کد خبر 8085
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶

دقيق ترين کارگردان سينما و تلويزيون ايران که سابقه ساخت سريال ارزشمند امام علي (ع) را در کارنامه خود دارد و بي شک پرچمدار ساخت و ارزش گذاري بر مجموعه هاي مذهبي است، اين بار پس از 9 سال کار طاقت فرسا با مجموعه مختار نامه به تلويزيون مي آيد.

به گزارش مشرق به نقل از آينده، داود ميرباقري که حسرت پايان تاثير گذار سريال امام علي بر دلش باقي مانده بود، اندکي از بغض فرو خورده خود را در معصوميت از دست رفته و مسافر ري بروز داد و حالا در معرکه بزرگ و تاريخي عاشورا به بازخواني جدي حوادثي مي پردازد که جاي هيچ توضيحي ندارد.
بنا براين گزارش، هر چند محور اين داستان قيام مختار است، اما سريال از پنجره خاطرات و روايتهاي برخي شخصيتهاي خود به نمايش برخي صحنه هاي قيام کربلا مي پردازد.
صحنه هاي جذاب و پر تلاطم جنگهاي تن به تن و افت و خيز و واژگون شدن اسبها و جنگاوران، اين سريال را از نظر فني در ايران بي نظير و در سطح آثار برجسته جهاني قرار داده است.
گرچه مشکلات و تغييرات پي در پي مديريتي در اين 9 سال، گرده تيم توليدي اين سريال را خم کرد و به خوبي نشان از بي اهميتي چنين پروژه هايي نزد مديران مياني صداوسيما داشت، اما با اين وجود مقاومت وي و همراهي بازيگران و هنرمندان ارزشمند سينما و تلويزيون باعث ادامه کار و جلوگيري از توقف پروژه شد.
ميرباقري در حالي به پروژه عظيم مختارنامه پاي گذاشت که پيش از وي پروژه ديگري در قالب زندگي امام حسين (ع) به دليل کمبود منابع و مستندات لازم و مشکلات فيلمنامه براي يک پروژه بزرگ و بي برنامگي توسط رئيس وقت صداوسيما تعطيل شده بود و ديدگاه ها درباره مجموعه هاي تاريخي و مذهبي گرفتار اين ماجرا و کش دار شدن سريال يوسف پيامبر بود.
با اين وجود ميرباقري در ميان طعنه هاي سياسي و هنري و اقتصادي دوستان و رقبايش جمعي بزرگ از 110 بازيگر اصلي و 400 بازيگر فرعي را در پروژه اي بزرگ گرد هم آورد. بازيگران اصلي وي هر کدام چهره اي ويژه در سينما و تلويزيون ايران هستند، اما براي کارهاي ميرباقري بي هيچ ادعايي به ميان معرکه مي دوند.
داستان زندگي مختار ثقفي و قيام او به خونخواهي امام حسين (ع) دوره مهمي از تاريخ پس از عاشورا را روايت مي کند که آگاهي و درس گرفتن از آن در اين سالها به غفلت و بي توجهي رسانه ها و روايت کنندگان گذشته بود.
متاسفانه در سال هاي پيش بي اطلاعي کساني که خود را صاحب دستگاه عزاداري امام حسين (ع) و فرهنگ سازي در اين زمينه مي پنداشتند، باعث شده بود نه تنها شخصيت و چهره مختار در ميان مردم مخدوش و ناشناخته باقي بماند، بلکه اهانت و توهين هاي متداولي نيز از سر ناآگاهي و بي اطلاعي به او بيان مي شد که براي اهل معرفت و تاريخ عاشورا دردناک بود.
با اين وجود تحقيقات گسترده و دامنه دار براي اين سريال و استفاده از معتبرترين منابع و اسناد موجود و همچنين ناظران حساس و مطلع به مسايل تاريخي، مقدمه ساخت اثري دقيق را فراهم کرده که شايد اندکي از درد ميرباقري در پايان نافرجام سريال امام علي را کاسته و خاطره اي ارزشمند را در خاطر مردم ايران و علاقه مندان به اهل بيت به يادگار گذارد.
گرچه در اين ميان برخي سعي مي کنند با پرخاش هاي رسانه اي ميرباقري را مورد حمله قرار داده و سابقه و دامنه اطلاعات شخصي وي از دين و تاريخ اسلام را زير سوال ببرند، اما واقعيت و دغدغه هاي فردي ميرباقري در آثار مذهبي و تاريخي وي نشان داده، حسادت ها و پرخاش هاي متداول تنها به خاطر تاثيري است که آثار وي در جامعه به صورت فراگير به وجود مي آورد و موجب زنده ماندن شخصيت ها و چهره ها در ذهن و قلب مردم مي شود.
از نکات جالب اين مجموعه تلويزيوني زماني است که دل مشغولي هاي ميرباقري بزرگترين صحنه آن را رقم مي زند، پلان قمر بني هاشم که به گفته خودش سالها در ذهن و فکرش بوده ولي زمان مناسب براي پرداخت آن پيدا نمي کرده است.
بي شک بايد همه اهل هنر، معرفت و عاشقان امام حسين(ع) را دعوت به ديدن اين مجموعه بزرگ و تاريخي وراي سلايق سياسي و اجتماعي و فرهنگي کرد. 9 سال زحمت و مرارت را از تحقيق و نگارش گرفته تا کار در بيابان هاي شاهرود و کاشان زمينه ساز ساخت بزرگترين مجموعه تلويزيوني شده که با اين حجم و به صورت 35 فيلمبرداري شده است.
ميرباقري نزديک به 20 هزار پلان و 700 سکانس را براي شکل گيري 40 قسمت 50 دقيقه اي از مختارنامه در کنار هم قرار داده تا واقعه اي بزرگ را به نمايش بگذارد، واقعه اي که سه ايپوزد از آن به عاشورا و شکل گيري پلان مشهور قمر بني هاشم اختصاص دارد.
کارگردان تلويزيوني مختارنامه در نخستين گفتگوي تلويزيوني خودش گفت: "سخت ترين پلان مختارنامه واقعه کربلا بود که من احساس کردم براي آن‌ آماده نيستم و دعا مي کردم سکانس ها عقب بيفتد و عقب هم افتاد اما يک جا خودش به سراغم آمد و احساس کردم ديگر وقتش است که بايد به سراغ کربلا بروم".
وي اضافه کرد: "مهمترين پلان واقعه کربلا زماني است که حضرت ابوالفضل (ع) لب رودخانه علقمه مي آيد و من روي اين تصوير 4 ساعت کار کردم چرا که برايم بسيار مهم بود که چقدر به آن روح حماسي نزديک شده ام و اين سخت ترين بخشهاي کار بود".
البته بنا بر بررسيهاي خبرنگار "آينده" هنوز مشخص نشده در اين پلان تاثيرگذار سيماي حضرت عباس (ع) چگونه پخش خواهد شد.
ميرباقري پلان نماز ظهر عاشوراي امام حسين (ع) را نيز يکي از سخت ترين کارها دانسته و مي گويد: "اين که بتوانيم اين را به يک باور برسانيم تا بيننده آن شرايط را حس کند بسيار سخت و دشوار بود.
ميرباقري همچنين با بيان اينکه شخصيت هاي منفي در مجموعه مختارنامه اشخاص پخمه و بدرد نخور نيستند گفت: اينها شخصيت هايي زيرک، مدير و مدبر هستند و تحليل و فکر و برنامه دارند و اين در همه ابعاد دشمن شناسي مهم است.
در بعد موسيقي و آهنگسازي ميرباقري اين بار به سراغ دوست و همکار قديمي خودش فرهاد فخرالديني خالق اثر جاودان موسيقي امام علي نرفت، کار را به يک چهره گمنام و جوانتر که با انگيزه و شور بيشتري آماده بود سپرد تا براساس روحيه عاشورايي و فضاي مورد علاقه خودش اثري جذاب براي درگير شدن مخاطب با مجموعه ساخته شود.
مختار ثقفى، سياستمداري با درايت، جنگاوري ورزيده و علوي تباري متعصب است. او در زمان حرکت امام حسين(ع) به سمت کوفه، به جرم همکاري با مسلم بن عقيل و پناه دادن او در منزل خويش، توسط عبيدالله ابن زياد زنداني مي شود و در روز عاشورا به دليل زنداني بودن نمي تواند امام حسين(ع) و ياران او را همراهي کند اما پس از آزادي با متحد کردن شيعيان، عليه حکومت يزيد قيام مي کند و با شعار "يالثارات الحسين" به خونخواهي امام حسين (ع) و شهداي کربلا، از قاتلان آنها انتقام مي گيرد و آنها را از دم تيغ مي‌گذراند و در کوفه يک حکومت شيعي انقلابي تشکيل مي دهد.
سريال مختارنامه - فريبرز عرب نيا در نقش مختار (چپ)، رضا رويگري در نقش کيان (راست)
در اين ميان قصدي نداريم تا از داستان واگويي کنيم، تنها بايد با حوصله اين 40 هفته را به تماشا نشست تا پايان.
برخي چهره هاي مشهور در اين سريال:
عبدالله بن‌زبير: رضا کيانيان
عمر سعد‌: مهدي فخيم‌زاده
ام‌ثابت همسر مختار‌: نسرين مقانلو
عمره دختر حاکم کوفه‌: فريبا کوثري
مسلم‌ابن عقيل‌: امين زندگاني
کيان‌: رضا رويگري
جاريه‌: ماه چهره خليلي
نعمان ابن بشير‌: داود رشيدي
ابن کامل‌: عنايت شفيعي
صعب ابن زبير: جعفر دهقان
محمد ابن حنفيه‌: محمدرضا شريفي‌نيا
شمر‌: محمد فيلي
ابدومه الحسنا مادر مختار‌: ژاله علو
عبيدالله‌بن زياد: فرهاد اصلاني
سليمان صرد خزاعي‌: ولي‌الله شير اندامي
ميثم تمار: پرويز پورحسيني
خولي‌: صدرالدين حجازي
ابراهيم اشتر‌: حسن ميرباقري
مهلب: کاظم هژير آزاد
عبدالرحمن ابن شريح‌: احمد علامه دهر
زائده ابن قدامه‌: محمود اردلان
حرمله‌: انوش معظمي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس