ارتشی که رضاخان ۲۰ سال رویش کار کرد، اما ۳ ساعت بیشتر دوام نیاورد!

رضاخان با تکیه بر احساسات عمومی ایرانیان که در آن سال‌های سخت اقتصادی، بودجه نظامی را چند برابر کرد تا ارتشی قوی بسازد، اما این ارتش مجهز جلوی نیروهای اشغالگر چند ساعت هم دوام نیاورد!

به گزارش مشرق، ۳ شهریور ۱۳۲۰ روز تلخی برای ایران بود؛ ارتش ایران در مقابل اشغال نظامی بریتانیا و شوروی طی چند ساعت از هم پاشید و در واقع اصلا ارتشی در کار نبود. آن هم پس از حدود ۲ دهه هزینه‌های سنگین از بودجه ملی ایران و تبلیغات بلندآوازه رضاخانی درباره قدرت نظامی ایران.

سال ۱۳۰۰ شمسی وقتی رضاخان سردارسپه حکومت قاجار بود، با ادغام قزاق‌ها با نیروهای ژاندارمری ارتشی جدید به وجود آورد. مهمات و تجهیزات فراوانی نیز از اروپا خریدند و افسران ایرانی برای آموزش به فرانسه اعزام شدند. سال ۱۳۰۳ قرار شد ایران نیروی هوایی داشته باشد و سال ۱۳۰۵ ارتش ایران حدود ۴۰ هزار نیرو داشت با ۱۷ هواپیمای جنگی.

از سال ۱۳۰۴ نیروی دریایی هم با خرید چندین کشتی جنگی جان جدیدی گرفت. کارخانه‌های تولید سلاح و مهمات نیز در ایران تاسیس شد و در تمام دوره پهلوی اول بودجه ارتش، فشاری مضاعف بود بر اقتصاد نحیف ایران؛ حدود ۴۰ درصد کل بودجه. در تمام این سال‌ها بودجه ارتش مدام افزایش می‌یافت و از ابتدا تا انتهای دوره رضاخان ۵ برابر شد. آخرسر ارتش رضاخانی شده بود یک ارتش ۱۲۷ هزار نفری با یک نیروی هوایی کوچک و چند کشتی نظامی و حدود ۱۰۰ تانک.

گزارش‌های ارتش پس از اشغال ایران نشان داد در برخی لشکرها سربازان نحوه استفاده از تجهیزات وارداتی را بلد نبوده‌اند و این ادوات بی‌استفاده مانده است

نمایش ارتش رضاخانی!

چگونه ارتشی که ۲۰ سال بودجه کشور را بلعیده بود ۳ ساعت بیشتر دوام نیاورد؟ هیچ امکاناتی در کار نبود؛ حتی ذخیره آذوقه، وسایل نقلیه نظامی و فشنگ به اندازه کافی وجود نداشت. انگار که همه ارتش ایران فقط یک نمایش باشد برای جلوی چشم‌ها. در واقع ارتش رضاخانی بیش از آن‌که قوایی برای مقابله با نیروی خارجی باشد، ساختاری متمرکز برای دفاع از شاه پهلوی بود؛ شاهد این مدعا آن‌که مجهزترین لشکر ارتش یعنی لشکر یکم در تهران مستقر بود! این همان لشکری بود که اغلب تجهیزات مدرن وارداتی را در اختیار داشت. در تاریخ ایران، مشهور است که وقتی رضاخان از یکی از مقامات دولت پرسیده چطور ارتش فقط ۳ ساعت دوام آورد، پاسخ شنید که: این را به شما گفته‌اند ۳ ساعت وگرنه ساعتی در کار نبود. آن‌ها از آن طرف آمدند، ما از این طرف فرار کردیم.

سربازان انگلیسی در حال اشغال پالایشگاه نفت آبادان

این گونه بود که مثل جنگ جهانی اول در جنگ جهانی دوم نیز زورگوها بر سر ایران ریختند و کشور را اشغال کردند و هر کاری خواستند کردند. ارتشی هم که برای حفاظت از رضاخان آماده شده بود به کلی فرو پاشید و رضاخان هم رفت به تبعید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 75
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 7
    ایران دران مقطع کشور فقیربود کل بودجه کشور ۷۰۰میلیون تومن هم نبود کشوری پهناور ضمنا استخراج نفت هم مثل الان نبود که درروز ۵میلیون بشکه نفت استخراج بشه به هر شکل ارتش ایران ارتشی نوپا بود ضمنا بمباران سنگین توسط متفقین شیرازه کشور رو بهم ریخت گرچه ایران درجنگ اعلام بیطرفی کرد اما پس ازحمله متفقین رضاشاه شروط متفقین رو قبول کرد واستعفاداد وفرزندش بدون هماهنگی با متفقین درایت فروغی ومخفیانه به مجلس برده شد تا مجلس به پادشاهی محمدرضا رای دادگرچه انگلیس مخالف بود درمورد شکست ارتش ایران هم فرانسه بااون ارتش چندمیلیونیش درعرض ۲ماه شکست خورد وصدههاهزار فرانسوی تسلیم شدندوصدههاهزارنفرهم کشته شدند کشور به اشغال آلمان درآمد اگر ارتش ایران درگیرجنگ میشد وبه متفقین اعلان جنگ میداد ایران به عنوان کشوردشمن شناخته میشد وسرنوشتی مثل آلمان پیدامیکرد باسیاست فروغی ایران به عنوان متحد متفقین شناخته شد وپس ازجنگ هم پس از۶ماه ایران رو ترک کردن روس‌ها همچنان به اشغال خود ادامه دادند که بااولتیماتم آمریکا روس‌ها هم مجبور به ترک ایران شدند
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      8 2
      چرند گویی کافیست. در جنگ جهانی اول هم متفقین به ایران حمله کردند. اما میرزا کوچک خان جنگلی در شمال و رییسعلی خان دلواری از جنوب آنقدر مقاومت کردند که برای یک کیلومتر که روس و انگلیس خواستند پیشروی کنند صدها کشته دادند و تا آخر جنگ حداکثر تا لاهیجان و بوشهر جلو آمدند. تازه ارتش هم در کار نبود.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    3 1
    رضا شاه ۱۶ سال شاه بود چطور ارتشش ۲۰ ساله بود ؟!
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 1
      از 1299 که با کودتا همراه سید ضیا آمد اولین کارش ایجاد قشون و ارتش بود. 5 سال قبل از آغاز سلطنت رسمیش
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 0
    این ارتش میر پنجشون بود تازه..
  • محمد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 1
    سلام اولاً وقتی رضا شاه آمد چیزی به نام ارتش و قشون نداشتیم تعدادی قزاق بود که فرمان از انگلیسی و روس می‌گرفتند ! و اگر فرمان میدادن هر کسی را کت بسته تحویل آنها می‌نمودند ولی با همه این احوال ، قشون مختصری را از صفر فراهم نمودن مقایسه دو ارتش قدرتمند جهان با یک قشون تازه کار که حتی تعلیمات نظامی را از آنها آموخته بودن ، قیاس مع الفارق هست ! در ثانی بصورت کاملا غافلگیرانه و به همراه اطلاعات دقیق از شرایط و داشتن افراد نفوذی و... این عملیات را انجام داده بودن . ثالثا بایست قبل از بحث در مورد هزینه ها ، یاد کرد از دولت ها قبلی که با استقراض به عیش و نوش در فرنگ می‌رفتند و خزانه خالی را رها نموده بودن اما همان لشکر و قوای نظامی ، با چند تا اسب و بدون هیچ وسیله ارتباطی در نود سال قبل ، چنان امنیت مثال زدنی در سرتاسر ایران برقرار نمودند که ، تمام موشکهای رنگ و وارنگ ما با تمام امکانات تجسسی و امنیتی قرن ۲۱ در مرکز پایتخت نه در منطقه یک آن ، بعد از ساعت یک شب نمی‌تواند تامین نماید !! و به مغازه داران میگویند ، ما امکان تامین امنیت شما را نداریم !!!! تفکر و تأمل و انصاف بسیار ضروری می‌باشد !
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      4 1
      برو بی بی سی رو نگاه کن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 1
    فیلم سینمایی سرایه دار: این فیلم سینمایی در زمان شاه ساخته شد میگوید کارگر دزد است کارگر باید زیر نظر باشد میگوید روزی بر ایر ا ن کارگر مسلط میشود وایران را از بین میبرد./
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    فیلم سینمایی 12سال بردگی میگوید ارتش لال است چیزی نمی فهمد میگوید شاه حیوانات را بر ارتش مسلط کرد./

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس