مثلث نتانیاهو، بن زاید و «دحلان»... پیمانی برای نابودسازی آرمان فلسطین

تحلیگران صهیونیست با انتشار گزارشی از گام‌های بعدی توافق ابوظبی-تل‌آویو فاش کرده‌اند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد ابوظبی در تلاش هستند با تغییر رئیس تشکیلات خود گردان آرمان فلسطین را از ببین ببرند.

به گزارش مشرق، شبکه ترکیه‌ای «تی.آر.تی» با انتشار گزارشی درباره برخی توافق‌های صورت گرفته میان ابوظبی و تل‌آویو از تلاش دو طرف برای تغییر رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و هدف قرار دادن محور ترکیه-قطر در منطقه خبر داد.

در این گزارش با اشاره روند آرام آشکار شدن روابط تل‌آویو با ابوظبی آمده است که به تاریخ نُهم ژوئن سال جاری، هواپیمایی وابسته به شرکت اماراتی «الاتحاد» در فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو فرود آمد. در صحنه‌ای کم‌نظیر و تاریخی زمینه برای آشکار شدن عمق روابط ابوظبی و تل‌آویو فراهم شد؛ روابطی که رگه‌های آن طی سال‌های گذشته آرام‌آرام ظاهر شد؛ با این حال، این مسئله همچنان از سوی دو طرف کتمان می‌شد و هیچ عنوان رسمی به خود نگرفت.

بیشتر بخوانید:

در آن روز، امارات ادعا کرد که هواپیمای یادشده تنها به منظور مبارزه با ویروس کرونا، برای فلسطینیان کمک‌های پزشکی آورده است؛ ادعایی که بسیاری آن را باور نکردند از جمله خود فلسطینیان که رسما از دریافت این کمک‌ها خودداری کردند زیرا این کمک‌ها «با هماهنگی‌ آنها [به فلسطین] ارسال نشده بود». آن هنگام گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره محموله هواپیمای اماراتی مطرح شد؛ اما کسی انتظار نداشت که «محمد دحلان» عضو اخراجی و فراری جنبش فلسطینی «فتح» بخشی از این بار سنگین باشد.

در ادامه این گزارش اشاره شده است از زمانی که امارات رسما اعلام کرد توافقی برای عادی‌سازی کامل روابطش با تل‌آویو امضا خواهد کرد،‌ مسائل بسیاری که دیروز مرموز و مبهم باقی مانده بود، رفته‌رفته آشکار شد. شاید مهم‌ترین بخش این توافق نقش محمد دحلان در منطقه و جنبشی باشد که او علیه تشکیلات خودگردان فلسطین، ترکیه و چند کشور دیگر  به راه انداخته است؛ کشورهایی که با توافق ابوظبی-تل‌آویو موافق نیستند.

تی‌.آر.تی در ادامه نوشته است که شاید مهم‌ترین چیزی که به تازگی برملا شده است اطلاعاتی باشد که در روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم»-نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی- مطرح شده است. این روزنامه به نقل از منابعی ناشناس فاش کرد که محمد دحلان به همراه «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات در هواپیمای یادشده حضور داشته است.

منابع یادشده اشاره کردند که برخی مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای استقبال دحلان و طحنون به فرودگاه بن گوریون رفته بودند؛ این افراد با مهمان‌های اماراتی خود نشست برگزار کردند و به بازدید برخی شرکت‌های امنیتی و فناوری صهیونیستی رفتند.

در ادامه این گزارش با اشاره به گفت‌وگوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با شبکه «اسکای نیوز عربی»، مستقر در ابوظبی، آمده که او تصریح کرده است از هیچ تلاشی برای مدح و تمجید از «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی دریغ نخواهد کرد. این مسئله تا جایی پیش رفت که نتانیاهو امارات را کشوری «دموکراتیک» خواند؛ موضوعی که در فلسطین اشغالی جنجال به راه انداخت و نتانیاهو را وادار کرد فیلم گفت‌وگو را از حساب رسمی خود در شبکه فیسبوک  حذف کند.

از سوی دیگر، نتانیاهو تا توانست از ترکیه انتقاد کرد و در ادامه اظهاراتش از محوری که تل‌آویو با ابوظبی علیه این کشور، ایران و قطر تشکیل داده‌اند، پرده برداشت. نتانیاهو گفت: «این ائتلافی است برای کشورهای معتدل برای مواجهه با آنانی که می‌خواهند ما را در بند گذشته نگه دارند. از آنجا که ایران علیه این مسئله (توافق با امارات) است، این باعث شده است ما اطمینان حاصل کنیم که در مسیر درست قدم برمی‌داریم. ترکیه نیز همین شرایط را دارد که این یعنی این کشور در مسیر درست قرار ندارد و این ما هستیم که در مسیر درست گام برمی‌داریم».

در ادامه این گزارش اشاره شده است که این اظهارات نتانیاهو دو محور را در منطقه آشکار کرد: یکی محوری که تل‌آویو، ابوظبی، مصر، یونان و ریاض آن را رهبری می‌کنند؛ محوری که از یک سو، هدف آن مبارزه با اصول انقلاب‌های عربی و از سوی دیگر، سرقت ثروت‌ مردم  و تأسیس پایه‌های رژیم دیکتاتوری در منطقه است؛ اما محور دوم، محوری است که ترکیه و قطر آن را رهبری می‌کنند؛‌ محوری که  طبق این گزارش، «هدف آن حفاظت از بنیان‌های مردم فلسطین، حقوق مردم این کشور، حمایت از حق مردم منطقه و حق دیگر کشورها در استفاده از منابع و استقلال و تمامیت ارضی است».

تضعیف فلسطین

«یوسی کفروسر» رئیس بخش پژوهش‌ سازمان ضداطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «آمان» و مدیر کل سابق وزارت امور استراتژیک در فلسطین اشغالی در ارتباط با توافق ابوظبی و تل‌آویو گفت: «توافق صلح اسرائیل و امارات توافقی تاریخی است. این توافق پیامدها و تأثیر بسزایی بر تمام اتفاقات خاورمیانه خواهد داشت».

وی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «معاریو» در این خصوص گفت: «این توافق، در یک سری مناطق برای اسرائیل جای پا درست کرد بویژه در خلیج [فارس] که در نزدیکی ایران قرار دارد و همچنین در نزدیکی قطر که ترکیه از آن حمایت می‌کند. این مسئله این قابلیت را دارد که موضع‌گیری امارات علیه قطر را تقویت کند». او در ادامه اظهاراتش مدعی شد: «زیرا اسرائیل قدرتی است که دست کم گرفته نمی‌شود».

وی در ادامه گفت: «عربستان سعودی دلایل بسیاری دارد که ممکن است این دلایل او را به زودی به جمع اعضای این توافق بیفزایند. که از جمله این علل، می‌توان به حمایت‌های رئیس جمهور آمریکا ترامپ و افزودن اسرائیل به محورش برای دست‌یابی به ثبات و امنیت در منطقه اشاره کرد».

این پژوهشگر صهیونیست بر این باور است که عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی ثأثیر بسزایی بر منطقه خواهد داشت و «در این شرایط از فلسطینیان نیز انتظار می‌رود که موضع خود را همراه با تغییرات حاصل شده در منطقه سازگار کنند بویژه به این علت که عربستان سعودی کشوری محوری محسوب می‌شود که مقدسات اسلام را در خود جای داده است. فلسطینیان خواهند فهمید که جهان عرب برای حل جنگ عربی-اسرائیلی در انتظار آنها نخواهد ماند».

ظهور دوباره دحلان

کاربران عربی فضای مجازی و اصحاب رسانه خود به تنهایی کسانی بودند که پس از توافق ابوظبی و تل‌آویو،  پرونده کسی را که به «عضو ارشد فلسطینی» شناخته می‌شود، به میدان آوردند؛‌ «محمد دحلان» عضو فراری و اخراج شده جنبش فلسطینی «فتح».

سفر دحلان به همراه طحنون مشاور امنیت ملی امارات  به تل‌آویو اولین سفر او به فلسطین اشغالی و دیدار او با مقامات صهیونیست اولین دیدار او با مقامات صهیونیست نبود. پرونده دحلان از دیدارهایی از این دست لبریز است؛ دیدارهایی که پیشتر در غزه و فلسطین اشغالی و پس از آن، در قاهره و پایتخت چند کشور دیگر صورت گرفت. البته به دور از ترکیه‌ای که او را به اتهام مشارکت در کودتای نافرجام به تاریخ پانزدهم ژوئیه سال ۲۰۱۶ به لیست خاکستری افراد تحت تعقیب افزوده بود.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارش‌های خود اشاره کرده‌اند که دحلان عملا در متبلور شدن توافق ابوظبی و تل‌آویو نقش داشته است. دحلان پس از اعلام این توافق، با شتاب و از طریق آنچه «جریان اطلاحاتی جنبش فتح» خوانده می‌شود، توافق ابوظبی با تل‌آویو را تبریک گفت و با این کار عنوان نخسین فلسطینی تأییدکننده این توافق را به خود اختصاص داد. این در حالی است که تمام گروه‌های فلسطینی اقدام ابوظبی را خنجر از پشت به مردمشان توصیف کردند و ابوظبی را به تجدیدنظر در تصمیمش فراخواندند.

توطئه در پشت پرده 

«یونی بن مناحیم» تحلیلگر امور عربی کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی با عنوان «توافقی که بر سر محمد دحلان تاج خواهد نهاد» گفت: «منابع تأیید کرده‌اند که محمد دحلان مشاور شیخ محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی به‌صورت محرمانه با یک هواپیمایی اماراتی به اسرائیل سفر کرده است».

او در ادامه گفت: «دحلان و طحنون بن زاید طی سفر خود با "یوسی کوهن" رئیس موساد و تعدادی دیگر از اعضای ارشد امنیتی دیدار کردند تا توافق عادی‌سازی روابط [با امارات] را مورد بحث و بررسی قرار دهند. در عین حال، طحنون با نتانیاهو و "دیوید فریدمن" سفیر آمریکا در اسرائیل دیدار کرده است».

بن مناحیم می‌گوید:‌ «توافق عادی‌سازی روابط شرایط را مهیا می‌کند برای اینکه محمد دحلان، وارث "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باشد». او همچنین در اظهاراتش به بندی در توافق ابوظبی با تل‌آویو اشاره می‌کند که در آن  بر سر بازگشت دحلان به رام‌الله و رقابت بر سر کرسی ریاست توافق شده است. بن مناحیم می‌گوید «زیرا او می‌تواند کمک بسیاری برای پیشبرد صلح انجام دهد».

بن مناحیم بر این باور است: «دحلان روابط مستحکمی با "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهور مصر و همچنین عربستان سعودی، امارات و بحرین دارد. این‌ها همان کشورهایی هستند که بشدت از او حمایت می‌کنند. در صورت حمایت واشنگتن و تل‌آویو دحلان نیز به موازات آن قدرت می‌گیرد بویژه در ارتباط با مسئله نبرد بر سر کرسی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین».

راه منتهی به رام‌الله

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز در گزارشی از تلاش‌های مصر، عربستان سعودی و امارات برای حمایت دحلان پرده برداشته است که در این مسیر، توافق ابوظبی با تل‌آویو یکی از این گام‌هاست.

یدیعوت آحارانوت در گزارشی با عنوان «مشاور سری بن زاید» نوشت: «طرح بزرگ ترامپ، نتانیاهو و محمد بن زیاد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را هدف قرار داده است. محمد بن زاید، ولی‌عهد سعودی، شاه بحرین و رئیس‌جمهور مصر از همان اول سِرو نقشه‌ تغییر در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله را آغاز کردند زیرا رئیس تشکیلات دیگر نزدیک به ترامپ نیست و از سوی دیگر، نتانیاهو نیز دیگر هیچ از اظهارات او را باور ندارد».

در گزارش این روزنامه همچنین آمده است:‌ «دحلان مناسب به‌نظر می‌رسد. او [اوضاع] منطقه را به خوبی می‌فهمد و دوستان بسیاری در اردوگاه‌های پناهندگان در کرانه باختری و نوار غزه دارد».

در ادامه آمده است:‌ «آمریکا و اسرائیل هیچ وارثی از اطرافیان محمود عباس در رام‌الله برای او معرفی نکرده‌اند زیرا هدف این است که این گروه‌ها تلاش کنند و ستاره‌ دحلان با حمایت عربی-آمریکایی-اسرائیلی بدرخشد».

در همین ارتباط، ترکیه، روز گذشته، از پلیس بین‌المللی (اینترپل) خواست که «محمد دحلان» عضو اخراجی جنبش فتح را که هم‌اکنون به عنوان مشاور حکام اماراتی فعالیت دارد، دستگیر کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس