کد خبر 1109884
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
شهریور سرنوشت ساز بورس

مدیرعامل بانک صادرات ایران در یادداشتی با اشاره به حال و هوای این روزهای بازار سرمایه، هرگونه حرکت‌ شتاب زده در هفته‌های آینده برای افزایش غیر طبیعی شاخص بورس و فرابورس را به ضرر سهامداران دانست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در یادداشت حجت‌الله صیدی آمده است: سودای یک ‌شبه پولدار شدن، قدمتی به درازای تاریخ دارد. همواره گروهی از مردمان، در جست وجوی کیمیایی بوده‌اند تا هر مسی را بی‌درنگ و درجا زر کنند و کیمیاگر بتواند پارو پارو پول بردارد. این اشتیاق سیری ناپذیر اگرچه همیشه در جلوه‌گری بوده است، اما در شرایطی خاص از وضعیت اقتصادی، شتاب بیش‌تر و جوش و خروش خیره‌کننده‌تری گرفته و گاهی مردمانِ تشنه‌ بی‌تاب، عنان اختیار از کف رها کرده و در سودای آب به سرابی سهمگین رسیده‌اند. نمونه‌های بی‌شماری از بررسی های رفتاری گروهی از سوداگران، نشان از آن دارد که غلیان شوق یک‌شبه پول‌دار شدن، نسبت مستقیمی با نااطمینانی‌های اقتصاد دارد. به بیان دیگر، هنگامی که عدم‌ اطمینان در اقتصاد افزایش می‌یابد، بسیاری از مشتاقان ثروت بادآورده، کار و زندگی به روال طبیعی و معمول را رها کرده و در جست وجوی پول کلان، سر به هر بیابانی و خیابانی می گذارند.

بیشتر بخوانید:

افت شاخص بورس اصلاح است نه ریزش

 اگر زیاد دورتر نرویم و در همین دهه‌های اخیر در کشورمان واکاوی کنیم، نمونه‌هایی عجیب ولی واقعی کم نیستند که ذکر دو نمونه از آن‌ها شاید خالی از لطف نباشد. بی‌گمان از یادها نرفته است سال‌هایی که یکی از گران‌ترین ابزارها دستگاه فلزیاب بود - که در کمال شگفتی به جای آن‌که تنها به کار متخصصین ویژه‌ای بیاید، گروهی زن و مرد و جوان و پیر با سلایق و علایق مرتبط و نامرتبط، بازار این دستگاه را بیش از حد داغ کرده بودند؛ بدان سبب که در کویرهای کاشان و سمنان و کرمان در جست وجوی گنج‌های طلا بودند و در قریب به اتفاق موارد نیز، سرخورده و دل‌شکسته باز می‌گشتند و دنیای پیش چشمشان تیره و تارتر می‌شد - تنها برنده‌های قطعی این بازار که پولشان از پارو بالا می‌رفت، سازندگان و فروشندگان و مبلغان این دستگاه‌ها بودند و بس.

یا در این سیاق، هنوز در خاطرها زنده است که در همین نزدیکی، سودای دستیابی به دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین، غوغایی در بازارها به‌ پا کرده بود که به دلیل تازگی، نیازی به توصیف بیشتر ندارد و نیز ناگفته پیداست که باز برندگان واقعی و قطعی، فروشندگان تجهیزات استخراج بودند و سازندگان و مبلغان و بس و اگر قرار باشد صفتی برای این ابزارهای دروغین دستیابی به پول بادآورده عنوان شود، چه عنوانی مناسب تر از پوپولیسم.

 بازار سهام، اما حکایت دیگری است؛ جالب‌تر و جذاب‌تر. سکه‌ای است که دو رو دارد. یک روی آن، بازاری واقعی و مشروع و از همه مهم‌تر رسمی است برای اوراق بهاداری مبتنی بر دارایی‌های واقعی مشهود و نامشهود که در جهان، قدمتی بیش از 400 سال دارد و در ایران بیش از نیم قرن و بسیاری از اقتصاددانان و نظریه پردازان نیز به درستی آن را یکی از ابزارهای توسعه حقیقی در کشورها می‌دانند. در این حوزه، بورس اوراق بهادار ایران، همانند بسیاری از بورس‌های جهان، پیشینه و کارنامه‌ای قابل قبول و در مقاطعی درخشان دارد. روی دیگر سکه اما بازاری است مبتنی بر هیجان و احساس و شتاب‌زدگی که نتیجه‌ طبیعی همان اشتیاق مذموم یک شبه پول‌دار شدن است و از این روی وادی بسیار خطرناکی است که بیش‌تر به پرتگاه می‌ماند تا تفرج‌گاه یا حتی آوردگاه. در این روی سکه، مردمانی قرار دارند که به باور نادرستشان، افزایش چشم‌گیر ثروت در کوتاه زمانی، حتمی و تردید ناپذیر است. این باور نادرست زمانی خطرناک‌تر می‌شود که در بازاری رسمی به نام بورس اوراق بهادار یا بازار سهام اتفاق می‌افتد و نه در بازار غیررسمی و غیر متشکل دستگاه فلزیاب یا تجهیزات استخراج بیت کوین.

درست به همین دلیل است که سازمان‌های بورس و اوراق بهادار در کشورهای مختلف با مأموریت مهم حفظ سلامت بازار و حقوق فعالان آن تشکیل شده‌اند. اهمیت این سازمان‌ها زمانی دوچندان می‌شود که ماهیت عوامل مهم اثرگذار بر قیمت اوراق بهادار، به‌ویژه سهام، روشن‌تر شود. واقعیت آن است که تنها عامل اثرگذار بر قیمت سهام، اطلاعات است که در سه سطح اطلاعات مربوط به شرکت، اطلاعات صنعت و سایر اطلاعات خرد و کلان اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی طبقه‌بندی می‌شود. نکته‌ی مهم در این رابطه درستی و قابلیت اتکای این اطلاعات است که بورس‌ها مقرراتی دقیق و ظریف در خصوص کیفیت و کمیت این اطلاعات دارند تا تشخیص و تمیز اطلاعات واقعی از شایعه، تسهیل شود. تجربه‌ی ایران و جهان نشان داده است که هرگاه نظارت بر بازار سهام دقیق و حرفه‌ای صورت گرفته و از طرف دیگر نااطمینانی در سطح پایین‌تری بوده، فعالان بازار نیز حرفه‌ای‌تر عمل کرده‌اند و در این میان، میدانی برای تکتازی شایعه‌سازان و مبلغان دروغین پوپولیست که  بر اشتیاق سیری‌ ناپذیر و شتاب‌زده‌ی مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نماند. برعکس هرگاه رواج شایعه بیش‌تر از اطلاعات قابل اتکا رونق گرفته، نتیجه‌ی معاملات بازار، به‌ویژه در خصوص مردم عادی که اغلب برخوردار از دانش و تجربه ی حرفه‌ای در بازار سهام نیز نیستند، ناگوارتر از آن بوده که بر سر جویندگان طلا در کویر مرکزی آمده است.

تجربه‌ی مبتنی بر سه دهه فعالیت نویسنده این سطور در بازار پول و سرمایه، نشان می‌دهد که بازار سهام از آغاز سال جاری، روزهای بی‌سابقه و بسیار حساسی را از سر گذرانده و می‌گذراند. مشاهده‌ افراط شگفت‌آور هم‌وطنان در گرفتن کد بورسی و خرید سهام، بدون آن که بسیاری از آنان حتی نام دقیق شرکت یا نوع فعالیت آن را بدانند، چه  رسد به نتایج عملکرد و اطلاعات مالی شرکت‌هایی که سهام آنها معامله می‌شود،  در عین حال که از منظر مشارکت مردم در مالکیت بنگاه‌ها و به جریان افتادن نقدینگی در بازار سرمایه، به جای سرمایه‌گذاری در دارایی های غیرمولد و راکد مایه‌ خوشحالی و امیدواری است، هر ناظر حرفه‌ای و اگاهی را نگران می‌کند. نگران کننده‌ترین نکته در این وادی « بیش واکنشی» است که در ادبیات مالی انگلیسی به آن Overreaction گفته می شود و در ادبیات فارسی ما معادل مَثَل گرمی کردن با یک مویز و سردی کردن با دانه‌ای از غوره است. در حالی که تنها در طی چند هفته پیش، بسیاری از مردم و برخی مسئولین، به افزایش پنج درصدی قانع نبوده و در پی افزایش ساعات معامله بودند، طی هفته‌ گذشته، سودای افزایش قیمت را از سر خارج کرده و در تلاش برای جلوگیری از کاهش قیمت یا تحمل کم‌ترین کاهش بودند و حتی پیشنهاد توقف برخی نمادها را می‌دادند تا شاهد کاهش بیش‌تری نباشند. این رویدادها، شهریورماه را به دوره‌ی حساسی برای بازار سرمایه تبدیل کرده است که چاره‌ای خاص می‌طلبد.

 چاره اما سهل است و ممتنع. نه تشویق به عرضه‌ی بیشتر چاره‌ کار است و نه واداشتن به خرید بیش‌تر توسط بازارگردانانی که در اصطلاحی درست‌تر حقوقی خوانده می‌شوند. چاره، پذیرفتن رفتار طبیعی بازار و از این روی، طبیعی رفتار کردن با بازار است. اگر در سال‌های دور و نزدیک مواردی مانند تحریم، احتمال جنگ یا تغییرات سیاسی بزرگ مانند انتقال قدرت از اصول‌گرایان به اصلاح‌طلبان یا برعکس بر شاخص بورس بیش‌تر اثرگذار بود، امروز رفتار سیاست‌گذاران اعم از مقامات اقتصادی و غیر اقتصادی در قوای سه‌گانه و سایر نهادها و چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها و اطلاع رسانی‌ها اثرگذارتر از سایر متغیرهاست. در منظر نخست، سیاست‌گذاران، مجریان، مردم و تمامی سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه باید رفتار طبیعی بازار را بپذیرند و بازار آرام و متعادل را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند. تنها در این شرایط است که نوسان‌های بازار طبیعی قلمداد شده و در بلندمدت، نتایج به مراتب بهتری به دست خواهد آمد و در منظر دیگر، فرآیند اتخاذ تصمیم‌ها به‌ویژه تصمیم‌های اقتصادی باید بهبود یافته و پس از تکمیل درست این فرآیند در مورد هر مسئله‌ای، اطلاع رسانی به‌موقع، شفاف و با کیفیت انجام شود. اطلاع رسانی‌های مبهم، پیچیده، نادقیق و گاهی متناقض، ممکن است در حوزه‌های سیاسی یا اجتماعی کارکرد خود را داشته باشند، اما با طبیعت بازار اوراق بهادار سازگار نیست و آرامشی را که امروزه بیش از هر زمان دیگری، مورد نیاز بازار است، به هم خواهد زد.

نگارنده‌ی این جملات اعتقاد راسخ دارد که اقتصاد ایران با تمام مسائل ریز و درشتش، امروز محکم‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ 40 ساله‌ی انقلاب است و برای این باور استدلال‌های فراوان دارد که در جای دیگری باید به آن پرداخت و در این‌جا فقط به ذکر این نکته اکتفا می‌شود که عبور از شرایط دشواری که تحریم های بی‌سابقه‌ی بین‌المللی برای به‌زانو درآوردن اقتصاد کشور تحمیل کرده بودند و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز شدت آن‌ها را دو چندان کرد و تنها یکی از این دو عامل برای فروپاشی اقتصادی بسیاری از کشورها کافی است، مهم‌ترین دلیل برای استحکام خیره‌کننده‌ی اقتصاد، به بار نشستن برخی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است؛ اگر چه راه درازی تا  بالندگی بیش‌تر و پربارتر شدن این درخت تنومند باقی است و مشکلات مهم موجود را هم نباید فراموش یا انکار کرد. در چنین شرایطی، بازگرداندن آرامش به بازار سهام که اکنون از دایره محدود فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه خارج شده و بخش مهمی از جامعه را دربرگرفته است، اهمیت فراوان دارد.

از این روی به نظر می‌رسد هرگونه حرکت‌های شتاب زده در هفته‌های آینده برای افزایش غیر طبیعی شاخص بورس و فرابورس، نه تنها اثرگذار نخواهد بود بلکه ممکن است از قضا سرکنگبین صفرا فزاید و روغن بادام خشکی نماید. باید به سازمان بورس و اوراق بهادار فرصت و اختیار داد تا بازار را آرام‌تر و حرفه‌ای‌تر مدیریت کند تا عرصه برای پوپولیسم در بازار سرمایه تنگ‌تر شده و از هرگونه اظهارنظر غیرحرفه‌ای و انتشار اطلاعات نادرست، مبهم یا دو پهلو خودداری کرد و از سهام‌داران عمده نیز باید انتظار داشت که بازارگردانی حرفه‌ای را جایگزین جمع کردن احساسی صف‌ها کنند تا پاس سرمایه‌هایی که در ماه‌های اخیر وارد بازار سهام شده، بهتر از این‌ها داشته شود. از این منظر هفته‌ی اول شهریور ماه، هفته‌ی مهمی برای تثبیت بازار پس از مدت‌ها افت و خیز به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    40 0
    به نظر اگر دولت مردان ساکت شوند خیلی بهتر است.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    31 0
    عجب!! زماني كه از رئيس جمهور تا تمام شبكه هاي تلوزيوني تبليغ بورس را ميكردند و بكسره به مردم عادي كد بورسي ميدادند و اتفاقا سهام بانك ورشكسته اين آقا رشد سرسام آور ميكرد ايشان جور ديگري حرف ميزد. از سوآوري بانك و سپهر صادرات و غيره ميگفت. حالا چرا يك دفعه انقدر رنگ عوض كردي آقاي دكترررر
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    25 1
    با این مسئولین عقب مانده وضعمون بهتر از این نمیشه // بیتکوین یکی از بهترین راه ها هست که بتوانیم تحریم ها رو دور بزنیم بیتکوین اینقدر محبوب هست بعضی کشورها پشتوانه پولیشون‌رو بیتکوین قرار داده ان ولی دولت ایران به جای اینکه زیرساخت های این کار رو ایجاد کنن و از ماینرهای بزرگ مالیات بگیرن دارن باهاش میجنگن //// این دولت راه های درآمد رو یکی یکی داره مسدود میکنه و انتظار هم داره مردم پیشرفت کنن
  • ملت IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    14 0
    چرا با پوپولیسم یکدفعه شاخص را افزایش بعد یکدفعه 20٪ کاهش دادند.همه با افزایش همه ساکت با کاهش همه چیز منطقی نمایش داده میشود 16 مرداد کلید تشویق به ورود به بورس می دهد وریزش آغاز می شود سرمایه ها با فروش حقوقی و خروج پول برای کارهای دولت ٌ یکدفعه با حضور واعظی در تلویزیون منطقی می شود وجالبتر اینکه نقطه برگشت شاخص را هم مشخص میکند ؟؟؟؟!!!! پوپولیست کدوم انقدری که پول لازم داشتند بردند برق ها رو خاموش کردن رفتن
  • مهدی CA ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    14 0
    باسلام افای مدیر عامل خیلی بی انصاف هستید بخدا ان دنیایی هم است مگه شماها تشویق نمکردید بروید در بورس سرمایه گذاری کنید
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    17 0
    آقای محترم که از تحلیل نوشتنت معلوم است شکمت سیر است و مردم بدبختی که در بورس وارد شده اند را تنبل و دنبال سود کلان میدانی‌؛ بر خلاف حرف شما مردم سودای یک شبه پولدار شدن ندارند، به خدا ترس آن دارند که بدبخت تر شوند و 30-40 میلیونی که برای خرید خودرو جمع کرده بودند و الان با آن پول موتور میدهند را بیش از این از دست ندهند. برای همین وارد بورس میشوند.*اگر وارد بازار طلا یا دلار شوند گران میشود و میگویید مردم به اقتصاد ضربه زدند. اگر داخل بانک بذارند هم هفته ای یکی دو درصد از ارزش پولشان کم میشود چون خودرو ماهی حداقل 3-4 میلیون گرانتر میشود و این جماعت بدبخت تر. شما بگویید چه شکری بخوریم
  • بورسی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 1
    متاسفم برای خودمان، تریبون دست شماست خبر می سازید و با آن جامعه را به هر سوئی که نفع خودتان است می برید
  • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    13 0
    لطفا ثبتش کن. حرف حق میخوام بزنم. این شخص میگفت ارزش واقعی هر برگ سهم بانک صادرات ۲۲ هزار تومان است. حالا چطور شده سهم رسیده حدود ۳۲۰ تومن ایشون آدرس غلط میدن؟ ۲۲ هزار تومن یادته آقای رییس بانک صادرات؟ پس کو؟ طومار نوشتی که چی؟ به وجدانت رجوع کن
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    15 0
    اقای صیدی رشد شاخص این بار بورس هیچ کدام از داستانهایی را که شما تعریف کرده اید شامل نمیشود. این بار متهم ردیف اول دولت است که به علت کسری بودجه بازار سازی کرده و مردم را تشویق به وارد شدن به بورس با بازار های دستکاری شده است. بله اقای صیدی در این مملکت شعور مردم خیلی به بازی گرفته شده و بحر طویل شما نیز یکی از انهاست
  • بینام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    9 3
    پیشنهادی به بهشت زهرا قطعه ای برای سکته ای های بورس مد نظر داشته باشند
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    13 0
    این شما مسئولین هستین که دنبال پول باد آورده و کلان هستین نه مردم، مردمی که انقلاب کردن و خون دادن تا امثال شما اینجوری توهین کنی، مردمی که از سر ناچاری و فقر وناتوانی در گذران اموری که امثال شما ها برای مملکت درست کردین وارد این مسیر شدند
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    10 0
    حالا که شما احتمالا با رانت سهامتو فروختی این ملت بدبخت باید ضرر کنم،حداقل شاخص رو در ۲ میلیون ثابت نگه می داشتین تا تازه واردان ۵۰ درصد سرمایه شون از دست ندن
  • شاهرخ IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    4 0
    بشین سرجات
  • ایرانی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    9 1
    مزخرف ترین بانک بانک صادرات
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    11 1
    بانک صادرات مزخرفترین بانک ایران
  • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    کسی رو اجبار نمیکنندوارد بازی اینها نشوید
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    چرا این حرفها را وقتی عید شاخص ۵۰۰ هزار بود و قرار شد دامنه نوسان را ۲ درصد کنند چون بورس استارت حبابی زدن را زده بود نمیگفند بگذارند بورس رفتار طبیعی خود را بکند و بدبختانه تا اکثر عوام کد بورسی گرفتند شاخص ۱.۵ میلیون را رد کرد و این خلق الله تازه وارد اکثرا در اوج خریده اند و رندان در اوج سهام را نقد کردند با سود و حالا ضررش را مردم عوام میبرند
  • تقی IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    واقعا تحلیل درست و منطقی دادید وقتی سود می کنید که باسواد هستید و مردم رو هم تشویق به ورود به بورس میکنید بیشتر کسانی که تو بورس آمدن توسط خود مردم سهامدار وارد بورس شدن
  • ناشناس IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    7 0
    نفرین بردولتمردانی که باخالی کردن اندوخته مردم بیچاره جیبهای خود راپرتر می کنند
  • ناشناس IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    9 0
    ببین قدیم دزدا از دیوار مردم میرفتن بالا امروز با بورس همین کار رو میکنن باید متاسف بود برای دولتی که از مردمش دزدی میکنه تو ام یکی از همینایی دیگه سیر شدی اروقشه اینجا میزنی
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    10 0
    یکی اونجا نیست بهش بگه اولا مردم پول اصلشان رفته در جیب شما و حسن کلید سازها!!!! ثانیا مردم یک شبه پولدار بشن بد هست ولی شما یک شبه پولدار بشید خوبه؟؟؟ سهام 45 تومان بانک شما تا ده برابر الکی رفت بالا پول مردم بیچاره را گرفتید الان موعظه میکنید مثل واعظی!!!!خدا لعنت کند حق مردم خوارها را خدا ب خاک سیاه بنشاند کثافتهای درغگو و نیرنگ باز مثل شما را
  • NR105410 IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    6 0
    ايشان حرف صحيحي در اين مورد زده اند. نه به آن رفتار هيجاني مردم كه باعث شد رشد بورس الكي باشه.وقتي گوسفندار ميريم صف فروش. همين ميشه ديگه
  • هدا DE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 0
    ‌نوشته این بزرگوار عالیمقام بانکی مصداق ضرب المثل بیرون امدن نفس از جای گرم‌ است. مشکلات اقتصادی چنان‌اوج گرفته و‌انبوه شده که میلیونها نفر برای گذران زندگی در کف باید به هر در و سوراخی بزنند تا برخی ها بتوانند نصیحت کنند.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    4 0
    مابرای یک شبه پولدارشدن وارد بورس نشدیم برای اینکه پول تودستمون هرروز ازارزشش کاسته میشه دنبال یه جایی واسه سرمایه گزاری میگردیم ازروزی که تصمیم گدفتیم خونه بخریم بیشترازخرید ان ناامید میشویم خدا روحانی رو لعنت کنه وبا دشمنان اقا امیرالمومنین محشور کنه
  • علی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    2 0
    مردم رو با فریب آوردین توی بورس حالا داری نصیحت میکنی. آدم.....
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    این آقا درست میگه اگه مردمم مثل ایشون ماهیانه خدا تومن حقوق میگرفتن الان مثل ایشون مینشستن و تحلیل های تاریخی تحویلمون میدادن طرف یقرون،دوزارش رو هواست بجای درس تاریخ به مردم یه چیزایی رو به بعضیای دیگه یاد آوری کنین... لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس