اخبار ویژه روزنامه ها

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید دولت روحانی اشتباهی نداشته به جز توزیع بی‌حساب و کتاب و از دست رفتن ۳۰ میلیارد دلار به علاوه ۸۰ تن طلا!

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

لوموند: سفر پمپئو به خاورمیانه شکست کامل برای آمریکا بود

یک نشریه فرانسوی، سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا را فاقد دستاورد حداقلی توصیف کرد.

لوموند درباره سفر پمپئو نوشت: «وزیر امور خارجه آمریکا که برای ترغیب کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل به خاورمیانه سفر کرده بود، در آخرین ایستگاه سفر چند روزه خود از عمان به آمریکا بازگشت. این سفر نتوانست انتظارات آمریکا را برای پیوستن کشورها به رویکرد امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تامین کند. سه کشور سودان، بحرین و عمان به طور آشکاری از تلاش‌های پمپئو در این‌باره استقبال نکردند.

فقط تعداد بسیار کمی از ناظران معتقدند که این کشورها شاید رویکرد امارات را دنبال کنند. مهم‌تر از همه، سفر اخیر چند روزه پمپئو به خاورمیانه، فشار بسیار زیادی را که دولت ترامپ بر متحدین خود در این منطقه وارد می‌کند، آشکار می‌کند. هدف دولت ترامپ استفاده تبلیغاتی از کسب حداقل یک موفقیت در سیاست خارجی در پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.»

رامی خوری، تحلیلگر فلسطینی متخصص در امور دیپلماتیک خاورمیانه در بیروت می‌گوید: «برخی از کشورهای عربی آماده هستند تا در این راه‌ گام بردارند، اما آنها نمی‌خواهند در حال حاضر و به سرعت با این شیوه تحقیرآمیز در این راه گام بردارند. آنها نمی‌خواهند خصوصا با این شیوه تحقیرآمیز و تحت فشار وزیر امور خارجه آمریکا که سناریویی را به آنها دیکته می‌کند که بخش اعظم آن توسط بنیامین نتانیاهو نوشته شده است، در این راه وارد شوند.»

پیش از عمان، دولت انتقالی سودان نیز به آقای پمپئو اعلام کرد که در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای برداشتن گامی به این بزرگی ندارد و نمی‌تواند درباره عادی‌سازی مناسبات این کشور با اسرائیل تصمیم بگیرد.

لوموند می‌نویسد: «البته، نزدیکی با اسرائیل می‌تواند خروج نام سودان از لیست سیاه تروریست ایالات متحده را تسهیل کند اما خارطوم باید فضای سیاسی و اجتماعی پدید آمده از انقلاب در این کشور را که باعث بیرون راندن عمر البشیر از قدرت در سال ۲۰۱۹ شد و همچنین افکار عمومی خصمانه مردمی را برای چنین رویکردی در مد نظر بگیرد.

بحرین نیز دست رد به سینه پمپئو زد و با اشاره به این‌که توافق با اسرائیل بدون تاسیس یک کشور مستقل فلسطین تحقق نخواهد یافت، اعلام کرد که در چنین شرایطی، آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست.

رامی خوری در خصوص دلایل ناکامی رویکرد دولت دونالد ترامپ در جلب نظر کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌گوید: «این شکست‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی عرب هنوز در محاسبات رهبران خود مهم است.»

طی سفر اخیر پمپئو، نخستین مشکلات در جهت تحقق توافق برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات نیز بروز کرد. بنیامین نتانیاهو، در کنار مایک پمپئو این موضوع را انکار کرد که به واشنگتن چراغ سبز داده است تا امارات بتواند هواپیماهای جنگنده و رادارگریز اف-۳۵ را که درخاورمیانه فقط کشورش در اختیار دارد، به دست آورد. ابوظبی نیز با لغو نشست سه‌جانبه سفرای سه کشور آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی که در سازمان ملل متحد پیش‌بینی شده بود، نارضایتی خود را به این موضوع ابراز کرد.

سفر چهار روزه مایک پمپئو به چهار کشور عربی نتوانست اهداف از پیش تعیین شده آمریکا را محقق کند و این سفر در واقع با ناکامی همراه بود و به نوعی یک شکست در سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

جرئت برگرداندن تحریم‌ها را شما به آمریکا و اروپا دادید

نماینده رد صلاحیت‌شده مجلس دهم می‌گوید هر دولتی غیر از دولت روحانی الان مستقر بود وضع همین بود و اگر کسی بگوید من بودم غوغا می‌کردم، دروغ می‌گوید.

علی مطهری به ایرنا گفته است: واقعیت این است که در شرایط بسیار سختی هستیم و در ۴۱ سال گذشته در چنین شرایطی نبودیم. تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست. هر دولتی باشد وضعیت همین است. هر کسی ادعا کند اگر من بودم غوغا می‌کردم دروغ می‌گوید.

وی افزود: عملکرد دولت به نظر من در مجموع متوسط بوده و نمی‌توان در این شرایط سخت بگوییم ضعیف عمل کرده است. در این شرایط سخت با اقبال بدی که آقای روحانی داشته و حوادث غیرمترقبه مثل سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا اداره کشور بسیار سخت بوده است. همین که دولت توانست سر پا بایستد و کشور به فروپاشی نرسید واقعا هنر بزرگی کرده است. ما باید منصف باشیم. افرادی که انتقاد می‌کنند معمولا در پیدایش این وضعیت نقش داشته‌اند.

وی همچنین گفت: بعد از برجام اگر کشور یکپارچه بود و به دنبال این می‌بودیم که از مواهب آن استفاده کنیم و عده‌ای برای انهدام آن تلاش نمی‌کردند به این وضعیت نمی‌رسیدیم. بعد از امضای برجام برخی در درون حکومت راغب بودند که این توافق اجرا نشود و به هم بخورد. در واقع با اسرائیل و عربستان و ترامپ هم‌نظر و ناخواسته همکار بودند.

علی مطهری همچنین مدعی شد: اکثریت مجلس دهم اصولگرا بودند. اگر بنا باشد وکیل‌الدوله باشند خود آنها بودند. فراکسیون امید با حدود ۱۰۰ نفر تشکیل شد. اگر آن مجلس اصلاح طلب بود لاریجانی رئیس نمی‌شد. پس اینکه می‌گویند نمایندگان مجلس دهم وکیل‌الدوله بودند درست نیست، اکثر آنها مخالف دولت بودند.

این اظهارات آقای علی مطهری از جهات مختلف سوال‌برانگیز و مردود است. نخست اینکه حامیان دوآتشه برجام باید پاسخ دهند چرا با وعده لغو همه تحریم‌ها- در ازای واگذاری امتیازات گسترده هسته‌ای- کشور را به نقطه‌ای رساندند که به ادعای ایشان تحریم‌ها افزون‌تر از قبل برگشت؟ و چرا با سهل‌اندیشی و غرور آمیخته به جهل، سر سوزنی برای بازگشت تعهدات ایران در صورت بازگشت تحریم‌ها یا گرفتن ضمانت از طرف بدعهد غربی، تدبیر نکردند؟ ثانیا رفتار مدیریت برجام‌زده چه نوع انحرافاتی داشت که به آمریکا و اروپا جرئت زیر پا گذاشتن توافق را داد؟ چرا تحریم‌ها در همان دولت اوباما- که رئیس دولت مدعی اعتدال او را بسیار مؤدب می‌نامید- حداکثری شد، تحریم‌های ویزایی برگشت و زیرساخت تحریم‌های حداکثری بنا نهاده شد، بی‌آنکه اعتراض جدی و مؤثر از دولت یا حامیان آنها در مجلس دیده شود؟

سوم؛ «اگر ما سر کار بیاییم، غوغا می‌کنیم»، اتفاقاً وعده ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دهم بود که آقای علی مطهری ریزه‌خوار آنهاست. اما او به دلیل همین انفعال و ریزه‌خواری، هرگز نتوانست به سران ائتلاف بگوید حضرات وعده دروغ و بی‌سرانجام به مردم ندهید.

چهارم؛ چرا قبل از برجام و با وجود تحریم‌های فلج کننده، کشور می‌توانست پنج شش برابر وضعیت فعلی نفت بفروشد و درآمدی به مراتب بیشتر داشته باشد. اما اکنون با وجود برجام، عمده مبادلات اقتصادی و مالی قفل شده است؟ وکیل‌الدوله‌های هم‌فراکسیون آقای مطهری که تنها کارشان عکس یادگاری شرم‌آور با خانم موگرینی یا سفرهای تفریحی به اروپا بود، چرا یک بار گریبان اروپا را در این باره نگرفتند؟!

چهارم، وعده دولت و نمایندگان همسو در مجلس نهم و دهم، رونق اقتصادی در حد بی‌نیاز کردن مردم از یارانه بود یا به قول آقای مطهری «سرپا ماندن دولت»؟! جالب این که همان مجلس دهم که اکثریت ائتلافی آن برای چهار پنج سال با آقای روحانی و دولتش همراهی مطلق کرده بودند، ناچار به سؤال از روحانی شده و اعلام کردند از چهار پاسخ وی به ۵ سؤال قانع نشدند.

پنجم؛ برجام را منتقدان به هم زدند یا وکیل‌الدوله‌هایی که همراه با دولت، به اجرای توافق به هر قیمت تن دادند و با اظهارات سخیف خود، به آمریکا و اروپا جرأت دادند تا تعهدات خود را زیرپا بگذارند؟

ششم؛ اظهارات آقای مطهری درباره نقش آقای لاریجانی، تحریف علنی واقعیت‌هاست. او بهتر از هر کس می‌داند که اصلاح‌طلبان- امثال کرباسچی- معتقد به یارگیری و سربازگیری از میان طیف مدعی «اصولگرایی معتدل» بودند و در همین مسیر، از امثال لاریجانی و مطهری برای تصویب برجام و هموار کردن مسیر حرکت دولت برجام استفاده کردند. مطهری بهتر از هر کس واقف است که به اسم اصولگرایی و با سهمیه احمدی‌نژاد به مجلس رفت اما در انتخابات مجلس دهم جزء ائتلاف موسوم به امید شد. در وکیل‌الدولگی طیف اکثریت مجلس دهم همین بس که هر بار وزیر بی‌کفایت راه و شهرسازی استیضاح شد، با رأی بیشتری او را که عامل پنج برابر شدن قیمت مسکن بود، ابقا کردند. یا وزیر صمت در معرض استیضاح قرار گرفت اما با پیشدستی رئیس‌جمهور به عنوان گزینه وزارت رفاه به مجلس معرفی شد و اکثریت مجلس هم او را برای وزارت تأیید کرد!

لیلاز: دولت ۸۰ تن طلا و ۳۰ میلیارد دلار را نابود کرد

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید دولت روحانی اشتباهی نداشته به جز توزیع بی‌حساب و کتاب و از دست رفتن ۳۰ میلیارد دلار به علاوه ۸۰ تن طلا!

سعید لیلاز در روزنامه آرمان نوشت: آقای حسن روحانی به جز اشتباهات بسیار بزرگ و البته نابخشودنی در چند ماه اول تحریم‌ها، مبتنی بر توزیع بی‌حساب و کتاب دلار ۴۲۰۰ تومانی که با ارزپاشی یا طلاپاشی می‌تواند در برابر روند تحریم‌ها مقابله و موج تحریم‌ها را خنثی کند، منجر به از دست رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد، اشتباه قابل توجه دیگری نداشته و مجموع عملکرد دولت نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین فشار وارده بر تاریخ ایران تا آنجا که به یاد داریم و در تاریخ خوانده‌ایم، منجر به فروپاشی اقتصاد ایران نشده است. نشانه درستی این ادعای من این است که آمریکایی‌ها وقتی در آذرماه ۱۳۹۶ اعلام کردند که از برجام خارج می‌شوند هیچ‌وقت تصورشان این نبود که جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای روحانی بتواند بیش از دو سال در برابر تحریم‌ها نه تنها دوام بیاورد بلکه بحران کرونا و بحران سیل ۱۳۹۸ را هم پشت سر بگذارد. به همین دلیل الان می‌بینید آمریکایی‌ها دچار یک تناقض و بحران بزرگ در درون خودشان شده‌اند.

در مجموع تداوم سیاست «نه جنگ و نه مذاکره» جمهوری اسلامی بر مبنای نیرومندی اقتصاد ایران اتفاق افتاده و مبنای دیگری نداشته و نمی‌توان گفت که خوبی‌های این نیرومندی اقتصاد ایران به عهده اقتصاد ایران است و بدی‌هایش به عهده دولت روحانی است! نه، تمامش، چه خوبی‌ها و چه بدی‌هایش بر عهده دولت روحانی است.

یادداشت عضو شورای مرکزی کارگزاران و اذعان به حداقل ۳۰ میلیارد دلار خسارت و از دست رفتن ۸۰ تن طلا در حالی است که طیف ائتلافی حاکم بر دولت، در سال‌های اولیه وعده سرریز شدن درآمد سالانه حداقل ۶۰ میلیارد دلاری به کشور و بی‌نیاز شدن مردم از پول یارانه را می‌دادند.

لیلاز پس از اوج‌گیری سوء مدیریت دولت صراحتا گفته بود دولت دارای اختیارات فراوانی است و اگر این اختیارات را چوب خشک داشت، بهتر از وضعیت فعلی مدیریت می‌کرد. در این بین باید عنایت داشت که با وجود سوء مدیریت مفرط دولت در بر باد دادن ذخایر کمیاب ارز و طلا، این رهبری بودند که به کمک دولت شتافتند تا دولت بتواند از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی و انواع واگذاری‌ها و فروش اوراق و ... (که هر کدام خسارت‌ها و عوارضی را در پی دارد) بخشی از کسری‌های حاصل از قصور و تقصیر خود را جبران کند.
 

ایران

کاملا هریس: بایدن به برجام بازمی‌گردد

خبر اول اینکه، معاون نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا اعلام کرد که بایدن در صورت انتصابش به مقام ریاست جمهوری به توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت. به گزارش ایسنا، کاملا هریس مدعی شد که جو بایدن در صورت رئیس‌ جمهور شدن بار دیگر به برجام بازمی‌گردد و این توافق را تقویت خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: جو بایدن و دولت ما باید کار عظیمی را برای تعمیر خرابی‌هایی که دونالد ترامپ و دولتش به بار آورده‌اند، انجام دهد و جایگاه ما در دنیا را تثبیت کند. هریس پیش از این نیز با اشاره به انزوای دیپلماتیک امریکا درباره مسأله ایران گفته بود: من در کمیته اطلاعاتی خدمت می‌کنم و باور دارم که بیش از همیشه از متحدان‌مان دور شده‌ایم و برای روبه‌رو شدن با این چالش نیاز به کمک داریم.

او علاوه بر این درباره تحریم تسلیحاتی ایران گفته است: دولت ترامپ مسأله تحریم تسلیحاتی را اخیراً به شورای امنیت سازمان ملل برد و تنها یک کشور دیگر همراه ما رأی مثبت داد. فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم رویکرد «اول امریکا» به امریکای تنها تبدیل شده است که به نفع ما و به نفع متحدان‌مان نیست.

تکذیب نامه‌نگاری درباره استیضاح رئیس‌ جمهوری

خبر دیگر اینکه، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، شایعه برخی کانال‌های مجازی مبنی بر نامه‌نگاری وی به رهبر انقلاب درباره لزوم استیضاح رئیس ‌جمهوری را قویاً تکذیب کرد.

آیت‌الله سیّداحمد خاتمی در گفت‌وگو با فارس، شایعه برخی کانال‌های مجازی مبنی بر نامه‌نگاری وی به رهبر انقلاب درباره لزوم استیضاح رئیس‌ جمهوری را قویاً تکذیب کرد و گفت: این خبر صددرصد دروغ است و نشان از توهم‌زدگی و عجز ضدّ انقلاب دارد و می‌شود این را معیاری برای دیگر تحلیل‌ها و خبرهای رسانه‌های معاند قرار داد.

امریکا سایت‌های ۳ شرکت ایرانی را مسدود کرد

شنیدیم که، وزارت دادگستری امریکا روز جمعه از مسدود کردن سه سایت که واشنگتن مدعی است در ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا دخیل بوده‌اند، خبر داد. به گزارش ایلنا، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که سایت‌های سه شرکت «مبین بین‌الملل»، «سوخت سوهار» و «سوخت عمان» که «مسئول ارسال محموله‌ چندمیلیون دلاری سوخت از ایران به ونزوئلا بوده‌اند» را مسدود کرده است‌.

وزارت دادگستری امریکا همچنین چهار نفر را به انتقال قطعات هواپیما به ایران متهم کرد. این وزارتخانه دو شهروند ایران و دو شهروند اندونزی را به ۱۹ مورد مربوط به صادرات قطعات هواپیما به ایران متهم کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد که اقدام‌های این چهار فرد در مغایرت با تحریم‌های امریکا علیه ایران بوده است.

استقبال علم‌الهدی از وعده مسکنی دولت

با خبر شدیم که، امام ‌جمعه مشهد به وعده ساخت ۶۰۰ هزار مسکن از سوی وزیر مسکن تا پایان دولت واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در بیست و ششمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس گفت: اینکه آقای وزیر مسکن وعده داده تا پایان این دولت، ۶۰۰ هزار مسکن ایجاد کند، بسیار وعده امیدوارکننده‌ای است، اگر واقعاً ۶۰۰ هزار مسکن تا یک سال دیگر در این کشور به وجود بیاید، خیلی در حل مشکل مسکن که از مشکل‌ترین مشکلات امروز مملکت هست، کمک می‌کند و امیدواریم این عزیزان موفق بشوند.

بارگیری یک کشتی ایرانی در ونزوئلا

دست آخر اینکه، رویترز روز جمعه از بارگیری یک کشتی ایرانی در ونزوئلا خبر داد. به گزارش ایلنا، رویترز مدعی شد: یک کشتی که پرچم ایران را داشت پس از تحویل دادن محموله‌اش به یک سوپرمارکت ایرانی در ونزوئلا، محموله‌هایی از آلومینا را در این کشور بارگیری کرده است. ایران و ونزوئلا در ماه‌های اخیر روابط اقتصادی و تجاری خود را توسعه بخشیده‌اند؛ روابطی که دولت امریکا سعی کرده است با طرح تهدید به توقیف کشتی‌های ایرانی از گسترش آن جلوگیری کند.

خراسان

هشدار درباره سخت‌گیری غیرقانونی مدیران بابت قراردادهای دولتی

یک نهاد نظارتی با ارسال نامه جدیدی خطاب به تعدادی از مدیران دستگاه های دولتی به آن‌ها متذکر شده با توجه به تصمیم سال ۹۴ هیئت وزیران پیش پرداخت معاملات دولتی به میزان حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان تعیین شده است، در تمامی قراردادهای منعقد  شده که فرایند ارجاع کار آن‌ها پس از تاریخ ابلاغ تصمیم کابینه وقت بوده، امکان درج موضوع «عدم تعلق پیش پرداخت» مورد تایید نبوده و مدیران دولتی مجاز به نقض تصمیمات دولت در این خصوص نیستند.

آرمان

ماجرای پیشنهاد احمدی نژاد به عارف

وقتی محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد، گویا از عارف به‌طور جدی درخواست کرده بود معاون‌اول دولتش باشد. عارف در این زمینه گفته بود: «خیلی جدی به این مساله [معاون‌اولی] اعتقاد داشتند؛ البته باید بگویم ایشان را بسیار خوب می‌شناختم، ولی باید بگویم کنار کشیدنم سیاسی نبود، بلکه به این دلیل بود که من اهل اجماع و مشورت و خردجمعی هستم، اما آقای احمدی‌نژاد به‌هیچ‌وجه به این مسائل پایبند نبود و بیش از هر چیزی به نظر شخصی‌شان اعتقاد داشتند و همین مساله موجب می‌شد نتوانم با ایشان همکاری کنم. با توجه به این شرایط، امکان نداشت بتوانیم با همدیگر کار کنیم؛ چراکه دو منش کاملا متفاوت اجرائی داشتیم.»

روایتی از پیغام رهبری به کویتی‌پور

عزت‌ا... ضرغامی در اینستاگرام خود از دیدار صمیمی خود با غلامرضا کویتی‌پور نوشت. عزت‌ا... ضرغامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حاج‌غلام کویتی‌پور مهمانم بود. می‌گفت از طرف رهبر انقلاب پیام محبت‌آمیزی به او ابلاغ شده است که تا زمانی که حاج غلام‌علی کویتی‌پور هستید در آغوش من جای دارید. خوشحال و امیدوار بود. راجع به اهمیت ملودی در نغمه‌های آئینی صحبت کردیم. یک نمونه‌اش را برایم اجرا کرد.

احمد خاتمی تکذیب کرد

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، شایعه برخی کانال‌های مجازی مبنی بر نامه‌نگاری وی به رهبر انقلاب درباره لزوم استیضاح رئیس‌جمهور را قویا تکذیب کرده است. سیداحمد خاتمی شایعه برخی کانال‌های مجازی مبنی بر نامه‌نگاری وی به رهبر انقلاب درباره لزوم استیضاح رئیس‌جمهور، را قویا تکذیب کرد. وی گفت: این خبر صدردصد دروغ است و نشان از توهم‌زدگی و عجز ضدانقلاب دارد و می‌شود آن را معیاری برای دیگر تحلیل‌ها و خبرهای رسانه‌های معاند قرار داد.

گل‌محمدی رفتنی شد؟

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس پس از شکست در دربی و حذف از جام حذفی، پستی در اینستاگرامش منتشر و پس از مدتی آن را حذف کرد. حال گل‌محمدی در اقدامی عجیب‌تر، تمام عکس‌هایش را در اینستاگرام پاک کرده است و حتی تصویر پروفایل خود را هم تغییر داده است تا بیشتر از قبل به شایعه رفتنش از پرسپولیس دامن بزند. گفتنی است پیش از دربی در بعضی از رسانه‌ها مطرح شده که گل‌محمدی با سپاهان به توافق رسیده و فصل آینده در اصفهان مربیگری خواهد کرد.

جنجال خانواده خاوری ‎در کانادا

‏یک پروژه آپارتمان‌سازی شکست خورده در بخش شرقی تورنتو باعث شده است که اختلاف چند میلیون دلاری بین پسران خاوری و خانواده سرمایه‌گذار عربستانی فاش شود. در قلب این پرونده خشایار خاوری قرار دارد. خشایار خاوری و برادرش اردوان در سال ۲۰۱۷ بابت یک معامله تجمیع زمین که در محله یورک شرقی تورنتو قرار دارد، سلسله وام‌هایی با نرخ بهره بالا دریافت کرده‌اند و به صورت مستمر اقساط را پرداخت نکرده‌اند. شرکت وام‌دهنده اکنون بیش از ۸ میلیون دلار طلبکار است. این شرکت با پرداخت وام ۴۴ میلیون دلاری برای ساختن یک آپارتمان هفت طبقه موافقت کرده بود که تقریبا هیچ‌کاری به جز تخریب ساختمان‌های موجود در محل انجام نشده است. ‏

واکنش علم‌الهدی به وعده وزیر مسکن

امام‌جمعه مشهد به وعده ساخت ۶۰۰ هزار مسکن از سوی وزیر مسکن تا پایان دولت واکنش نشان داده است. سیداحمد علم‌الهدی در بیست و ششمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس گفت: اینکه آقای وزیر مسکن وعده داده است که تا پایان این دولت، ۶۰۰ هزار مسکن ایجاد کند، بسیار وعده امیدوارکننده‌ای است، اگر واقعا ۶۰۰ هزار مسکن تا یک سال دیگر در این کشور ساخته شود، خیلی در حل مشکل مسکن که از مشکل‌ترین مشکلات امروز مملکت هست، کمک می‌کند و امیدواریم این عزیزان موفق بشوند.

عذرخواهی رسمی امارات از ایران

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: کشور امارات ضمن عذرخواهی رسمی از جمهوری اسلامی ایران (بابت تیراندازی به دو صیاد ایرانی که منجر به کشته شدن آنها شد) متعهد شد، برابر قوانین بین‌المللی خسارات وارد شده را جبران کند. سردار احمدعلی گودرزی با بیان اینکه لنج‌های ایرانی به قصد صید و تجارت و امرار معاش در آب‌های خلیج‌فارس تردد می‌کنند، اظهار کرد: مأموران دیگر کشورها، نباید در صورت حضور آنها در آب‌های سرزمینی به سوی آنها تیراندازی کنند. با پیگیری وزارت امورخارجه و مرزبانی نیروی انتظامی، تعدادی از صیادان دستگیر شده لنج ایرانی به کشورمان بازگردانده شده‌اند.

تمجید از «آبه شینزو»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به استعفای «آبه شینزو» از سمت نخست‌وزیری ژاپن اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران از نقش وی در توسعه روابط دو ملت قدردانی و برای او آرزوی سلامتی و توفیق می‌کند. سعید خطیب‌زاده در ارتباط با استعفای «آبه شینزو» نخست‌وزیر پیشین ژاپن اعلام کرد: دو کشور ایران و ژاپن از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و آقای آبه شینزو در هر دو دوره فعالیت به‌عنوان نخست وزیر، کمک‌های ارزنده‌ای در راه توسعه روابط دو ملت انجام داده است.

کنایه جهانپور به صداوسیما

کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود از برنامه‌های صدا و سیما درباره نحوه درمان بیماری کووید۱۹ انتقاد کرده است. کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با انتقاد از برنامه‌های صداوسیما درباره نحوه درمان ویروس کرونا نوشت: «مردم شبکه ۳ رو باز می‌کنند، میگه داروی امام کاظم(ع) برای «#کرونا» خوبه، می‌زنند شبکه ۵ میگه فقط نمک، برمی‌گردند شبکه ۳ میگه نیش زنبور عسل کولاک می‌کنه، میرن شبکه افق، اونجا آدرس ناصرخسرو رو میده، بعد اخباررو می‌بینند، میگه فریب این جماعت‌رو نخورید... ‏ ممنون که هستید! ‏«#بنفشه».

دستگیری ۲ عضو شورای شهر صدرا

رئیس کل دادگستری فارس از دستگیری ۲ عضو شورای شهر صدرا خبر داده است. حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی با اشاره به اینکه دادگستری استان فارس همواره مبارزه با فساد را با جدیت و قاطعیت دنبال کرده است گفت: این دو عضو فعلی شورای شهر صدرا پیرو گزارش‌های نهادهای امنیتی و با اتهامات مشخص با دستور قضائی بازداشت شده و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند. وی همچنین از بازداشت دو نفر دیگر از همدستان این افراد که در فراهم کردن مقدمات فساد همکاری داشته‌اند، خبر داد و بیان داشت‌: پرونده در حال انجام تحقیقات تکمیلی تحت‌نظارت بازپرس ویژه است.

کلاهبرداری یک متهم حرفه‌ای از کارکنان دادسرا

در پی اعلام یک مورد گزارش جعل عنوان در یکی از دادسراهای مرکزی تهران، بلافاصله مأموران پایگاه هفتم پلیس امنیت عمومی تهران برگ برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند. بنابر این گزارش، بررسی‌های و تحقیقات پلیس حکایت از آن داشت، متهم که خود را مأمور بیمه یکی از بیمه‌گذاری‌های رسمی کشور معرفی کرده بود با برقراری تماس تلفنی با کارمندان این دادسرا قصد کلاهبرداری و اخاذی در ازای صدور بیمه نامه‌های خاص را داشت که با هوشیاری کارمندان دادسرا، ماهیت وی نمایان و با حضور ماموران پلیس و نماینده شرکت بیمه مربوط نیت شوم این مامور قلابی آشکار شد. بر اساس این گزارش، متهم پس از تحقیقات تکمیلی به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

واکنش ابطحی به استعفای آبه

محمدعلی ابطحی به استعفای نخست‌وزیر ژاپن واکنش نشان داده است. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به استعفای آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در توئیتی نوشت: این مسئولان ژاپنی چقدر سوسولن. نخست‌وزیر تا مریض شده استعفا داده. از ما درس نمیگیرن که! خدا عزرائیل را برای چی آفریده؟ تا روزی که نیاد خدمت به مردم را رها نمی‌کنند!

در گذشت سرژیک تیموریان

ملی‌پوش سابق تیم فوتبال استقلال فوت کرد. سرژیک تیموریان بازیکن ارمنی باشگاه استقلال تهران درگذشت. تیموریان برادر آندرانیک تیموریان دیگر بازیکن سابق استقلال به شمار می‌رود و پیش از این سابقه حضور در تیم‌های ماینس را هم در کارنامه خود داشت. وی مدتی پیش دچار تصادف شدید شد و به کما رفت و در یکی از بیمارستان‌ها بستری شد. تیموریان در شرایطی درگذشت که ۴۶ سال داشت.

درگیری مسلحانه در اهواز امنیتی نبود

فرمانده انتظامی اهواز می‌گوید، تیراندازی گروهی در ظهر روز یکشنبه ۹ شهریور در این شهر، دلایل شخصی و طایفه‌ای داشت. ایرنا از قول محسن دالوند می‌نویسد: «این درگیری بین افرادی صورت گرفت که از پیش با هم اختلاف داشتند و دو نفر در آن بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند.» دالوند اعلام کرده که نیروهای ناجا در تمام مناطق اهواز مستقر شده‌اند و هیچ مشکلی در برگزاری مراسم عاشورا ایجاد نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    لیلاز: دولت ۸۰ تن طلا و ۳۰ میلیارد دلار را نابود کرد. نابود نکرد اشتعال زد منظور بکار اشتغال زد. با میخ یک خط بکش به اتوبوس شهرداری خسارت و جریمه ندی میری زندان ولی80 تن طلا و 30 میلیارد دلار را اصلاحات مالی کن تازه دو قورت و نیمت باقیست و فرش قرمز هم جلو پاهات پهن میکنند .واقعا دنیای مسخره و وحشتناکی شده است. حداقل راننده کمپرسی و نیسان بار بار را سالم به مقصد میرسانند این سیاسیون تخم زعفران هم بکارند شلغم و زردک سبز میشود.
  • DE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    دخالتهای بی منطق در امور اقتصادی و حتی با مقام قائم مقام بودنش در ایران خودرو جای بسی تعجب و تاسف است!!!!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    نابود نکردند به جیب زدند بعدا که همشون رفتند کانادا معلوم میشه
  • محمدایوب IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    خدا لعنت کنه این اصلاح طلبان بی شرف رو اگه کسی غیر خودشون این گند رو زده بود زمین وزمان رو به هم میریختن. پنوکیو با ارز 4200 تومنی. به همه اونا که دراین چند سال سهمشون را ازدولت امید نبرده بودن سهم داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس