ناتالی توچی

رئیس اندیشکده روابط ‌بین‌الملل ایتالیا نتیجه رای‌گیری اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مخالفت با پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را «شکستی ویرانگر» برای دیپلماسی ترامپ توصیف کرد

به گزارش مشرق، «ناتالی توچی»، مدیر اتاق فکر و رئیس موسسه روابط ‌بین‌الملل ایتالیا (IAI) و استاد دانشگاه «توبینگن» است. او پیش از این به عنوان محقق در «مرکز مطالعات سیاست اروپا» در بروکسل فعالیت می‌کرد. او پیشتر به عنوان مشاور ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، در تدوین راهبرد جهانی اروپا نقش داشت.

بیشتر بخوانید:

اولیانوف: رویکرد آمریکا در قبال ایران یک‌طرفه است

عطوان: ترامپ سیلی دردناکی در شورای امنیت خورد

وی همچنین در زمینه‌هایی شامل سیاست خارجی اروپا، حل مناقشات، خاورمیانه و مدیترانه مطالعاتی داشته است.

خانم توچی در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم درباره این تحول بین‌المللی صحبت کرده است که متن کامل آن به شرح زیر است:

سوال: شورای امنیت ۱۵-عضوی سازمان ملل متحد روز جمعه به پیش نویس قطعنامه ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای منفی داد. نظر شما درباره این تصمیم شورا چیست؟

توچی: این اتفاق شکستی بسیار ویران کننده برای دیپلماسی دولت ترامپ بود که البته با توجه به مضحک بودن ابتکار ترامپ، این نتیجه از قبل قابل پیش‌بینی بود. بخصوص با توجه به اینکه ابتکار عمل این کار هم از طرف کشوری بود که از برجام خارج شده و بالتبع از قطعنامه شورای امنیت نیز خارج شده است.

سوال: از زمانی که ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ این کشور را از توافق هسته‌ای بیرون آورد آمریکا بطور فزاینده‌ای و به شدت منزوی شده است. نظر شما چیست؟

توچی: بله در واقع چنین بوده است. در عین حال تلاش (آمریکا) برای تمدید تحریم تسلیحاتی بر خلاف مفاد موجود در توافق‌نامه هسته‎ای برجام در کنار آنچه که احتمالاً گام بعدی این کشور خواهد بود یعنی تلاش برای استفاده از مکانیزم ماشه برای بازگرداندن سریع تحریم‌ها  آن هم از سوی کشوری که خودش اعلام کرده از این توافق‌نامه خارج شده، به عنوان آخرین اقدام در سیاست ورشکسته ضدایرانی ترامپ خواهد بود، سیاستی که منطقه و جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل کرده است.

سوال: واشنگتن نتوانست ۹ رای موافق را بدست آورد و درنتیجه نیاز به استفاده از حق وتو را برای روسیه و چین با توجه به اعلام آمادگی قبلی آنها، از بین برد. چرا فکر می‌کنید اعضا به آمریکا اجازه ندادند که اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کند؟

توچی: دقیقاً به دلیل ارزشی که برای شورای امنیت، سازمان ملل متحد، چندجانبه‌گرایی و بطور گسترده حقوق بین الملل قائل هستند. این واقعیت که فقط آمریکا (و جمهوری دومنیکن) به  تمدید تحریم تسلیحاتی رای دادند، در واقع نشان دهنده این واقعیت نیست که کشورهای دیگر طرفدار صادرات اسلحه به ایران باشند، بلکه به این مفهوم است که آنها به اعتبار سازمان ملل ارج می نهند.

سوال: آیا شما اعتقاد دارید که ایالات متحده باید از جمهوری دومینیکن سپاسگزار باشد؟

توچی: خوب، از بعضی جهات باعث می شود رای ایالات متحده تقریباً تنهاتر از زمانی به نظر برسد که اگر خودش به تنهایی رای میداد!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس