اخبار ویژه روزنامه ها

چهار ماه است که وزارت صمت بدون وزیر اداره می‌شود و در همین مدت، قیمت خودروها بدون ‌ترمز در حال افزایش است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

دوره شورای شهر رو به پایان است لااقل یک استارت می‌زدید!

شورای شهر تهران در حالی در آخرین سال فعالیت خود قرار گرفته که هنوز قطار حرکت و کار را روشن نکرده است.

وطن امروز با ‌اشاره به رکود فعالیت‌های عمرانی شهری در شهرداری و شورای شهر تهران نوشت: قریب به یک سال است شهرداری تصمیم گرفته میانه پل کالج را جداسازی کند اما آنچه اتفاق افتاده، به بدترین شکل ممکن و بی‌نظم‌ترین حالت است. پلی با کمتر از 500 متر طول در مرکزی‌ترین نقطه پررفت و آمدترین خیابان پایتخت که هر کس آن را ببیند با خود می‌گوید شهرداری برای حفظ آبرو و شکل‌کار هم که شده آنجا را تمیز و مرتب کار می‌کند اما شهرداری این را هم درست انجام نداده است. مسیرهای رفت و برگشت پل کالج را با انواع و اقسام بلوک‌های سیمانی شکسته و قدیمی، بلوک‌های پلاستیکی کوچک و بزرگ و جداکننده‌های فلزی به شکل نامرتب و بدریخت از هم جدا کرده‌اند.

شورای شهر و شهرداری تهران سوار بر قطار در انتهای دوره مدیریتی خود هستند، حال آنکه هنوز قطار را روشن نکرده‌اند و قدم از قدم برنداشته‌اند. تا آنجا که خودانتقادی‌های رئیس‌شورای شهر از وضعیت‌شان و نمره‌های مردودی که در هر مصاحبه یا سخنرانی به خودشان می‌داد، صدای اعضای شورای شهر را درآورده بود و به جدال‌های درون‌شورایی منجر شده بود.

شهرداری در کارنامه بیش از 3 ساله خود ۳ مقطع را تجربه کرد؛ مقطعی که همه اتفاقات در شورای شهر به جدال و درگیری برای انتخاب یک شهردار ثابت صرف شد و در تمام این دوران پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز شهر رسما خوابیده بود. این دوره برای اصلاح‌طلبان تنها ۲ پرونده سیاسی‌کاری به جا گذاشت. تلاش برای شهرداری محمدعلی نجفی، که حتی استعلامات او نیز از نهادهای مربوط مثبت نبود، منجر به شهرداری کوتاه‌مدت و استعفای او شد؛ شهرداری که دست آخر با قتل همسر دومش پرونده خود را بست تا شلیکی به قلب اصلاحات کند. بعد از آن هم شاهد تلاش برای بر مسند نشاندن محسن افشانی در شهرداری (با اصرار بر نقض قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان) بودیم که وی نیز خیلی زود کنار گذاشته شد. دست آخر هم کار به دست پیروز حناچی سپرده شد. در همه این مدت اما شورای شهری که با عملکرد سیاسی خود فرصت کار برای شهر و شهروندان تهرانی را از دست داده بود، دنبال عوض کردن نام خیابان‌ها بود و با این کار ـ که آن هم با روکشی سیاسی انجام می‌شد - سعی داشت کار کردن را به مخاطب القا کند؛ این در حالی است که یک سال و نیم پس از به دست گرفتن شورای شهر، در روزنامه گزارشی از پروژه‌های خوابیده عمرانی شهرداری، از تکمیل نشدن انتهای اتوبان امام علی گرفته تا یک دوربرگردان ساده در تقاطع خیابان آفریقا و اتوبان مدرس منتشر کردیم که در همه این سیاسی‌بازی‌های شهرداری آنچه قربانی می‌شد، رفاه اجتماعی و حقوق شهروندی ساکنان تهران بود.

در حقیقت آنچه در این ۴ سال بر مبنای کوچک کردن و حداقلی کردن سیستم اداری در اداره شهر اتفاق افتاد به معنای واقعی رهاشدگی اداره شهر تهران بود. آنها پس از یک دوره پرکاری و مدیریت جهادی در شهرداری روی کار آمده بودند و مردم آنها را در مقایسه با آن دوره سنجه می‌کردند، حالا اما مردم به کارهای ساده و امور جاری شهری نیز قانعند اما متاسفانه این اتفاق نیز رخ نمی‌دهد!

شرق: دولت مقصر اصلی افزایش نقدینگی و تورم است

رقم نقدینگی به خاطر سوءمدیریت دولت احتمالا به 3 هزار هزار میلیارد تومان در پایان امسال می‌رسد.

روزنامه شرق ضمن انتشار این پیش‌بینی می‌نویسد:  بانک مرکزی به چاپخانه دولت تبدیل شده است.  وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: در سال جاری ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و میزان نقدینگی با افزایش بیش از ۳۰ درصدی، به سه هزار هزار میلیارد تومان خواهد رسید. آن‌طور که شقاقی شهری می‌‎گوید افزایش این میزان نقدینگی به مفهوم تورم دست‌کم ۳۰ درصدی در سال آینده است.

 شقاقی‌شهری عنوان می‌کند: تامین کسری بودجه دولت از محل اوراق مشارکت بحث دیگری است. سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان (رقم چاپ‌شده در بانک مرکزی) پول از تنخواه بانک مرکزی در اختیار دولت برای جبران کسری بودجه قرار گرفته است.

امسال رشد پایه پولی کم نبوده است. از صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برداشته‌اند. اگرچه به‌نظر می‌رسد برداشت از صندوق توسعه ملی با چاپ پول دو مقوله متفاوت باشد، اما رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی می‌گوید: با برداشت یک میلیارد دلار پول از صندوق توسعه ملی و تبدیل آن با دلار ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی به ریال، نوعی رشد پایه پولی اتفاق می‌افتد و تفاوتی با چاپ پول نمی‌کند.

شقاقی‌شهری با اشاره به انتشار نماگرهای اقتصادی در زمینه رشد پایه پولی بیان می‌کند: رشد پایه پولی سالانه بالای ۳۰ درصد است.

وی درباره تبعات چاپ پول می‌گوید: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد، روشن بودن موتور رشد نقدینگی است. دولت در کنترل رشد نقدینگی موفق نبوده است.

او اضافه می‌کند: در خرداد ۹۹ نسبت به خرداد ۹۸ رشد نقدینگی بالای ۳۴ درصد است. در فضایی که رشد اقتصادی منفی بوده و رکود گسترده‌ای بر اقتصاد حاکم است، رشد نقدینگی به منزله پمپاژ تورم در اقتصاد است.

آمارها نشان می‌دهد در سال جاری بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه خواهد شد. حجم نقدینگی سال ۹۸ چیزی حدود دو هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود. امسال برآوردها این است که حجم نقدینگی به بالای سه هزار هزار میلیارد تومان برسد.

این‌که در کنترل رشد نقدینگی نتوانستیم موفق عمل کنیم، چند دلیل دارد؛ یکی از دلایل آن، بدهی دولت به نظام بانکی است. آمارها نشان می‌دهد همچنان بدهی دولت به سیستم بانکی در حال افزایش بوده و رشد شتابانی دارد.

او اضافه می‌کند: زمانی، دولت برای پوشش کسری بودجه خود به سمت بانک مرکزی دست دراز و از این بانک استقراض می‌کرد، ولی در سال‌های اخیر این مسیر را دور زده و نیاز خود را از نظام بانکی به روش‌ها و طرق مختلف تامین می‌کند.

به گفته شقاقی‌شهری، کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات و عدم موفقیت دولت در آن حوزه، به رشد نقدینگی دامن زده است. از نگاه او، یکی دیگر از علل رشد نقدینگی و عامل مهم‌تر برای این پدیده، ناترازی نظام بانکی است. بانک‌های ما ناترازی بالایی دارند، بنابراین دست به خلق پول می‌زنند و این خلق پول بدون ضابطه، انضباط و نظارت، خود یکی از موتورهای رشد نقدینگی است.

وزارت بی‌وزیر و تخته گاز قیمت خودرو

چهار ماه است که وزارت صمت بدون وزیر اداره می‌شود و در همین مدت، قیمت خودروها بدون ‌ترمز در حال افزایش است.

به گزارش تابناک، ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که رضا رحمانی توسط رئیس‌جمهور از راس وزارت صمت کنار گذاشته شد و حسین مدرس خیابانی به‌عنوان سرپرست معرفی گردید. وی در ۲۴ ساعت دو معاون و یک مدیرکل وزارت صمت را برکنار کرد و در نهایت خودش نیز در ۲۲ مرداد ماه سال جاری از مجلس رای اعتماد نگرفت تا جعفر سرقینی به‌عنوان سرپرست جدید انتخاب شود.

اکنون وزارتخانه‌ای که خود باید عامل ثبات بازارها از جمله بازار خودرو در این روزها باشد، خود گرفتار بی‌ثباتی مدیریتی است! در چند ماه اخیر روند قیمت کالاهای اساسی صعودی بوده و برخی کالاها افزایش قیمت چشمگیری را داشتند. این افزایش قیمت چشمگیر را می‌توان به‌عنوان نمونه در بازار خودرو مشاهده کرد. بازار خودرو از ابتدای تابستان سال جاری، روند قیمتی صعودی را طی کرده  و هرچه به انتهای فصل نزدیکتر می‌شویم قیمت‌ها در این بازار نه تنها کاهشی نمی‌شود بلکه همچنان موج جدیدی از افزایش قیمت را نیز تجربه می‌کند.

بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو بیانگر آن است که طی یک هفته گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی بین 5 تا 22 میلیون و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ده میلیون تومان و قیمت خودروهای خارجی نیز نزدیک به 100 میلیون تومان افزایش یافته‌اند.

در حالی شاهد این بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازارها و به خصوص در بازار خودرو هستیم که وزارتخانه متولی ساماندهی به این بخش نیز خود از چهار ماه پیش با بی‌ثباتی مدیریتی روبه‌رو بوده است.

در 22 اردیبهشت بود که رئیس‌جمهور ضمن برکناری وزیر صمت، حسین مدرس خیابانی را به‌عنوان سرپرست برگزید. نکته جالب توجه در حکم انتصاب مدرس این بود که رئیس‌جمهور به موضوع ساماندهی قیمت بازار خودرو به‌عنوان یکی از وظایف سرپرست جدید اشاره کرده بود. در این حکم آمده بود: انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید، ضمن افزایش هماهنگی درون‌ سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تامین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب‌وکار اقدام ‌نمایید.

به هر صورت، مدرس خیابانی نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند و روحانی طی حکمی‌«جعفر سرقینی» را به‌عنوان سرپرست وزارت صمت منصوب کرد. اما  این‌بار دیگر در حکم سرقینی خبری از ساماندهی قیمت خودرو به‌عنوان یکی از وظایف وی مطرح نشده بود.

در سال جاری سه نفر با دیدگاه‌های متفاوت به صندلی وزارت صمت تکیه زده‌اند. وزارتی که یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در موضوع ثبات بخشی به بازارها به خصوص بازار خودرو است. قطعا هر یک از دو نفر اخیر که به‌عنوان سرپرست به صندلی وزارتخانه صمت تکیه زده‌اند معاونانی را عزل و نصب کرده‌اند که خود این موضوع می‌تواند باعث بی‌ثباتی و عدم وجود برنامه‌ریزی مدون برای حمایت از صنعت و تولید باشد.

شش ماه از سال جهش تولید گذشته  و سال 99 به نیمه راه رسیده است. کمتر از یک سال دیگر به پایان این عمر دولت باقی مانده است، آیا دولت نمی‌خواهد در معرفی وزیر پیشنهادی خود برای وزارت صمت تعجیل کند؟ تا کی باید مردم شاهد بی‌ثباتی در بازارها باشند؟

یک سال و نیم تأخیر در اصلاح ساختار بودجه

یک روزنامه اقتصادی همسو با دولت تصریح کرد دولت، موضوع اصلاح ساختار بودجه را به مدت یک سال و نیم به تأخیر انداخته است. دنیای اقتصاد با اشاره به نابسامانی‌های بودجه می‌نویسد: دولت برای جبران کسری بودجه نفتی، اگر نمی‌خواست به منابع بانک مرکزی چنگ اندازد، چند گزینه مشخص پیش روی خود داشت: 1- کاهش مخارج غیرالویت‌دار در بخش‌های جاری و عمرانی (سیاست انقباضی مالی) 2- کاهش فرار مالیاتی یا افزایش مالیات بر ثروت و دارایی (در شرایط رکودی امکان افزایش سایر مالیات‌ها نیست) 3- افزایش فروش اوراق و استقراض 4- افزایش فروش دارایی‌ها.

از گزینه اول، جز کاهش مخارج عمرانی به مثابه ضربه‌گیر تاریخی کسری بودجه، به نظر می‌رسید دولت برنامه مشخص دیگری در دستور کار نداشت، بلکه برخی وعده‌ها و تعهدات رئیس سازمان برنامه و بودجه، کاملا کسری بودجه را افزایش می‌داد. برنامه دقیقی در خصوص گزینه دوم نیز در دستور کار نبود، هرچند رشد میزان وصولی مالیات در اوایل سال جاری حاکی از فشار بر مودیان همیشگی مالیات بود اما هیچ لایحه‌ای برای تاسیس پایه‌های مالیات بر ثروت، دارایی یا عایدی سرمایه از سوی دولت ارائه نشد.

در خصوص گزینه سوم گرچه پایین بودن نرخ‌های سود در ماه‌های نخست سال (ناشی از رکود کرونا) این امکان را به دولت می‌داد که با سرعت بیشتری اوراق را منتشر کند، اما این گزینه به تدریج موجب افزایش نرخ سود می‌شد که در واقع نیز چنین شد. سقف اجرای این گزینه، نقطه آستانه‌ای نرخ سود بود که پس از آن انتشار اوراق دیگر، منطق اقتصاد کلان و بودجه‌ای نداشت. در خصوص گزینه چهارم نیز کندی واکنش دولت موجب شد فرصت طلایی اواخر سال 1398 و اوایل سال 1399 که بازار سرمایه کشش بالایی برای خرید دارایی‌های دولت داشت، از دست برود.

در چنین مختصاتی شاید به نظر می‌رسید پیش‌فروش نفت (که در واقع صورت دیگری از استقراض مبتنی بر اوراق ABS  بود) می‌تواند برای دولت یک مفر و گریزگاه تلقی شود. غیر از ابعاد اقتصاد سیاسی پیش خورکردن درآمدهای دولت بعد که بسیار مطرح شد و غیر از نام‌گذاری عجیب آن، این سیاست از جهات متعدد اقتصادی مورد نقد بود. مهم‌ترین نکته اینکه طرح دولت، بین بازار واقعی و بازار اوراق کاملا سرگردان و در تردد بود.

اولا اگر واقعا فروش نفت و میعانات در داخل مدنظر بود آن‌گاه باید مقدمات نهادی دیگری در دستور کار قرار می‌گرفت تا ابتدا بازارسازی داخلی و رگولاتوری مناسب آن ایجاد شود و همچنین در طرف تقاضا نیز پالایشگاه‌ها واقعا در صف خرید قرار گیرند. اگر در سال‌های گذشته وزارت نفت بر تکمیل مینی پالایشگاه‌ها تمرکز می‌کرد یا حداقل مانع‌تراشی نمی‌کرد، پیش‌فروش نفت می‌توانست یک خریدار بالقوه خوب داشته باشد که عبارت بود از همین مینی‌ پالایشگاه‌ها که البته بیشتر خوراک آن‌ها، میعانات گازی است نه نفت خام.

ثانیا اگر فقط بنا بود اوراق نفت عرضه شود و اتفاقی در بازار فیزیکال رخ ندهد (مشابه تجربه اوراق سلف موازی استاندارد که مدت‌هاست در کشور منتشر می‌شود) آنگاه باید بازار اوراق نفت با سررسیدهای متنوع وجود می‌داشت؛ به عبارت دیگر باید اوراق 3 ماهه، 6 ماهه و بالاتر در دسترس باشد نه اینکه یکباره اوراق با سررسید فقط دو ساله منتشر شود. به عبارت دیگر این بازارها باید ابتدا به صورت پایلوت در همین دوره دولت به سرانجام می‌رسید و سپس درباره توسعه آن و رفع ایرادها، تصمیم‌گیری شود.

چنین اوراقی عملا تبدیل به بدون ریسک‌ترین اوراق دولت می‌شد و نظام مدیریت بازار پولی را نیز تحت تاثیر قرار می‌داد.

ثالثا از بعد اقتصاد سیاسی، برای دولتی که یک سال و نیم است دستور اصلاح ساختار بودجه را به تعویق انداخته و تقریبا اقدام مشهودی برای اصلاح نظام مالیاتی و مخارج دولت انجام نداده، بازکردن امکان پیش‌فروش نفت‌ تنها به معنای به رسمیت شناختن تداوم وضعیت بدون اصلاح بودجه تا سال 1400 خواهد بود. ثمره این اوضاع، استمرار شکنندگی سیاست مالی خواهد بود.

با لحاظ نکات سه‌گانه فوق باید گفت عرضه اوراق نفت، به لحاظ نهادی، طرحی آشفته است؛ مگر آنکه به حکم کوتاه‌نگری بخواهیم صرفا مسئله کسری بودجه امسال را کمی به تاخیر بیندازیم، البته باید دید به چه هزینه‌ای؟

ایران

پرونده اربعین امسال بسته شده است

خبر اول اینکه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد تأکید کرد که پرونده اربعین در عراق بسته شده است و این کشور به هیچ زائر خارجی از جمله ایرانی اجازه ورود به عراق برای انجام آیین اربعین را نمی‌دهد.به گزارش ایرنا، «ایرج مسجدی» گفت که متأسفانه فیلم مصاحبه‌ای از استاندار کربلا در فضای مجازی و برخی رسانه‌های کشور منتشر شد که از سخنان وی سوء‌برداشت شده است.وی اظهار کرد که «نصیف الخطابی»، استاندار کربلا در این مصاحبه گفته بود که امیدوار است ویروس کرونا از جامعه بشری رخت بربندد تا همه عاشقان امام حسین (ع) و اربعین بتوانند به زیارت اماکن مقدس در عراق مشرف شوند و اینجانب در خدمت آنان باشم. سفیر ایران در بغداد تأکید کرد که دولت مرکزی عراق با توجه به بحران همه‌گیر کرونا به ما اعلام کرده است که به هیچ وجه اجازه ورود زوار اربعین از ایران و دیگر کشورهای خارجی را نمی‌دهد و در عمل این به معنای آن است که پرونده اربعین 99 و ورود زوار خارجی در این کشور بسته شده است.مسجدی ادامه داد که سفارت جمهوری اسلامی ایران جزو ستاد اربعین در کشور عراق است و هیچ تردیدی در برگزار نشدن اربعین برای زائران خارجی از جمله ایرانی‌ها وجود ندارد.

امریکا شانسی برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه ندارد

خبر دیگر اینکه، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که امریکا هیچ شانسی برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه علیه ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور ندارد. به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» با بیان اینکه تقریباً همه اعضای شورای امنیت به صراحت اعلام کردند که امریکا نمی‌تواند به عنوان عضو شرکت کننده در برجام در نظر گرفته شود، افزود: در نتیجه تلاش‌های آنها برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه ازنظر حقوقی بی‌ارزش است. اولیانوف در تحلیل گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره فعالیت‌های ایران با یادآوری اینکه در گزارش آژانس تأکید شده که تهران بطور شفاف رفتار می‌کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل دارد، افزود: در مجموع این سند لحن مثبت دارد و این به آن معنی است که موضوع ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است روز ۱۴ ماه سپتامبر (دوشنبه هفته آینده) برگزار شود در شرایط آرام و سازنده بررسی خواهد شد.

نام‌گذاری خیابانی در لبنان به نام شهید سلیمانی

دست آخر اینکه، خیابانی در لبنان به نام سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ایران نام‌گذاری شد. به گزارش ایلنا، به نقل از العهد شهرداری منطقه الغبیری لبنان این خیابان را که در جنوب بیروت و منشعب از بزرگراه «حافظ اسد» واقع شده است به نام خیابان شهید حاج قاسم سلیمانی مزین کرد.

خراسان

تذکر مسئولان درباره جلوگیری از تکرار حادثه بیروت در ایران

یک مقام مسئول اقتصادی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به مدیران تعدادی از دستگاه های فعال در زمینه واردات و صادرات کالا، به آن ها متذکر شده برای اعمال دقت لازم در نگهداری کالاهای خطرآفرین و موادی که احتمال

 آتش زا بودن و سمی بودن آن ها وجود دارد، اقدام کنند تا در برابر پیامدهای احتمالی حضور چنین محموله هایی، پیشگیری لازم صورت گرفته باشد.

شرط پرداخت «فوق العاده نوبت» به کارمندان مشخص شد

یک نهاد مسئول در پاسخ به درخواست و استعلام برخی دستگاه های اجرایی در خصوص پرداخت فوق العاده ای به نام «نوبت کاری» به کارمندان، متذکر شده با توجه به این که پرداخت مستقیم و مستمر شامل حقوق و مزایایی می شود که طبق قوانین و مقررات در حکم کارگزینی یا قرارداد منعقد شده با کارمندان دارای رابط مستقیم استخدامی یا به کارگیری در ادارات و سازمان ها هستند، لذا در صورتی که فوق العاده مذکور در احکام کارگزینی کارکنان آن نهاد درج شده باشد و اعتبارات آن ها کفاف چنین پرداختی را بدهد، امکان پرداخت چنین فوق العاده ای وجود دارد.

آرمان

حسینی در آستانه جدایی از استقلال!

دروازه‌بان استقلال با توجه به حضور رشید مظاهری قصد جدایی از آبی‌ها را دارد. سیدحسین حسینی که در تابستان گذشته با بهترین شرایط در استقلال ماند و شد گلر اول آبی‌ها، در تابستان امسال شرایطی متفاوتی را تجربه می‌کند. رشید مظاهری در مذاکرات خود با استقلال این قول را گرفته است که گلر اول باشد نه گلر دوم. این خبر به گوش حسینی هم رسیده است. آنچه مشخص است حسینی دوست ندارد نیمکت‌نشین باشد و به احتمال زیاد از جمع آبی‌ها جدا می‌شود.

تجمع پذیرفته‌نشدگان آزمون آموزشیاران

صبح دیروز گروهی از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی با حضور مقابل ساختمان مجلس برای چندمین بار خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی خود شدند. این گروه که برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: حدود 6 هزار نفر هستیم که پس از 10 تا 15 سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزشیار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی شغل‌مان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده است و اخیرا نیز بخشنامه‌ای به همه دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها برای ترک‌ کار نهضتی‌هایی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، ارسال کرده‌است.

نقی معمولی وارد فوتبال شد!

در حالی که سریال «پایتخت» نیمه‌تمام مانده و مشخص نشده است که ماجرای فوتبال در آن به کجا می‌رسد، محسن تنابنده به دنیای واقعی فوتبال قدم گذاشته است. امیر عرب (رئیس هیأت فوتبال منطقه آزاد کیش) در حکمی محسن تنابنده را مشاور فرهنگی خود کرده است. به این ترتیب بازیگر نقش نقی معمولی در سریال «پایتخت» به فوتبالی‌ها پیوسته است. البته او در این سریال قهرمان پیشکسوت کشتی بوده و خواهرزاده‌اش بهتاش در دنیای فوتبال حضور داشته است!

تجمع اعتراضی 4 گروه کارگری و صنفی

شهرستان بندر ماهشهر در خوزستان از صبح روز یکشنبه به‌طور همزمان تنها در یک روز شاهد تجمع اعتراضی 4 گروه کارگری و صنفی بوده است. این نخستین بار است که این شهرستان به‌طور همزمان 4 گروه اعتصابی و تجمع را در یک روز به خود می‌بیند و همچنان ادامه دارد. رئیس شورای شهر بندر ماهشهر در ادامه اظهار کرد: اعتراض کارگران شهرداری ماهشهر، نسبت به طبقه‌بندی مشاغل هست که البته در ماه‌های گذشته شهرداری این طرح را اعمال و هزینه را به آنها پرداخت کرده اما ماه گذشته به دلیل کاهش درآمدهای شهرداری، موفق به پرداخت آن نشده است.

کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانا

سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید درباره کشف دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانا اعلام کرد: یکی از دریچه‌های حیاط شرقی کاخ آپادانا مربوط به دوره هخامنشی در واپسین روزهای فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید کشف شده است. علی اسدی ابراز کرد: این دریچه در دوران هخامنشی برای دفع آب‌های سطحی این حیاط ایجاد شده و پس از این دوره، با توجه به ویرانی مجموعه پنهان شده بود. هم‌اکنون کاوش از بالای این دریچه ادامه دارد و بعد از 40 سانت کاوش، به سطح دریچه دست یافته‌ایم. وی با بیان اینکه اندازه این دریچه همچون دیگر دریچه‌های کشف‌شده 40 در 40 سانتی‌متر است، اظهار کرد: این دریچه نیز سطح حیاط‌ها و فضاهای تخت جمشید را به آبراهه‌های زیر زمینی متصل می‌کند.

تجمع اعتراضی مشتریان شهرخودرو

تعدادی از مشتریان مجموعه شهرخودرو ایرانیان فردا، با تجمع مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول، علیه مالک این شرکت و همینطور تیم شهرخودرو اعتراض کردند. صبح دیروز تعدادی از مشتریان و خریداران مجموعه شهرخودرو ایرانیان فردا که مالک تیم شهرخودرو مشهد محسوب می‌شود، در اعتراض به عملکرد این شرکت در تحویل خودروهای پیش خرید شده، نسبت به سیاست فرهاد حمیداوی، مالک تیم شهرخودرو اعتراض کردند. معترضان که در مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول، در شعارهای خود خواستار تحویل خودروهای پیش خرید شدند و اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. ظاهرا معترضان به علت خریدهای اخیر این باشگاه در نقل و انتقالات فوتبال ایران ناراضی هستند.

جریمه چهار میلیاردی یک شرکت

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین از جریمه چهار میلیارد و 800 میلیون ریالی یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی به‌دلیل گران‌فروشی خبر داد. ایسنا نوشت؛ هوشنگ محمدی‌گراوند اظهار کرد: پس از تهیه گزارشی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد گرانفروشی و عدم‌رعایت فرمولاسیون در ساخت یک شرکت تولیدی مواد غذایی، پرونده‌ای تشکیل شده و در شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان موردبررسی قرار گرفته است. بنابراعلام روابط عمومی تعزیرات حکومتی استان قزوین، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین افزود: شعبه پس از مداقه در کلیه اوراق، محتویات پرونده و قرائن نهایتا پس از احراز تخلف، متهم را به جزای نقدی بیش از چهار میلیارد و 800 میلیون ریال در حق دولت محکوم کرده است.

تجمع اعتراضی دانشجویان به خصوصی‌سازی

جمعی از دانشجویان در اعتراض به واگذاری‌های غیراصولی مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌های غیراصولی مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. این دانشجویان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضامین «خصوصی‌سازی‌های رانتی عامل بیکاری»، «نه به خصوصی‌سازی بدون نظارت»، «مفسد اقتصادی اعدام باید»، «دانشجوی مسلمان حامی مستضعفان» و «تنها راه نجات هفت تپه خلع ید» به نحوه واگذاری‌ها اعتراض کردند و خواستار نظارت بیشتر در واگذاری‌ها شدند.

خیابان حاج‌قاسم سلیمانی در لبنان

یکی از خیابان‌های لبنان به نام خیابان شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده است. شهرداری منطقه الغبیری لبنان یکی از خیابان‌های این منطقه را به نام شهید قاسم سلیمانی نام‌گذاری کرده است. این خیابان یکی از خیابان های منتهی به اتوبان حافظ اسد است.

از برخورد دفعی و حذفی بپرهیزیم

محسن هاشمی به مناسبت سالگرد 17 شهریور نوشت: باید از برخورد دفعی و حذفی با مردم، که صاحبان اصلی انقلاب هستند و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، بپرهیزیم. محسن هاشمی در حساب کاربری خود در توئیتر در این باره نوشت: «امروز در چهل‌ودومین سالگرد واقعه کشتار17شهریور قرار داریم؛ باید از برخورد دفعی و حذفی با مردم، که صاحبان اصلی انقلاب هستند و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، بپرهیزیم. مبادا این سرمایه برای اهداف کوتاه مدت منافع زودگذر جناحی و انتخاباتی مصادره کنیم».

تعیین‌تکلیف ا... کرم برای اصلاح‌طلبان

حسین ا...‌کرم عضو حزب‌ا... گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شاهد انتخابات درون‌گروهی خواهیم بود همچنان که نتیجه انتخابات مجلس یازدهم نشان داد، کاندیداهای اصلاح‌طلبان اقبالی جهت پیروزی ندارند. این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای اصلاح‌طلبان خوب نخواهد بود، اصلاح‌طلب‌ها چه با یک لشکر و چه با یک نفر وارد عرصه انتخابات شوند با شرکت نکردن آنها برابر خواهد بود، در هرصورت امیدوارم جریان اصلاح‌طلبی هیچ‌وقت به این نتیجه نرسد و در انتخابات شرکت کند.

واکنش به برق مجانی برای 30 میلیون

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌جمهور درمورد برق مجانی به 30میلیون ایرانی گفت: دولت از طرفی می‌گوید کسری زیادی در سال 99 دارد و از طرفی می‌خواهد برق مجانی به 30میلیون نفر بدهد. این بخشش حقوق دولتی که خلاف قانون محاسبات عمومی است، با ادعای کسری بودجه نمی‌خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FI ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    راجع به نوبت کاری کارمندان جمله ای گفته که بنظرم هیچکس نفهمیده و قرار نیست هم کسی بفهمد
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    .....چهار ماه است که وزارت صمت بدون وزیر اداره می‌شود و در همین مدت، قیمت خودروها بدون ‌ترمز در حال افزایش است. // لیکن این 40 سال گذشته که وزیر داشت قیمت خودرو اصلا افزایش نداشت و هنوز یک کارمند میتوانست تا چهارماه پیش با پس انداز چند ماه حقوق یک خودرو بخرد. البته حقوق کارمندان نجومی بگیر .
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    عده ای منتظر هستند در دنیا اتفاقی رخ بده تا فورا در کشور ترس ایجاد کنند، موذظب باشید تصلاح طلبان حادثه درست نکنند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    هر کس راه امام حسین را ببندد پرونده خودش بسته شده است چه الکاظمی باشد چه الروحانی با آل علی هر که درافتاد برافتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس