کد خبر 1109077
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
دیدار مقام سودانی با رئیس موساد در ابوظبی

منابع آگاه از دیدار معاون شورای حاکمیت سودان با رئیس موساد در ابوظبی خبر دادند؛ امارات تلاش دارد سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به دیگر کشورهای عربی نیز سرایت دهد.

به گزارش مشرق، منابع آگاه به وبگاه العربی الجدید گفته‌اند که در سفر هفته گذشته «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی موساد به امارات، «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی) معاون شورای حاکمیتی سودان نیز با وی به گفت‌وگو نشسته است.

بنابر این گزارش، این مقام سودانی که با پرواز محرمانه خود را به ابوظبی رسانده بود به دیدار یوسی کوهن رفته و در این دیدار، مقامات عالی‌رتبه اماراتی از جمله «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات نیز حضور داشتند.

به گفته منابع آگاه، حمیدتی و یوسی کوهن در این دیدار در خصوص عادی‌سازی روابط و آغاز روابط اقتصادی گسترده گفت‌وگو کرده و صهیونیست‌ها نیز قول تلاش برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

واکنش حزب سودانی به عادی‌سازی رابطه با صهیونیست‎ها

وزارت خارجه سودان تصمیم به رابطه با اسرائیل را تکذیب کرد

استقبال نتانیاهو از تصمیم سودان برای سازش

سودان از قصد خود برای سازش با رژیم‌صهیونیستی خبر داد

به گفته این منابع، نظامیان سودانی علاقه زیادی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارند و امارات در این میان نقش فعالی برای سازش دیگر کشورهای عربی با این رژیم بازی می‌کند.

با این حال «محمد الفکی سلیمان» سخنگوی شورای حاکمیتی سودان در گفت‌وگو با العربی الجدید، چنین دیداری را تکذیب کرد و گفت که پس از دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو در فوریه گذشته، توافقی میان این شورا با شورای وزیران امضاء شد، مبنی بر اینکه پرونده رابطه با اسرائیل یک مسأله اجرایی و به شورای وزیران مربوط می‌شود و ارتباطی به شورای حاکمیتی ندارد.

اما از سوی دیگر «حیدر بدوی صادق» سخنگوی وزارت خارجه سودان روز چهارشنبه گفت که کشورش خواستار امضای توافق صلح (سازش) با رژیم صهیونیستی است. سخنی که جنجال بسیاری به پا کرد و موجب برکناری وی شد. سخن «بدوی صادق» اما فورا با استقبال نتانیاهو مواجه شد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود نوشت که سودان و اسرائیل افق روشنی برای توسعه همکاری‌ها دارند و هرچه زودتر باید عادی‌سازی روابط اجرایی شود.

العربی الجدید در ادامه نوشت که اماراتی‌ها اکنون وارد کارزار همراه کردن دیگر کشورهای عربی با سیاست سازش شده‌اند و در این راستا نشست‌هایی نیز با اهالی رسانه و شخصیت‌های فرهنگی برای نفوذ در میان افکار عمومی جهان عرب جهت پذیرش این اقدام برگزار کرده‌اند.

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه نیز روز گذشته گفت که چندین کشور عربی دیگر هم در حال حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه مصری به العربی الجدید گفت که توافق سازش میان دولت امارات و رژیم صهیونیستی، بندهایی دارد که هنوز فاش نشده‌اند.

به گفته وی، «محمد بن زاید» هرگز با اشغال بخش‌هایی از کرانه باختری از سوی رژیم اسرائیل مخالفت نکرده و توافق ابوظبی و تل آویو صرفا بر پایه عادی‌سازی روابط نبود، بلکه دو طرف توافقاتی نیز در چارچوب طرح «معامله قرن» برای یکسره کردن مسأله فلسطین انجام داده‌اند که طی آن امارات باید نقش فعالی در پایان دادن به پرونده آوارگان فلسطینی بازی کند و تعدادی بسیاری از آن‌ها را در امارات و دیگر کشورها از جمله بحرین اسکان دهد.

امارات و رژیم تل‌آویو در ۲۳ مرداد طی بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند که با وساطت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم به عادی‌سازی روابط بین خود گرفته‌اند و به زودی این توافق در کاخ سفید به امضای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی خواهد رسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس