ویژه ها

آمریکا خود اکنون حداقل با دو بحران بزرگ دست و پنجه نرم می کند. یکی بحران کرونا و دیگری استمرار اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در ایالت‌های مختلف.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اگر دموکرات ها بیایند، همه چیز در ایران ارزان می شود

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «انتخابات آمریکا و اقتصاد ایران» نوشت: «اگر ترامپ بتواند با سودمندی از هر ابزار در انتخابات برنده شود، میزان فشار آمریکا بر ایران و اقتصاد ایران...افزایش خواهد یافت...آیا اگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شود، انتخاب او چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟ نخستین تأثیر آن کاهش فشار اقتصادی خواهد بود که ترامپ در دو، سه سال گذشته بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دموکرات‌ها جنسا نرم‌تر از جمهوری‌خواهان هستند...روی‌کارآمدن دموکرات‌ها در آمریکا در سال آینده میلادی به احتمال بسیار زیاد فشار کنونی اقتصادی‌ای را که ترامپ بر ایران وارد کرده، تعدیل خواهد کرد...اگر با انتخاب بایدن فروش نفت ایران آغاز شود و به‌تدریج گسترش یابد، بحران اقتصادی کنونی ایران به‌تدریج فروکش خواهد کرد. با آزادی تدریجی صادرات کالاهای دیگر هم درآمد دولت و هم درآمد مردم افزایش خواهد یافت».

شرق در ادامه تصریح کرد: «در صورت پیروزی دموکرات ها...حرکت به‌سوی رفاه نسبی شتاب خواهد گرفت. ارزش برابری دلار به‌تدریج کاهش خواهد یافت که به مفهوم بالارفتن ارزش پول ملی خواهد بود. فقر کنونی در طبقات پایین اقتصادی به‌تدریج کاهش خواهد یافت...مسکن و اجاره‌بها نیز پایین خواهد آمد. چنین تحولی در بهای کالاهای مورد نیاز مردم تأثیر خواهد گذاشت...روابط تجاری ایران با کشورهای اطراف و اروپا و خاور دور نیز بهبود خواهد یافت...این تغییرات اگر مثبت باشد سود آن نصیب دولت بعدی در ایران خواهد شد...دولت بعدی این تحولات را به‌عنوان نتیجه عملکرد بهتر دولت خود به رخ مردم خواهد کشید. مخالفان دولت هم هاج و واج از هم می‌پرسند «پس چی شد» این همه زحمات ما؟».

این روزنامه اصلاح طلب که تیتر فراموش نشدنی «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» را در کارنامه خود ثبت کرده، حالا باز هم به بزک دموکرات های آمریکایی پرداخته است.

روزنامه شرق در یادداشت مذکور مدعی شده که اگر دموکرات ها در انتخابات پیروز شوند، آنچنان رونقی در ایران ایجاد می شود که به کاهش فقر، کاهش قیمت خرید و اجاره مسکن، افزایش رفاه، کاهش بهای کالاهای اساسی و در مجموع به بهبود قابل توجه اوضاع اقتصادی منجر خواهد شد.

این ادعا در حالی است که آمریکا خود اکنون حداقل با دو بحران بزرگ دست و پنجه نرم می کند. یکی بحران کرونا و دیگری استمرار اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در ایالت های مختلف.

در هفته های گذشته «برنی سندرز» سناتور آمریکایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در ماه‌های اخیر ۳۰ میلیون کارگر آمریکایی کار و درآمد خود را از دست داده‌اند. افراد زیادی برای آوردن لقمه نانی بر سر سفره‌شان در تکاپو هستند».

چندی پیش  بلومبرگ در گزارشی نوشت: «امید به بهبودی شرایط اقتصادی در بین مدیران شرکت‌های آمریکایی از آغاز بحران مالی ناشی از شیوع کرونا به پایین‌ترین سطح رسیده است و بیش از یک چهارم این مدیران بهبود اوضاع شرکت خود را تا بعد از سال ۲۰۲۱ ممکن نمی‌دانند».

در روزهای گذشته «جو بایدن»  کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی سخنرانی در همایش لابی صهیونیستی «جِی استریت»  صراحتا اعلام کرد: «اگر در انتخابات پیروز شوم، محدودیت های ایران ذیل برجام را طولانی تر و کامل تر می کنم».

جو بایدن معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است. آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۳۵ بار به صورت جامع ایران را تحریم کرده است که ۲۴ مورد در زمان دموکرات‌ها و ۱۱ بار در زمان جمهوری‌خواهان بوده است. اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

روحانی در سال ۸۳ در کسوت دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه نشست خبری با رسانه ها گفته بود:  «ایران از دموکرات‌ها زیان بیشتری دیده است... ما ترجیح نمی‌دهیم دموکرات‌ها برنده شوند. آنها به طور تاریخی بیش از جمهوری‌خواهان به ایران صدمه زده‌اند».

در روزهای گذشته  «حمیدرضا آصفی» سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات گفته بود: «با آمدن آقای بایدن هیچ‌ تفاوتی نخواهد کرد. کما اینکه اکثر قریب به اتفاق این تحریم‌ها و سنگین‌ترین آنها در زمان دموکرات اعمال شده است. ضمن اینکه آقای بایدن و دموکرات‌ها چون مثل ترامپ در دنیا و اروپا منزوی نیستند ممکن است برای فشار روی ایران بتوانند قوی‌تر عمل کنند. اینگونه نیست که اگر آقای بایدن بیاید طرف ایران را خواهد گرفت».

** روزنامه حامی دولت: مردم از عملکرد روحانی ناراضی هستند

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «دولت دوازدهم، دولتی است که مردم از عملکرد آن به‌خصوص در زمینه اقتصاد و اشتغال ناراضی هستند... دولتی که همه چیزش را از دست داده، هیچ بعید نیست که با مجلس یازدهم هم همکاری نکند و بخواهد این نهاد را به چالش بکشد...معلوم نیست که دولت می‌خواهد چه سازوکاری را پیشه کند تا رضایت نسبی مردم را به دست آورد و آنها را برای انتخابات ۱۴۰۰ و آَشتی با صندوق‌های رای راضی کند».

بر طبق مستندات موجود،  قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۵۸۰ درصد گران شد.  سکه یک میلیونی ظرف هفت سال به حدود ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت. قیمت پراید در دولت روحانی از حدود ۲۰ میلیون تومان به بالای ۱۰۰ میلیون افزایش یافت. قیمت دلار نیز از حدود ۳ هزارتومان تا حدود ۲۵ هزارتومان افزایش یافت.

کارشناسان بارها تاکید کرده اند که علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم، کارنامه بسیار ضعیف دولت و مجلس دهم بوده است.

متاسفانه دولت آقای روحانی در کنترل بازار ارز، سهمیه بندی بنزین، تولید مسکن، مدیریت بازار خودرو، مدیریت نقدینگی، گسترش دیپلماسی منطقه ای، پیشبرد سیاست «اقتصاد منهای نفت»، بهره مندی از ظرفیت های آمریکای لاتین و قاره آفریقا و شرق آسیا، مبارزه با قاچاق، حمایت از تولیدکنندگان و...کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است.

** برای بهبود اقتصاد باید توقعات مردم را کاهش دهیم

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به نوسان نرخ دلار و رشد قیمت سهام و قیمت املاک و مستغلات، به نظر نمی‌آید که روند تورم قابل توقف باشد یا به سرعت تغییر جهت دهد، بنابراین در این شرایط تنها چیزی که می‌تواند حداقل تورم ماهانه را در حد یک و دو درصد نگه دارد، کنترل انتظارات تورمی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در ماه‌های اخیر نوسانات شدیدی در بازار ارز و سایر بازارها داشتیم. باید توجه کنیم عاملی که باعث این نوسانات شدید شده، نگرانی‌های تورمی مردم و نگرانی از افزایش تورم در آینده است؛ چیزی که به‌عنوان انتظارات تورمی از آن یاد می‌شود و راه مبارزه با این مسئله هم کاهش توقعات مردم و کاهش انتظارات تورمی است».

دولتمردان پیش از این با توصیه هایی از قبیل «مردم فعلا مسکن نخرند»، «مردم فعلا خودرو نخرند» و...سعی در کنترل بازار و کاهش التهابات اقتصادی داشت.

این در حالی است که برای نمونه در حوزه مسکن، راهکار اساسی، تولید انبوه و مستمر مسکن برای قشر ضعیف و متوسط و اجرای دقیق قانون اخذ مالیات از واحدهای خالی و کنترل ویژه بر مسئله اجاره بهای مسکن است.

در بازار خودرو نیز باید بر روند قیمت گذاری خودرو در کارخانه ها و دلالی در بازار و احتکار خودرو توسط سودجویان نظارت جدی صورت گرفته و با متخلفان برخورد شود.

مشکل اصلی دولت این است که هیچ برنامه ویژه ای برای مدیریت نقدینگی در نظر نگرفته است. به همین دلیل این نقدینگی به بازارهای مختلف هجوم برده و خسارت های زیادی به بار می آورد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • اسداله IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    12 1
    برادرم مردم راگول نزن سیاست خارجه امریکاهیچ تغییری نمی کندچه سگ باشدچه شغال
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      9 0
      اصلاح طلبان از بچه ها هم کودن ترند
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      4 0
      اصلاح طلبان تهوع آور عشق مذاکره با آمریکا! حالا ای کاش بلد بودندمذاکره کنند! سیاست ایشان در مذاکره؛ مذاکره برای انجام مذاکره است! چه هنرمندند در مذاکره!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 1
    دوران دموکرات های شیطان صفت رو هم زمان اوبامای مودب و باهوش!!! شما غربگداها دیدیم سخت ترین و ظالمانه ترین تحریم ها بر علیه مردم ایران تصویب و اجرا شد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 2
    خاک توسر کسانی که به طاغوتیان دل می بندند از قدیم گفتن سگ سیاه وسفید نداره)
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 4
    بگذارید ترامپ شما بیاید اوضاع گلستان شود.
  • مسعود IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    7 1
    عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و عوامل خارجی مربوط نیست.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    5 2
    7 سال با برجام نافرجام ملتو سرکار گذاشتن یکسال آینده هم به امید جو بایدن سرکاریم !
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 0
    حناچی وقتی میبینه(حقوق،مزایا وانواع درآمدها،هزینه ها،ریخت وپاشهای نجومی خودشو باندشو،سازمانها،ادارات،پیمانکاران وشرکتهای خودیشو)ازبودجه شهرداریها برمیداره،دیگه هیچی ته دیگ باقی نمیمونه،نوبخت هم که ازبودجه کشور همینکارو کرده ومیگه بودجه نداریم،نامه گدایی مینویسه به رهبر!(فقط یک شرکت وسازمانهای شهرداری مثل سازمان اتوبوسرانی وپیمانکارانش،تاکسیرانی،مترو وپیمانکارانش سازمان عمران یا کارخانه های آسفالت ویا معادن،کارخانه های تولید مصالح وبتن... روزانه این همه درآمد از مردم اخاذی میکنند،چیکارش میکنه،کافیه خودشو وچندتاشونو ووابسته هاشو کنترل وبتکانه تا پولها سرازیر شوند
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 1
    مرجع تقلیدی که در دامن جریان اصلاحات افتاد خدا بیامرزدش و خداوند لعنت کند این جریان چپ که حتی به مراجع هم رحم نمی کنند .
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 1
    نظر جامعه مدرسین قم درباره مرجعیت شیخ یوسف صانعی ۱۲ دی ۸۸|با توجه به پرسش‌هاي مكرّر مؤمنان، جامعه مدرسين حوزه‌ي علميه قم براساس تحقيقات به عمل آمده در يك سال گذشته و پس از جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده است كه ايشان فاقد ملاكهاي لازم براي تصدّي مرجعيت مي‌باشد #جریان_تحریف
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    16 1
    هر چه می کشیم از تفکری است که با انقلاب فاصله گرفته است
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    7 1
    شک نکنید بعضی از این منافقین نوین(اصلاح طلب ها) سر در .... بیگانه دارن مگر میشه اینهمه عشق و علاقه بین دشمن و اینا
    • Yousef.123 IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      6 0
      منافقین نوین رو خوب اومدی
  • سربدار IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    15 1
    بابا جان این تفکر دیگر منقرض شد روحانی تا آخر رفت چیزی از توش در نیامداز طرف آمریکا کفتند شما 100روز قول گشایش بده ما یه کاریش می کنیم نکردند آقای روحانی به جای اینکه حقیقت را بگوید گفت من کی کفتم 100 روزه درست می کنم مگر کسی بگوید که عقل نداشته باشد از آن طرف گفتند شما عکس ماهواره را از روی پولها جمع کن ما هوای تو را داریم با ز نکردندگفتند شما عکس الکترونها را از پولها جمع کن ما تحریمها را بر می داریم و تا الان نکردند زیاد پریشان گویی را ادامه ندهید البته باید کار کنید چون مواجب می گیرید
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    10 1
    هیچ غلطی نمیکنند که هیچ.. درد ورنج مردم را زیادتر میکنند .. در داخل بابد عدالت حرف اول را بزند
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    9 1
    گرانیها بخاطر بی تدبیری دولته نه بخاطر جناحین حکومت امریکا
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    5 0
    واقعا که...
  • عطاالله IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 1
    اگه تاریخ رو خوب بخونید بیشترین ضربه رو دمکرات ها به مردم ایران زدند نه جمهوری خواهان جنگ طلب. دموکرات ها با پنبه سر میبرند
  • DE ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    6 0
    اگر دموکرات‌ها بیایند، همه چیز در ایران ارزان می‌شود! / حتی آبگوشت بزباش و قرمه سبزی و لولهنگ .البته اگر دمکراتها بیایند فقط در ایران همه چیز ارزون میشه نه در امریکا . چون برای دمکراتها مهم اینه که مردم ایران در سختی نب111اشند . مردم خود امریکا برایشان مهم نیستند .به جان جان کریه جان جان افه کنه ای جان جان بول تن راس میگم باور کن.دمکراتها اصلا عاشق ایران هستند.
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    4 0
    مرگ بر آمریکا
  • مهین پرست IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    شما اصلاح طلبان خود هر چقدر به انتخابات نزدیک تر می شود گرانی را بیشتر می کنید جوجه ها را زیر خاک می کنید تا قیمت مرغ تخم مرغ بالا برود و در بین مردم چو می اندازید که گرانی ها بخاطر تحریم امریکاست تا مردم را قانع کنید بله مذاکره با امریکا بهترین راه است نخیر 70 درصد گرانی بخاطر خود شماست اگر مهین پرستان انقلابیون و سیاست ها و تدبیر مقام معظم رهبری نبود این کشور با شما به کجا می رفت درود خداوند رهبر ولایی انقلاب ایت الله خامنه ای و نیروهای مسلح زحمت کش مسلح ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش انقلابی ایران که برای شکوه و عزت ایران شبانه روزی زحمت می کشن
  • پاسدار بازنشسته IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 1
    بازمانده از حلقه شاگردان مورد وثوق حضرت امام به مقتدایش پیوست بزرگواری که ریاست دفتر امام را بر عهده داشت ارتحال ایشان را بر پیروان خط امام تسلیت میگویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس