار یکی از این اشقیا تخصیص داده، اما بسیاری از جزئیات مغفول مانده و فرصت پرداخت به آن‌ها دست نداده، برآمده از معذوریت‌های زمانی و محدودیت‌های مکانی.

فی المثل، در مختارنامه به بی مایه‌هایی همچون حرمله بن کاهل اسدی، سنان بن انس نخعی، خولی بن یزید اصبحی و ... و انتقام سختی که پس می‌دهند در مقطع زمانی‌ای که قیام مختار پیروز شده است پرداخته می‌شود. اشقیای دیگر همچون عمر بن سعد و شمربن ذی الجوشن البته نقش پررنگ‌تر و حضور بیشتری در سریال دارند، هر چند بسیاری از مقاطع زندگی آن‌ها هم ناگفته و تاریک می‌ماند. این قاعده درباره دوستداران و شیعیان امام حسین (ع) نیز جاری است و صدق می‌کند؛ چه آن‌هایی که در پیش از قیام مختار رویت می‌شوند، از جمله هانی بن عروه، میثم تمار، مسلم بن عوسجه و حبیب بن مظاهر و چه آن‌هایی که دست در دست مختار گذاشته و علیه قاتلان امام مظلوم پرچم انتقام فراز می‌کنند، مانند ابراهیم بن مالک اشتر نخعی و دیگر سرداران قیام. کاراکترهای دیگری همچون عبدالله ابن زبیر، مصعب بن زبیر، عبدالله بن مطیع و دیگران نیز مشمول چنین کلیتی هستند.


طبیعی است در قالب یک سریال نشود به زندگی و سرگذشت همه این شخصیت‌ها پرداخت که زندگی پر فراز و نشیب بعضی از آن‌ها به تنهایی می‌تواند بهانه ساخت سریالی مطول با قسمت‌های فراوان باشد. شبکه آی فیلم با لحاظ این کاستی و دغدغه و برای تنویر افکار عمومی و بیان ناگفته‌ها و مغفول مانده ها، همزمان با آغاز پخش سریال مختارنامه، اقدام به ساخت آنونس‌هایی با محوریت زندگی شخصیت‌های این مجموعه نمایشی فاخر و ماندگار کرده است. در قالب این کنش هنری هوشمندانه و به شکل موجز و مختصر، زندگینامه هر یک از شخصیت ها، اعم از اشقیا و اولیا، شامل خاستگاه، حضور و نقش شان در واقعه کربلا و قیام مختار و عاقبت و فرجام شان در این آنونس‌های چند دقیقه‌ای نه چندان مطول بیان می‌شود، آن هم بر روی سکانس‌ها و پلان‌هایی از سریال که با هر شخصیت مرتبط است و همخوانی دارد.

برای مثال، در قالب یک آنونس، مختصری از زندگی، سوابق، مبارزات و نحوه شهادت میثم تمار به عنوان یکی از یاران باوفای امام علی (ع) و حامیان امام حسین (ع) در کوفه در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، در حالی که سکانس‌هایی از سریال با حضور میثم تمار و متناسب با داده‌های ارائه شده، در حال پخش است.
این اقدام آی فیلم در عین حال که می‌تواند به برخی از پرسش‌های معطل مانده مخاطبان سریال مختارنامه پاسخ دهد، گامی است در جهت آشنایی بینندگان وطنی و فرامرزی این شبکه با تاریخ اسلام، تشیع، واقعه عاشورا و سرنوشت یاران و دشمنان خورشید کربلا.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سلمان IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 0
    ضمن اینکه باید از تیم سازنده مختار نامه بابت زحماتی که در ساخت این سریال کشیده اند تشکر کرد ولی نباید دیدگاه انتقادی رو در مورد این سریال کنار بگذاریم متاسفانه سریال مختارنامه پر از ایرادات تاریخی است که متاسفانه از اعتبار روایی سریال می کاهد جابجایی هایی که در نمایش ترتیب وقوع حوادث تاریخی رخ داده کاملا برخلاف روایت منابع تاریخی است مثلا قتل عمره همسر مختار را پیش از مرگ مختار به تصویر کشیده اند حال آنکه مرگ او پس از مرگ مختار و به امر عبدالله بن زبیر بود و نه مصعب . همسر اول مختار در تمام طول سریال فردی نشان داده می شود که هیچ همراهی با شوهرش ندارد در حالیکه منابع تاریخی روایت می کنند که او تا لحظه آخر محاصره قصر کوفه همراه شوهر خود بوده و از اوامر او اطاعت می کرده است . بارها و بارها در جاهای مختلف و از زبان اشخاص گوناگون عنوان می شود که مختار قصد دستیابی به خلافت را دارد حال آنکه از دید یک مسلمان صدر اسلام جایگاه خلافت تنها متعلق به قریشیان است و حدیث صریح الائمه من القریش از رسول گرامی اسلام بر این امر صحه می گذارد ( هرچند تفسیر این حدیث نزد شیعه و سنی متفاوت است) و مختار که از قبیله ثقیف و از هوازن است هیچگاه نمی توانست چنین ادعایی داشته باشد . در موردسرنوشت عمرو بن حجاج زبیدی و سنان بن انس نخعی منابع تاریخی به گم شدن ایشان در بیابان اشاره می کنند نه آنکه به روایت سریال یکی گرفتار مالیخولیا شود و به دست زبیریان تسویه گردد و دومی در خانه همسر لال خود اسیر کیسان ابو عمره شود . ماجرای قتل شبث بن ربعی کاملا مخالف با روایات تاریخی است و او تا سالها پس از مرگ مختار در قید حیات بوده . در مورد قضیه مرگ شمر تمام روایت قتل زربی به دست رستم غلام شمر ساخته و پرداخته ذهن آقای میر باقری بود و طبق روایات تاریخی زربی غلام مختار جوانی بوده که به دست خود شمر کشته می شود . در مورد تسلیم مختار و رفتن او به نزد عبیدالله بن زیاد پس از شهادت مسلم بن عقیل هم روایت سریال کاملا متفاوت با روایت منابع تاریخی است زیرا مختار تحت جوار هانی بن ابی حیه وادعی نزد عبیدالله بن زیاد رفت و نه تحت جوار عمرو بن حریث مخزومی . متاسفانه در ایرادات تاریخی فراوان سریال نباید از نقش مشاور تاریخی کار گذشت که وظیفه خود را خوب انجام نداد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس