کد خبر 1115923
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان

دانشمندان اعلام کردند بهبود یافتگان از کووید ۱۹ برای هفته‌ها و ماه‌ها شاهد عوارض سنگین ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش مشرق، با گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا، کشورهای جهان همچنان درگیر این معضل هستند. تاکنون راهکار موثری برای مقابله با این ویروس و کنترل آن از سوی دانشمندان یافت نشده است. با این حال، محققان همچنان در حال مطالعه بر روی بیماران و رفتار کووید ۱۹ هستند و می‌کوشند با روشن کردن ابعاد مختلف این همه گیری، به مدیریت و کنترل شیوع ویروس کمک کنند. به تازگی محققان به شواهد جدیدی درباره بهبودیافتگان این بیماری دست یافته اند.

دانشمندان استرالیایی اعلام کردند آسیب‌های شدید ریوی در بهبودیافتگان از کووید ۱۹ می‌تواند پس بهبودی و هفته‌ها بعد از مرخص شدن از بیمارستان همچنان در این افراد دیده شود. تحقیقات ما نشان داد آسیب ریوی، مشکلات شدید تنفسی و سرفه می‌تواند در بلند مدت در بیماران بهبود یافته کرونایی مشاهده شود.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان می‌گویند تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر سلامت جسمانی افراد باعث ایجاد نگرانی در مجامع علمی شده است. ما شاهد آن هستیم که حتی افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده اند برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از بهبودی و مرخص شدن از بیمارستان همچنان با عوارض سنگین این بیماری دست به گریبان هستند. طول دوره نقاهت و زمان لازم برای بازگشت این افراد به زندگی عادی قبل از بیماری مایه نگرانی است.

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته اند. آزمایشات و سی تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی از مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

مشکل تنفسی

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا بود.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، یافته‌ها نشان داد اگر چه ریکاوری از بیماری کرونا یک پروسه زمانی طولانی مدت است، اما بیماری نمی‌تواند در بلند مدت باعث شدت زخم‌های ریوی شود. محققان با بررسی بیماران پی بردند هم بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده اند و هم افرادی که درجات خفیفی از بیماری را داشته اند به یک اندازه دچار مشکلات بلند مدت سلامتی شده اند. محققان همچنین شاهد مشکلات قلبی در بهبودیافتگان کرونا بودند. با این حال، این مشکلات با گذشت زمان کاهش و سلامت قلبی افراد بهبود یافت.

استرالیا یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در مبارزه با ویروس کرونا بوده است. تاکنون ۲۶ هزار نفر در این کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. از این میان، تنها ۷۵۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان/ تاپ نیوز

آسیب های مغزی ناشی از ویروس کرونا

پیش‌تر محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز پس از تحقیقات گسترده اعلام کردند: فراتر از مشکلات جسمانی، یک خطر دیگر که بهبود یافتگان از کووید ۱۹ را تهدید می‌کند، ابتلا به اختلالات روانی است. یک تحقیق که بر روی بیش از ۶۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی انجام گرفته است، نشان می‌دهد این افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

محققان مشاهده کردند یک نفر در هر ۱۶ بهبود یافته کرونایی که پیش‌تر هیچ سابقه بیماری روانی نداشته است، یک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات روانی دچار شده است. تحقیقات نشان داد این میزان ابتلا به اختلالات روانی دو برابر میزانی است که متخصصان قبلا پیش‌بینی می‌کردند.

محققان انگلیسی می‌گویند بیمارانی که شرایط وخیمی داشته و در بیمارستان بستری شده اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است. این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته اند به طور میانگین از انسان‌های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه کنند. متخصصان می‌توانند با روش‌هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.

همچنین تحقیقات درباره علائم بالینی بهبود یافتگان از کرونا نشان می‌دهد دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. پزشکان می‌گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبود یافتگان از کووید ۱۹ دیده می‌شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج‌ترین مواردی است که بهبود یافتگان همواره از آن شکایت می‌کنند. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند، فرآیند تفکر کردن و یادگیری اش به درستی کار نمی‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می‌شوند.

رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان/ تاپ نیوز

آسیب های روانی ویروس کرونا

تحقیقات دانشمندان در ایالت نیومکزیکو آمریکا نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس کرونا میزان درخواست برای مراقبت‌های روانی در کودکان و نوجوانان شاهد جهش بوده است. آمارها نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان ۳۰ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته به دلیل مشکلات روانی به متخصصان رجوع کرده اند.

همچنین تحقیقات بیمارستان نیومکزیکو نشان می‌دهد بیشتر مراجعه کنندگان جوان به دنبال دریافت خدمات روانپزشکی برای درمان مشکلات روانی خود بوده اند. به طور معمول کسانی که مشکلات روانی حادی ندارند با مراجعه به روانشناس مشکلاتشان حل می‌شود و تنها زمانی که شرایط فرد وخیم باشد و مشکلاتش با مشاوره با روانشناس حل نشود، بیماران به روانپزشک معرفی می‌شوند.

کریستینا سوار، روانپزشک کودکان دانشگاه نیومکزیکو در این باره می‌گوید: به طور عمومی ما شاهد نوجوانان زیادی هستیم که با درجات مختلفی از افسردگی مواجه هستند. شاید بتوان برای توصیف این معضل از واژه "تضعیف روحیه" فرد استفاد کرد. انگیزه و انرژی این افراد کاهش یافته است و شرایط روانی خوبی ندارند.

او افزود: ما در تلاشیم استرس و نگرانی این گروه سنی را کاهش داده و آن‌ها را از جنبه روانی درمان کنیم. برخی از این افراد در خطر آسیب به خود (خود زنی) و دیگران هستند. آمار افزایش ۳۰ درصدی برای دریافت خدمات بهداشت روانی تنها گویای بخشی از مشکلات است. ما هم اینک شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بستری شدن کودکان و نوجوانان برای درمان مشکلات روانی هستیم.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نیز نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد مردم علائم ابتلا به افسردگی را گزارش کرده اند. این سطح از شیوع افسردگی در جامعه دو برابر شرایط پیش از وقوع همه‌گیری است.

تحقیقات دانشمندان آلمانی ابعاد دیگری از این موضوع را نمایان می‌کند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد خانواده‌ها به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز مراقبت از کودکان (مانند مهد کودک ها) بیشترین آسیب را از جنبه روانی دیده اند.

از زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت روانی مادران به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. تحقیقات در آلمان نشان داده است در همه گیری ویروس کرونا تفاوتی میان احتمال از دست دادن شغل در زنان شاغل با مردان شاغل وجود ندارد، اما زنان به دلیل اینکه دارای نقش بیشتری در خانواده هستند و وظیفه مراقبت از کودکان برعهده آنهاست، از بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری کودکان بیشتر متاثر شده اند.

این امر باعث افزایش استرس و فشار روانی بر آن‌ها شده و در نهایت سلامت روانی مادران را به مخاطره انداخته است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در جامعه سلامت روانی زنان را بسیار بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار داده است.

پیش‌تر دانشمندان آمریکایی نیز در تحقیقات خود اثبات کردند، شیوع ویروس کرونا در جامعه با مشکلات روانی و ابتلا به افسردگی رابطه مستقیمی دارد. محققان با بررسی بیش از ۱۰ هزار نفر در سراسر آمریکا به این نتیجه رسیدند که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش افسردگی، نگرانی، گرایش به خودکشی و آسیب روانی در افراد بالغ شده است.

محققان می‌گویند ریشه و علت آسیب‌های گسترده روانی به ترس در افراد مربوط می‌شود.

کوین فیتز پاتریک، یکی از محققان این پروژه از دانشگاه آرکانزاس در این رابطه گفت: وجود ترس در افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی است. ما در این افراد شاهد ترس به همراه حس آسیب پذیری اجتماعی بودیم که در نتیجه آن آسیب‌های روانی در فرد بروز می‌کند.

او افزود: در مناطقی که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و قربانیان این بیماری زیاد بود، میزان ترس در ساکنان آن مناطق بیشتر مشاهده شده است.

براساس شاخص سنجش افسردگی؛ یک سوم افرادی که در این تحقیقات بررسی شدند، دارای افسردگی بودند. این تحقیقات نشان داد افرادی که از لحاظ اجتماعی آسیب پذیرتر هستند مانند زنان، بیکاران و کسانی که امنیت غذایی پایینی دارند، بیشتر دچار علائم افسردگی شده اند. درباره موضوع خودکشی نیز محققان ۱۵ درصد شرکت کنندگان را در لیست افراد بسیار پرخطر که گرایش به خودکشی دارند، دسته بندی کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    19 3
    ذکری مجرب برای رفع مرض‏ از حضرت رضا (ع) روایت شده که فرمودند: برای رفع هر مرضی بخوانید: يَا مُنْزِلَ الشِّفَاءِ وَ مُذْهِبَ الدَّاءِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْزِلْ عَلَى وَجَعِيَ الشِّفَاء (ای فرستنده و عطاکننده شفا، و ای کسی که به لطف خویش دردها را از جان‏ها و جسم‏ها می‏بری، بر محمد و آل محمد رحمت فرست و بر دردهای من شفا عنایت فرما).
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      6 1
      ممنون
  • مهدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 2
    این همه گیاه خداوند خلق کرده که هم از ابتلا پیشگیری میکند، هم درمان میکند هم عوارض بیماری را رفع میکند!
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      1 1
      این گیاه ها و نعمات دیگه خدا برای زمانیه که مافیای غذا و دارو نباشه. حالا که گرگها وجود دارن کسی حق اظهار نظر درباره داروهای گیاهی و اینطور چیزها رو نداره. چون ممکنه کمی از قدرت و پولهاشون کم بشه.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    یا فارس الحجاز یا ابا صالح المهدی ادرکنا افلا تعیننا حتّی نعلم انّ لنا اماما یرانا و یغیثنا. یاصاحب الزمان ما را دریاب. آیا به فریاد ما نمی رسی، تا بدانیم امامی داریم که ما را همیشه مدّنظر دارد و به فریاد ما می رسد؟
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    متاسفانه افراد سیاستمدار و بیخاصیت و رانتخوار و مافیایی و دزد و کلاهبردار اصلا بیمار نمیشوند و نمیمیرند به دلیل خاص و شاید به دلیل حمایت مهره انگلیس و ... بودن مثل پاپ و مرکل و رهبر بودای ادمکش میانمار و ... و فقط افراد پزشک ساده و غیر سیاستمدار و افراد ساده تلف میشوند که غیر انسانی است این وضعیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس