آمریکا اهرم‌های فشار جدیدی برای همراه کردن اروپا علیه ایران دارد

رسانه‌های غربی می‌کوشند با مظلوم‌نمایی، ضعف اروپا را در قبال رویکرد ضدایرانی آمریکا که بخشی از آن در اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان در قبال تمدید تحریم تسلیحاتی نمود پیدا کرد؛ توجیه کنند.

به گزارش مشرق، «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از منابع دیپلماتیک از تلاش آمریکا برای توسل به اهرم‌های جدید برای تحت فشار گذاشتن اروپایی‌ها به موضع‌گیری علیه ایران خبر داد.

به ادعای این رسانه، از جمله اولویت‌های اروپایی که همزمان می‌تواند ابزار فشار آمریکا تلقی شود؛ توافق تجاری پسابرگزیت با انگلیس، نقشه راه فرانسه در لبنان و اقداماتی است که برلین برای بهبود رابطه با واشنگتن بعد از خروج شماری از نیروهای آمریکایی از آلمان، تدارک دیده است.

گفته می‌شود که بعد از رای ممتنع به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و مخالفت شورای امنیت با ادعای آمریکا مبنی بر تداوم مشارکت در برجام برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اکنون واشنگتن به دنبال آن است که با استفاده از ابزارهای فشاری که در اختیار دارد، اروپایی‌ها را به همراهی با خود مجاب کند.

تحریم کانال مالی اینستکس که البته در حال حاضر هم مشمول کارشکنی‌های آمریکا است و حتی لغو روادید یا مصادره دارایی دیپلمات‌های اروپایی که با اینستکس کار می‌کنند؛ از دیگر اهرم‌های احتمالی فشار واشنگتن علیه متحدان اروپایی عنوان شده است.

 اگرچه تلاش آمریکا برای همراه کردن اروپا در موضع‌گیری علیه ایران صحت دارد و اظهارات اخیر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، حاکی از ضعف اروپا در اتخاذ سیاستی مستقل و تسلیم در برابر قلدری‌های واشنگتن است؛ به نظر می‌رسد که رسانه‌های خارجی می‌کوشند تا با مظلوم‌نمایی، پشت‌پا زدن اروپا به تعهداتش در قبال ایران را توجیه کنند.

به عنوان مثال، بعد از آنکه وزیر خارجه آلمان در دیدار با همتای خود از رژیم صهیونیستی، مدعی شد که نفع منطقه در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است؛ خبرگزاری دویچه‌وله در گزارشی مبسوط از زیان اقتصادی خبر داد که اروپا از بابت حمایت از ایران در شورای امنیت، تقبل خواهد کرد.

به ادعای این رسانه، عملکرد اروپا سبب می‌شود که کشورها و شرکت‌هایی که ناقض تحریم‌های تعیین شده از سوی آمریکا در بستر قرائت این کشور از توافق هسته‌ای هستند؛ خود مشمول تحریم‌های ثانویه واشنگتن شوند- امری که به اقتصاد اروپا لطمه می‌زند و در بهترین حالت ممکن، تعرفه‌های سنگینی را نصیب صنایع خودروسازی قاره سبز می‌کند.

بی‌شک، این گونه مظلوم‌نمایی از سوی رسانه‌های غربی نیز در راستای توجیه هم‌گامی اروپایی‌ها با واشنگتن صورت می‌گیرد چرا که تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه امسال مطابق نص صریح برجام به پایان می رسد و اروپا که در زمینه راه اندازی کانال تجاری با ایران بدعهدی و با واشنگتن همراهی کرد؛ حال با گذاشتن شرط برای پایان تحریم تسلیحاتی ایران درصدد نقض برجام است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس