اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه حامی برجام از اینکه بسیاری از حامیان گذشته برجام پشیمان شده‌اند، ابراز ناراحتی کرده و آنها را حزب باد نامید.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

تحریف نکنید! چند برابر شدن تحریم‌ها سوغات شوم برجام است

یک روزنامه حامی برجام از اینکه بسیاری از حامیان گذشته برجام پشیمان شده‌اند، ابراز ناراحتی کرده و آنها را حزب باد نامید.

مدیر روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای نوشت: زمانی که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایش را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کرد، کشورهایی که امروز در برابر دولت آمریکا قرار دارند، در کنار آمریکا و در برابر ایران ایستاده بودند و امروز درست برعکس آن زمان، همان کشورها در کنار ایران  و در برابر آمریکا ایستاده‌اند. این، یکی از نتایج برجام است و نشان می‌دهد برخلاف افرادی که همصدا با آمریکا و رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب، می‌گویند برجام مرده است، این پیمان مهم بین‌المللی نه تنها نمرده بلکه علی‌رغم تمام ضرباتی که رئیس‌جمهور آمریکا به آن زده، همچنان فعال است.

این روزنامه می‌افزاید: بسیار عبرت‌آموز است که بعضی از دانه‌درشت‌های فعالان سیاسی کشورمان، هنگامی که در سال 1394 پیمان برجام امضا شد در انجام مصاحبه، نوشتن نامه به رهبری و تبریک گفتن به دولت، از همدیگر سبقت می‌گرفتند و با تعابیر مختلف از برجام تعریف و تمجید می‌کردند. بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد و آمریکا را در سال 1395 از برجام خارج کرد، همان حضرات باز هم شروع به اظهارنظر کردند و در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام بد گفتند و تا جایی پیش رفتند که آن را به یک جنازه تشبیه کردند که از اول هم مرده به دنیا آمده بود! حالا که برجام آمریکا را در شورای امنیت در ماجرای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شکست داد و این روزها که حتی اروپا هم در تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران در برابر دولت آمریکا ایستاده، سکوت کرده‌اند و حاضر نیستند بگویند ما اشتباه  کرده بودیم و درباره برجام قضاوت غلطی داشتیم.

کشور ما به افراد مستقل نیاز دارد نه بله‌قربان‌گو. نظارت جمهوری اسلامی با افرادی که پای اصول و آرمان‌های خود بایستند به اهداف خود می‌رسد نه کسانی که عضو حزب باد باشند.

این نوشته توأم با تحریف در حالی است که اروپایی‌ها به عنوان طرف مهم برجام، در ماجرای لغو تحریم‌ها (تعهد به جای خود) با آمریکایی‌ها همراهی کرده و ضمن لغو قراردادهای اقتصادی، خرید نفت از ایران را هم متوقف کردند. با این وجود عجیب است که نویسنده یادداشت، چشم بر حقایق مسلم می‌بندد و ادعا می‌کند کشورهای همراه وضع تحریم‌ها در سازمان ملل، حال مقابل آمریکا ایستاده‌اند! و عجیب‌تر این ادعاست که می‌گوید برجام زنده است؛ کدام برجام زنده است؟ تعهد لغو تحریم‌ها یا اجرای یکطرفه تعهدات توسط دولت روحانی؟

بدتر از همه اینکه نویسنده این تحلیل سراسر تحریف، به جای عبرت‌آموزی و اظهار شرمندگی، افراد پشیمان از این توافق نامتوازن را حزب باد می‌نامد؛ بی‌آنکه حتی یکی از وعده‌های عملی‌شده دولت در برجام را بازگو کند. این رفتار غیرحرفه‌ای، چیزی جز لجبازی و تعصب باطل است؟ اگر ادعا شده در روز اجرای برجام همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی برداشته می‌شود اما تحریم‌ها در سایه پشت‌هم‌اندازی برجام، شدیدتر از گذشته برگشته، چرا همچنان باید چنان توافق بی‌سرانجامی را بزک کرد؟! آیا مایه شرمندگی حامیان دوآتشه برجام نیست که تحریم‌های ویزایی و مالی و بانکی و تجاری در همان دولت اوباما به شیوه‌های مختلف احیا شد تا جایی که کار، به کاهش تدریجی و هرچند ماه یک بار میزان فروش نفت ایران - قبل از دولت ترامپ- رسید؟

تحریم‌های کاتسا و آیسا در دولت ترامپ  ریل‌گذاری شد یا اوباما بانی آن بود؟ آیا جز این است که وزیر خارجه در همان دولت اوباما گفت 20 ماه پس از انعقاد برجام نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم؟ و آیا آقای حمید ابوطالبی(معاون دفتر رئیس‌جمهور و نامزد روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل) از سوی دولت ترامپ دیپورت شد یا دولت اوباما به وی ویزا نداد؟ با این اوصاف - که گوشه‌ای از فجایع برجام است - نویسنده یادداشت مذکور چگونه رویش می‌شود سنگ برجام را به سینه بزند و افراد پشیمان را مورد توهین و تهمت قرار دهد؟

دولت بدهی‌هایش به شهرداری را نمی‌پردازد

رئیس‌شورای شهر تهران می‌گوید دولت بدهی‌اش را به شهرداری نمی‌دهد چه رسد به این‌که کمک کند.

روزنامه آرمان نوشت: وعده‌های دولت به شهرداری آن اندازه است که بتوان آنها را به کتاب تبدیل کرد؛ به‌عنوان نمونه 24 فروردین سال جاری رئیس‌جمهور اظهار داشت: «اگر در تهران به 500 و در استان‌های دیگر هم به 1500 اتوبوس نیاز باشد، حاضریم کمک کنیم اما به شرط آنکه بتوانند اتوبوس‌های داخلی یا خارجی را تا پایان اردیبهشت خریداری و تحویل بگیرند. آن وقت حاضریم در این زمینه کمک کنیم، مخصوصا در مورد قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به‌عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند»

پیروز حناچی شهردار تهران 13 مرداد گفت: «برای تجهیز اتوبوس‌ها و حمل‌ونقل عمومی توافقاتی را با دولت داریم ولی من ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و از دولت نمی‌توان انتظارات زیادی را داشت.»

تنها بی‌عملی دولت به عدم تامین اتوبوس محدود نمی‌شود. چنانکه متروی تهران هم از همکاری دولت با شهرداری ناامید شده است. مدیرعامل مترو می‌گوید که دولت یک ریال هم برای مترو نداده است. عدم تحقق وعده‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدهی‌های پاستور به بهشت یادآوری می‌شود. رئیس شورای شهر در این زمینه می‌گوید: «کلانشهرها رقم 45هزار میلیارد تومان قانونا از دولت‌طلب دارند و لازم است دیوان محاسبات وارد شود و بگویند چرا سهم حمل‌ونقل در قانون هدفمندی پرداخت نشده است.» از حدود 500 میلیارد تومان سهم دولت برای یارانه بلیت مترو فقط 9میلیارد تومان یعنی کمتر از دو درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همین شکل است.» دولت دوازدهم در سومین سال فعالیتش برای توسعه خطوط اولویت‌دار متروی تهران صرفا مبلغ 650میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفتند که تاکنون ریالی از بودجه پرداخت نشده است. 16 مرداد رئیس شورای شهر با بیان اینکه تولید هر قطار مترو حدود یک‌میلیون دلار هزینه دارد از رئیس‌جمهور خواست «بودجه 5هزار میلیارد تومانی را برای تولید قطارهای ملی مترو در نظر گیرد.» که این مهم هم محقق نشد.

در نهایت، باید به بدهی‌های دولت به مترو توجه داشت که بر میزان آن افزوده می‌شود و خبری از پرداخت نیست. 29 مرداد محسن هاشمی بااشاره به درخواست شورا از اختصاص ده درصدی قانون هدفمندی رایانه‌ها به حمل‌ونقل عمومی کشور تصریح کرد: «این مقدار حدودا 4-5هزار میلیارد تومان می‌شود که با حساب 10-12 سالی که این قانون اجرائی شده است، حدودا 45 هزار میلیارد تومان ما از دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی طلبکاریم.»

خودروسازان با خودسهامداری قانون تجارت را دور می‌زنند

«در حال حاضر در صنعت خودروسازی مدیرعامل خودش طرح را تصویب می‌کند، خود آن را اجرا می‌کند، خودش نظارت می‌کند و به طرح پول تخصیص می‌دهد. اگر پول کم آمد، خودش مجددا پول به آن اختصاص می‌دهد و در انتهای پروژه عملکرد خود را بررسی می‌کند و خودش به خودش پاداش می‌دهد.

روزنامه شرق ضمن انتشار این مطلب نوشت: یک شرکت خودروسازی، تعدادی تجهیزات لجستیکی و قالب‌های صنعتی که در دفاتر آن شرکت به احتمال قوی به‌صورت تجدید ارزیابی شده به مبلغ حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است، به شرکت زیرمجموعه این شرکت به مبلغ هزارو ۸۸۵ میلیارد تومان فروخته. به تعبیر رئیس‌هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو این رفتار مصداق آرایش صورت‌های مالی و ارائه تصویر غیرواقعی از عملکرد شرکت‌هاست؛ یعنی شرکت مادر اقلامی به ارزش حدود ۵۰ میلیارد تومان را به مبلغ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان به شرکت زیرمجموعه خود فروخته و عملا بیش از هزارو ۸۰۰ میلیارد سود شناسایی کرده که این یک سود موهوم است.

اما چگونه خودسهامداری دو شرکت خودروسازی سبب می‌شود که این شرکت‌ها هر طور که دلشان می‌خواهد، رفتار کنند. علی احمدلو، تحلیلگر بازار سرمایه درباره صدمات خودسهامداری عنوان می‌کند: اولین آسیب حاصل از خودسهامداری به‌هم خوردن ساختار مجمع شرکت‌هاست که به واسطه آن عملا قانون تجارت دور می‌خورد.

او اضافه می‌کند: وقتی شرکت یک مجمعی داشته باشد، در مجمع هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود و هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند. مدیرعامل برای انجام کارهای اجرائی انتخاب می‌شود اما در خودسهامداری، ساختار کارگزار مدیر که اکنون تبدیل به عرف شده است، به‌هم می‌خورد.

احمدلو می‌گوید: در شرکت‌های خودروسازی، مدیرعامل، مدیران شرکت‌های فرعی را منصوب می‌کند که سهامدار خود این خودروسازی هستند. این مدیران در مجمع، مدیرعاملی که آنها را منصوب کرده، به‌عنوان مدیرعامل این شرکت‌ها انتخاب می‌کنند. اگر مدیرعامل طبق برنامه حرکت نکرده بود، مواخذه می‌شود. در صورت درخواست بودجه اضافه‌تر، باید دوباره طرح توجیهی ارائه شود. بعد از این‌که پروژه تمام شد، ارزیابی می‌کنند که مدیرعامل پروژه را سر وقت انجام داده است یا نه و هزینه چقدر بوده است، بازدهی داشته یا نه و به این ترتیب مدیرعامل ارزیابی می‌شود.

اما در حال حاضر در صنعت خودروسازی مدیرعامل خودش طرح را تصویب می‌کند، خود آن را اجرا می‌کند، خودش نظارت می‌کند و به طرح پول تخصیص می‌دهد. اگر پول کم آمد، خودش مجددا پول به آن اختصاص می‌دهد و در انتهای پروژه عملکرد خود را بررسی می‌کند و خودش به خودش پاداش می‌دهد.

مشکل از آلودگی غربگراهاست نه نظارت دولت

صادق زیباکلام می‌گوید قرارداد ویلموتس و نحوه مدیریت بر ورزش نشان داد دولت در ورزش هم ناکام و ناتوان است.

او در حالی که بیشترین دفاعیات را از عملکرد دولت روحانی داشته، حالا ضمن مغالطه می‌نویسد: حق با آدام اسمیت بود. حکایت میلیاردها تومان که به جناب ویلموتس پرداخت گردیده، شده حکایت «کی بود، کی بود،من نبودم». جالبه که مسئولین جملگی هم دارند یکدیگر را تهدید به رسیدگی، شکایت و اعلام جرم علیه یکدیگر می‌نمایند. وزیر ورزش، فدراسیون را مقصر می‌دانند؛ فدراسیون، مسئولین باشگاههای فوتبال را مقصر میدانند؛ باشگاهها، فیفا را مقصر می‌دانند؛ جناب تاج، رئیس‌فدراسیون فوتبال، فیفا و احکام ظالمانه آن را مقصر می‌دانند؛ بیست و سی، ضعف وزارت ورزش و مسئولین دولت روحانی را مقصر می‌داند؛ رسانه‌های اصولگرا، بی‌اخلاقی ویلموتس و اروپایی‌ها را مقصر می‌دانند؛ مدعی‌العموم ممکن است عنقریب همه را احضار کند؛ و این داستان همچنان ادامه دارد.

(اما) هیچیک از متهمین ضرر و زیان میلیاردی مقصر نیستند. نه سلطانی‌فر، نه تاج، نه فدراسیون فوتبال، نه فیفا، نه ویلموتس، نه مسئولین حقوقی که قرارداد با ویلموتس را تنظیم کرده‌اند و نه هیچ فرد یا نهاد دیگری. مقصر اصلی را مرحوم آدام اسمیت دویست سال پیش نام برده بود. ایشان می‌گویند «دولت تاجر خوبی نیست». و مدیریت دولتی بر ورزش در ایران ظرف چهل سال گذشته نشان داد که نه تنها «دولت تاجر خوبی نیست» بلکه، در اداره امور غیر اقتصادی از جمله ورزش هم ناکام و ناتوان است. بماند موارد فساد که در نتیجه مدیریت دولتی ورزش ایران بالاخص فوتبال را آغشته کرده است.

این مدل فرار به جلو در حالی است که امثال آقای زیباکلام به واسطه تمجید و ستایش چشم آبی‌های غربی و تحقیر داشته‌های ملی، جزو متهمان اعتماد بلاوجه به بیگانگان هستند؛ چه در ماجرای برجام، چه در قرارداد ویلموتس و چه در قرارداد توتال و استات اویل و کرسنت.

از طرف دیگر معلوم نیست آقای زیباکلام با این همه فرزانگی درباره دولت، چرا با جان و دل از عملکرد غلط دولت‌های خاتمی و روحانی دفاع کرده است؟

طبیعتا وقتی یک کشور می‌پذیرد تیم ملی خود را به مربی خارجی بسپارد پای دولت و وزارت ورزش به میان می‌آید؛ اما آنچه سؤال برانگیزتر است، این است که چرا غربگرایان هر وقت سر کار می‌آیند، مرتکب انعقاد قراردادهایی می‌شوند که انباشته از کلاهبرداری و خسارت است؟ مثلا آقای زیباکلام از متن پر خلل و فرج برجام خبر نداشت که آن را بزک می‌کرد؟ یا ماموریت داشت به سبک میرزا ملکم‌ها، خسارت‌ها را خدمت جلوه دهد؟!

تناقض شاخص‌های اقتصادی با شعار «به عقب برنمی‌گردیم» دولت

اغلب شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که دولت دوازدهم و یازدهم در مقایسه با دولت قبل از خود عقبگرد داشته است.

روزنامه وطن امروز در آغاز هشتمین و آخرین سال ریاست روحانی در گزارشی، به ضعیف بودن کارنامه دولت وی تأکید کرده و می‌نویسد: در عرصه ساخت، در دولت روحانی با رکود شدید مواجه شدیم. دولت نهم در حالی کار خود را آغاز کرد که میانگین صدور پروانه ساخت در دولت قبل از آن به طور میانگین ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بود. با این حال دولت نهم از سال ۸۶ اقدام به اجرای پروژه مسکن مهر و تامین مسکن میلیون‌ها نفر از مردم کرد. طبق این طرح باید بیش از ۴ میلیون مسکن تامین می‌شد. حدود ۲/۲ میلیون واحد مسکونی از این مقدار مربوط به واحدهای دولتی‌ساز بود. رونق ساخت‌وساز در سال‌های پس از اجرای طرح مسکن مهر به حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی رسید. با این حال دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار، رویکرد انتقادی خود نسبت به طرح مسکن مهر را علنی کرد.میزان ساخت‌وساز در کشور طبق آمار وزارت راه و شهرسازی با رکودی شدید مواجه شد و تعداد پروانه‌های ساخت در دولت کنونی به حدود ۳۵۰ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص ضریب جینی نمایانگر میزان نابرابری در توزیع ثروت است که هر چه کمتر باشد نشان‌دهنده توزیع ثروت به شکل عادلانه‌تر است. این شاخص در دولت‌های نهم و دهم روندی نزولی را در پیش گرفت اما در دولت تدبیر و امید این روند صعودی شد. این یعنی اختلاف طبقاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشتر شده است.

در زمینه نقدینگی هر چه نقدینگی به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور هدایت شود اثر تورمی آن کمتر می‌شود. تبلور این اصل را می‌توان در این دید که با توجه به اینکه میانگین نرخ رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم، کمتر از یک درصد از میانگین نرخ رشد نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشتر است اما میانگین نرخ تورم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از دولت‌های نهم و دهم بیشتر است و این نشان از عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید دارد. نقدینگی در سال اخیر به نسبت 7 سال قبل 5 برابر شده است.

5/2 برابر شدن قیمت مسکن در 7 سال، از دیگر شاخص‌های اقتصادی این دوره است. همچنین از آنجا که شاخص نرخ تورم در هر سال متفاوت است، می‌توان با میانگین گرفتن از آن در یک بازه زمانی، تصویری کلی از آن دوره داشت. میانگین شاخص تورم در سال‌های ۸۴ تا ۹۲، 17/66 درصد و در سال‌های ۹۲ تا ۹۸، 20/35 درصد بوده است.

قیمت دلار در بازار آزاد هم در سال آخر دولت رکورد ۲۴ هزار تومان را زد. با در نظر گرفتن اینکه بانک مرکزی چنین قیمت‌هایی را صوری و غیرواقعی می‌داند این رقم قابل استناد نیست اما سامانه سنای بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا را ۱۹ هزار تومان در روزهای اخیر اعلام کرده بود. با در نظر گرفتن این نرخ می‌توان گفت قیمت هر دلار آمریکا در دوره روحانی بیش از ۶ برابر شده است.

ایران

پایان تجمع ۷۰ روزه کارگران شرکت هفت تپه

   خبر اول اینکه، مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس با اشاره به آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه گفت: با پیگیری انجام شده و با لطف خدا و همکاری و پیگیری‌های مختلف در سطح مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه‌ای که در خدمت رئیس قوه قضائیه داشتیم ۲ ماه از حقوق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت شد. به گزارش فارس، وی افزود: نمایندگان مجلس و برخی فراکسیون‌ها در حال رایزنی با برخی متولیان امر هستند تا این شرکت به سیستم دولتی بازگردد و کارشناسان مجرب بتوانند با مدیریت مطلوب وضعیت اسفبار به وجود آمده در این شرکت را جمع و جور کنند. ضمن اینکه باید تلاش شود تا مدیریت آن مثل شرکت توسعه نیشکر خوزستان شود. یوسفی افزود: کارشناسان دیوان محاسبات به‌عنوان یک نهاد رسمی نظارتی در شرکت نیشکر هفت تپه مستقر شدند که این کارشناسان با قدرت صدور رأی از سوی قوه مقننه مطالب را به‌صورت تخصصی بررسی کنند. وی افزود: بعد از توضیحات ارائه شده کارگران این شرکت بزرگوارانه پذیرفتند که به اعتصاب‌شان پایان دهند.

 ادعایی درباره استعفای نادران از مجلس

  خبر دیگر اینکه، خبرگزاری برنا ادعا کرده که همزمان با بالا گرفتن بحث استعفای الیاس نادران از نمایندگی تهران در مجلس، کمیسیون جهش تولید در مجلس هم برای دلجویی از نادران و ریاست او بر این کمیسیون تشکیل شده است.در این گزارش ادعا شده که نرسیدن نادران به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس موجب دلخوری وی شده است. با این حال سیدناصر موسوی لارگانی، حسینعلی حاجی دلیگانی و علیرضا سلیمی سه عضو هیأت رئیسه مجلس خبر استعفای نادران را تکذیب کرده‌اند. در ادامه این خبر آمده است: همزمان با بالا گرفتن بحث استعفای نادران، خبر تشکیل کمیسیون جهش تولید در مجلس رسید. در واکنش به این خبر برخی گفتند مجلس برای دلجویی از نادران این کمیسیون را تشکیل داده که در نهایت با اعطای پست ریاست کمیسیون جهش تولید، او را از استعفا منصرف کند.

 اعتراف پمپئو به انزوای امریکا

  شنیدیم که، وزیر امورخارجه امریکا به‌دنبال شکست اخیر واشنگتن در شورای امنیت و مخالفت گسترده جامعه جهانی با طرح ضدایرانی کاخ سفید برای اجرای مکانیسم ماشه، در اظهارنظری حاکی از انزوای دولت ترامپ، مدعی شد امریکا حتی اگر تنها مانده باشد، سیاست‌های خود را پیش خواهد برد. به گزارش خبرآنلاین، مایک پمپئو در توئیتی نوشت: «مردم امریکا باید بدانند که رئیس‌جمهوری ترامپ همیشه کار درست را انجام می‌دهد. اگر این معنا را دهد که باید به تنهایی رهبری و انجامش دهیم همیشه آن را انجام می‌دهیم. ما مطمئن خواهیم شد که ایران به فروشنده اسلحه در دنیا تبدیل نخواهد شد.»   

 انفجار نطنز خرابکاری بود

  دست آخر اینکه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، انفجار اخیر (12 تیرماه) در تأسیسات نطنز را پروژه‌ای خرابکارانه توصیف کرد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با العالم گفت: بررسی‌های امنیتی خرابکارانه بودن این اقدام را تأیید می‌کند و آنچه مسلم است اینکه در نطنز انفجار رخ داده است اما در اینکه این انفجار چگونه صورت گرفته و با چه موادی انجام شده و جزئیات آن چیست، را مسئولان امنیتی در وقت مناسب اعلام خواهند کرد. کمالوندی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، در خصوص دو مکانی که آژانس خواستار دسترسی به آنهاست، گفت: یکی از این دو مکان در اطراف شهرضا در اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران قراردارد. وی همچنین تصریح کرد: سؤالات مبتنی بر ادعاهای معطوف به جاسوسی و مواردی از این دست به هیچ وجه مقبول نبوده و نخواهد بود و فراهم آوردن امکان دسترسی برای آژانس مشروط به آن است که سؤالات و ابهامات یک بار و برای همیشه تمام شود. وقتی آژانس از کشوری سؤال داشته باشد حق مسلم آن کشور است که از آژانس مبانی و مدارک مربوط به سؤال یا سؤالات را مطالبه کند.

خراسان

تذکر جدید درباره مصرف یک داروی مشهور برای کرونا

در حالی که داروی معروف به IVIG از جمله مواردی است که طی ماه های اخیر، خبرهای مختلفی درباره مصرف آن برای درمان بیماران مبتلا به کرونا منتشر شده، یک مقام مسئول در نامه روزهای گذشته خود خطاب به تعدادی از مراکز درمانی، به آن ها متذکر شده حسب تصمیمات اتخاذ شده تجویز و کاربرد این دارو در بیماری کووید 19 «غیرمنطقی و فاقد پشتوانه علمی» بوده و مخاطبان مجاز به تایید این دارو برای مهار افراد درگیر با ویروس کرونا نیستند.

آرمان

علت احضار محسن شریفیان

محسن شریفیان به خاطر کنسرت 30 دی ماه سال 1398 شمسی، تقدیم یک قطعه به جانباختگان آبان و اجرای رقص آیینی (عنوان: جریحه‌دار کردن عفت عمومی از طریق ارتکاب فعل حرام در انظار عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام) به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شده است! محسن شریفیان دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته موسیقی و نوازندگی نی‌انبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است. وی فعالیت موسیقایی خود را با تأسیس گروه لیان (بوشهر) در سال 1372 شمسی آغاز کرد.

ضبط موتورسیکلت قاچاق در قم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم در خصوص ضبط موتورسیکلت قاچاق گفت: ماموران کلانتری شماره 12 شهید ایمانی در حین گشت‌زنی ، با یک دستگاه موتورسیکلت سنگین به ظن قاچاق مواجه شدند که بلافاصله نسبت به توقف آن اقدام و گزارش برای تعزیرات ارسال شده است. مهدی ریاضی افزود: شعبه اول ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز با توجه به عدم ارائه مدارک توسط متهم، تخلف وی را محرز اعلام کرد و حکم به ضبط موتورسیکلت قاچاق مکشوفه داد و متهم را به پرداخت یک میلیارد و 51 میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده است.

ممنوع الفعالیتی معاون قبلی استقلال

معاون سابق محمدرضا ساکت در زمان دبیرکلی فدراسیون فوتبال که پستی جنجالی و خارج از اساسنامه فدراسیون محسوب می‌شد، دیروز از سوی کمیته اخلاق تا اطلاع ثانوی از فعالیت در فوتبال معلق شد. کمیته اخلاق فدراسیون رای تازه خود را در خصوص معاون اسبق باشگاه استقلال صادر کرده است. بر این اساس با توجه به پرونده آقای علی خطیر مبنی بر نقض قوانین و مقررات که به تمامیت و اعتبار فوتبال کشور لطمه وارد کرده است، مستندا به مواد 23 و 65 آیین‌نامه کمیته اخلاق دستور موقت مبنی بر منع فعالیت نامبرده در حوزه فوتبال صادر و اعلام می‌شود.

بیهوش شدن عضو شورای مشهد

عضو شورای شهر مشهد در جلسه علنی دیروز شورای شهر مشهد بیهوش شد. بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این جلسه از حال رفت. پس از این اتفاق جلسه شورای شهر از دستورکار خارج شده و بیست دقیقه تنفس اعلام شده است. نیروی‌های اورژانس نیز با حضور در محل جلسه به مداوای گندمی پرداختند. وی به منظور بررسی‌های بیشتر پزشکی از جلسه شورای شهر خارج شد.

محل اختفای داماد نعمت‌زاده لو رفت!

علی اشرف‌ریاحی که بعد از شرکت در 9 جلسه دادگاه پتروشیمی از کشور گریخته بود، هم‌اکنون تحت رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان قرار دارد. باشگاه خبرنگاران جوان از برگرداندن علی اشرف‌ریاحی متهم فراری اقتصادی به کشور خبر داده است. در تصویری از اشرف ریاحی، در حال قدم زدن در یکی از خیابان‌های تورنتو در کاناداست. این متهم فراری تحت‌نظر و رصد اطلاعاتی قرار گرفته و کارهای مربوط به استرداد وی در حال انجام است. به‌زودی اطلاعات بیشتری از این متهم فراری منتشر می‌شود.

پایان تجمع 70 روزه کارگران هفت‌تپه

نماینده اهواز در مجلس با اشاره به پایان اعتصاب 70 روزه کارگران نیشکر هفت تپه از استقرار نمایندگان دیوان محاسبات و رایزنی با قوه قضائیه برای خلع ید مدیر این شرکت خبر داده است. تابناک نوشت؛ مجتبی یوسفی با اشاره به آخرین وضعیت اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه اظهار داشت: با پیگیری انجام شده و با لطف خدا و همکاری آقایان خضریان، نادری و موسوی و پیگیری‌های مختلف در سطح مجلس و کمیسیون اصل 90 مجلس در جلسه‌ای که در خدمت آیت‌ا... رئیسی رئیس قوه قضائیه داشتیم 2 ماه از حقوق کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پرداخت شد.

محمد نصیری بستری شد

محمد نصیری دارنده 11 مدال جهان و المپیک و اسطوره وزنه‌برداری ایران به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده است. نصیری درباره حال عمومی خود گفت: متاسفانه مدت‌هاست با مشکل قلبی درگیر بوده و دچار نفس تنگی در قفسه سینه هستم. به توصیه پزشک معالج در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده‌ام. طبق تشخیص پزشکان از ناحیه دریچه قلب دچار مشکل هستم که در آینده نزدیک باید تحت عمل جراحی قرار بگیرم. از مردم می‌خواهم که برای سلامتی‌ام دعا کنند.

راننده آمبولانس و فروش کارت پرستاری

راننده آمبولانس که کارت جعلی پرستاری صادر می‌کرده از سوی پلیس استان البرز دستگیر شده است. سرهنگ محمد نادربیگی رئیس پلیس آگاهی استان البرز گفت: همزمان با دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یک راننده آمبولانس با معرفی خود به‌عنوان پزشک و فردی دارای نفوذ در سازمان علوم پزشکی و نظام پرستاری، اقدام به جمع‌آوری مدارک هویتی از افراد مختلف کرده و در قبال دریافت 5 میلیون تومان از هر متقاضی به آن‌ها کارت نظام پرستاری داده است بررسی موضوع در دستور کار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفته است.

انهدام یک تیم تروریستی درماکو

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی ضدانقلاب وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ به عمق خاک کشورمان را داشت، در منطقه عمومی ماکو در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) قرار گرفت. بنابراین گزارش، در درگیری میان این تیم تروریستی با رزمندگان دلاور قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع)، هر 3 عضو این تیم تروریستی به هلاکت رسیدند. در این درگیری مقادیر قابل توجهی سلاح، تجهیزات، مهمات و سیستم های ارتباطی از تروریست ها کشف و ضبط شد.

واکنش به فیلم علی زند وکیلی

شهاب‌الدین منتظمی مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی مربوط به انتشار فیلم خواننده معروف با یک توله شیر در فضای مجازی اظهار کرد: در حال پیگیری این ماجرا هستیم و امیدواریم این هنرمند کشورمان از روی دوستی و احساسات آن حرف‌ها را زده باشد. مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه منزل مسکونی، محل نگهداری از حیات وحش نیست، گفت: حیات وحش تکلیفش مشخص است.

شجریان از بیمارستان مرخص شد

محمدرضا شجریان پس از بهبودی وضعیت سلامتی خود از بیمارستان جم ترخیص شد. محمدرضا شجریان که از 25 مردادماه به دلیل افت سطح هشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران بستری شده بود، بعدازظهر سوم شهریورماه مرخص شد. این خبر را حسن عباسی، پزشک معالج شجریان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.

الیاس نادران استعفا کرده است؟

همزمان با بالا گرفتن بحث استعفای نادران، خبر تشکیل کمیسیون جهش تولید در مجلس رسید. در واکنش به این خبر برخی گفتند مجلس برای دلجویی از نادران این کمیسیون را تشکیل داده است. سیدناصر موسوی لارگانی، دبیر هیات‌رئیسه مجلس، در واکنش به خبر مربوط به استعفای نادران از نمایندگی تهران ضمن تکذیب خبر گفت: خیر. اصلا و به‌هیچ‌وجه در این مورد صحبتی نشنیدم.

بازداشت سرپرست سابق مخابرات ایرانشهر

رئیس دادگستری شهرستان ایرانشهر گفت: سرپرست سابق اداره مخابرات شهرستان ایرانشهر به اتهام مشارکت در اختلاس و انتقال مال غیر بازداشت شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین موسی معین الغربایی افزود: فرد بازداشت‌شده به همراه دو نفر دیگر از کارکنان آن اداره اقدام به خروج شش کامیون اموال و سپس فروش آن کرده‌اند که فعلا ارزش ریالی اموال 6 میلیارد ریال است. رئیس دادگستری ایرانشهر ادامه داد: در این پرونده چهار نفر بازداشت هستند که دو نفر با قرار تامین بازداشت موقت، در اختیار اداره اطلاعات شهرستان هستند. او همچنین از بازداشت یکی از کارشناسان دادگستری به اتهام جعل، استفاده از سند مجعول و گزارش خلاف واقع را داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    سوغات شوم برجام و ویلموتس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس