کد خبر 1114061
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام ویدئو کاست نوشت: احداث راه آهن در هر مکانی باید حداقل یکی از این سه خصلت استراتژیکی دفاعی و نظامی، اقتصادی (ترانزیت بین المللی و معاملات بازرگانی) و ارتباطی را برای مردم آن منطقه داشته باشد، اما با بررسی راه آهن شمال جنوب، هیچ یک از این سه شاخص مشاهده نمی شد و با اینکه همگان به سودمندی راه‌آهن شرق و غرب، آگاه بودند، ولی رضاشاه آن را نپذیرفت، روزنامه های غربی در آن زمان نوشتند که شاه ایران راه آهنی ساخته که « از هیچ کجا به هیچ کجا میرود!»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    16 2
    احمق ها نمی دونن که هدف این ساخت و سازها برای راحتی سربازان اجنبی و اسون کردن چپاول نفت و سرمایه های ایران بود
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    6 12
    فکر می کنم برای انتقاد از حکومت پهلوی واقعیات بسیاری وجود داره ولی انتقاد از راه آهن عجیبه چون اتفاقا هر سه ویژگی رو داره،بندر خرمشهر و آبادان را از جنوب به شمال و مرکز کشور وصل کرده و ترانزیت کالا رو به بهترین شکل انجام میده،از مراکز پرجمعیت کشور در خوزستان و لرستان و مرکزی و تهران و ... رد میشه،از نظر دفاعی هم امکان انتقال تجهیزات و نفرات رو فراهم میکنه که در جنگ تحمیلی همه دیدیم.در حالیکه راه آهن شرق از مناطق کویری و کم اهمیتتر باید رد می شد و طولانی تر هم بود و هنوز هم مبادله ی انچنانی با مناطق شرقی کشور نداریم.
    • منصف IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      20 2
      اتفاقا هیچ کدوم را ندارد ! اولا خرمشهر و آبادان بندر نیستن و بندر امام (شاهپور سابق) بندره ! دوما بنادر مهم ایران در اون زمان و این زمان بندر عباس و بندر بوشهر در جنوب هستن و بندر انزلی در شمال ! کشتی ها وقتی می تونن در تنگه هرمز بارگیری و باراندازی کنن چرا باید تا بندر امام بیان ! تا مثل حمله صدام با موشک بزنن غرقشون کنن ! سوما ساخت راه آهن هزینه ساخت و نگهداری خیلی کمتری در مناطق هموار داره تا کوهستانی و ناهموار که مسیر راه آهن در لرستان و خوزستان تماما پرت و کوهستانی هست که نیاز به تونل و پل داره ! درحالی که در دشت و کویر اینطور نیست و سرعت قطار هم بیشتر هست . چهارم خوزستان و لرستان و مرکزی چه اهمیت تجاری دارن و کجا مراکز جمعیتی هستن ! قرار از بندر امام چه کالایی به بندر گز در گلستان ترانزیت و از کدوم کشور به کدوم کشور صادر بشه !؟ پنجم مراکز جمعیتی و تجاری مهم ایران شیراز و اصفهان بود که با ساخت راه آهن از بوشهر به این دوشهر و تهران هم اهمیت تجاری داشت و هم صرفه اقتصادی و به راحتی از شیراز به اهواز هم می شد راه آهن ساخت در مسیر هموار تا هم نفت صادر بشه و هم اگه لازم بود نیرو فرستاده شه تا مثل جنگ نفت کش ها مجبور به اومدن تا خوزستان نباشن که هدف موشک عراقیها قراربگیرن ! ششم با ساخت راه آهن از دزداب به کرمان(و از بندرعباس به یزد) و یزد و اصفهان و تهران تا تبریز و جلفا ایران تبدیل به کریدور هند و اروپا تبدیل می شد و سود فراوانی می برد و شهر های کویری مثل کرمان و یزد و زاهدان هم از فقر و فلاکت بی کاری نجات پیدا می کردن !
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    8 1
    الان باز یه عده غرب زده میان تعریف رضا پالان می کنند و کارنامه او را با کارنامه دولت لیبرال منتخب خودشون مقایسه می کنند
  • فاطمه IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 10
    مصدق رضا شاه چه ربطی به هم دارن الان از راه اهن شمال به جنوب استفاده نمیشه
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 0
      اون راه آهن استفاده نمی شود .
  • مهران IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 8
    مسیر راه آهن شمال به جنوب تو نقشه هستش حرف مفت نزنید
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 3
    یه راه آهن داریم که از هیچ کجا به هیچ کجا می رود فوقش ازش استفاده نمی کنیم بدبختی اینجاست که یه قطار داریم داره از هیچ کجا به نا کجا میره! اینو چیکارش کنیم؟
  • قاسم IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 6
    اما در جنگ ایران و عراق خیلی بدرد خورد.
    • منصف IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 1
      در جنگ کلا مایه دردسر شده بود که کشتی های تجاری بخاطر راه آهن مجبور بودن بجای بندر عباس و راه آهن بیان بندر امام اونم اگه از موشک های عراقی جون سالم به در می بردن و برای صادرات نفت هم مجبور بودن بیان خارک انم اگه جون سالم از موشک های عراقی بدر می بردن !
  • مم IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 4
    چییییی میییگیییی!!!!!!!!نه بابا!!!!!!
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    3 5
    این حرف ها خنده داره
  • رسول IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    متاسفانه....
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 1
    برین یه چیزی بگین آدم خنده اش نگیره راه برای استعمار؟؟؟؟ یعنی انگلیس کاپیتالیست ضدکمونیسم میدونست که بیش از ۱۰ سال بعد از شروع ساخت راه آهن مجبور میشه دست در دست شوروی های کمونیست بزاره؟ بعد مثلاً نوکرش رضا شاه برای این راه آهن رو شمال به جنوب زد؟ اتفاقاً اگر شرقی غربی میزد به درد کنترل انگلیس از طریق عراق بر هند میشد با این کار به جنبش آزادیخواهانه گاندی و هندی ها کمک کرد و مانع نظارت بیشتر انگلیس بر هند شد برای همین سازندگی ها و بیگانه ستیزی هاش هم بعد تبعیدش مردم هند وقتی شنیدن داره میاد اونجا چند میلیونی جمع شدن برای استقبالش که انگلیس ترسید که هندی ها شورش کنن بردش به جزیره موریس #مغرض_نباشیم #گول_اکانت_های_بی_نام_و_نشان_سایبری_را_نخوریم
  • محمدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    اگر پول این راه آهن رو صرف راهسازی میکردن کل کشور چندبار اسفالت میشد اما خب همونکه رضاشاه رو آورده بود، راه آهن لازم داشت تا عشایر بدبخت رو سرکوب کنن و راه رسیدن به تهران هموار بشه
  • ایمان IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 1
    از مهمترین بندر ایران ، بندر شاهپور به پایتخت و شمال بود ، هیچ کجا به هیچ کجا رو از کجا دراوردید؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس