سفیر سابق آمریکا: ترامپ در اولین ماه‌های ریاست جمهوری تقریبا مناسبات با اسراییل را نابود کرد

سفیر پیشین ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید که دونالد ترامپ در اولین ماه‌های حضورش در کاخ سفید تقریبا مناسبات واشنگتن با رژیم صهیونیستی را نابود کرد.

به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه گاردین، «دونالد ترامپ» در نشست مه ۲۰۱۷ با «روون ریولین» رئیس وقت رژیم صهیونیستی، با انتقاد از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت این رژیم بابت عدم تمایل به پیگیری صلح، در حالی که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای رسیدن به یک معامله "مستاصل" شده است، مشاوران را حیرت‌زده کرد.   

«دیوید فریدمن» سفیر سابق دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در کتاب جدیدی نوشت: این اظهارنظر همه را روی صندلی‌هایشان میخکوب کرد.

او نوشت: در حالی که این نشست خصوصی بود و ضبط نمی‌شد، اما همگی ما انتظار داشتیم که فردای آن روز شاهد تیتری مبنی بر این باشیم که ترامپ عباس را ستود و از نتانیاهو انتقاد کرد؛ این بدترین حرکت برای محبوبیت این رئیس‌جمهوری یا برای چشم‌اندازهای فرایند صلح می‌شد. اما خوشبختانه و به شکلی فوق‌العاده، جزئیات این نشست درز نکرد.  

فریدمن اکنون در کتابی تحت عنوان «چکش: چگونه رهایی از گذشته صلح را برای خاورمیانه به ارمغان آورد»، آن واقعه را توصیف می‌کند و می‌گوید که چگونه نظر ترامپ را تغییر داد. کتاب خاطرات او به زودی منتشر می‌شود و نسخه‌ای از آن به دست گاردین رسیده است.  

این سفیر پیشین ایالات متحده می‌گوید دونالد ترامپ در اولین ماه‌های حضورش در کاخ سفید تقریبا مناسبات واشنگتن با رژیم صهیونیستی را نابود کرد و این دیوید فریدمن بود که توانست دیدگاه‌های این رئیس‌جمهوری را به سمت سیاست‌های طرفدار این رژیم تغییر دهد.

به دنبال نشست مه ۲۰۱۷ با ریولین و پیش از ملاقات ترامپ با نتانیاهو، دیوید فریدمن تعریف می‌کند که چطور ترامپ و دیگر مقام‌ها را به تماشای مجموعه‌ای دو دقیقه‌ای از سخنرانی‌های عباس که او فکر می‌کرد ارزش نگاه کردن داشته باشند، جلب کرد.

این سفیر پیشین آمریکا می‌گوید که فایل مذکور حاوی دو دقیقه از صحبت‌های رئیس تشکیلات خودگردان بود که او در آنها "از تروریست‌ها تعریف کرده، به تحسین خشونت پرداخته و اینکه وعده داده بود هرگز چیزی کمتر از شکست کامل اسرائیل را نپذیرد."  

دیوید فریدمن نوشته است: پس از آنکه فیلم به پایان رسید، رئیس جمهور گفت "وای، این همان مردی است که من ماه گذشته در واشنگتن دیدم؟ خیلی انسان خوب و صلح‌جویی به نظر می‌رسید." خب مشخص شد که فیلمی که من پخش کردم، تاثیر گذاشت.

در سال‌های پس از آن، سیاست ترامپ به شدت طرفدار رژیم صهیونیستی شد و او دوستی نزدیکی با نتانیاهو ایجاد کرد و رسما قدس را به عنوان "پایتخت" این رژیم به رسمیت شناخت و با قطع کمک‌های آمریکا به تشکیلات خودگردان، از کمپین‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری حمایت کرد و حامی توافق‌های ابراهیم شد که در واقع یک سری مذاکرات دیپلماتیک بودند که موجب شدند تا امارات، بحرین، سودان و مراکش با تل‌آویو به عادی‌سازی روابط بپردازند.  

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس