آمریکا

یک روزنامه عربی چاپ لندن خبر داد که واشنگتن تحرکات ناگهانی را برای احیای مذاکرات به تعلیق درآمده میان تشکیل خودگردان فلسطین و تل‌آویو آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، عصر امروز (چهارشنبه)، به نقل از برخی منابع عربی که آن‌ها را بلندپایه خواند، خبر داد که به یک باره و پس از چند سال تعلیق، تحولی در ارتباط با پرونده مذاکرات میان تشکیلات خودگردان و تل‌آیو ایجاد شده است و آمریکا سعی دارد به رغم فراهم نبودن شرایط، این پرونده را احیا کند.

رأی الیوم به نقل از منابع مذکور گزارش داد که دولت آمریکا به یکی از هیأت امنیتی و سیاسی بلندپایه خود برای سفر به منطقه و به منظور تلاش برای برگزاری دیدار میان چند کشور عربی، تشکیلات خودگردان فلسطین و تل‌آویو چراغ سبز نشان داده است.

بر اساس این گزارش، این هیأت در تلاش خواهد بود تا شرایط را برای امکان به گردش درآوردن مجدد پرونده مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و تل‌آویو بسنجد.

منابع یادشده در این خصوص خبر دادند که هیأت آمریکایی مذکور، اواخر ماه جولای جاری، در اولین مقصد سفر خود ابتدا به قاهره سفر خواهد کرد تا پس از دیدار با مقامات امنیتی و سیاسی در این کشور گام نخست برای ازسرگیری روند مذاکرات را مورد بحث و بررسی قرار دهد و دیدگاه طرف‌های یادشده را برای رسیدن به یک نقطه مشترک به یکدیگر نزدیک گرداند.

رأی الیوم در ادامه نوشت این هیأت آمریکایی که هنوز نام اعضای آن مشخص نشده است، به امان، پایتخت اردن و همچنین به قدس سفر خواهند کرد و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این امکان وجود دارد که با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در رام‌الله دیدار کنند.

طبق این گزارش، پیش از این سفر، تماس‌های فشرده‌ای از سوی طرف آمریکایی با مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین و تل‌آویو برقرار خواهد شد تا برای این سفر زمینه‌سازی‌های لازم صورت گیرد و خط مشی اولیه برای به گردش درآوردن پرونده یادشده و همچنین موفقیت این گام و کسب موافقت‌ تمام طرف‌ها برای آغاز گفت‌وگوها از نقطه‌ توقف مذاکرات پیشین تضمین شود.

منابع مذکور همچنین به رأی الیوم خبر دادند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از هر گونه تحرک در ارتباط با این پرونده چه از سوی کشورهای عربی یا آمریکا حمایت می‌کند تا مذاکرات را بار دیگر به گردش درآورد.

این روزنامه چاپ لندن در ادامه خبر داد که محمود عباس طی چند روز آینده دستوری مبنی بر تشکیل یک تیم مذاکرات متشکل از شخصیت‌های امنیتی، سیاسی و تعدادی از اعضای ارشد جنبش فلسطینی فتح صادر خواهد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشتر، آمادگی خود را برای مشارکت در «کنفرانس بین‌المللی صلح تحت حمایت سازمان ملل متحد» اعلام کرده بود؛ کنفرانسی که در آن، «مذاکرات جدی طبق طرح صلح عربی آغاز می‌شود».

در ماه مارس گذشته نیز فرستاده‌های کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (روسیه، آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا) نشستی مجازی برای بحث و بررسی راه‌های «بازگشت به یک مذاکره هدفمند» آغاز کردند تا این مذاکرات در پایان به راهکار دودولتی منجر شود.

در مقابل، تشکیلات خودگردان فلسطین از آمادگی خود برای همکاری با طرف‌های بین‌المللی به طور مشخص کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه خبر داده بود تا «به یک راهکار سیاسی دست پیدا شود که امنیت و ثبات منطقه را از راه برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی تضمین کند».

مذاکرات موسوم به صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و تل‌آویو از آوریل سال ۲۰۱۴ به دلایل متعددی از جمله سر باز زدن تل‌آویو از آزاد کردن زندانیان و توقف شهرک‌سازی‌ها متوقف شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 0
    مذاکرات سازش هیچگاه به نفع گروه های فلسطینی نبوده است. محمود عباس نیز خوب است از عاقبت به شر شدن یاسر عرفات درس عبرت بگیرد و بیش از این خود را ملعبه ی غربی ها و صهیونیست ها نکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس