کد خبر 1152840
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر نوشت: اخیراً در حالی که مذاکرات بین فتح و حماس در خصوص آشتی ملی در جریان بوده و رژیم صهیونیستی نیز از ساخت هزاران واحد مسکونی در  اطراف قدس خبر داده است تشکیلات خودگردان فلسطین از سرگیری تماس‌ها و روابط با رژیم صهیونیستی را که در واکنش به طرح الحاق کرانه باختری قطع شده بود رسماٌ اعلام کرد.

 چند دلیل می‌توان برای این اقدام تشکیلات خودگردان برشمرد:

 نخست، تشکیلات خودگردان در پی عدم دریافت عوارض مالیاتی از رژیم صهیونیستی، قطع کمک‌های آمریکا و کشورهای عربی و به علاوه بیماری کرونا و اثرات اقتصادی آن، و به عبارتی تخلیه تمام منابع بودجه، تقریباً  به مرحله ورشکستگی مالی رسیده است.

 دوم، طرح الحاق کرانه باختری فعلاً از دستور کار خارج شده است.

  سوم پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امید به تغییر رویکرد و تعامل منصفانه تر این کشور در قبال مسئله فلسطین را در دل تصمیم گیران این نهاد ایجاد کرده است.

 این اقدام تشکیلات دو پیامد بسیار مهم خواهد داشت:

نخست، امیدهایی که اخیراٌ در پی نشست‌های جریان های فلسطینی به آشتی ملی ایجاد شده بود را از بین می برد و عملاً نشان می‌دهد فتح و تشکیلات اراده ای واقعی در این جهت نداشتند.

 دوم، باعث تقویت روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می‌شود و بهانه لازم را دست دیگر کشورهایی که مترصد فرصت مناسب هستند می‌دهد.

علاوه بر این، یک ضعف بزرگ در حوزه تصمیم‌گیری در میان نهادهای فلسطینی را آشکار می‌کند. تصمیم به قطع روابط با مشارکت و اتفاق‌نظر نهادهای مهم، از جمله شورای ملی و کمیته اجرایی ساف و استقبال همه جناح‌ها انجام شد. اما تصمیم به از سرگیری روابط بدون چنین مشارکتی و تنها از سوی ریاست تشکیلات صورت گرفته است؛ امری که از یک طرف نشان‌دهنده فقدان پایگاه عمومی تشکیلات است و مشروعیت تصمیمات آن را زیر سوال می‌برد و از طرف دیگر آن را در برابر فشارهای خارجی آسیب‌پذیر می‌سازد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    خائن به جز خیانت هنر دیگری ندارد )(((ابومازن
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    مرگ بر اسراییل
  • RO ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    رژیم کودک کش زیاد دوام نخواهد داشت نابودیش خیلی نزدیک است و پادشاهان نوکر صفت این را بدانند نابودی آنها به دست مسلمانان واقعی حتمی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس