کد خبر 1110166
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
ارتشی که رضاخان ۲۰ سال رویش کار کرد، اما ۳ ساعت بیشتر دوام نیاورد!

رضاخان در آن سال‌های سخت اقتصادی، بودجه نظامی را چند برابر کرد تا ارتشی قوی بسازد، اما این ارتش مجهز جلوی نیروهای اشغالگر چند ساعت هم دوام نیاورد!

به گزارش مشرق، ۳ شهریور ۱۳۲۰ روز تلخی برای ایران بود؛ ارتش ایران در مقابل اشغال نظامی بریتانیا و شوروی طی چند ساعت از هم پاشید و در واقع اصلا ارتشی در کار نبود. آن هم پس از حدود ۲ دهه هزینه‌های سنگین از بودجه ملی ایران و تبلیغات بلندآوازه رضاخانی درباره قدرت نظامی ایران.

سال ۱۳۰۰ شمسی وقتی رضاخان سردارسپه حکومت قاجار بود، با ادغام قزاق‌ها با نیروهای ژاندارمری ارتشی جدید به وجود آورد. مهمات و تجهیزات فراوانی نیز از اروپا خریدند و افسران ایرانی برای آموزش به فرانسه اعزام شدند. سال ۱۳۰۳ قرار شد ایران نیروی هوایی داشته باشد و سال ۱۳۰۵ ارتش ایران حدود ۴۰ هزار نیرو داشت با ۱۷ هواپیمای جنگی.

بیشتر بخوانید:

دردسری از دوره رضاخان که هنوز باقی است

از سال ۱۳۰۴ نیروی دریایی هم با خرید چندین کشتی جنگی جان جدیدی گرفت. کارخانه‌های تولید سلاح و مهمات نیز در ایران تاسیس شد و در تمام دوره پهلوی اول بودجه ارتش، فشاری مضاعف بود بر اقتصاد نحیف ایران؛ حدود ۴۰ درصد کل بودجه. در تمام این سال‌ها بودجه ارتش مدام افزایش می‌یافت و از ابتدا تا انتهای دوره رضاخان ۵ برابر شد. آخرسر ارتش رضاخانی شده بود یک ارتش ۱۲۷ هزار نفری با یک نیروی هوایی کوچک و چند کشتی نظامی و حدود ۱۰۰ تانک.

گزارش‌های ارتش پس از اشغال ایران نشان داد در برخی لشکرها سربازان نحوه استفاده از
تجهیزات وارداتی را بلد نبوده‌اند و این ادوات بی‌استفاده مانده است

نمایش ارتش رضاخانی!

چگونه ارتشی که ۲۰ سال بودجه کشور را بلعیده بود ۳ ساعت بیشتر دوام نیاورد؟ هیچ امکاناتی در کار نبود؛ حتی ذخیره آذوقه، وسایل نقلیه نظامی و فشنگ به اندازه کافی وجود نداشت. انگار که همه ارتش ایران فقط یک نمایش باشد برای جلوی چشم‌ها. در واقع ارتش رضاخانی بیش از آن‌که قوایی برای مقابله با نیروی خارجی باشد، ساختاری متمرکز برای دفاع از شاه پهلوی بود؛ شاهد این مدعا آن‌که مجهزترین لشکر ارتش یعنی لشکر یکم در تهران مستقر بود! این همان لشکری بود که اغلب تجهیزات مدرن وارداتی را در اختیار داشت. در تاریخ ایران، مشهور است که وقتی رضاخان از یکی از مقامات دولت پرسیده چطور ارتش فقط ۳ ساعت دوام آورد، پاسخ شنید که: این را به شما گفته‌اند ۳ ساعت وگرنه ساعتی در کار نبود. آن‌ها از آن طرف آمدند، ما از این طرف فرار کردیم.

سربازان انگلیسی در حال اشغال پالایشگاه نفت آبادان

این گونه بود که مثل جنگ جهانی اول در جنگ جهانی دوم نیز زورگوها بر سر ایران ریختند و کشور را اشغال کردند و هر کاری خواستند کردند. ارتشی هم که برای حفاظت از رضاخان آماده شده بود به کلی فرو پاشید و رضاخان هم رفت به تبعید.

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۳ شهریور مصادف با ۲۴ اوت (آگوست) میلادی و ۴ محرم هجری ‌قمری در تقویم تاریخ مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابن ناقیا» شاعر و ادیب بغدادی در سال ۴۸۵ قمری
ـ وفات «ابن ادریس» کاتب و شاع مراکشی در سال ۱۲۶۴ قمری
ـ تولد «پیر کوری» دانشمند معروف فرانسوی در سال ۱۸۵۹ میلادی
ـ مرگ «فردریک نیچه» فیلسوف آلمانی در سال ۱۹۰۰ میلادی
ـ روز ملی و استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی
ـ آغاز «قیام دیوار ندبه» در بیت المقدس در سال ۱۹۲۹ میلادی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    43 10
    ارتش کلاسبک ایران از زمان رضا شاه شکل کرفته شد و چون این ارتش تازه متولد شده بود به درد حنک های بزرک آن هم در سطح حهانی و با ابر قدرت ها نمبخورد همیشه پشتوانه فدرت ارتش یک کشور ملت آن کشور است که این فاکتور را هم ارتش رضا شاه نداست
    • رحمن IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 2
      گفته های شما کاملا درست است بعلاوه اینکه گاهی ملاحظه کرده آید که کسی برای نجات خود و خانواده بلیط بخت آزمایی میخرد اگر برنده شد زندگیش زیرو رو میشود درست همین کار را رضاخان کرد یعنی با آلمانها مخفیانه متحد شد . انگلیسی ها کشتی حامل کارخانه ذوب آهن را که آلمان برای ایران فرستاده بوددر خلیج فارس غرق کرد . و اینجا رضا خان قافیه را باخته.و دشمنان بعنوان دشمن از شمال و جنوب کشور وارد ایران شدند و شد آنچه شد.و اعلام بیطرفی رضا خان هم فایده نداشت.و تبعید شد.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      19 6
      چرند نگویید. لهستان هم ارتش کوچکی داشت که از دو طرف مورد حمله نازیها و شوروی قرار گرفت اما تا آخرین فشنگ جنگید و اکثر افرادش کشته شدند. این فرق یک حکومت غیرتمند با حکومت فاسد و وابسته است.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      10 7
      ماستمالیزاسیون کافیه . چرا کشور ما بعد از انقلاب با وجود ارتش متلاشی شده جلوی 50 کشور جهان با حمایت کلیه ابرقدرت های جهان از تجاوزین تاب آورد و اشغال نشد؟
    • FR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      8 8
      اینا خودشون از پس ارتش عراق بر نیومدن بعد دارن ایراد میگیرن که چرا ارتش نوپای ایران اون زمان نتونسته جلوی غولهای جنگ جهانی دووم بیاره. اول عربستان و امارات و بحرین رو شکست بدید مقابله با ابر قدرتها پیش کش.جلوی 4 تا تروریست داعشی نتونستید از مجلس و محل دفت بنیانگذارتون دفاع کنید.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      16 0
      جمع کن عامو قاجار با وجودیکه درآمد نداشت و طبیعتا بدون درآمد ارتش و سلاح مدرنی ام نداشت چند سال با ابرقدرتی مثل روس جنگید و مناطقی از دست رفت این رضا ببو با دآمد کلان نفتی و داشتن سلاحهای مدرن و به اصطلاح ارتش مدرن ظرف سه روز کل کشورو واگذار کرد برن بمیرن بابا
    • مجاهد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      2 3
      کاش نویسنده و بسیاری دیگریک میلیاردم شما شعور و دانش سیاسی و نظامی از موقعیت آن زمان داشتن دیگر مغرضانه و بی سواد وار تحلیل مسائل مختلف نمی کردن
    • 1841434361 IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      1 8
      الان که ما ارتش داریم ، تا کمر تو سطل زباله ایم . اسکلهای بدبخت
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    26 21
    کلا دیکتاتور ها همیشه همین طور هستند . ادعای زیادی دارند و در توهم اند و مدعی اند که کشورشان را از بقیه کشورها بالاتر و سرتر می کنند. اما امان موقعی که حقایق روشن شود یا فرار می کنند یا خودکشی / هیتلر هم تا دید متفقین دارند پیروز می شوند و جنگ مغلوبه شده بجای ایستادگی، خودکشی کرد ( واقعا هیتلر خودکشی کرد و یا با تغییر چهره فرار کرد نمی دانم ) و آلمان و برلین را در مقابل ارتش متفقین تنها گذاشت و اون بلا هارا ارتش های آمریکا و روسیه و انگلیس سر مردم آلمان آوردند
    • sara IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      15 4
      تا انشالله بعدی آن که باشد که فرار میکند با این همه قمپوز در کردن.بزودی .البته نشانه هاش رو دیدیم .
    • عماد DE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      23 1
      هیتلر زمانی خودکشی کرد که صدای شنی تانک های ارتش سرخ در برلین پیچیده بود و هیچ راهکاری برای تغییر وضعیت نتیجه جنگ عملا وجود نداشت و چون تحمل دیدن حقارت خود و کشورش رو نداشت خودکشی کرد،در ضمن اسکلت سوخته اون توسط ارتش سرخ به مسکو انتقال یافت و در حال حاضر نیز آنجا نگهداری میشود و دلایل متعدد علمی و تخصصی ثابت کرد این جسدسوخته متعلق به هیتلر است،شایعه فرار ویا زنده بودن هیتلر هم توسط شوروی سابق اول بار مطرح شد که کاربرد اطلاعاتی در جنگ سرد برای آنها داشت. درضمن دوست عزیز،تاریخ رو همیشه پیروزمندان مینویسند، هرچند تاریخ ثابت کرد تقریبا بیشتر دشمنان هیتلر از خودش برای بشریت خطرناک تر بودند.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 7
      تو فکر میکنی ک اگه امروز روسیه از شمال و انگلیس از جنوب بخاد بیاد ایران ما میتونیم مقاومت کنیم؟ یخورده فکر کن قبل حرف زدن
  • ناشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    32 9
    همین الان روسیه از شمال و انگلیس از جنوب همزمان حمله کند ارتش چند ساعت دوام می آورد؟
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      5 7
      با توجه به اینکه دیگه گوشت جلوی توپ موجود نیست، احتمالا 48 ساعت.
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 9
      آنها جرات چنین غلطی را ندارند
    • مهدی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      13 3
      زمان زیادی نگذشته دوست عزیز که هم بلوک شرق و هم بلوک غرب به ما تهاجم کامل نظامی کردند کاملا متمرکز وباتمام تجهیزات! اسم عروسک خیمه شب بازیشون صدام حسین بود یادت رفته؟ تازه اونهم دقیقا زمانی که تازه انقلاب کرده بودیم هیچی سرجاش نبود ارتش تقریبا ازهم پاشیده بود سپاه هم درست حسابی شکل نگرفته بود. انصاف انصاف وانصاف
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      2 0
      جناب الآن کی قدرت پراک داره ؟ بزرگ تر همشون پیاپی خورده بقیه کی باشند ؟
    • ایرونی باغیرت IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      2 0
      مال اینحرفاش نیستن .....
    • کافی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      15 2
      در جنگ تحمیلی از همه جهات به ایران حمله شد و ۸ سال مقاومت جانانه رو دیدیم با تعصب به تاریخ نگاه نکنیم
    • مهدی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      7 1
      قطعا شکست نخواهیم خورد و کشور اشغال نخواد شد چون موشک و پدافند قوی و نیروی وطن پرست و جان برکف داریم و قدرت جهانی هستیم
    • قاسم IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      16 3
      دوست عزیز ! شما دوتا کشور گفتی،ولی 8سال با 35تا کشور که به صدام کمک میکردند جنگیدیم، کشورهای عربی نیروی انسانی و امریکا ،شوروی ،انگلیس،المان فرانسه و غیره هم تجهیزات پیشرفته به صدام میدادند،یادت اومد؟دیگه قضاوت با خودت
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      6 1
      در جنگ جهانی اول هم متفقین به ایران حمله کردند. اما میرزا کوچک خان جنگلی در شمال و رییسعلی خان دلواری از جنوب آنقدر مقاومت کردند که برای یک کیلومتر که روس و انگلیس خواستند پیشروی کنند صدها کشته دادند و تا آخر جنگ حداکثر تا لاهیجان و بوشهر جلو آمدند. الان هم وضع بستگی دارد به این قبلش اصلاح طلبان در ایران حاکم باشند یا انقلابیون. اگر اصلاح طلبان باشند مثل زمان اربابشان رضاشاه و امثال بازرگان و بنی صدر راه فرار و سازش را در پیش می گیرند. اما گر انقلابی ها و افرادی از جنس رییسعلی خان در ایران حاکم باشند خیر. برای تمام قدرتهای جهانی غیر ممکن است که بتوانند بی دردسر وارد ایران شوند.
  • کمال IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    11 14
    کلا مدل جهان سوم ان طوری است. الان هم فرقی با ان زمان ندارد. مثل صدام و....ما گرفتار تکرار تاریخ هستیم.فقط بازیگران هرزمان فرق میکند
  • سجاد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 3
    دیکتاتورها در هر زمان همیشه نظامی گری میکنند.ارتشهای بدون پشتوانه ملی دارند .لازم باشد مزدور خارجی وارد میکنند.همیشه دنبال دشمن فرضی و جنگ خیالی میکردند. قوای متعدد میسازندچون به کسی اعتماد ندارند. خفقان وسرکوب مشق شبشان است .زمانی در البانی در زمان کمونیست در هر خانه یک سنگر و پناهگاه احداث کرده بودند برای جنگ جهانی سوم....حماقت دیکتاتورهای نظامیگرا!!!!!
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    15 0
    فقط رضا خان نبود صدام هم تعریف میکرد آمریکا 2ساعته کارشو ساخت
  • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    46 40
    در مورد پهلوی اول نمیدونم ولی پهلوی دوم بیش از نصف مردم کشوردر روستاها بودن که در فقر مطلق بودن مردم شهرها هم وضع چندان خوبی نداشتن ولی الان چون تون زمان گذشته بعضیا الکی به به و چه چه میکنن.
    • اردشیرمحمودوند IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 0
      درود بر شما
    • پاپانوئل IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 2
      اون زمان که ما میگی نصف دنیا توی روستاها بودن و وضعیت مالی و رفاه اکثر مردم دنیا همین طور بود حتی توی اروپا و آمریکا هم‌همه ی روستاها امکانات رفاهی نداشتن. اون زمان رو با الان مقایسه نکنین. اون زمان هنوز توی خیلی کشورها با گاری و کالسکه رفت و آمد میکردن. اون زمان اگه چیزی هم نداشتیم اعتبار و ارزش داشتیم توی دنیا ولی الان هیچی نداریم
    • احمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      16 1
      کاملا درست می فرمایید بنده در جنوب کشور زندگی میکنم اقوام بنده درزمان شاه در جزیره قشم خداراشاهد آب خوردن نداشتند آبی می خوردند از حوض انبار آب باران بود هزار جانوار توی آنها می لولید اما جناب پهلوی دوم ابشیرینکن از اسراییل برای استخر آبشان آورده بود در روستاها به عظمت خداوند نه برقی بود نه راهی نه آبی کیلومترها باشتر میبایست در جنوب کرمان در دشت های جازموریان برویم تا آبی شور بامشک بیاوریم چرا هی از پهلوی دم میزنید بخدا مردم الکی انقلاب نکردند با آمدن انقلاب جهاد سازندگی همه چیز اوایل به مردم محروم دادند اول آب وبر ق و راههای آسفالت و کمکهای کشاورزی و بهداشتی بود چون حکومت اسلامی پشتوانه مردم را میخواست
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    7 4
    کار هر بز نیست خرمن کوفتن ...گاو نر می خواهد و مرد کهن .۷۲۲۶
  • بهرام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    13 3
    البته،سه ساعت استقامت افسانه است. پدرم اونوقت سر باز بود.می گفت ما را با تفنگ فرستادند در مسیری که قرار بود متفین بیایند، گفتیم چرا فشنگ نمی دهید؟ گفتند شما بروید،برای شما می فرستیم!!!؟ ما رفتیم سنگر ها را آماده کردیم،کامیون ها را فرستادند هر آنچه از جیره ،بما نداده بودند، بود : لباس ، صابون ، پوتین و....بود اما دریغ از حتی یک فشنگ!!!!! روزی که نفرات دشمن آمدند ما یک فشنگ برای شلیک نداشتیم!!!! دشمن هم می دانست از جلوی ما گذشتند و رفتن ....
  • GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    10 13
    سران ارتش به کشور خیانت کردن. وگرنه با اون نیرو و تجهیزات میشد مقاومت کرد.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      7 2
      ارتش سال 57 هم به کشور خیانت کرد تسلیم شد این وضع رو رقم زد
  • هادی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    8 2
    ارتش قوی زیرساخت قوی لازم داره..فرمانده لایق ودکترین لازم داره،آموزش میخواد.. سرباز جان بر کف میخواد که برای دین وکشور ومردمش فداکاری کنه..همین حالاشم عربستان وکشورای حاشیه خلیج فارس خرید نظامی هنگفت انجام میدن ولی چون پایه قوی ندارن ارتششون جلوی یه کشور با یه ارتش کلاسیک معمولی۲۴ساعت دوام نمیاره..
  • حمید IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 8
    آیا درست بود در جنگ جهانی به نفع هیتلر کشورمان به دست کشور های تا دندان مسلح متفقین نابود می شد ؟آیا این وطن پرستی بود ؟این سوال اصلی آیا ذکائ الملک فروغی وطن پرست نبود؟
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      2 1
      شما دچار سندرم استکهلم شده اید. ایران بی طرف بود. مثل اسپانیا و ترکیه. اما بر عکس آنها کشورها ایران باید پل پیروزی و عرصه تاخت و تاز متفقین می شد چون شما به آنها ارادت ویژه دارید.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      10 0
      اراجیف چیه رنده کردی اینجور که شما میگی قاجار هم باید من باب وطن پرستی هیچ مقاومتی نمیکرد و کل ایرانو به روس تقدیم میکرد که به اصطلاح صدمه ایی به مردم و ... نرسه البته دمشون گرم با وجود نداشتن امکانات بازچندین سال با حداقل امکانات با روس ابرقدرت جنگیدن اونوقت شما برا نجات یک دیکتتور فرمایشی دارید قبر معرفتو میکنید !! واقعا ک
  • آندیا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    8 1
    درود سوای همه نوشته های این مقاله یک نکته وجود دارد و آن هم بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم بود و همچنین نقض این بی طرفی از سوی متفقین و حمله ناگهانی انگلیس به خرمشهر و نابود کردن ناوگان تازه تاسیس ایران بوده که فرمانده نیروی دریایی بایندر کشته میشه
    • امیر IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 1
      بلژیک و لوکزامبورگ، لهستان و خیلی کشور های دیگه هم بی طرف بودن، اما آلمان ها بهشون حمله کردن. وقتی یک مشت آدم قدرت طلب به جون هم بیافتن، فقط مردم بیچاره هستن که تاوان سیاست بازی های اونها رو میدن. بی طرفی در یک منطقه استراتژیک و دارای منابع بی معنی هست. همین الان هم جنگ بشه میان و ایران رو میگیرن، هیچ کاری هم براشون نداره.
  • سولی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    29 13
    در عوض چرا نمیگید هشت سال جنگ تحمیلی رو با تچهیزات چه کسی تموم کردیم
    • ایرانی GB ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 1
      بله ... با تانکهای چیفتن که موتورهای معیوب داشتند که در عملیات نصر تعداد زیادی از این تانکها وسط معرکه جنگ از کار افتادند و بعد بدست ارتش صدام افتاد, با اف ۱۴ های آمریکایی که بتوسط کارگزاران آمریکایی قبل از ترک ایران دچار نقص فنی شدند و آمریکایی ها حتی لباس مخصوص خلبان برای تحمل فشار در ارتفاع بالا رو هم به ایران نداده بودند , با اسلحه های ژ ۳ که دچار گیر زیاد بودند , با ارتشی که سلاح انفرادی ضد تانک نداشت , حتی یک فروند موشک میان برد و دوربرد هم در ارتش ایران موجود نبود , تعداد زیادی از جنگنده ها بدلیل نبود قطعات یدکی زمین گیر شده بودند ... به عنوان کسی که خودش در زمان جنگ خط اول جبهه بود میتونم بگم توانایی ارتش ایران در مقابله با توانایی و تجهیزات ارتش عراق درست مثل جنگ گربه و کفتار بود. عراقی ها تا خرخره تو تجهیزات بودند اونوقت سلاح سنگین ما کلاشینکوف و تیربار و آرپی جی ۷ بود که اونهم باید کلی صرفه جویی میکردیم که بیت المال حرام نشه !!!
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      1 2
      با همان تجهیزاتی که با هزار زحمت از کره شمالی و سوریه و لیبی آوردیم و یا سلاحهای تخریب شده ای که با هزار زحمت سرپا نگه داشتیم. اگر این سلاحهها به درد می خورد خود شاه کاری نمی کرد که ایران در ظفار 7 برابر خود عمان تلفات بدهد. ارتش او فقط به درد سان و رژه می خورد. کلا قرار بود فقط یک هفته توان جنگی داشته باشد تا آمریکا به دادش برسد!
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    13 3
    اصلا مقاومتی نبود . آن زمان پدر بزرگم سرباز بوده تعریف می کرد فرمانده شان فرار کرد آنها هم لباس های نظامی را کردند داخل هندوانه و در رودخانه رها کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند .
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 2
    الان اگه روسیه با سوخو۳۵ حمله کنه ایران اسلامی با اف۱۴ توو دهنش میزنه ! خخخخخ
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 1
    دوستان کشورهای غربی هر موقع به کشوری حمله کردند اول روی مسءولین کار میکنند مثل خاوری ها و...... و بعد روی فرماندهان و امرای نظامی، تا انها را بخرند و بعد حمله میکنند . مثل امرای ارتش عراق و لیبی..... و دولت مردای سوریه. انموقع هم امیران ارتش را و دولت مردان ایران را خریدند و رضا قلدر را تنها گذاشتند ارتش هم تنهاتر از همه وقت و آواره بیابان ماند. الان هم باید مراقب نفس خود باشند.
  • شاگرد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 2
    البته ادامه همون ارتش هشت سال درجنگ باعراق خوب جنگید
  • ماخان IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    8 3
    اینجا جهان سوم است یعنی دست سوم و یا چنددست گشته بیشتر از هرچیزی به دست ما میرسد البته این قانون وقتی ما مردمی سو استفاده گر هستیم همین میشه اطلاعات نداریم در هر موردی نظر میدیم این بازار خودرو اون بازار بورس کاش یکمی به خودمون بیایم و تغییر کنیم وقتی ما توانایی ساخت ی پیچ سادرو نداریم پس نباید ادعای قوی بودن کنیم
  • وطندوست IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 0
    پهلوی اول و دوم بجز خیانت و عقب ماندگی کشور کاری نگردند
  • علی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 4
    ولی در مقابل با استعداد و تجهیزات ارتش پهلوی دوم ، هشت سال جلوی صدام وایستادیم .خدا رحمتش کنه
  • احمدرضا SG ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 0
    درود به روح پاک تیمسار دریادار بایندر و برادر گرامیش که در شهریور بیست در راه پدافند از میهن جان خود را فدای ایران نمودند
  • احمدرضا SG ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    درود بر روح پاک تیمسار دریادار بایندر و برادر گرامیش و تمامی شهدای ارتش ایران در شهریور بیست
  • امیرحسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 3
    میخواست کلک انگلیس بکنه از خاورمیانه.ولی گوش به حرف فروغی نکرد. رضا خان نفهمید به کی باج بده .مثل امروز نمی‌دونیم به کی باج بدیم به چین روسیه یا آمریکا اروپا.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 1
    فقط مردم مردم و مردم ، منظورم ملته مدیونی چیز دیگه ای بخونی اراده ملت از هر چیزی بالاتره البته به خواست خدا إذا الشّعْبُ يَوْمَاً أرَادَ الْحَيَـاةَ فَلا بُدَّ أنْ يَسْتَجِيبَ القَـدَر. وَلا بُـدَّ لِلَّيـْلِ أنْ يَنْجَلِــي وَلا بُدَّ للقَيْدِ أَنْ يَـنْكَسِـر
  • امیر IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    7 4
    ترکیه در همان سال ها صدها هزار سرباز انگلیسی را کشت این واقعا باعث افتخار هست برا کشور دوست و همسایه .
  • محمد FR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    5 3
    حالا قدرت سپاه و ارتش پوشالی هم در برابر قدرت های واقعی جهان میبینیم آدم که نمی‌شوید پس در آتش جهلتان بسوزید
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    0 0
    برادر عزیز دریچه شهریور هیچ مناسبت ملی نبود
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 3
    چرا بیخود تاریخ رو تحریف میکنید چرا ادرس غلط به مردم میدین چرا نمیگین دلیلش خیانت سران ارتش بوده به قول مولا حسین(ع)اگر دین ندارین لااقل ازاده باشین
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 4
    امروز اگه روسیه از شمال و آمریکا از جنوب حمله کنه خدا وکیلی چند ساعت دوام میآریم یک مقدار هم منطقی باشید دو ابرقدرت جهان همزمان و متحد به هر کشوری حمله کنه نمی تواند دوام بیارد
  • مسعود FR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 6
    زمانی ابر قدرت دنیا بودیم و تمام مردم اصلا آریایی الان چی یه مشت ....‌‌....
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      9 2
      از موتوری جنس نگیر
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 2
    ارتش فرمانده نداشت همه فرماندهان سرسپرده کشورهای حمله کننده بودند اما اگر واقعاً مقاومت میکردند حتما پیروز میشدند
  • محمود فرهادی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 4
    واقعیت من نمیخواهم جانب دارانه قضاوت کنم.ولی این رو بدونید در اون زمان که ملت عقب افتاده در دوران قاجارکه حتی اکثریت دچار انواع مریضی ها بوده چطور میتونسته در مقابل ابر قدرت های ان زمان دوام بیاره که شما حالا این چنین مغرضانه قصاوت میکنی هنوز بعد از گذشته چیزی حدود ۷۰ سال .
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      4 0
      تاریخو وارونه خوندی برو یدور دیگه منابع درستو گیر بیار و بخون
    • یک راننده بازنشسته IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      2 5
      دوست من اینهاخودشون رابه آب وآتش میزنندکه چهره رضاشاه پدرایران نوین راخراب کننداین بزرگمردویرانه ای بنام ایران راازقاجاریه تحویل گرفت واقعااگه قلدرومحکم نبوداونزمان ایران تکه پاره شده بودانصاف هم چیزخوبیه
  • محمدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 1
    هر چه بر سر ما آمد . از کت شلواری های دانشگاهی بود که خیانت کردن . الان هم هستند
  • الهی. IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 1
    شاه ابرقدرت زکی!!!
  • سرباز IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 3
    انقلاب اسلامی ایران 57 شکل گرفت دو سال بعد رژیم بعث عراق با حمایت 80 كشور تجهیزكننده صدام در جنگ با ایران تسلیحاتی نظامی انقلابی که دو سال شکل گرفته بوده با81کشور جنگیده حالا یه عده با چشم بسته و با اوج بی منطقی حرفایی صد من یه غاز میزنن کل مردم ایران که من کوچیک ترن همشونم فدایی این انقلابیم و رهرو قاسم سلیمانی ها تا کور شود هر انکه نتواند دید
  • الهی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 3
    قربان امام و انقلابش هفت سال جلوی همه دنیا ایستاد
  • حسین IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    5 1
    شوهر عمه ام صحبت میکرد که فرمانده ارتش رضاخان بدون اینکه شاه خبرداشته باشد تموم پادگانها رو مرخص تموم مرزبانان رو عقب گرد داده و تیرهای مشقی به جای جنگی در اختیار تعدادی افسر مرزبانی داده بودتد انگلیس با یک نقشه از قبل طراحی شده ایران رو اشغال کرد اونم با سربازان هندی ..کدورتی از رضاخان در دل فرمانده ارتش بود که جای گفتن نیست
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 1
    فهم اینکه چرا رضا شاه نخواست واقعاً جلوی بزرگترین ارتشهای جهان بجنگه ، کار سختی نیست ، اگه منصف باشید
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      1 1
      من توضیح کاملی رو درین خصوص داده بودم، اما دوستان،حذفش میکنن،چون نمیخوان واقعیت های اون موقع رو بپذیرن،بی شک رضا شاه ب نفع کشور و ملت گام برداشت،برین تاریخ رو بدون تحریف بخونید و در قضاوت عادل باشین..
  • آریا US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 5
    فقط،خودتو سبک میکنی باین اراجیف گفتنت مشرق گیوز نون به نرخ دوز خور.رضاشاه روحت شاد
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    2 1
    بخاطر ویران نشدن ایران به ارتش دستور دادند مقاومت نکننو
  • ابی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 1
    بنظر من آن تاریخ نویسی که این راه نوشته بی‌وجدان ترین انسان روی زمین است
  • سید عرفان IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    جانم فدای ایران. چشم تمام بدخواهان ایران و استعمارگران کورباد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس